W123 virtalukko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

W123 virtalukko

Viesti Kirjoittaja raul »

240 D:n virtalukko on jumissa... Eli rattilukko päällä ja virtalukko jumppas asentoon 0.
Ideoita miten sen sais auki (murrettua tms) ja vielä avaimesta käyntiin? :roll:
Ei jaksais hirveesti alkaa purkaan romua...
Avatar
ArPi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: La 26.03.2005 13:00
Paikkakunta: HML.

Viesti Kirjoittaja ArPi »

Kaverin escortista katkes ainut avain bensatankin korkkiin.... Sitten vaan miettimään miten päästään ajoon, niin eikun virtalukonpohja irti, toimi siitä uistimella niin kuin avainkin.. Onessaa ajamaan ja rattilukon perhana oli tietty päällä... eikun vaan kahdesta miehin kiinni ratista ja käännettiin rattilukko kappaleiksi... hyvin pelas..
Tuli ympyrä ja tähti, Siitä se elämä lähti...

S204 200cdi -08
ex.S202 180 -00
ex.S202 250TDT Uncle-Benz -97
ex.Mercedes W123 2,5 turporiisseli -83
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W123 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:240 D:n virtalukko on jumissa... Eli rattilukko päällä ja virtalukko jumppas asentoon 0.
Ideoita miten sen sais auki (murrettua tms) ja vielä avaimesta käyntiin? :roll:
Ei jaksais hirveesti alkaa purkaan romua...
Eikä avain lähde enää vetämällä poiskaan?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

eiköhän sen rajulla voimankäytöllä saa murrettua, mutta jos avain on paikalla niin se tarvitsisi varmaan katkaista että pääsis kunnolla murjomaan, voihan sitä koittaa ensin hiukan hakata avain paikallakin jos lähtis liikkumaan, eli jostain sopivan kokoinen tanko joka virtalukon reunaan ja sitten varovasti, mutta voimakkaasti lekaa tangon toiseen päähän, ja jos ei avainta paikalla niin voi yrittää hakata esim taltalla avaimen uraa paskaksi jollon virtalukko kääntyy vaikka jäätelötikulla
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos vastauksista, avain on kyllä tallessa, eikä ole juminnut siihen lukkoon.
Jostain kuulin että joskus naputtelu lukkoon alakautta auttaisi?
Ratista vääntämällä se ei murru, väittäisin. Kokeilin esim. lukollisella surrinkiliinalla, mutta ei.... Ehkä tommosen rattilukon siihen laittas ja jonkun jatkovarren sitte...
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Pura se pois

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Ota verhoukset kuskin jalkotilasta kojelaudan alta pois ja pura lukko sitä kautta pois, niin jää ratti akseli ehjäksi ja paljon muuta... Eli lukon kiinnityspultit pois.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Pura se pois

Viesti Kirjoittaja raul »

Jyry kirjoitti:Eli lukon kiinnityspultit pois.
Joo kiitos vinkistä, se täytyykin tehdä, ei naputtelu auttanu...
Pietro124
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 10.06.2005 01:42

Re: Pura se pois

Viesti Kirjoittaja Pietro124 »

Moi,

Mulla jumittui W 124:n virtalukko asentoon 0 toissapäivänä ja auto jäi siihen. Loppujen lopuksi homma hoitui seuraavasti: Otin ruuvimeisselin ja asemoin sen avaimenreikään, mutten mitenkään voimalla, sen verran vaan että se meni vähän sisään. Sitten väänsin tongeilla meisseliä normaaliin suuntaan ja käytin meisseliä siis avaimena. Kuului rutinaa ja lukko kääntyikin jonkin verran. Sitten sovitin avainta lukkoon ja renkutin rattiakin samaan aikaan. Ja kas kummaa, nyt se kääntyi avaimellakin ja kone käyntiin.

Ei kannata murjoa sitä virtalukkoa niin pahasti että avain ei mene sisään vaan enemmänkin herkistellä, ainakin ensi alkuun.

Pietro
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Pura se pois

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Jyry kirjoitti:Ota verhoukset kuskin jalkotilasta kojelaudan alta pois ja pura lukko sitä kautta pois, niin jää ratti akseli ehjäksi ja paljon muuta... Eli lukon kiinnityspultit pois.
Ei taida lukko lähteä irti jos on rattilukko päällä?
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Maltahan vielä!

Varovasti, varovasti koita etsiä avaimelle sopiva asento, millä saisit sen virtalukon käännettyä ykkösasentoon.
Mulla on mennyt molemmista autoista ko. sylinterit lähiaikoina vaihtoon...

Kumma kyllä ne jumittuneet virtalukot olen aina saanut ajan kanssa liikkeelle. Sitten kun saat sen virtalukon liikkeelle niin älä missään nimessä enää sitä käytä vaan ota sylinteri pois. Forumilta löytyy pilvin pimein ohjeita miten. Itse olen käyttänyt ohutta "hienomekaanikon" lattapää ruuvaria.

Virtalukon käyttö onnistuu vallan mainiosti esim nokkapihdeillä siihen saakka kunnes saat hankittua tilalle uuden sylinterin.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
zumteufel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 12.12.2007 20:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja zumteufel »

Virtalukko jumahti niinkuin näemmä monilla muillakin. Sain pitkällisen askartelun jälkeen käännettyä virrat päälle ja yritin sitten täällä annettujen ohjeiden mukaisesti poistaa sylinterin. Mutta eipä vaan meinaa irrota millään.

Lukko on siinä tilassa, että autoa ei saa käännettyä edes käyntiin. Avain liikkuu radio-asennon ja virrat päällä -asennon välillä kyllä hyvin.

Radio-asennossa rautalanka uppoaa reikään (niitä on yksi) syvimmälle, mutta ei se tunnu pesää vapauttavan. Pitäiskö tehdä vielä jotain muuta?

240D W123 on siis malli.
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Se musta kaulus pitää pyörittää pois. Ihan normaali kierre.

Uudemmassa se kaulus tippuu sylintereineen itse pois, kun tunkee tikut koloihiin.
Avatar
zumteufel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 12.12.2007 20:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja zumteufel »

Se mötikkä, johon lukkosylinteri on upotettu? Jostain luin aiemmin tämän neuvon, ja kokeilinkin, mutta en saanut sitä liikkumaan kirveelläkään. Mutta jos tosiaankin tästä on kyse, täytyy kokeilla vielä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

zumteufel kirjoitti:Se mötikkä, johon lukkosylinteri on upotettu? Jostain luin aiemmin tämän neuvon, ja kokeilinkin, mutta en saanut sitä liikkumaan kirveelläkään. Mutta jos tosiaankin tästä on kyse, täytyy kokeilla vielä.
Mitenkäs se menikään, viimeksi pystäristäni irrotin ja tein muistiinpanot; ensin avain ykkösasentoon, "sitten kaulus veks siitä kohtaa missä ura", sitten lukkorungon ja lukkopesän väliin tukeva ohut ruuvari, jolla pöngätä lukituskieleke/lukitusnasta pois urasta ja veto avaimesta ja lukkosylinteri tulee pois.

Nämä kirjailin ylös, mitähän minä tolla "siitä kohtaa missä ura" mahdoin tarkoittaa? Luulisin että siinä on lovi, josta ruuvarilla raakasti.

No, sitten seuraavaksi voikin ihmetellä aikamoisia metallitöhnänsekaisia karstoja siinä lukkosylinterissä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Olikos tuo 240D vetostartilla? Et ei olis käynnistys/hehku vivulta tuleva vaijeri kaput? Noissahan avain ei käänny kun sammutus asennossa...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Ainakin meikiäläisen koslassa (se on 123 sitten) oikea avaimen asento on hieman (olisiko noin 10 astetta) ennen ensimmäistä asentoa. Vääntäessä tuntuu pykälä, kun on oikea paikka. Tanko pitää olla sopivan ohut ja viisto. Poranterä on ihan hyvä. Oikeassa asennossa uppoa tanko toista senttia sinne patruunaan.

124ssä kaulus on pois vedettävissä, 123ssä tarvii pyörittää pois.

Sitä lukitusta ei välttämättä ihan ensimmäisellä yrityksellä auki saa. On meinaan kokemusta :oops:
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

W111 kirjoitti:Olikos tuo 240D vetostartilla? Et ei olis käynnistys/hehku vivulta tuleva vaijeri kaput? Noissahan avain ei käänny kun sammutus asennossa...
Vanhemman 123 dieselit on sillä veto-pyöritys-ym-nuppisysteemillä. En muista missä vaiheessa muuttuivat. Ns. uudemmissa on tavallinen, nykyaikainen lukkopatruuna joka hoitaa kaikki toiminnot.
Avatar
zumteufel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 12.12.2007 20:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja zumteufel »

v6sa kirjoitti:Ainakin meikiäläisen koslassa (se on 123 sitten) oikea avaimen asento on hieman (olisiko noin 10 astetta) ennen ensimmäistä asentoa. Vääntäessä tuntuu pykälä, kun on oikea paikka. Tanko pitää olla sopivan ohut ja viisto. Poranterä on ihan hyvä. Oikeassa asennossa uppoa tanko toista senttia sinne patruunaan.

124ssä kaulus on pois vedettävissä, 123ssä tarvii pyörittää pois.

Sitä lukitusta ei välttämättä ihan ensimmäisellä yrityksellä auki saa. On meinaan kokemusta :oops:
Viikonloppu meni muualla mutta tänään jatkuu vääntäminen. Klemmari uppoaa melko syvällä kyllä, mutta lukitus ei aukea. Kenties oikea kohta ei silti ole ihan siinä radioasennossa, kiitos vinkistä.

Joo ja ei oo vetostarttia tässä koslassa. Auto on otettu käytöön 1983 eli lienee hyvin loppupäästä 123:sta.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Helpoiten lähtee irti lattapäisellä elektroniikka ruuvarilla (pikkaisen pienempi halkaisija kuin se reikä).
Suorassa puikossa (esim poranterä) ei ole kiilaa...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
zumteufel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 12.12.2007 20:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja zumteufel »

Timo999 kirjoitti:Helpoiten lähtee irti lattapäisellä elektroniikka ruuvarilla (pikkaisen pienempi halkaisija kuin se reikä).
Suorassa puikossa (esim poranterä) ei ole kiilaa...
Tack! Tämä oli ratkaiseva vinkki. Kävin ostamassa tuommoisen ruuvarin ja sillä se lopulta irtosi.

Kiitos kaikille avusta!
Vastaa Viestiin