Öljymäärän valo
Öljymäärän valo
Noniin, nyt oma logiikka loppui.
Tässä oireita: kylmänä ei vilku valot, ei heti pienen ajon jälkeenkään. Muutama minuutti yli satasen vauhtia, niin alkaa herkistymään. Moottoritiellä pieni kaarre vasempaan tai vauhdin pudotus moottorijarrutuksella, niin johan alkoi palamaan. Sammuu kyllä heti. Mittaripaineet eivät muutu, täyttä näyttää ja tyhjäkäynnilla kakkosta ja vähän alle. Öljymäärä lähes yläpinnassa.
Olen tästä kirjoittanut aikaisemminkin, mutta en vieläkään tajua, miten voi moottorin lämpötila tai kierrosluvut herkistää tätä varoitusta. Tuntuu myös, että kovemmalla pakkasella kestää kauemmin, ennenkuin tätä esiintyy.
Tässä oireita: kylmänä ei vilku valot, ei heti pienen ajon jälkeenkään. Muutama minuutti yli satasen vauhtia, niin alkaa herkistymään. Moottoritiellä pieni kaarre vasempaan tai vauhdin pudotus moottorijarrutuksella, niin johan alkoi palamaan. Sammuu kyllä heti. Mittaripaineet eivät muutu, täyttä näyttää ja tyhjäkäynnilla kakkosta ja vähän alle. Öljymäärä lähes yläpinnassa.
Olen tästä kirjoittanut aikaisemminkin, mutta en vieläkään tajua, miten voi moottorin lämpötila tai kierrosluvut herkistää tätä varoitusta. Tuntuu myös, että kovemmalla pakkasella kestää kauemmin, ennenkuin tätä esiintyy.
M-B S124 250 TD -86
Niin, anturissa täytyy olla vikaa. Anturin rakenne on sellainen, että pikemminkin kylmät ja jäykät öljyt aiheuttaisivat valon palamista, koska paksu öljy ei välttämättä ehdi valua anturin "öljykuppiin".
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Mielestäni tuossa anturissa on joku systeemi että kylmänä se ei ole käytössä. Alkaa toimia vasta kun öljy on hieman lämmennyt.veppe kirjoitti:Niin, anturissa täytyy olla vikaa. Anturin rakenne on sellainen, että pikemminkin kylmät ja jäykät öljyt aiheuttaisivat valon palamista, koska paksu öljy ei välttämättä ehdi valua anturin "öljykuppiin".
Onkohan???Samuli H kirjoitti:Mielestäni tuossa anturissa on joku systeemi että kylmänä se ei ole käytössä. Alkaa toimia vasta kun öljy on hieman lämmennyt.veppe kirjoitti:Niin, anturissa täytyy olla vikaa. Anturin rakenne on sellainen, että pikemminkin kylmät ja jäykät öljyt aiheuttaisivat valon palamista, koska paksu öljy ei välttämättä ehdi valua anturin "öljykuppiin".
No piti tarkistaa, kun on tuo Alfamerin kirja tuossa käsilläSamuli H kirjoitti:Joskus luin jostain tuollaista. En muista mistä tai milloin. Mutta kylmänä ei toimi, koska näyttäisi silloin väärin. [vahva mutu]
Yksi mahdollinen vikapaikka, mikä tuossa anturissa voisi olla, on sen koho. Jos se koho vuotaa ja täyttyy osittain - tai täysin
edit: höh, Ville S. ehti edelle
edit2: eli siis se bimetallilevy aiheuttaa sen, että ei syty heti kylmänä, vaan vasta hetken lämmettyään. Vasemmalle kaarrettaessa syttyy, koska anturi on öljypohjassa kuskin puolella. Moottorijarrutuksessa, hmm. anturi on aika etuosassa öljypohjaa, joten ei pitäisi sen tähden.. tai sitten loiskuu tosi paljon! Kuinka jäykkiä öljyjä käytät? Mikä tilanne täysin kuumana? Silloinhan öljyn pitäisi olla niin notkeaa, että varmasti menee hyvin anturille. Käytännössähän tuo anturi ui öljyssä (reilusti max-öljypinnan alapuolella), joten vika täytyy olla jotenkin siinä, että öljy ei pääse anturille kunnolla. Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä anturi irti ja kunnollinen puhdistus voisi auttaa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Juuri kuumana se onkin erityisen herkkä vilkkumaan. Sepä juuri ihmetyttääkin. Ymmärtäisin, jos se valo vilkahtaisi rajujen käännösten tai jarrutusten jälkeen, mutta moottoritiellä loiva kaarre vasempaan tai pieni heivaaminen vauhdissa. Tikku näyttää lähes ylärajaa, joten kyllä kai se siinä tasoanturissa sitten on se vika. No, katotaan loppuuko siihen. Sitä kun on vain hiukan yliherkkä näiden öljyasioiden kanssa. 
M-B S124 250 TD -86
Mutta se öljypinnan varoitusvalohan on keltainen, eli vain "huom!". Jos taas olisi punainen, niin olisi aina enemmän syytä huoleen
Mutta jos öljyä on tarpeeksi ja öljynpaineetkin kohdillaan, niin turha tuosta on ressiä ottaa. Mutta vaihtaa toki kannattaa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Kyllä Nilsha on oikeilla jäljillä, samoin meikäläinen aina huolestuu kun kojelaudassa alkaa tippakannun kuva vilkkumaan. Kuitenkin öljyn laatu, -määrä ja -suodatin on kunnossa ja tarkastettu. Eli kuten foorumillakin yleinen mielipide tuntuu olevan, kyseessä on kiusallinen anturivika mistä ei tarvitse suuremmin välittää jos asiat on kunnossa. Tietysti tää "ominaisuus" herättää ihmetystä, ja sitä saa olla selittelemässä aina kun autoa esim. muille lainaa. Eli siinä mielessä meinaan ko. anturin vaihtaa (johdot oli ehjät).
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Vitossa se on punanen, itse asiassa sama valo kuin paineellekin (siis onhan siinä paineen valo), ja kyllä siinä oli sydänkohtaus melko lähellä kun se pitkän ylämäen päätteeksi vilahti palamaan ensi kerranveppe kirjoitti:Mutta se öljypinnan varoitusvalohan on keltainen, eli vain "huom!". Jos taas olisi punainen, niin olisi aina enemmän syytä huoleenMutta jos öljyä on tarpeeksi ja öljynpaineetkin kohdillaan, niin turha tuosta on ressiä ottaa. Mutta vaihtaa toki kannattaa..
On se perusteltua huolestua, nimittäin (menee OT jutuksi mutta menkööt kun on tärkeä asia). Emännän skodaan tuli sellainen vika, että öljyvalo jäi palamaan hetkeksi startin jälkeen. No öljymäärä tarkastettiin/lisättiin, ja jatkettiin seurailua. Mitä kylmempi aamu sitä pidempään valo paloi. Lisäksi oli ominaisuus, että liikkeelle lähdettäessä käyttökierroksilla valo sammui, mutta suurilla ja tyhjäkäynnillä saattoi syttyä. Analyysi: Anturivika ja vaihdetaankun jaksetaan eli kesälläafttmi kirjoitti:Kyllä Nilsha on oikeilla jäljillä, samoin meikäläinen aina huolestuu kun kojelaudassa alkaa tippakannun kuva vilkkumaan.
Sitten lähdin ajamaan kauppaan ja auto hyytyi. -> Kone leikkasi kiinni. Semmosta. Siellä oli oikeasti ilmeisesti öljypumppuvika
Lisää tietoa: www.skg.fi





