Öljymäärän valo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Öljymäärän valo

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Noniin, nyt oma logiikka loppui.
Tässä oireita: kylmänä ei vilku valot, ei heti pienen ajon jälkeenkään. Muutama minuutti yli satasen vauhtia, niin alkaa herkistymään. Moottoritiellä pieni kaarre vasempaan tai vauhdin pudotus moottorijarrutuksella, niin johan alkoi palamaan. Sammuu kyllä heti. Mittaripaineet eivät muutu, täyttä näyttää ja tyhjäkäynnilla kakkosta ja vähän alle. Öljymäärä lähes yläpinnassa.
Olen tästä kirjoittanut aikaisemminkin, mutta en vieläkään tajua, miten voi moottorin lämpötila tai kierrosluvut herkistää tätä varoitusta. Tuntuu myös, että kovemmalla pakkasella kestää kauemmin, ennenkuin tätä esiintyy.
M-B S124 250 TD -86
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Vaihda öljypinnan tasoanturi.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Niin, anturissa täytyy olla vikaa. Anturin rakenne on sellainen, että pikemminkin kylmät ja jäykät öljyt aiheuttaisivat valon palamista, koska paksu öljy ei välttämättä ehdi valua anturin "öljykuppiin".
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1619
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

veppe kirjoitti:Niin, anturissa täytyy olla vikaa. Anturin rakenne on sellainen, että pikemminkin kylmät ja jäykät öljyt aiheuttaisivat valon palamista, koska paksu öljy ei välttämättä ehdi valua anturin "öljykuppiin".
Mielestäni tuossa anturissa on joku systeemi että kylmänä se ei ole käytössä. Alkaa toimia vasta kun öljy on hieman lämmennyt.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samuli H kirjoitti:
veppe kirjoitti:Niin, anturissa täytyy olla vikaa. Anturin rakenne on sellainen, että pikemminkin kylmät ja jäykät öljyt aiheuttaisivat valon palamista, koska paksu öljy ei välttämättä ehdi valua anturin "öljykuppiin".
Mielestäni tuossa anturissa on joku systeemi että kylmänä se ei ole käytössä. Alkaa toimia vasta kun öljy on hieman lämmennyt.
Onkohan??? :shock:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1619
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Joskus luin jostain tuollaista. En muista mistä tai milloin. Mutta kylmänä ei toimi, koska näyttäisi silloin väärin. [vahva mutu]
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Juu siellähän on semmonen bimetallijuttu justiin sitä varten, että valo ei turhaan pala kylmillä ja jäykillä öljyillä.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Samuli H kirjoitti:Joskus luin jostain tuollaista. En muista mistä tai milloin. Mutta kylmänä ei toimi, koska näyttäisi silloin väärin. [vahva mutu]
No piti tarkistaa, kun on tuo Alfamerin kirja tuossa käsillä :lol: Siinä on siis bimetallilevy, joka moottorin (tai siis öljyn) ollessa kylmä pitää anturin öljykupin poistoaukot kiinni. Eli tavallaan poistaa anturin pois käytöstä kylmänä, koska ei päästä sinne "yön aikana" valunutta öljyä pois.

Yksi mahdollinen vikapaikka, mikä tuossa anturissa voisi olla, on sen koho. Jos se koho vuotaa ja täyttyy osittain - tai täysin :wink: öljyllä, niin painuu sitten alas, vaikka öljyä onkin... Tai sitten muuten vain koho on aikaa myöten tahmaantunut niin, ettei liiku kunnolla.. Mutta enpä tiedä, voiko sitä anturia avata eli korjata. Noheva tietysti sen korjaisi :lol:

edit: höh, Ville S. ehti edelle :oops:

edit2: eli siis se bimetallilevy aiheuttaa sen, että ei syty heti kylmänä, vaan vasta hetken lämmettyään. Vasemmalle kaarrettaessa syttyy, koska anturi on öljypohjassa kuskin puolella. Moottorijarrutuksessa, hmm. anturi on aika etuosassa öljypohjaa, joten ei pitäisi sen tähden.. tai sitten loiskuu tosi paljon! Kuinka jäykkiä öljyjä käytät? Mikä tilanne täysin kuumana? Silloinhan öljyn pitäisi olla niin notkeaa, että varmasti menee hyvin anturille. Käytännössähän tuo anturi ui öljyssä (reilusti max-öljypinnan alapuolella), joten vika täytyy olla jotenkin siinä, että öljy ei pääse anturille kunnolla. Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä anturi irti ja kunnollinen puhdistus voisi auttaa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Juuri kuumana se onkin erityisen herkkä vilkkumaan. Sepä juuri ihmetyttääkin. Ymmärtäisin, jos se valo vilkahtaisi rajujen käännösten tai jarrutusten jälkeen, mutta moottoritiellä loiva kaarre vasempaan tai pieni heivaaminen vauhdissa. Tikku näyttää lähes ylärajaa, joten kyllä kai se siinä tasoanturissa sitten on se vika. No, katotaan loppuuko siihen. Sitä kun on vain hiukan yliherkkä näiden öljyasioiden kanssa. :?
M-B S124 250 TD -86
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mutta se öljypinnan varoitusvalohan on keltainen, eli vain "huom!". Jos taas olisi punainen, niin olisi aina enemmän syytä huoleen :lol: Mutta jos öljyä on tarpeeksi ja öljynpaineetkin kohdillaan, niin turha tuosta on ressiä ottaa. Mutta vaihtaa toki kannattaa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Kyllä Nilsha on oikeilla jäljillä, samoin meikäläinen aina huolestuu kun kojelaudassa alkaa tippakannun kuva vilkkumaan. Kuitenkin öljyn laatu, -määrä ja -suodatin on kunnossa ja tarkastettu. Eli kuten foorumillakin yleinen mielipide tuntuu olevan, kyseessä on kiusallinen anturivika mistä ei tarvitse suuremmin välittää jos asiat on kunnossa. Tietysti tää "ominaisuus" herättää ihmetystä, ja sitä saa olla selittelemässä aina kun autoa esim. muille lainaa. Eli siinä mielessä meinaan ko. anturin vaihtaa (johdot oli ehjät).
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veppe kirjoitti:Mutta se öljypinnan varoitusvalohan on keltainen, eli vain "huom!". Jos taas olisi punainen, niin olisi aina enemmän syytä huoleen :lol: Mutta jos öljyä on tarpeeksi ja öljynpaineetkin kohdillaan, niin turha tuosta on ressiä ottaa. Mutta vaihtaa toki kannattaa..
Vitossa se on punanen, itse asiassa sama valo kuin paineellekin (siis onhan siinä paineen valo), ja kyllä siinä oli sydänkohtaus melko lähellä kun se pitkän ylämäen päätteeksi vilahti palamaan ensi kerran :shock: Vitossahan on moottori pitkittäin ja anturi siellä etummaisena.
afttmi kirjoitti:Kyllä Nilsha on oikeilla jäljillä, samoin meikäläinen aina huolestuu kun kojelaudassa alkaa tippakannun kuva vilkkumaan.
On se perusteltua huolestua, nimittäin (menee OT jutuksi mutta menkööt kun on tärkeä asia). Emännän skodaan tuli sellainen vika, että öljyvalo jäi palamaan hetkeksi startin jälkeen. No öljymäärä tarkastettiin/lisättiin, ja jatkettiin seurailua. Mitä kylmempi aamu sitä pidempään valo paloi. Lisäksi oli ominaisuus, että liikkeelle lähdettäessä käyttökierroksilla valo sammui, mutta suurilla ja tyhjäkäynnillä saattoi syttyä. Analyysi: Anturivika ja vaihdetaankun jaksetaan eli kesällä :oops:

Sitten lähdin ajamaan kauppaan ja auto hyytyi. -> Kone leikkasi kiinni. Semmosta. Siellä oli oikeasti ilmeisesti öljypumppuvika :roll: Tuon olisi selvittänyt kohtuu helposti tarkastamalla öljynpaineet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin