Kun tuli tuo varsinainen käyttöauto muutettu biokaasulla toimivaksi, niin varovaista kiinnostusta on harkita klassikkomersun muuntamista biokaasulla käyväksi.
Sinänsä tekniikka ei näytä olevan mitään ultravaikeaa:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2
..ja esim. tuplazenith-inatteihin saapi kaasumiksereitä, jotka käyvät sekä LPG:lle, että CNG:lle:
https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages ... ducts/6248
Asennushinta esim. Terragasilla on todella suolainen, niin kuin kaikki Suomessa on.
Saksanmaalla ja Euroopassa näyttäisi näitä putkahtavan vastaan, mutta onko kenelläkään kokemuksia tällaisen asentamisen ympäriltä meillä kotimaassa?
Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2816
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
Ei oo kokemusta, mutta heti tuli Mieleen tämä topic, jossa tuostakin aiheesta on juttua. Yleisesti olen tykännyt tästä toisen foorumin topicista, josta hyvin selvästi käy ilmi, että on osaava tekijä asialla. Mutta kuutossivulla juttua myös tämän keskustelun otsikon mukaisesta hommasta, vaikka ei Mersusta kyse olekaan.
Plymouth
Plymouth
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2816
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
^Thanks, täytyy lueskella.
Siinä hörhöttää W123 200 M102 siistillä totetuksella:
https://www.youtube.com/watch?v=lZxR2ePj0Rc
Mersullahan oli tästä "W123 LPG bi-fuelista" tehtaan prototyyppikin.
Siinä hörhöttää W123 200 M102 siistillä totetuksella:
https://www.youtube.com/watch?v=lZxR2ePj0Rc
Mersullahan oli tästä "W123 LPG bi-fuelista" tehtaan prototyyppikin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
Ainaki säiliöitten asentamisen suhteen pätee sanonta "kaikki pitäs tehä ite" enemmän ku hyvin.
Mie oon ollu tekemisissä kahden Suomessa kaasutetun w124 220TE:n kanssa. Näistä toiseen oon tehny taka-akseliston täysrempan, ja siinä ku pallojen vaihtoo varte piti takakontista siirtää säiliöitä, niin kyllä se poralastujen määrä oli melkonen, mitä on asentaessa annettu lennellä ympäriinsä, eli parhaassa tapauksessa lastut hieroutuu verhoilun alla johoki johtonippuun Toinen yksilö taas ol sellane, et siihe en onneks oo joutunu sen enempää puuttumaan, ku alle vilkaistessa totesin että kaasuputki oli tuotu takakontista pohjan läpi siten, että se lävisti myös takakelkan, ja oli taitettu vasta sen jälkeen kulkemaan pohjaa myöten
Nuo molemmat oli siis kaasutettu Terra Gasin valtuuttamien "ammattilaisten" toimesta.
Itelläki ois haaveena joskus laittaa joku vanhemp roiske kaasukäyttöseks käyttikseks (vaikkapa matikki-väykky), mut se pitää sit funtsii kunnolla sen jutun toteutus.
Mie oon ollu tekemisissä kahden Suomessa kaasutetun w124 220TE:n kanssa. Näistä toiseen oon tehny taka-akseliston täysrempan, ja siinä ku pallojen vaihtoo varte piti takakontista siirtää säiliöitä, niin kyllä se poralastujen määrä oli melkonen, mitä on asentaessa annettu lennellä ympäriinsä, eli parhaassa tapauksessa lastut hieroutuu verhoilun alla johoki johtonippuun Toinen yksilö taas ol sellane, et siihe en onneks oo joutunu sen enempää puuttumaan, ku alle vilkaistessa totesin että kaasuputki oli tuotu takakontista pohjan läpi siten, että se lävisti myös takakelkan, ja oli taitettu vasta sen jälkeen kulkemaan pohjaa myöten
Nuo molemmat oli siis kaasutettu Terra Gasin valtuuttamien "ammattilaisten" toimesta.
Itelläki ois haaveena joskus laittaa joku vanhemp roiske kaasukäyttöseks käyttikseks (vaikkapa matikki-väykky), mut se pitää sit funtsii kunnolla sen jutun toteutus.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2816
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
Sanookohan laki tai asetus, että kaasuputken pitää kulkea ajoneuvon ulkopuolella?
Minulla on käyttiksenä biokaasulla kulkeva B200 NGD ja miellyttää.
Minulla on käyttiksenä biokaasulla kulkeva B200 NGD ja miellyttää.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
-
- Mersumies
- Viestit: 2779
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
Noihin lyhenteisiin hieman tarkennusta:
CBG/CNG=paineistettu bio-/maakaasu.
LBG/LNC= nesteytetty bio-/maakaasu
Paineistetulla, eli CBG:llä ei mikään ihmeellinen homma, ainoa isompi ongelma on saada autoon mahtumaan tarpeeksi iso kaasusäiliö siten, että jää vähän tavaratilaakin.
LBG onkin jo sitten vähän eri asia. Tuohan on melko kylmää, eli reippaat 160c pakkasella, eli tarvitsee säiliökseen "thermospullon" ja esim kuorma-autoissa käytettävä LBG- säiliö on hinnaltaan n. 30t€. Lisäksi sopii huonosti harraste autoon, koska lämmetessään kaasuuntuu ja häviää säiliöstä, vaikka autolla ei ajeta.On myös hiukan tarkempi tankata.
CBG/CNG=paineistettu bio-/maakaasu.
LBG/LNC= nesteytetty bio-/maakaasu
Paineistetulla, eli CBG:llä ei mikään ihmeellinen homma, ainoa isompi ongelma on saada autoon mahtumaan tarpeeksi iso kaasusäiliö siten, että jää vähän tavaratilaakin.
LBG onkin jo sitten vähän eri asia. Tuohan on melko kylmää, eli reippaat 160c pakkasella, eli tarvitsee säiliökseen "thermospullon" ja esim kuorma-autoissa käytettävä LBG- säiliö on hinnaltaan n. 30t€. Lisäksi sopii huonosti harraste autoon, koska lämmetessään kaasuuntuu ja häviää säiliöstä, vaikka autolla ei ajeta.On myös hiukan tarkempi tankata.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2816
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kokemuksia klassikon muuntamisesta biokaasulle?
^ Käsittääkseni Suomessa nesteytetyn kaasun tankkaus on mahdollista ainoastaan raskaalle liikenteelle.
Keski-Euroopassa lienee toisin.
Keski-Euroopassa lienee toisin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967