w111 jarrutehostin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
mihkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 11.08.2015 15:42

w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja mihkali »

Tarkemmin w111.012 vm-61 rumpujarrullinen.jarrutehostin rikki, vikana ainaskin että kalvo on halki,yritän ehtiä avata pöntön viikoloppuna.tarkennuksena että erillinen pönttö joka sijaitsee konehuoneessa kuljettajan puolella aivan konetilan etuosassa.onko kukaan moista koskaan kunnostanut?tai osaisi neuvoa kuka/mikä paja voisi tuon korjata.mistä löytyisi osia jne.....vehot.yms..jo kyselty. eioota oli vain tarjolla.korjaussarjasta voisi olla apua jos jostain moisen täydellisenä löytäisi.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laitappa kuva siitä vanhasta jos vaikka vanahan W126:sen tehostin kävis, taikka sisäkalut :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja karra »

Tällainen kait kyseessä:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Moi,

Minulla oli tuollainen -61 W111 Coupessa. Tehostimen sisällä ei ollut kalvoa vaan tiivisteellä varustettu mäntä, joka liukuu pöntön sisäpintaa pitkin.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuohan on niinku vanhassa hanomakissa :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
mihkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 11.08.2015 15:42

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja mihkali »

jep.tuollainen kuin karran laittamassa kuvassa.
mihkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 11.08.2015 15:42

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja mihkali »

morjesta taasen.nyt ois hyvät neuvot tarpeen!!kirottu/siunattu työ vie kaiken ajan.kun tuon tehostimen ottaa irti niin kuuluuko ns.pohjan puolella olla jarrunestettä?oma villi arvaukseni että kyllä.mutta ongelmana tässä on ollut että imeä ryystänyt jarrunestettä imusarjaan.jos jollakin kokemusta korjauksesta niin vinkit tarpeen..
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

mihkali kirjoitti:morjesta taasen.nyt ois hyvät neuvot tarpeen!!kirottu/siunattu työ vie kaiken ajan.kun tuon tehostimen ottaa irti niin kuuluuko ns.pohjan puolella olla jarrunestettä?oma villi arvaukseni että kyllä.mutta ongelmana tässä on ollut että imeä ryystänyt jarrunestettä imusarjaan.jos jollakin kokemusta korjauksesta niin vinkit tarpeen..
Ei kuulu olla. Neste on merkki vuotavasta sylinteristä.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kun tehostimen sylinteri pääsee vuotamaan, niin sen seurauksena se tehostinmännän kumi menee huonoksi, ja alkaa vuotaa ilmaa. Eli tehostin ei lopulta toimi enää. Jarruissa nestevuoto johtaa myös ilman pääsyn järjestelmään, jolloin jarrut voi kadota. Tässä mallissa oli vielä 1-piirijarrut. Tässä kuvassa näkyy systeemi:
https://www.niemoeller.de/w111-mercedes ... 20106.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä tehostin tyyppi oli käytössä vuoteen 1963 saakka, ja sitten vaihtui 2-piiriseen 1964-

Tehostimen päällä on leimattu sen malli: ATE T50/24 tai ATE T50/26
Arvelen että tuossa autossa on tuo vanhempi, eli T50/24 (tämä olisi hyvä tietää kun etsii osia)

Kannattaa siis vaihtaa tehostimen sylinterin kumit, ja tehostin männän kumi.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

torniosta löytyy tollasia tehostin pönttöjä jos tarvetta vielä on !
mihkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 11.08.2015 15:42

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja mihkali »

Huoltokatko ohitse.takaisin asian ääreen.kyllä se on tuo vanhempi malli,pitänänee vaihtaa siihen tarvittavat kilkkeet mitä siihen saa hankittua.
mihkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 11.08.2015 15:42

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja mihkali »

nonniin...kauan se kesti.mutta voiko tuon tehostimen korvata näillä uudemmilla jarru boostereilla?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: w111 jarrutehostin

Viesti Kirjoittaja Zac »

Taistelin tässä viime viikkoina uudemman (1965) W111:n rintapeltiin tulevan jarrutehostimen kanssa.
Lyhkäisyydessään: alkuperäinen vuoti ("puhkuu"), hankin toisen "kunnossa olevan", mutta olikin isompi,
puhkui ja lisäksi naksautti polkaistessa, hankin pari "hyvän tuntuista" lisää, kumpikin vuoti... Lopulta
maksoin riihikuivaa että sain "uudenveroisen" boosterin ja nyt pelittää kuin junan vessa....

Mutta pitkästä johdannon syy oli että tuli puhuttua asian tiimoilta myös näistä alkupään buustereista.
Nämä, päinvastoin kuin nuo myöhemmät rintapellin "umpeen niitatut" mallit, pitäisi olla kuitenkin korjattavissa?
Osat (tiivisteet ym.) eivät ole ilmaisia, mutta niitä kuulemma saa ainakin Saksasta?

Itse tilasin juuri Niemölleriltä eilen osia, aiemmin tilannut mm. MB Classics (.de) ja Marcel Kappen (Hollanti).
Se kuka tuon osaa sitten vaihtaa ja vielä koota - ei tietoa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin