Saksasta tuomassani 300TD Kombi Aut, ABS, ASD valmistusvuosi -89 ja helmikuu (käyttöönotto 7/89) on pikkupikku puute. Saksalainen on nypännyt ASD ohjain"releen" pois ja hukannut! sen. Olen ymmärtänyt että ASD purkkeja on useampaa versiota. Millainen numerosarja ko auton releestä pitäisi löytyä. Olen varaosamyyjiltäkin kuullut jokaiselta "oman" version, jonkun mielestä erinumeroiset sopii jos numero on "isompi" kuin alkuperäisessä olis ollu jne... kummallista mikä ihmeen sekavuus asiassa vallitsee!
Hommasin yhden vanhan purkin jonka numerosarja on 005 545 59 32 ja se kyllä alkoi toimia osittain puhdistettuani sen piirilevyt ja lakattuani ne (tuon jälkeen siis alkoi antaa vikakoodia joka joskus myös hetkellisesti muuttu koodiksi 1 joka on ok..) Se siis toimii antaen vikakoodin 8 joka kertoo että joko jarrupolkimen kytkimen avautuva kontakti olisi vialla TAI ASD hydrauliikkaa ohjaava magneettiventtiili olisi vialla (so sähköisesti poikki tai tietenkin muu katko ko piirissä)
Mutta mikä on tähän autoon kuuluvan ASD purkin OIKEA numerosarja? Käsittääkseni hankkimani boksi (purkurilta ilman kuntotakuuta ja tarkkaa vuosimallitietoa) ei välttämättä ole oikeanlainen ja vika/toimimattomuus voisi olla senkin syytä.
Selvittelyn tuloksena syntynyttä koskien nimenomaan w124 malleja:
"Jostain" sain käsityksen että ASD purkin ohjauslähtö on kytketty seuraavasti: purkin "lähtö" --> jarrupolkimen kytkin --> ASD "valve" (eli sen ohjausventtiili) --> +12V (ylijännitereleeltä) . Jos näin on, on ASD helppo myös rakentaa "kuskin komennolla" toimivaksi, jota EN suosittele kuitenkaan turvallisuussyistä missään tapauksessa, ettei auto muutu kuskiksi!
ASD käyttää tietoina ABS antureita mutta se ei selvinnyt saako se tiedon niiden rinnalta jolloin sama tieto menee molemmille vai antaako ABS boksi ne tiedot erikseen ASD:lle. ASD boksille tulee pyörintätiedot molemmilta etupyörilta ja takamurikalta, joilla kullekkin ASD purkki antaa tarvittaessa oman . Nopeuserolla 2km/h etu ja takapään välillä se kytkee jos nopeus on alle sen raja-arvon. Minun käyttöohjekirja mainitsee rajanopeudeksi 35km/h!
Edelläolevien seikkojen kunnolla selvittämiseksi: onko kukaan törmännyt kunnollisiin paikkansa pitäviin kytkentöihin (ei tyyliin Alfamer) ko systeemistä?
Muutkin tiedot ovat tervetulleita, erityisesti varma tieto ASD perän toiminnasta ja raja-arvoista. Nopeudet ja lukkoprosentit? Jokseenkin kaikki tekniikkapalstan ASD asiat luettuani en voi muuta sanoa kuin sen etten tosiaan ole käsittänyt mistä moinen sekavuus tiedoissa. Nopeuksien ja lukkoprosenttien yms osalta. Samoin vikakoodista 8 on esiintynyt erikoisia sekaannuksia takanopeusanturinkin liittymisestä vikakoodiin 8. Takanopeustiedolle on ihan oma vikanumeronsa samoin kuin kummallekkin etupään nopeustiedolle. Sensijaan venttiili ja jarrupolkimen kytkin (poljettaessa avautuva kosketin) on suoraan johdotettu sarjaan ja niistä purkki voi "haistella" vain yhden tiedon, piiri poikki tai ehjä. Tuo johdotustieto on tosin peräisin jenkkilästä jenkkimallisesta joten varauksin!!
Spekulointia: teoriassahan se voisi samasta liittimestä jolla se ohjaa magneettiventtiiliä mitata venttiilin vastuksen jolloin sen nähdessään se tietää että jarrupolkimen kosketin on suljettu ja piiri on "ehjä" tämän se voi tehdä koska tahansa, silloinkin kun se ei ohjaa venttiiliä toimimaan. ASD purkille tulee myös erikseen tieto jarrupolkimelta jarruvalot sytyttävältä koskettimelta. Miten ja missä auton tilassa se sen vikadiagnostiikan tekee jolla vikakoodi 8 annetaan on hämärän peitossa.
Mutta siis se purkin oikea numerosarja? Tietenkin myös oikeanlaisen purkin ostan jos jollain semmonen ylimääränen löytyy.
Pappa
ASD ohjainyksikön numero
ASD ohjainyksikön numero
E 220CDI A (ESP ym) farmari
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
Kerroppas "Pappa" autosi valmistenumero, niin tsekkaan EPC:stä, josko asiaan saataisiin jotain selvyyttä.
Jos et rohkene laittaa esille, niin lähetä YV:llä.

Jos et rohkene laittaa esille, niin lähetä YV:llä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
EPC tarjoaa kahta vaihtoehtoa (ASD CONTROL UNIT) A 008 545 24 32 ja A 013 545 01 32. Ensimmäinen on ilman ABS:ää oleviin autoihin, toinen ABS:llä varustettuihin kosliin. Eikös tuosta ABS:n ja ASD:n symbioosista kinasteltu hetken aikaa sitten, tulipahan vastaus siihenkin samalla.
Saksan diileri pyytää tuosta ABS-mallista uutena 372.71€, siinä hieman vertailupohjaa romishinnoittelulle.
Ja autohan oli siis vielä kapeakylkinen ->9/89?
Edit: Eli tämän ja tämän pitäisi sopia ABS-malliin tai sitten ei.

Ja autohan oli siis vielä kapeakylkinen ->9/89?
Edit: Eli tämän ja tämän pitäisi sopia ABS-malliin tai sitten ei.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Auto on kyllä muovikylkinen eli ilmeisesti ns leveäkylkinen. Saattaahan olla että joku on saksassa sen joskus modannut. Ihan viimeaikainen ei "asennus" ainakaan ole...eikä mikään huolettomasti tehty. Moni seikka puoltaa käsitystä että ne on olleet noilla sijoillaan ns auton iän, kuitenkin eräs kolarimersuja tuova epäili jonkin etupuskurin päällenäkyvän yksityiskohdan johdosta. Auto on paperien mukaan valmistettu 2.1.1989 (tarkistin tullin papereista). Mutta releiden numerotiedosta kiitos! Ei muuta kun nyt tuota ABS versiota "metsästämään" jostain.Pasi M. kirjoitti: Ja autohan oli siis vielä kapeakylkinen ->9/89?
Jännä yksityiskohta tuosta 005 alkuisesta ASD purkista, sen prossun ohjelmaversio oli käsin kirjoitettu muistilastun päälle valkoiseen tarralappuun "ASD v1"
Ja muuten lisäyksenä aiempaan. ASD venttiilin ohjauslähtö on nastassa 10 johdon väri Br/wt josta se menisi ensin ASD ventiilille ja siitä polkimen koskettimelle ja siitä ylijännitereleen "ylijännitesuojattuun" +12, joten venttiilin ohjaamiseen ASD purkin lähtö "nykäsee" nastaa (10)kohti maita. Tieto perustuu jenkkilähteestä saatuun epämääräiseen scemaan joten edelleen varauksin! En ole varmistanut tietoa mittailemalla kun ei ole vielä ollut tilaisuutta.
Pappa
E 220CDI A (ESP ym) farmari
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
ASD juttua....
Pasi M olet oikeassa sen suhteen että relettä on kahdenlaista abs ja ilman abs olevia...
Minäkin selvitin sitä asd toimitaa kun ei minun autossa toiminut ASD ja oli tuttu saksassa niin se kyseli jopa hinnatkin relekkin tilattiin ...... ja jäi lunastamatta..... mutta vaihdoin jarruvalokytkimen mutta vika ei korjaantunut vaikka käytin ASD relettä irti ja värkkäilin ties mitä mutta kukaan ei kertonut että vikakoodin näytämiseen tarvitaan noin 1sekunnin yhdistäminen 1-5nastaa... ja sitten kun on vian korjannut niin 10s pitää taas.. 1ja 5 nastaa oikkarissa... ohjeet löytyi vieskan autosähköstä ylivieskasta tietokoneelta... selvällä suomenkiellä...ja vieläpä testaus ohjeet....ja vika oli sittenkin alle 20eur vika
Testivaiheet
-kytke virta pois päältä
-vedä ASD ohjausyksikön pistoke irti
-kytke virtapäälle
-mittaa jännite ohjausyksikön liitännän navalta 8 navalle 11
-kun jarrupoljinta ei paineta ohjearvo: 0 V
-kun jarrupoljinta painetaan ohje arvo > 11 V
Huom tarkista onko jarruvalokoskettimiin menevissä johdoissa oikosulku tai katkos
Se vielä että saksan maalla jäljittivät oikean releen numeron rungon numeron perusteella joten eiköhän vehon pitäisi pystyä suomessa samaan....vaikka laitoin ASD releestä kuvan sähköpostillakin...
Minäkin selvitin sitä asd toimitaa kun ei minun autossa toiminut ASD ja oli tuttu saksassa niin se kyseli jopa hinnatkin relekkin tilattiin ...... ja jäi lunastamatta..... mutta vaihdoin jarruvalokytkimen mutta vika ei korjaantunut vaikka käytin ASD relettä irti ja värkkäilin ties mitä mutta kukaan ei kertonut että vikakoodin näytämiseen tarvitaan noin 1sekunnin yhdistäminen 1-5nastaa... ja sitten kun on vian korjannut niin 10s pitää taas.. 1ja 5 nastaa oikkarissa... ohjeet löytyi vieskan autosähköstä ylivieskasta tietokoneelta... selvällä suomenkiellä...ja vieläpä testaus ohjeet....ja vika oli sittenkin alle 20eur vika
Testivaiheet
-kytke virta pois päältä
-vedä ASD ohjausyksikön pistoke irti
-kytke virtapäälle
-mittaa jännite ohjausyksikön liitännän navalta 8 navalle 11
-kun jarrupoljinta ei paineta ohjearvo: 0 V
-kun jarrupoljinta painetaan ohje arvo > 11 V
Huom tarkista onko jarruvalokoskettimiin menevissä johdoissa oikosulku tai katkos
Se vielä että saksan maalla jäljittivät oikean releen numeron rungon numeron perusteella joten eiköhän vehon pitäisi pystyä suomessa samaan....vaikka laitoin ASD releestä kuvan sähköpostillakin...
Re: ASD juttua....
Nyt kun sain omani toimimaan niin voisin ylläolevaan lisätä:petska kirjoitti:
Testivaiheet
-kytke virta pois päältä
-vedä ASD ohjausyksikön pistoke irti
-kytke virtapäälle
-mittaa jännite ohjausyksikön liitännän navalta 8 navalle 11
-kun jarrupoljinta ei paineta ohjearvo: 0 V
-kun jarrupoljinta painetaan ohje arvo > 11 V
Huom tarkista onko jarruvalokoskettimiin menevissä johdoissa oikosulku tai katkos
-kun jarrupoljinta EI paineta navassa 10 pitää löytyä yli 11V
-kun jarrupoljina "rämpsyttää yläasennossa pitää poljin vapautettua olla aina stabiili pätkimätön jännite. Eli +12V joka kiertää ylijännitereleen ja ASD venttiilin sekä jarrupolkimen (painettaessa AVAUTUVAN eli "lepo-") koskettimen kautta.
ASD venttiilin toimintaa voi tarkastella rele irroitettuna (edellyttää että em jarrukatkasimen "lepokosketin" on kunnossa). Virta päällä, kytke nastasta (rele irroitettuna tietenkin) sen nastasta 10 vaikka johdolla auton runkoon tai nastaan 7 tai 8 jotka on myös maihin kytketty. Kun siis kytket nastasta 10 runkoon "maihin" niin magneettiventtiili vetää ja lukko menee päälle) Älä pidä kauhian kauan koska en tiedä kestääkö venttiili jatkuvaa päälläoloa.
Ja siis sitten, muista nollata mahdollinen vikakoodi.
ASD alkoi minun tapauksessa pelata seuraavasti (sillä "väärällä" ASD purkilla):
Rele antoi vikakoodin 8.
Rele irti, mittari sen paikalle nastaan 10. (runkoa vasten joka löytyy navasta 7 esim)
Välillä siellä oli 12V välillä se pätki, välillä oli 0 (jarrupolkimen lepoasennossa ja sitä hiukan räpsyttäessä. Sillon kun jarrukatkasija pelaa oikein niin samasta paikasta mitattuna virta on noin vajaa pari amppeeria. (virtaa mitatessa magneettiventtiili toimii ja sen äänen myös kuulee kun on korva tarkkana) Tapaus oli siis selvä, ko kontakti on sökö. (jarruvalot on pelannu moitteetta koko ajan ja siis se toinen kosketin on ehjä)
Otin kytkimen kouraan. KORJASIN eli kunnostin jarrupolkimen katkasijan purkamalla sen ja "hoitamalla" kosketinpinnat kuntoon. (ei ollu saatavilla tässä homman kohdassa uutta katkasijaa, oli ilta ja matka pitkä paikkaan jossa ko katkasija olis ollu.) Kun irrottaa jarrupolkimen katkasijan, on huomioitava myös että se on itsesäätyvä asennettaessa se oikein. "Säätö"mekanismi pitää siis "nollata" ennen uudellen paikalleen laittoa.
Tämän jälkeen koko piuhaliitinhässäkkäpötkö paikalleen, edelläoleva mittaus uudelleen ja homma ok.
Rele paikalleen, vikakoodin nollaus.
Soratielle, ja testin mukaan toimii. ASD kolmiovalo syttyy ja takapyörät piirtää tuplaviivaa.
Korjattu jarrukatkasija tuskin pelaa kauhean kauan koska koskettimien hopeointi on tietenkin nyt huonontunut niiden "restauroinnin" jäljiltä mutta homma oli opettavainen ja vahvisti käsitykseni omalta osaltaan myös sen ohjaus"releen" toiminnasta ja ajatustani tehdä myös omanlaisia ohjausmuutoksia ASD systeemiin jos tarvisi. Voisihan sinne käsikäyttösen "pakkolukko" lisäkatkasijan väsätä jos haluaa.
E 220CDI A (ESP ym) farmari
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.