Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Tulipa hankittua edullinen farkkuprojekti talviauton virkaa toimittamaan. Rupesin kirjoittamaan auton tarinaa blogin muotoon ja kiinnostuneet voivat lukea sitä osoitteessa https://rustalchemist.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Ensimmäinen osa julkaistu 13.9.2016
"Startti hieman ujelsi mutta 2.3 litrainen ruiskukone kävi tasaisesti ilman sen suurempia sivuääniä. Tässä vaiheessa kuitenkin tasonsäädön putket antautuivat auton alta ja päädyimme siivoamaan hydrauliikkaöljyjä parkkipaikan asfaltilta."

Toinen osa julkaistu 26.9.2016
"Mersuissa on käytetty näköjään jo 80-luvulla sellaista massaa joka muhittaa ruosteen piilossa ja siinä vaiheessa kun massa puhkeaa, on massan alla jo parin kämmenen kokoinen kohta josta pelti on kokonaan hävinnyt."

Kolmas osa, pienen tauon jälkeen 28.3.2017 https://rustalchemist.wordpress.com/201 ... an-kanssa/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kansityöt, kansipahvi, mahdollisesti uudet kannenpultit ja uusi nokka olisivat kustantaneet pitkän pennin joten ajatus moottorin vaihtamisesta rupesi tuntumaan vakavasti harkittavalta vaihtoehdolta."
Viimeksi muokannut vih, Ti 28.03.2017 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Hitsailut etenevät ja tässä samalla olen ryhtynyt suunnittelemaan tekniikan päivitystä. Ajatus olisi ajella tuolla bensatekniikalla ensikesään ja sitten dieselöidä vähän modernimmalla tekniikalla. Tällä hetkellä ajatus olisi laittaa om602 tai 605 mielellään turbolla varustettuna.. ilmeisesti molemmat koneet menevät tuohon 230E koneen laatikkoon heittämällä? Ilmeisesti välitykset tuossa 230TE:ssä ois ihan passelit sueoraan tuommoiselle modernimmalle diesel-tekniikalle? Mitäs muuta tuossa pitää huomioida... moottorin kiinnikkeet ilmeisesti joutuu askartelemaan.. entäs öljynpainemittari, toimiiko jos vaihtaa diesel mallin w123 mittariston vai miten tuo on mahdollista toteuttaa... mitä muuta pitää huomioida ja löytyykö jostain netistä mitään hyvää "tarinaa", kuitenkin aika yleinen swappi tämä om602 tai om605 ja w123.

Ai niin... jos jollain on tarvetta ehjälle siniselle w123 penkkisarjalle (sedan) niin nyt lähtis halvalla.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nuo ruostehommat on ihan perseestä. Mutta koita jaksaa, kaikki muu korjaaminen ja rakentelu on sitten ihan mukavaa. Perävälitys on varmaan liian tiheä dieselille. Vaihteita toki sais olla enemmänkin, eikö tuossa 4 ole? Mittaristossa ei ole mitään ihmeellistä, ainoastaan se economy mittari jää pois käytöstä jos laittaa dieselkoneen.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tsemppiä hitsaushommiin. 123-koppaista kannattaa hitsata sisäpuolelta aina kun mahdollista ja nostaa tunkilla tiiliskiven päällä märkä rättikasa pohjaa vasten hitsauskohdalta niin ei syty palamaan massa.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Juu, nelilovinen laatikko tuossa on. Pitääkin joskus kokeilla tuota toisessa viestissä mainittua niksiä jolla massapalo saadaan minimoitua, nyt kuitenkin tällä erää hitsaukset on hitsattu ja niiltä osin auton pitäisi olla leimakunnossa. Edessä olisi vielä polttoainelinjojen ja tasonsäädön putkien askartelu ja sisustan kasaus, sitten tuota pääsisi jo vähän kokeilemaan. Jarrut tuntuisivat pelittävän eikä alustassa tunnu olevan mitään kauheita välyksiä joten leimalle ei välttis ole enää pitkä matka. Laittelen blogin puolelle vähän kuvia ja pitempää tarinaa jahka ennätän.

Nuo pohjan ruosteet ilmeisesti monesti ovat seurausta huonoista ovitiivisteistä, näin käsitin nettiä selaillessani... saako noita ovitiivisteitä mistään kohtuuhintaan uutena?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mbclassics.de. Ovitiivisteet ei kyllä ole syynä ruosteelle, akun alla rintapellissä ja kuskinpuolellakin on monesti isot reijät joista vesi pääsee sisälle. Sitä pohjan pvc-massaa ei kannata päästää missään tapauksessa palamaan, se muodostaa palaessaan ilmeisesti suolahappoa ja ruostuttaa voimakkaasti. Kyllä se on kaavittava hitsattavalta alueelta pois. Tulee kyllä ihan kamalaa jälkeä jos alkaa hitsaamaan ilman että sitä putsaa pois :problem: Lisäksi kun se kuitenkin palaa siitä mistä hitsisauma sen polttaa, niin voi vaan kuvitella kuinka nopeasti se ruostuu. Hitsaussauma ruostuu muutenkin helpommin mitä ehjä pelti, vaikka olis miten hyvin hitsattu niin kyllä se kannattaa aina kun on mahdollista niin molemmin puolin siistiä ja maalata. Kotelojen sisään jääviin saumoihin kotelosuojaa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Saksan ebaystä löytyy ovitiivistesarjoja ainakin sedaniin kohtuuhintaan. Minulla taitaa olla yksi sedanin setti hyllyssä. Ovitiivisteiden vaihdolla saa autoa hiljaisemmaksi, koska kuluneet ja kovettuneet tiivisteet päästää tuulen suhinat ja konehuoneen äänet ulkoa sisään. Myös ovien lukon vastinkappaleen ja saranoiden säädöllä tiukemmiksi saa melua pienemmäksi.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Seuraavaksi tarkoitus olisi ruveta askartelemaan polttoainelinjat ja tasonsäädön putket uusiksi... Sitten kun nuo tasonsäädön putket on uusittu ja säiliö täytetty uudella öljyllä, tarvitseeko tuo järjestelmä jotenkin ilmata vai ilmautuuko se omia aikojaan?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Systeemi ilmaantuu itsestään jos ajelet tiellä jossa on heittoja eli jousitus pääsee toimintaan.

Toinen vaihtoehto on liikutella taka-akselistossa olevaa venttiiliä hitaasti edestakaisin niin että neste pääsee kiertämään järjestelmässä. Jossain vaiheessa alkaa perä nousta kun ilma vähenee systeemissä.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Jouduin irroittamaan koko SLS säädinyksikön kun pumpulta tulevan ja lähtevän linjan yhteet olivat niin jumissa että säädin piti saada penkkiin kiinni. Toisesta pallolle menevästä linjasta putosi tämmöinen kumma osa... mikä hitto tämä on? https://www.dropbox.com/s/lbzqy3nfrlxr2 ... 2.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false; Dropboxin esikatselu ei jostain syystä toimi tuon kuvan osalta... kyseessä on siis taipunut alumiinitangon pätkä joka näyttää lähinnä popniitin keskitapilta... Mikä hitto tuon funktio on tuolla?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuva ei näy mutta joku puikko sielä sisällä on, eikö se kuristimena toimi. Kun se iskarihan on käsittääkseni vaan niinkuin hydraulisylinteri, niin hoitaako tuo sitten sen vaimennuksen, eli öljy ei pääse virtaamaan kovin nopeaa. Muutenhan ne putket saa tehdä ihan jarruputkesta, täytyykö sinne sisälle sitten laittaa jotain sopivaa lankaa ennenku alkaa taivuttelemaan?
S124 300TE
S211 E500
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Jännä vaan että ainoastaan toisessa pallolle menevässä lähdössä oli tuommoinen tappi... Ja muutenkin tappi näytti hyvin kotikutoisen näköiseltä.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Nyt polttoainelinjat on kasattu ja pääsin käyttämään autoa... Kansipahvi tuntuisi olevan paskaan, sen verran imelää höyryä puskee pakoputkesta. Ilmeisesti tuo kansipahvi on aika yleinen vika näissä mutta kansipahvin vaihto on myös ilmeisesti aika helppo operaatio tämmöiseen?

Ja sitten toinen kysymys... osaako kukaan kertoa pinnijärjestystä polttoainemittarin anturille? Noita on ilmeisesti useampaa eri sorttia kun tuossa farkussa oli liittimessä vastus mutta tossa 79 diesel sedanissa ko. vastusta ei ole.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Homma on karannut kokonaan lapasesta. Eilen nostin pois moottorin ja nyt pitäisi keksiä jotain tilalle.. Mitähän sitä.. Uudempi m102, om601, om602, om604 tai jopa m111 ovat käyneet mielessä... Ehdotuksia? https://www.dropbox.com/s/xye5xat8ypx9q ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Hullututtaa vielä vähän enemmän... Nurkissa pyöriin yksi vaihdelaatikko jonka pitäisi olla ehjä.. Laatikon kyljessä lukee R124 261 03 01 ja se on peräisin tenavasta jossa oli om602:n kaverina. Äkkiseltään katsottuna tuon näyttäisi hyvinkin saman näköiseltä kuin tuo nyt autossa paikallaan oleva loota mutta siis kysymys olisi kuinka kivuttomasti tuo vaihto onnistuisi?

Fyysiset mitat, onko noissa eroja?
Vaihteensiirtäjän tangot, mitä pitää muokata että tuo toimisi? Ainakin laatikon päässä on ihan saman näköiset kammet samoilla kohti molemmissa laatikoissa...

Ajatus viidennestä vaihteesta tuntuisi hyvin houkuttelevalta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Diesel-konehan näissä kannattaa olla kun kori on niin kulmikas ja painava ettei bensalla kannata ajella. OM602 tai OM605.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

vih kirjoitti:Hullututtaa vielä vähän enemmän... Nurkissa pyöriin yksi vaihdelaatikko jonka pitäisi olla ehjä.. Laatikon kyljessä lukee R124 261 03 01 ja se on peräisin tenavasta jossa oli om602:n kaverina. Äkkiseltään katsottuna tuon näyttäisi hyvinkin saman näköiseltä kuin tuo nyt autossa paikallaan oleva loota mutta siis kysymys olisi kuinka kivuttomasti tuo vaihto onnistuisi?

Fyysiset mitat, onko noissa eroja?
Vaihteensiirtäjän tangot, mitä pitää muokata että tuo toimisi? Ainakin laatikon päässä on ihan saman näköiset kammet samoilla kohti molemmissa laatikoissa...

Ajatus viidennestä vaihteesta tuntuisi hyvin houkuttelevalta.
Itse itselleni vastaillen... Tarkemmin tutkailtuna laatikon fyysiset mitat vaikuttavat hyvin yhteneviltä.. Viisilovinen laatikko on muutaman sentin pitempi mutta tässä tapauksessa se ei aiheuta ongelmaa sillä konetta voi ottaa muutaman sentin eteenpäin, kannakkeet kun pitää varmaan kuitenkin rakennella customina. Alkuperäinen hämmennin menisi kuitenkin vaihtoon sillä tuolla hämmentimellä vaihdekaaviosta tulisi aika hassu, jotkakuinkin seuraavan lainen;
R 1 2
I I I
5 2 4

Eli siis onko tämä ongelma helposti ratkaistavissa? Onko kukaan sovitellut keppiä ja mekanismia W124 tai W201 korisista ja ratkaisiko tämä ongelmani? Onko 5 vaihteisessa W123 mersussa pakki edessä vai takana., Vasemmalla vai oikealla??
ribes52
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 16.08.2011 20:45

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja ribes52 »

pakki oikeel takan 135
24R
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Taas menee hankalaksi... Nyt ois pihalla moottori, 2.0E w201 mersusta. Pääpiirteittäinhän tuon pitäisi olla hppo swappi mutta heti törmäsin haasteisiin joiden ratkaisemiseksi pyytäisin teiltä apua. Tuossa satakakskolmosessa laatikon akseli on tiheällä boorilla (26?) ja 201-mersussa boori oli harva (10?) tämän lisäksi kytkinlevyn halkaisija on eri 123 mersussa ilmeisesti 220 ja tenavassa 215. Helpoin ratkaisu olisi ollut tietysti ottaa w123:n romukoneesta kytkin vauhtis kokonaisuus mutta kuinkas ollakkaan tuo vauhtis oli hammaspyöränsä osalta ihan lopussa joten sitä ei kannata asentaa enää mihinkään katiskaan. Helpoin ratkaisu olisi löytää 215 millinen kytkin jossa tiheämpi boori. Silloin pärjäisin tuolla vaihtokoneen originaali vauhtiksella, onko siis tämmöistä kytkintä olemassa ja mihin malliin ja tekniikkaan semmoinen on alunperin tarkoitettu?
Seuraavaksi mieleeni tuli sorvauttaa tuo vaihtokoneen vauhtis isommalle kytkinlevylle mutta mikä/kuka moisia tekee täällä savon suunnalla ja paljonkohan tuommoinen kustantaisi? Sitten tietysti kolmas vaihtoehto olisi jos joku myisi minulle ehjän 220mm kytkimelle käypäsen vauhtipyörän joka passaisi tohon m102 mottiin..

No se oli ensimmäinen asia... toinen on se että öljytikku otti vähän kipeää tuossa vaihtomoottorin irroitusvaiheessa. Onko tuo öljytikun putki mahdollista vaihtaa järjevillä vaivoilla ja kuinka se tapahtuu?
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Homma etenee kuin täi tervassa... Nyt moottori on jo paikallaan mutta seuraava ongelma on se kuinka tuohon 2.0e koneeseen joka on peräisin w201 mersusta saadaan istutettua tasonsäädön pumppu. Tasonsäädön pumppu on vanhasta 2.3 motista ja pumppuun vaihdoin stefan ja o-renkaat. Nyt laitoin vanhasta koneesta peräisin olevan voimanvälityskalikan (en tiedä oikeaa nimeä, se putki joka tulee nokan päähän päähän kiinni pultilla) ja pumpun sovitelaipan uuteen koneeseen ja tässä vaiheessa minulle rupesi valkenemaan että tää homma ei taida toimia.. Yksittäiset osat sopivat keskenään mutta kokonaisuus näyttää siltä että ei tää toimi, onko noita sovitelaippoja useampaa eri sorttia tohon M102 moottoriin? Onko SLS:llä varustetun auton venakoppa erilainen mitä ei SLS? Vanha kone oli siis mekaanisilla nostajilla oleva 230 ja uusi hydraulisilla nostajilla oleva 200.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Onko kaikissa w124 korisissa farkuissa jo tandem-pumppu... Ihan mielenkiinnosta kyselen että miten toi on hoidettu w124 korisissa joissa on kanssa ollut tuota m102 konetta. Aikoinaan mulla oli w124 langi lanssi ja jotenkin muistelen että siinä ois ollut pumppu nokan päässä... Siinä toki koneena oli om602
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

vih kirjoitti:Onko kaikissa w124 korisissa farkuissa jo tandem-pumppu... Ihan mielenkiinnosta kyselen että miten toi on hoidettu w124 korisissa joissa on kanssa ollut tuota m102 konetta. Aikoinaan mulla oli w124 langi lanssi ja jotenkin muistelen että siinä ois ollut pumppu nokan päässä... Siinä toki koneena oli om602
Ei ole kaikissa tandemia, ainakaan diisseleissä. Sitä en osaa sanoa miksi osassa on nokkapumppu ja osassa tandem.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Näin arvelinkin.. liekköhän m102 koneisissa w124 korisissa farkuissa nokkapumppu vai tandem, onko täällä ketään semmoisen auton omistajaa joka osaisi vastata? Entäs w201 koriset, ilmeisesti tuo tasonsäätö on ollut valittavissa lisävarusteeksi ihan tavallisiinkin w201 korisiin? Jos jollain olisi tuo nokkapumppu+uudemman mallinen m102 (siis hydraulisilla nostajilla oleva) niin kuva venttiilikopan etupäästä ja nokkapumpusta olisi kiva, näkisi minkä mallinen kappale tuo adapterilaippa noissa on ja onko venakoppa eri muotoinen mitä tuossa "tavallisessa" koneessa.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

Projekti etenee kuin täi tervassa mutta etenee kuitenkin, nyt kone on siis paikallaan ja kokeilin tänään pyöritellä sitä hieman startilla joten siltä osin kaikki ok. Startiksi pistin tuohon W210 290TD:stä peräisin olevan startin. Tuo välitetty startti on alkuperäistä kevyempi joten sitä ei tarvitse tukea peräpäästä.
vih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:36

Re: Reppuselän tarina - tarinaa vm. 84 123 farmarista

Viesti Kirjoittaja vih »

oiskohan kenelläkään tietoa mistä saisi metsästettyä kaavion josta näkisi kuinka tuossa pitäisi nuo alipaineletkut kytkeä? Jäi vähän huonolle dokumentoinnille tuo purkuvaihe. =)
Vastaa Viestiin