OM603, 7mm elementit ja jne.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Ite en ainakaan usko että turbo liian iso, oon itse sillä puuttuvan polttoaineen kannalla.. kuinka vehje lykkää mustaa esim? :crazy:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

saquzi kirjoitti:Ite en ainakaan usko että turbo liian iso, oon itse sillä puuttuvan polttoaineen kannalla.. kuinka vehje lykkää mustaa esim? :crazy:
niin, pakokaasun väri kertoo aika hyvin sen syöttömäärän. jos vielä kilon paineilla tule mustaa, pakarista veto päällä niin on siellä ainakin isommat tapit, kun ne vakiot. ja kunnolla säädetyssä isotappisessa tulee vielä täysilläkin ahtopaineilla mustaa. kaikki ne pölläyttää kun kaasun painaa pohjaa, mutta mikä on tilanne, kun on veto päällä? näkyykä taustapeilistä pelkkää mustaa? vai kaukana takana yksittäinen pieni savupilvi?
W201 250DT 20V
w201 190E
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hotoks kirjoitti:Eipä ollut sakka sihdissäkään mitää kummempia oli vähän liiankin puhdas omasta mielestä. Voiko toi turbo muka olla sitten liian "iso"??? vaikka alkaakin paineita nostaa jo siinä 2500rpm kohdilla. Täytyy viellä kokeilla sähkösellä polttoainepumpulla että olisko toi mekaaninen vaan kulunut niin paljon.

Tässä ovatkin sitten kaikki melkeen nyt käyty läpi, olen vaan alkanut enemmän nyt epäilee tuota kyseistä diesel pajaa ettei olekkaan osannut säätää 7mm elementeillä noita pumppuja.
Millä Dieselpajalla pumppu kävi?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

pera8x kirjoitti:
saquzi kirjoitti:Ite en ainakaan usko että turbo liian iso, oon itse sillä puuttuvan polttoaineen kannalla.. kuinka vehje lykkää mustaa esim? :crazy:
niin, pakokaasun väri kertoo aika hyvin sen syöttömäärän. jos vielä kilon paineilla tule mustaa, pakarista veto päällä niin on siellä ainakin isommat tapit, kun ne vakiot. ja kunnolla säädetyssä isotappisessa tulee vielä täysilläkin ahtopaineilla mustaa. kaikki ne pölläyttää kun kaasun painaa pohjaa, mutta mikä on tilanne, kun on veto päällä? näkyykä taustapeilistä pelkkää mustaa? vai kaukana takana yksittäinen pieni savupilvi?
Hieman kestänyt vastailla kun on tuossa muuttoa ollut ja sen sellaista, autokin tällä hetkellä nyt taas nipussa. kyllähän 1barin paineilla tulee ihan savua viellä reilustikkin, otin tuossa aivan ensinmäisen kokoomisen yhteydessä tuollaisen savutus videonkin itselle, kun ei oltu mitään viellä muuta tehty ku pumppu ja turbo laitettu paikoilleen.

https://youtu.be/yB6Djkq-fr8?list=PLAtP ... q9l3B49y3S" onclick="window.open(this.href);return false;
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti:
Hotoks kirjoitti:Eipä ollut sakka sihdissäkään mitää kummempia oli vähän liiankin puhdas omasta mielestä. Voiko toi turbo muka olla sitten liian "iso"??? vaikka alkaakin paineita nostaa jo siinä 2500rpm kohdilla. Täytyy viellä kokeilla sähkösellä polttoainepumpulla että olisko toi mekaaninen vaan kulunut niin paljon.

Tässä ovatkin sitten kaikki melkeen nyt käyty läpi, olen vaan alkanut enemmän nyt epäilee tuota kyseistä diesel pajaa ettei olekkaan osannut säätää 7mm elementeillä noita pumppuja.
Millä Dieselpajalla pumppu kävi?
JR-Diesel pieksämäellä, oli tälläsiä pumppuja tehnyt parikin myös sitten oli jopa kaverille tuollaisen tehnyt. Oon nyt tässä alkanut epäilee täysin noita pumpun säätöjä että oliskohan ne sittenkään kohdalla, kun paja tuossa ilmoitti että tarviisi olla jopa siirtopumppu jo erikseen tuollaiselle 7mm elementeille.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jarmiila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 02.10.2012 21:00

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Jarmiila »

Epäilisin pumpun ajotusta, tai ainakin että siinä on varmasti jotain pielessä. oikea ajotushan reaalielämässä pitäisi olla noin 24 BTDC. Syöttöpumpun lukitus saattaa olla nyt eripaikassa kuin aiemmin koska se keskipakoislimppu(missä lukitusnänni on) ei välttämättä ole enää oikeassa paikassa suhteessa kampiakselin merkintöihin. keskipakoismällin joutuu purkamaan elementtien vaihdossa ja sen kiinnitys on pelkästään kartiolla eikä siinä ole kiilauraa niin siinä ei välttämättä päde meisselin omat ajoitusohjeet. Varsinkin jos kyseinen paja on laittanut vaan muutamia pumppuja niin siinä voi käydä stiplu.

Yläkuolokohta ois hyvä katsoa heittokellolla männästä jos ei ole varma kampiakselin merkinnöistä. Sekä vastaavasti joutsenkaulan avulla selvittää pumpun ajoitus, eli milloin ykköspytty alkaa sylkäsemään.

best regards meisseli-setä
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jarmiila kirjoitti:Epäilisin pumpun ajotusta, tai ainakin että siinä on varmasti jotain pielessä. oikea ajotushan reaalielämässä pitäisi olla noin 24 BTDC. Syöttöpumpun lukitus saattaa olla nyt eripaikassa kuin aiemmin koska se keskipakoislimppu(missä lukitusnänni on) ei välttämättä ole enää oikeassa paikassa suhteessa kampiakselin merkintöihin. keskipakoismällin joutuu purkamaan elementtien vaihdossa ja sen kiinnitys on pelkästään kartiolla eikä siinä ole kiilauraa niin siinä ei välttämättä päde meisselin omat ajoitusohjeet. Varsinkin jos kyseinen paja on laittanut vaan muutamia pumppuja niin siinä voi käydä stiplu.

Yläkuolokohta ois hyvä katsoa heittokellolla männästä jos ei ole varma kampiakselin merkinnöistä. Sekä vastaavasti joutsenkaulan avulla selvittää pumpun ajoitus, eli milloin ykköspytty alkaa sylkäsemään.

best regards meisseli-setä

Niin olen itsekkin alkanut tuota pumppu pajaa epäilee, että oiskohan laittanut niin sanotuille "vakio pumpun säädöille" kun pumppua on tehnyt. Ihmettelin noita ennakoitakin kun anto että pitäisi olla samat ennakot kun vakiona 14. Auto kävi aivan liian karkeasti siihen nähden miten muita tälläsiä olen kuullut käyvän. Siirtopumpullakin testailin ja eipä tuo parempaa tulosta ole antanut.

Eli ei muuta ku osaavammalle pajalle tuo pumppu.

Kampiakselista löytyikin nuo merkinnät ihan kun tuli tuossa aikasemmin vaihdettua uusi kampiakseli kokonaan laakereineen. Jakokin on kohdallaan.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos siellä on ajoitus pielessä, niin ei sen takia kannata mihkään pajalle pumppua lähetellä. katsot joutsenkaulalla vaan todellisen ennakon, niin se asia on sillä ratkastu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

pera8x kirjoitti:jos siellä on ajoitus pielessä, niin ei sen takia kannata mihkään pajalle pumppua lähetellä. katsot joutsenkaulalla vaan todellisen ennakon, niin se asia on sillä ratkastu.
Täytyy tossa purkailla hieman ku taas pääsee tallille, hankalaks tää tekee just sen ku käyttöauto kyseessä :D
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Jarmiila kirjoitti: keskipakoismällin joutuu purkamaan elementtien vaihdossa
Tarttui vain silmiin, EI tarvitse purkaa keskipakopainoja elementtien vaihdossa.. :shifty: Tai ainakaan ite en oo niitä ikinä irrotellut akselista. Mutta hyvinkin mahdollista että niitä on menty räpeltämään ja onkin nyt eri kohdassa hieman..

Mutta tosiaan, joutsenkaulallahan sen näkee. :thumbup:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

aika hyvin pääset kartalle ruiskuennakosta, kun irrotat ykkösen suutinputken pumpun päästä. paperilla vähän imaset liikoja löpöjä pois siitä, mihin suutinputki tulee kiinni. sitten vaan virrat päälle, tai vaikka nippusiteellä sammutinvipu yläasentoon. ja kampiakselilta pyörittämään ja silmä kovana samalla kattot sitä suutinputken lähdön nesteenpintaa. heti, kun alkaa pinta nousta, niin lopettaa pyörittämisen siihen ja todellisen ruiskuennakon voi lukea kampuran asteista.

ei ole mikään kovin iso ja vaivalloinen työ. tekee käyttöautoon ihan hyvin vaikkapa töiden jälkeen iltasellakin. pikkasen hankalammaksi se muuttuu siinä kohtaa, jos joutuu pumppua irrotteleen ajotuksen säätämisen takia, sikäli mikäli siinä hienosäätöruuvviissa ei riitä vara. mutta kyllä senkin yhdessä illassa tekee ilman hoppuiluja, jos ei mene ihan sähläilyksi.
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Ootko nyt aivan varma ettei vaan se hukkaportti vuoda? Jos on kiinteellä portilla ja jousi on löysä niin kyllä se hukkis lähtee vuotaan kun tulee tietty pakopaine vaikka sille ei tulisikaan ahtopaine käskyä kellolle. Silpaset vaikka rautalangalla portin lukkoon ja käyt heittämäs yhden vedon niin näät vuotaakose. Oli ittelläkin joskus samaa vikaa portillisissa ahtimissa vika tietenkin poistui kun hitsasin akselit lukkoon :lol: rupes löytyyn se 3bar 8)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

pera8x kirjoitti:aika hyvin pääset kartalle ruiskuennakosta, kun irrotat ykkösen suutinputken pumpun päästä. paperilla vähän imaset liikoja löpöjä pois siitä, mihin suutinputki tulee kiinni. sitten vaan virrat päälle, tai vaikka nippusiteellä sammutinvipu yläasentoon. ja kampiakselilta pyörittämään ja silmä kovana samalla kattot sitä suutinputken lähdön nesteenpintaa. heti, kun alkaa pinta nousta, niin lopettaa pyörittämisen siihen ja todellisen ruiskuennakon voi lukea kampuran asteista.

ei ole mikään kovin iso ja vaivalloinen työ. tekee käyttöautoon ihan hyvin vaikkapa töiden jälkeen iltasellakin. pikkasen hankalammaksi se muuttuu siinä kohtaa, jos joutuu pumppua irrotteleen ajotuksen säätämisen takia, sikäli mikäli siinä hienosäätöruuvviissa ei riitä vara. mutta kyllä senkin yhdessä illassa tekee ilman hoppuiluja, jos ei mene ihan sähläilyksi.
Niin no tällä hetkellä se hankaluus on tuo talvi vain, kun enään ei ole omaa tallia ja joutuu odottelee että pääsee veljen talliin :lol: Mutta tuo kyllä olisi aika helposti suoritettavissa.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

masa201 kirjoitti:Ootko nyt aivan varma ettei vaan se hukkaportti vuoda? Jos on kiinteellä portilla ja jousi on löysä niin kyllä se hukkis lähtee vuotaan kun tulee tietty pakopaine vaikka sille ei tulisikaan ahtopaine käskyä kellolle. Silpaset vaikka rautalangalla portin lukkoon ja käyt heittämäs yhden vedon niin näät vuotaakose. Oli ittelläkin joskus samaa vikaa portillisissa ahtimissa vika tietenkin poistui kun hitsasin akselit lukkoon :lol: rupes löytyyn se 3bar 8)

Niin no portin kumminkin pitäisi olla säädettynä ihan pajalta 1,8barin asti. Olen myös kokeillut jopa että kellolta ahtoletku irti, mutta eipä ollut vaikutusta (tietenkin tukkien sen) Eipä tuo olis kyllä iso homma heittää vaikka just rautalankaa siihen että sais jumitettua kokonaan. Täytynee testailla tuossa ens viikolla näitä ja kertoo tuloksista.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Mutta jos sun pakosarja ahdistaa ja pakopaine nousee esim vaikka 1.6bar niin kyllä tuo portti rupeaa valskaamaan kun pakopaine lykkää väkisin sen auki.jos se nyt edes on shimmattu sinne 1.8bar.Pakopaine mittari on hyvä asentaa kans että tietää viittiikö niitä ahtoja nostaa edes tuolla sarjalla enempää. Tasoissahan ne pitäs mennä tai pp mielummin alempana jos pp on yli 0.2 bar enempi kun ahtopaine niin suosittelisin pakosarjan vaihtoa. Toivottavasti vika löytyy :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

masa201 kirjoitti:Mutta jos sun pakosarja ahdistaa ja pakopaine nousee esim vaikka 1.6bar niin kyllä tuo portti rupeaa valskaamaan kun pakopaine lykkää väkisin sen auki.jos se nyt edes on shimmattu sinne 1.8bar.Pakopaine mittari on hyvä asentaa kans että tietää viittiikö niitä ahtoja nostaa edes tuolla sarjalla enempää. Tasoissahan ne pitäs mennä tai pp mielummin alempana jos pp on yli 0.2 bar enempi kun ahtopaine niin suosittelisin pakosarjan vaihtoa. Toivottavasti vika löytyy :)

Näinhän se menee, mutta en kumminkaan viellä usko että olis pakopainetta niin paljon, mahdollista kyllä tietenkin on. Mittarinkin oon tuossa laittamassa samalla kun pakolämpömittarin pistän.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Jos siellä olis niin paljon pakopainetta että pukkais 1.8bar kellon auki niin kannattaa miettiä kahesti portin tukkimista. Ei ne pakopaineet sillä ainakaan laske.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

mik4-- kirjoitti:Jos siellä olis niin paljon pakopainetta että pukkais 1.8bar kellon auki niin kannattaa miettiä kahesti portin tukkimista. Ei ne pakopaineet sillä ainakaan laske.
No joo tietenkin ajattelin katsoo ensin noi pakopaineet ennen ku rupeen mitää migiä näyttää portille, myös tossa hahmottelin juuri tänään jos rupeis tekee pakosarjaa. Oikein ku hehkuttelis asiaa ja puhuis mielinkielin niin sais varmaan tutun innostumaan tekee :D enemmän muakin tossa kiinnostaa mitä noi pakopaineet on, kun ihan tomaatin 2 kiihdyttäessä kiipee kyllä reilusti siihen 1,5bar mutta kolmosella jäkittää hieman vastaa ennnen kun saavuttaa sen ja jne nelosella.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

mik4-- kirjoitti:Jos siellä olis niin paljon pakopainetta että pukkais 1.8bar kellon auki niin kannattaa miettiä kahesti portin tukkimista. Ei ne pakopaineet sillä ainakaan laske.
Eipä ne tosiaan laske mutta tässä oli vian haku kyseessä eikä ole varmaa että johtuuko tuosta vuodosta tää ahtamattomuus. Eihän sitä autoa ole pakko kenkiä tukkaputkella vaan yksi veto että näkee onko siinä tosiaan vikaa ennen kun rupeaa pakosarjaa tekeen. Pakopaine mittari on kyl ehdoton. Mutta noita falskaavia kiinteitä portteja on kyllä väännetty ja ihmetelty ennenkin. Kaverin autoon vaihettiin purettavaan kelloon aito 2.2bar jousi mutta paineet ei nossukkaan ku 1.3 bar vaikka kuinka ahto ruuvia säädettin. oli jousen karkasussa jotain hämminkiä.lisää jousta ja saatiin pelaan kunnolla kampes. Ja nuo oman rojektin kellot lävähti auki 1.6bar vaikka pakoja ei ollu kun 1.2 bar.eikä ollu kellolle putkia ja nämäkin oli tukittu.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

masa201 kirjoitti:
mik4-- kirjoitti:Jos siellä olis niin paljon pakopainetta että pukkais 1.8bar kellon auki niin kannattaa miettiä kahesti portin tukkimista. Ei ne pakopaineet sillä ainakaan laske.
Eipä ne tosiaan laske mutta tässä oli vian haku kyseessä eikä ole varmaa että johtuuko tuosta vuodosta tää ahtamattomuus. Eihän sitä autoa ole pakko kenkiä tukkaputkella vaan yksi veto että näkee onko siinä tosiaan vikaa ennen kun rupeaa pakosarjaa tekeen. Pakopaine mittari on kyl ehdoton. Mutta noita falskaavia kiinteitä portteja on kyllä väännetty ja ihmetelty ennenkin. Kaverin autoon vaihettiin purettavaan kelloon aito 2.2bar jousi mutta paineet ei nossukkaan ku 1.3 bar vaikka kuinka ahto ruuvia säädettin. oli jousen karkasussa jotain hämminkiä.lisää jousta ja saatiin pelaan kunnolla kampes. Ja nuo oman rojektin kellot lävähti auki 1.6bar vaikka pakoja ei ollu kun 1.2 bar.eikä ollu kellolle putkia ja nämäkin oli tukittu.
juu täytyy tuota testata tuossa, samoiten kun toi suodatin napata tälläsillä keleillä pois, kun joku mainitsi ettei ollut ahdot meinannut nousta kun suodatin oli ahdistanut niin paljon.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jarmiila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 02.10.2012 21:00

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Jarmiila »

Henkkka_ kirjoitti:
Jarmiila kirjoitti: keskipakoismällin joutuu purkamaan elementtien vaihdossa
Tarttui vain silmiin, EI tarvitse purkaa keskipakopainoja elementtien vaihdossa.. :shifty: Tai ainakaan ite en oo niitä ikinä irrotellut akselista. Mutta hyvinkin mahdollista että niitä on menty räpeltämään ja onkin nyt eri kohdassa hieman..

Mutta tosiaan, joutsenkaulallahan sen näkee. :thumbup:
Siis millä metodilla olet vaihtanut elukoita? Tarkoitin siis siitä nokka-akselin takapäässä olevaa keskipakoislimppua, jos ei sitä pura ni ei saa nokka-akselia pois--> vaikea.. En ainakaan ite keksiny että miten muuten onnistuu ja ohjekirjassakin luki että kaikki irti :D

Onko muuten kukaan tutkinut tuota "kotelo"-painetta isoimmilla elementeillä tai siis onko siinä järkeä nostaa sitä ?
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja kimu »

Jarmiila kirjoitti:
Henkkka_ kirjoitti:
Jarmiila kirjoitti: keskipakoismällin joutuu purkamaan elementtien vaihdossa
Tarttui vain silmiin, EI tarvitse purkaa keskipakopainoja elementtien vaihdossa.. :shifty: Tai ainakaan ite en oo niitä ikinä irrotellut akselista. Mutta hyvinkin mahdollista että niitä on menty räpeltämään ja onkin nyt eri kohdassa hieman..

Mutta tosiaan, joutsenkaulallahan sen näkee. :thumbup:
Siis millä metodilla olet vaihtanut elukoita? Tarkoitin siis siitä nokka-akselin takapäässä olevaa keskipakoislimppua, jos ei sitä pura ni ei saa nokka-akselia pois--> vaikea.. En ainakaan ite keksiny että miten muuten onnistuu ja ohjekirjassakin luki että kaikki irti :D

Onko muuten kukaan tutkinut tuota "kotelo"-painetta isoimmilla elementeillä tai siis onko siinä järkeä nostaa sitä ?
Nokka-akseli ja keskipakolimppu lähtee kyllä yhdessä pois, ilman limpun irrotusta. Nokkaa joutuu vaan pyörittämään että saa limpun alta ruuvit näkösälle.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Pieni päivitys tuohon, eli pakopaineet katsottu ja oli kyllä ruhtinaalliset verrattuna tuohon ahtopaineeseen, eli selkeäasti portti rupeaa rakoilemaan siellä eikä tuon vuoksi nouse ahdot, nyt on tekeleillä suoraan halkosarja tuohon tilalle, koska vakiosarja muutenkin hieman huono tuolle jaetulle portille.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Nyt on omatekemä pakosarja paikoillaan pakopaineet max 1,5bar käyvät ja ahtopaineet nousi 1,7bar kolmosvaihteella pitkään vedättäessä. Täytyy kokeilla hieman viellä tuota porttia roklailla jos sitä saisi jäykemmäksi.

Pakosarjan vaihdon jälkeen kummin herääminen omasta mielestä muodostui paljon paremmaksi.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Unohtunut tästäkin nyt mainita että kyllähän se vika oli se syöttöpumppu, nyt on mynän tekemä ja auton luonnehan muuttu täysin.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Hotoks kirjoitti:Eipä ollut sakka sihdissäkään mitää kummempia oli vähän liiankin puhdas omasta mielestä. Voiko toi turbo muka olla sitten liian "iso"??? vaikka alkaakin paineita nostaa jo siinä 2500rpm kohdilla. Täytyy viellä kokeilla sähkösellä polttoainepumpulla että olisko toi mekaaninen vaan kulunut niin paljon.

Tässä ovatkin sitten kaikki melkeen nyt käyty läpi, olen vaan alkanut enemmän nyt epäilee tuota kyseistä diesel pajaa ettei olekkaan osannut säätää 7mm elementeillä noita pumppuja.
Vika selvitetty ja pumpun säädöthän ne oli aivan päin PEETÄ! Nyt tutkittu oikeastaan kaikki hommat, vein sitten lopulta pumpun mynälle ja nyt sykkii ahdot ja paineet kunnolla että joutu oikein hukkaporttia jo löysentää ettei 603 ihan heti särkyis. Täytyy kyllä sanoa että mynä se on paikka jossa pitää pumput käyttää 8)
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Wesseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 06.05.2016 09:21

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Wesseli »

Onko täällä pumppu tietäjiä? 606 mekaanisella pumpulla käy huonoa tyhjäkäyntiä. Kylmänä ei minkäänlaista. Lämpimänä kun laittaa sähkölaitteita päälle nii sammahtaa. Ennakko tipalla 24eykk. Tarvii kaasua käynnistyäkseen.
123CDI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja 123CDI »

Tyhjäkäynti johtuu yleensä epätasaisesta syötöstä sylintereihin. eli sylinterikohtaset syötöt kohilleen jonka jälkeen perus syötön ja tyhjäkäynnin säätö.
exclusive
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 26.06.2019 21:15

Re: OM603, 7mm elementit ja jne.

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Mietin tuota esim. 7mm pumpun hintaa...eli mitä kaikkea tuo touhutonni sisältää? Onko ketään vaihtanut itse tappeja, jonka jälkeen pumppu säädettäväksi? Tuo superin pumpun rakennus sarjahan itsessään ei maksa kuin n.200£ (tapit, tiivisteet, alipainekello)
Vastaa Viestiin