mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

mik4-- kirjoitti:Kokeileppa laittaa vaikka 3bar, miten muuttuu kyydit.

Kokeillaan huomenna.
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

mik4-- kirjoitti:Kokeileppa laittaa vaikka 3bar, miten muuttuu kyydit.


Noni.

Nyt kokeiltu 3bar rengaspaineilla ja iskarit säädetty löysimmästä keskiasentoon niin muuttu kummasti pompottelu parempaan suuntaan :D

Jotain pientä nykimistä on mutten ominaisuuksille mittään voi.

Kokeilen siltikin painavampaa vauhtista ni katotaan miten käy.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Eetyzk kirjoitti:Laittakaa 722.6:n niin ei oo ponanzaa ja kestää. (Ainakin om606:en perästä otettu loota, vahvistamatta) :clap:

Tää on khyl tosi :D

Siel on nyt borg warner neliveto loota ni ei tuo automaatti sinne sovi :)
..ja johnny $caaashia$ puuttuu rutkasti :D
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

MarkusJVainio kirjoitti:
mik4-- kirjoitti:Kokeileppa laittaa vaikka 3bar, miten muuttuu kyydit.


Noni.

Nyt kokeiltu 3bar rengaspaineilla ja iskarit säädetty löysimmästä keskiasentoon niin muuttu kummasti pompottelu parempaan suuntaan :D

Jotain pientä nykimistä on mutten ominaisuuksille mittään voi.

Kokeilen siltikin painavampaa vauhtista ni katotaan miten käy.

Auttaa varmasti.

Itsellä kokemusta saman kokoonpanon perässä kevyestä pyörästä ja painavasta.

Kevyttä ei voi dieselin perään suositella, alle 60km/h vauhdissa on vain 2 mahdollista asentoa kaasussa.

Bonanza ilmiö hävisi lähes kokonaan painavalla vauhtiksella.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

aniemiko kirjoitti: Auttaa varmasti.

Itsellä kokemusta saman kokoonpanon perässä kevyestä pyörästä ja painavasta.

Kevyttä ei voi dieselin perään suositella, alle 60km/h vauhdissa on vain 2 mahdollista asentoa kaasussa
Toi on ihan tosi. Joko täysiä tai ei mihkää :D

Kuinka painavaa vauhtista käytit ni tietää hiuka referenssiä ja mistä sait aihion?
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Sprinterin 2-massa pyörä 250mm asetelmalla oli mulla ex käyttiksessä, ei tosin kestä isompaa viritystä.

painaa paljon, +15kg. :D
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Petri R »

aniemiko kirjoitti:Sprinterin 2-massa pyörä 250mm asetelmalla oli mulla ex käyttiksessä, ei tosin kestä isompaa viritystä.

painaa paljon, +15kg. :D
2-massa tarvii vissiin sitten eripituisella akselilla olevan vaihdelaatikon...uudemman sukupolven laatikot, eikö?
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Petri R kirjoitti:
aniemiko kirjoitti:Sprinterin 2-massa pyörä 250mm asetelmalla oli mulla ex käyttiksessä, ei tosin kestä isompaa viritystä.

painaa paljon, +15kg. :D
2-massa tarvii vissiin sitten eripituisella akselilla olevan vaihdelaatikon...uudemman sukupolven laatikot, eikö?

No voi keinänen teitin kans :D

Kiinteällä olisi tarkoitus mennä mut ajellaan tolla kunnes löytyy sopiva aihio.
ANDDII
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 12.06.2010 17:20
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja ANDDII »

Kannattako mun nyt sitte edes tilata tuota billetti pyörää kun näytti painavan vain 7kg ... on tossa tuo m3 zf + 765 asetelma että mistä lähtis metsästämään painavaa vauhtista ettei mee koko ajaminen vain nykimiseks :D... Toki nurkissa pyöris 200d vauhtiksia mutta kellään tietoo saako siitä sopivaa sorvattua?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kai se vähän riippuu kokoonpanosta..tai vähän kaikesta.

mulla on ollu häirittevää bonazaa ainoastaan vakio 200D:ssä. luonnolisesti manuaalilaatikon kanssa. ex farkussa, kun oli millon mitäkin vauhtiksia ja vaihdelaatikoita, niin eipä siinä ainakaan häiritsevästi asti ollu bonanzaa. tietenkin auto heiluu ja hytkyy, jos kaasulla pumppaa tms. mutta normi ajossa toimi aika sulavasti kaikki yhteen. sehän tässä vähän onkin mysteeriä, kun toisilla on bonanzaa ja toisilla ei, vaikka välillä on ns. sama kokoonpano. en tiedä sitten, että kuinka paljon eri pumput vaikuttaa asiaan. mulla oli kotikutonen 7mm pumppu tuossa autossa, eikä se sillä sen enempää bonanzannu, kun vakiopumpullakaan. kytkimiäkin oli jokunen erilainen eri vaiheissa, mutta ei niilläkään ollu vaikutusta tohon asiaan. kaasuvivuston iskaria ei tainnu tossa autossa olla ikinä edes paikallaan, kun taas 200D:hen kokeilin sitäkin, eikä se paljoa muistaakseni auttanut.

olisko suurin syypää sitten vaan kokonais timmeys ja osien laatu kaikessa voimansiirrossa ja alustan osissa? jos takakelkan puslat, kartaanin rätit yms. on kulahtaneita, niin antaa enemmän joustoa voimansiirrolle moottorilta renkaille. renkaat ainakin vaikuttaa asiaan ihan jonkun verran. mulla oli jotkut jäykät moottorin tukikumit, kartaanin värinänvaimennin heitetty pois ja aika läskit nakit. siis korkeet. jotkut 60 profiiliset 205:set.

tähän bonanzaan kun joku osaiskin antaa selkeen vastauksen. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Tässä omat kokemukset tuohon bonanza ilmiöön. Asiaan vaikuttanut eniten syöttöpumppu/kaasuvivusto ja rengastus, tietysti olettaen että muuten ei välyksiä voimansiirrossa/takakelkassa.

Oma tenava manuaalina ja 7mm mynäpumpulla oli todella hyvä ajaa, ei nytkynyt oikeen mitenkään, kaasuvivusto oli mallia tee se itse ja sovitettu automaatin modulaattorin akseliin vipu. Sitten kun tuli tuo 8mm mynä niin se toi tullessaan pienen bonazan, tosin siihen vaikutti alasyötön määrä, enempi syöttöä herkempi kaasu, ja pienelle kun sääti niin poistui melkein kokonaan.

Edellinen manuaali w124 OM603 st oli 7mm pumpulla (ei mynä) ja originaali vivustolla ja se nytkytti todella ankarasti. Kytkimenä oli sorvattu 200d vauhtis ja -765 asetelma. Tenavassa taas billetti vauhtis joka hieman painavampi kuin tuo 200d sorvattu, mutta en tiedä onko sillä mitään merkitystä asiaan kun painoerot aika pieniä.
W201 250D
W202 250D
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mamu »

OM605 ja Bmw 5v ZF, mikä silmälaakeri kampuran perään? Ihanko vain C-mesen laakeri?
190D 2.5 -89
C230K -97
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei ainakaan c:n laakeri. Siinä on vauhtipyörässä laakeri. Ihan vaan kuulalaaneri jossa on sopiva sisäreikä ZF:n kytkinakselille.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja Jube »

mamu kirjoitti:OM605 ja Bmw 5v ZF, mikä silmälaakeri kampuran perään? Ihanko vain C-mesen laakeri?
Ihan normi 124/201:n laakeri, sellaisen malliin laakeri tietysti mikä on pitkä-akselisella laatikolla ja kovalla vauhtipyörällä!
Maksaa noin 7€ esim. KL:ssä ja passaa Bemarin laatikon kytkinakselin nokkaan :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mamu »

Kiitos vastauksesta! Minäpä käyn varaosapuljusta moisen hakemassa jonkun vanhan romuni rekkaritunnuksella. :mrgreen:
190D 2.5 -89
C230K -97
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: mb 0m605 st vauhtipyörän ja kytkimen pohdintaa.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Kuisma_ kirjoitti:
Edellinen manuaali w124 OM603 st oli 7mm pumpulla (ei mynä) ja originaali vivustolla ja se nytkytti todella ankarasti. Kytkimenä oli sorvattu 200d vauhtis ja -765 asetelma. Tenavassa taas billetti vauhtis joka hieman painavampi kuin tuo 200d sorvattu, mutta en tiedä onko sillä mitään merkitystä asiaan kun painoerot aika pieniä.


Vauhtipyörien painoerojen vaikutus bonanzaan tuli testattua viikko sitten. Ajattelin että painavammalla pyörällä ei tulisi bonanzaa enään mutta paskat :D aivan jäätävää settiä kun se alkaa tällä painavammalla pyörällä.

Eli autossa oli kuuden kilon vauhtipyörä 200d:stä sorvattu hammaskehän paksuseks -765:lle sopivaksi ja tämä kevyempi oli mielestäni mukavampi ajaa.

Sitten sorvasin mersun ja volvon vauhtipyörät yhteen josta tuli 14 kilon vauhtipyörä :D ja jonka ajattelin poistavan bonanzan.
Aluksi tuntui että sehän hävis se bonanza mutta kierrokset hipuu hitaammin ylos kuin kevyemmällä tietty ni se bonanzaki tulee erilailla sieltä esille. Tuntuu että kardaanit katkee ja muuta kun se hytkyminen alkaa :D

Itelleni kelpuuttaisin näiden perusteella vauhtipyöräksi jonkun 7-8 kilon pyörän. Tuo hammaskehän paksunen oli turhan kevyt kärryjen vetämiseen.
Vastaa Viestiin