R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Moikka moi ja hyvää kevättä täältä Oulusta! :wave:

Muutama kysymys on heränyt mieleen tässä kun kesäauton keväthuolto ja vappu alkaa uhkaavasti lähestyyn.

Eli kyseessä on vm 1983 380sl johon on jossain vaiheessa vaihdettu (tod.näk ketjun katkeamisen vuoksi) m117.963 5.0 moottori saman vuoden SEL-mersusta. Tarkoitus olisi kelien lämmetessä uusia pakoputkisto kun nykyinen (alkuperäinen) vetelee viimeisiään. Paikallaan on siis jenkkimallinen esi- ja pääkateilla, kahdella äänenvaimentimella sekä lambda-anturilla varustettu putkisto. Tarkoitus on laittaa tilalle euromallinen putkisto mutta tuo lambdan poisto on herättänyt hieman kysymyksiä. Lamba johto tulee putkesta vänkärin jalkatilassa olevaan boksiin nipussa muiden johtojen kanssa eikä sitä saa erikseen johtoa katkaisematta irti. Mitenhän tuon kanssa kannattaa toimia? Tuossa on vähän tietoja osista. En tiedä onko nuista mitään apua. :crazy:

Ruiskiboksin tiedot: Bosch 0280800038
Fuel distributor: Bosch 0 438 100 088
Linkki pakoputkiston kuvaan: https://www.google.fi/search?q=380sl+ex ... B527%3B226" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraava kysymys liittyykin moottorin värinään. Eli moottori alkoi viime kesänä käymään epätasaisesti( tärisee voimakkaasti). Tehot tuntuvat olevan tallessa ja moottorin pitäisi olla muutenkin täysin kunnossa. Vaihdoin virranjakajan, pyörijän sekä tulpanjohdon (1kpl oli rikki) mutta tällä ei ollut vaikutusta. Nyt huomasin että kaasua painaessa pukkaa kovasti mustaa savua. Myös tyhjäkäynnillä merkkaa paikkansa kuin vanha diesel eli nokea pukkaa. Taitaa moottori siis käydä hieman rikkaalla. Itse en moottorin säätöä uskalla edes yrittää ja arkoitus on nyt keväällä säädättää moottori, vaihtaa alipaineletkut sekä suuttimet. Moottorikannattimet ajattelin myös uusia. Onko foorumilaisilla kokemusta m117 moottorin tärinöistä?

T: Jaakko

Lisäystä vielä hieman: Seuraavanlaista käynnistymiseongelmaa on myös alkanut ilmaantua samaan aikaan moottorin tärinan kanssa. Eli kylmänä sekä lämpinänä lähtee loistavasti käyntiin kun avainta hieman vilauttaa mutta kun auton on seissyt 30min-6h eli kone on ns `puolilämmin` niin saa sahata aika kauan. Kaasulla jos auttaa niin käynnistyy myös tällöin nopeasti, tosin hieman vaivalloisesti eli sylinteri kerrallaa.. en tiedä voisiko tämä korjaantua suuttimien vaihdolla. ilmeisesti kuluneet suuttimet voivat aiheuttaan tälläista vaivaa.
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Moi,

Tuohon puolilämpimänä käynnistymiseen saattaa syynä olla rikkoutunut polttoainejärjestelmän paineenvaraaja, joka sijaitsee polttoainepumppupaketissa oikean takapyörän lähellä. Paineenvaraajan tehtävänä on pitää paine polttoaineputkistossa kuuman moottorin sammuttamisen jälkeen. Jos paine ei pysy järjestelmässä, bensiini voi höyrystyä ja putkistoon tulee ilmakuplia. Sitten käynnistettäessä polttoainepumpun aiheuttama paine ei riitä ilmakuplien takia. Kylmäkäynnistyssuutinkaan ei auta tilanteessa, sillä se ei ruiskuta lisäbensaa koneen ollessa riittävän lämmin.

Tietysti tyhjäkäynti kannattaa säätää, ja huonot suuttimet eivät ole hyväksi.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Moi,

Lambda anturisi on varmasti joskus vaihdettu. Uudet tarvikelambdat tinataan alkuperäisiin lambda johtoihin kiinni. Niissä ei tule mukana liitintä, joka käy auton alkuperäiseen johdotukseen. Seuraa sitä lambdan johtoa ja löydät liittimen tai kohdan jossa johdot on tinattu yhteen. Tinaus kohta lienee kutistesukan alla. Jokatapauksessa katkaise johto sivuleikkureilla poikki sellaisesta paikasta että pystyt tinaamaan johdot takaisin kiinni kun olet saanut pakoputken vaihdettua. Johdot on erivärisiä, joten näet helposti mikä pitää liittää mihinkä. Siellä lienee harmaa, musta ja valkonen johto.

Moottorisi käy rikkaalla kun savuttaa mustaa. Jos kone ravistaa voisi vika olla esim. että joku suutin valskaa reilusti bensaa ja siksi yksi pytty käy liian rikkaalla. Ota sytytystulpat irti ja katso minkä värisiä tulpat on. Viallinen sylinteri löytynee sen perusteella. Voit myös ottaa tulpan hatut tulpista löysällä kun kone on sammuksissa. Sitten kone käyntiin ja yksitellen irroitat tulpan hatun tulpasta. Se pytty joka ravistusta aiheuttaa ei aiheuta muutosta käynnissä kun vedät siitä hatun irti.

Jos kaikki tulpat on mustassa noessa, seos on kokonaisvaltaisesti rikkaalla. Se voi johtua viallisesta lämpötilaanturista tai seoksen säätöboxin viesta (boxi on siinä määränjakajan kyljessä) Jos seos on kokonaivaltaisesti rikkaalla, voit koittaa selvitä ongelmasta säätämällä seosta pienemmälle. Sitä varten tarvit pitkän 3mm kuusiokolo avaimen. Ilmanputsarin päällä olevasta reiästä koloavain sisään, etsi kuusiokanta reijästä ja paina mieleen alkuperäinen kohta. Sitten pyörität puolikierrosta ja kokeilet paraniko vai huononiko. Jos huononi, käännä toiseen suuntaan. Muista kuitenkin että säätö tuskin itsellään menee pieleen. Tällä säädöllä voi yrittää paikata vikaa jota ei ole saanut selvitettyä.

Tosin yllä sanoit että et ala itse säätämään seosta, mutta sitä voi huoletta kokeilla. Et saa autoasi rikki seostä säätämällä.

Jos tulee mustaa putkesta kun kaasuttaa : seos rikkaalla ja jos paukuttaa putkessa ja putsarissa : seos laihalla.
Kylmäkäynnistyssuutin voi myös valskata. Purista sen bensa letku lyttyyn pihdeillä ja katso vaikuttaako käyntiin.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Kiitoksia kattavista vastauksista! Tuossapa tulikin täydelliset ohjeet tuon käyntivaivan selvittämiseen. Pitääpäs myös lisätä tuo paineenvaraaja ostoslistalle kun laajemman tutkiskelun perusteella tuo puolilämpöisenä esiintyvä käynnistysongelma näyttäisi todennäköisemmin johtuvan juurikin tuosta paineenvaraajasta.

Hieman tarkennusta tuohon pakarikysymykseen. Eli tarkoitus on siis hankkia nykyisen tilalle euro-mallinen ilman nuita katalysaattoreita varustettu putkisto. Euro- mallin putkisto ei myöskään sisällä tuota lambda-anturia. Keskustelin kesällä erään mersuhuoltajan kanssa ja hän meinasi, että ottaa vaan tuo lambda johto pois ruiskuboksista mutta systeemiä tutkiessani huomasin johdon menevän samassa nipussa muiden johtojen kanssa tuonne boksille. Tarkoitus oli siis kysyä onkohan tuon lambdan poisto ihan vaan tyylin: "johto pihdeillä poikki", järkevää eli onkohan tuolla vaikutusta moottorin toimintaan?
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Älä ota lambda pois. Se vaikuttaa olennaisesti seoksiin. Sen avulla ruisku osaa säätää itseään.
Lambdan paikka on tosi helppo tehdä pakoputkeen. Putkeen porataan lambda mentävä reikä ja reiän kohtaan hitsataan pieni holkki jossa on sisäkierre lambdaanturia varten. Sen voi hitsata helpoiten paikoilleen, kun putki on irti autosta.

Itse virittelin Lambdan omaan -73 450 SLC mersuun hiljattain. Helppo nakki.

Osta rosteri putki siihen. Hinta noin 500-600€
Itse olen harkinnut sellaisen hankkimista. http://www.a-alt-avgassystem.fi/pakoput ... rcedes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Moi!

Tuo olikin hyvä tieto, pitääpäs sitten jättää tuo lambda paikoilleen. Tuo euro-mallinen putkisto on rakenteeltaan hieman erilainen johtuen juurikin tuosta katalysaattorista, joka ilmeisesti ajaa tuon euro-mallin H-putken aseman eli tasaa pakopaineita putkistossa tms? Mitenhän tuohon putkistoon tuo lambda kannattaa sijoittaa? Ilmeisesti tuo H-putki ei ole järkevä paikka, sillä pakokaasut eivät varmaankaan virtaa kunnolla tuossa kohdassa. Tuossa on linkki tuohon euro-putkistoo, Ilmeisesti 450slc- mesessä taitaa olla aika samantyyppinen? http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... B4QMygCMAI" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaihtoehtojahan on toki monia ja yksi voisi tietysti olla että, korvaisi tuon katin suoralla putkellä ja hankkisi ainoastaan uuden loppupään. Pitää vielä tutkia tarkemmin tuon alkupään kunto. Lämpöraudat vaan estävät näkemästä itse putken kunnon, joten ne täytyy nyt aluksi saada purettua. Lisäksi täytyy vielä varmistaa tuon euromallin alkupään sopiminen US-mallin pakosarjaa.

Täytyypä jatkaa tutkiskelua, kiitoksia vinkeistä! :thumbup:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja karra »

JYYRÄ kirjoitti:Lambda anturisi on varmasti joskus vaihdettu. Uudet tarvikelambdat tinataan alkuperäisiin lambda johtoihin kiinni. Niissä ei tule mukana liitintä, joka käy auton alkuperäiseen johdotukseen.
Itse en ole koskaan lambdaa vaihtanut mutta olen lukenut täältä että ei saa koskaan tinata johtoja vaan puristeliittää ja sukka päälle. Siellä johdon sisällä kulkee kuulemma "vertausilmaa" :shock: .

Tuohon potilaaseen muutama kommentti:

Alunperin ollut M116 ja nyt M117 moottori, niissä on eri korkuinen lohko ja "alkukäyrät" eli downpipet ei sovi suoraan, onkohan niitä muutettu?

Jos kyse euromallista niin on mahdollista että moottorissa ei ole ollut koskaan lambdaa, eli se on K-jetronic, niissä on voinut kuitenkin olla lambda. Jos moottoriswappi tehty jenkeissä niin sittenhän kone voi olla lambdallinen, tosiaan 500 ässämersusta konehan oli.

Käsittääkseni 500/560 putkisto sopisi suoraan ja niissähän on paikka lambdalle (ainakin 560):

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Tuo moottorinvaihto on tehty jo jenkeissä mutta siitä onko kyseessä euro vai jenkkimallin moottori ei ole täyttä varmuutta. Joku aika sitten koitin tuotakin selvitellä mutta varmaa selvyyttä en asiaan saanut. Koneessa on kuitenkin kiinni kaikki jenkkien saastelaitteet. Tuosta pakosarjasta en myöskään ole varma onko otettu uudesta vai vanhasta moottorista. Tuo putkisto on kuitenkin kokonaisuudessaan mielestäni 380sl:n putkisto.

Melko yleistä ilmeisesti ollut tuo moottorin päivitys suurempaan tuolla jenkkilässä. Syynä tähän on se, että 80-luvun alussa ilmeisesti ainoa jenkkilään toimitettu malli oli tuo 380sl, jossa oli tuo koomiset 155hp. Lisäksi nuo alkupään 380- moottorit oli varustettu yksirivisellä jakoketjulla, jolla oli taipumuksen venyä ja katketa.. 500sl:ää tuli jonkinverran harmaatuontina tuonne jenkkeihin. No tämän varmaan kaikki tiesivätkin jo ennestään mutta enivei..

Periaatteessa vaihtoehtoja pakoputken suhteen on nyt ainakin kolme:

1. Hommata kokonaan uusi lambda-aukolla varustettu putkisto esim tuo 500sl tai 560sl: putkisto. Tämä on varmaankin se kallein ratkaisu ja saatavuus ainakin tarvikeosana voi olla heikko. Mielelläni jättäisin myös tuon katin pois kokonaan putkistosta kun sitä ei päästöjen puolesta tarvitse olla. Toisaalta tämä olisi varmaankin se helpoin ja huolettomin ratkaisu.

2. Uusi euro-mallinen putkisto, johon täytyisi askarrella reikä lambdaa varten.

3. Uusia pelkkä loppupää ja hitsata katin tilalle suora putki. Tämä tietysti järkevää vain jos tuo alkupää on kohtalaisessa kunnossa. Onkohan tuolla katin poistolla mitään negatiivista/ positiivista vaikutusta koneen toimintaan?
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Koska ko. auto ei ole varmaan merkitty vähäpäästöiseksi rekisteriotteessa? niin heitä katit pois. Ne alentaa hieman tehoa koska jarruttaavat pakokaasujen virtausta ja näinollen heikentää sylinterien "huuhtelua"

Katin pois otto ei aiheuta negatiivisiä asioita. Lambdahan mittaa seosta ennen katteja. Lambda kannattaa sijoitaa jommankumman sylinteripankin putkeen, ennen ekaa kattia/vaimenninta/h-putkea. Pakoäänet kovenee aavistuksen kun katin ottaa pois.

Suosittelen vaihtoehtoa 2. rosteri versiona. Todennäköisesti alkupäätä joutuu hieman sovittelemaan johtuen tuosta 500 moottorista, mutta ei liene vaikea homma.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Joo ei ole tuota vähäpäästöisyysmerkintää otteessa eli katti saa siis luvan lähteä. Pieni tehon lisäys ei ole koskaan haitaksi vaikka menohaluja tuntuu kyllä löytyvän jo nykyisessä kunnossa ihan riittävästi. :thumbup:

Kiitoksia tiedoista! Hyvä tietää että riittää kun lambda on vain toisessa putkessä eikä siis tarvi alkaa viritteleen mitään yhdysputkeä. Tuo rosterinen putkisto ois kyllä järkevä vaihtoehto pitkäikäisyyden kannalta. Taitaa myös vaikuttaa äänimaailmaan positiivisesti.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Moikka ja hieman päivitystä tilanteeseen...
:roll:
Mersuun tehtiin kesällä suutinremontti, jossa vaihtoon menivät suuttimet, tiivisteet, huohotinputket ja suuttimen pidikkeet. Lisäksi vanhat mustuneet tulpat vaihdettiin uusiin ja seokset säädettiin anaysaattorilla. Myös uusi puola tuli asennettua. Käynnistyvyys lämpimänä parani huomattavasti ja savutuskin väheni paljon.

Tärinä ei kuitenkaan hävinnyt kokonaan ja erityisesti HC- arvoja ei millään saatu laskemaan alle sallitun tason vaan ne ovat edelleen noin 2000 luokkaa. Mekaanikko tutki vielä moottoria tarkemmin ja totesi vian olevan venttiileissä. Venttiiliremontti olisi siis seuraavaksi tiedossa.

Mitähän kaikkea tuossa remontissa kannattaa uusia? Listalla on tällähetkellä ainakin:
- Kannen koneistus + uudet tiivisteet
- Venttiilit, venttiilijouset + tiivisteet
- uudet venttiilinnostajat
- uudet kannenpultit


Jos jollain on kertoa vinkkejä, mistä osia kannattaisi lähteä tilaamaan niin otan niitä mielelläni vastaan. :angel:

- Jaakko
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja unski »

Minä kyllä vaihtaisin vain imuventtiilien varsien tiivisteet. En ole montaa niin paljoa ajettua Mersun kasikonetta nähnyt, että kannet kannattaisi koneistaa...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Moi! Kiitoksia unskille kommentista! :)

Kysäisin korjaajalta nuista venttiilien varsien tiivisteistä. Meinasi ettei olisi apua tässä tapauksessa. Muistaakseni sanoin tuolloin kesällä kun hain auton huollosta, ettei venttiilit pääse kunnolla aukeamaan..? En tosiaan ole itse nähnyt koneen sisälle ja muutenkin tämä mekaaninen puoli ei itselläni ole vielä täysin hallussa. Moottorin öljynkulutus ei ole lisääntynyt lainkaan mikä olisi aika selvä merkki nuiden tiivisteiden kuluneisuudesta.
Koneesta myös kuuluu selkeästi (lähinnä vänkärinpuolelta) naputtava ääni, mikä viittaisi jonkinlaiseen ongelmaan venttiilikoneistossa. Tämä ääni tosin hiljeni merkittävästi muutama vuosi sitten tehdyn forte-käsittelyn myötä.
Nokka-akselit ovat myös hyvässä kunnossa ja mekaanikko kehui muutenkin konetta terveeksi.

Selvittelin osakoodeja tuolta: http://www.germanstar.biz/1175e.htm#thumb" onclick="window.open(this.href);return false;
Osaatteko sanoa mitä tarkoittaa kun imu- ja pakoventtiileiden ohjureista on tarjolla kolema eri kokoa? (std= standardi?) (0,20) ja ( 0,40). Ilmeiseti tuo std on oikea tähän vakiomoottoriin?

-Jaakko
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Tuli hommattua euro-mallinen 380sl pakari ja tarkoitus asennuttaa paikalleen muiden huoltojen ohessa lähiaikoina. Muutama kysymys vielä tuohon lamdaan ja muihin saastelaitteisiin liittyen.

Miten tuon lambdan toiminnan voisi helpoiten selvittää, tarkoitan siis etten tiedä onko lamda edes kytketty toimintaan, sillä ainakaan kojelaudan lambdavalo ei ole koskaan palanut. Anturista kyllä lähtee johto, joka menee tuonne vänkärin jalkatilassa olevaan ohjausboksiin.
Jos tuon lambdan haluaa poistaa kokonaan toiminnasta (kuten euro-malleissa) pitääkö tuohon vaihtaa muuta kuin ilmamäärämittari vai onko ohjausboksi vaihdettava myös? Boksissa ei ole erillistä irrotettavaa liitintä lambdalle vaan kaikki johdot kytketään nipussa samaan kohtaan. En tiedä onko tuosta lambdan poistosta mitään konkreettista hyötyä mutta ainakin hajoavien osien määrä vähenisi ja ei tarvitsisi alkaa poraileen reikää lambdalle tuohon uuteen putkistoon.

Onko kukaan poistanut tuota Usa-mallien ilmapumppua pois autosta? Millainen operaatio tuo mahtaa olla? :roll:

-Jaakko
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja unski »

Mikäli laitat Euromallin, katittoman määränjakajan, pitää myös ohjauspainesäätimen alipaineletkut kytkeä uudelleen. Muutama ruiskun putki poistuu, joten kuva asiasta on hyvä hommata ensin. Tällöin voi myös koko ECU:N pistää pahvilaatikkoon, sitä ei tarvita ollenkaan. Nämä koskevat vain "katittoman" mallin määränjakajaa.

Lambda-ohjauksen toiminnan tarkistaminen vaatii kosketuskulmamittarin. Lambdan poistaminen kokonaan saa systeemin vikatilaan, jolloin sähköinen kiihdytysrikastus poistuu. Muuta ei pitäisi tapahtua tuossa mallissa.

Ilmapumppun voi poistaa, jos tukkii kaikki alipaineletkut tai poistaa ohjausventtiilit. Lohkoon menevät ilmansyöttöputket pitää tukkia myös. Tuon mallin ruisku ei vielä tiedä ilmapumpun olemassaolosta tuon taivallista. Sinänsä ilmapumpusta ei ole mitään haittaa, jos se toimii. Pumpun toiminta ei vie polttoainetta sen enempää. Toimivan pumpun mukavuus on siinä, ettei käynnistettäessä pakokaasu haise niin voimakkasti, kun se laimennetaan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Kiitoksia kommentista!

Ainoa osa mikä tulisi vaihtaa on siis määränjakaja ja esimerkiksi vanha ilmamäärämittari saa jäädä paikalleen? Onko kellään tietoa mistä/mihin hintaan nuita määränjakajia on saatavilla? Jos jollain on antaa oikea osanumero niin olisin kiitollinen. Ainakin saksan ebayssa näyttäisi olevan jonkinverran tarjolla.

Tuosta lambdasta vielä. Mikäli lambda ei omassa autossa ole täysin kunnossa, ei se siis välttämättä aiheuta samanlaisia oireita, kuin uudemmissa enemmän tietotekniikka sisältävissä moottoreissa? Tuo kiihdytysrikastuksen tehtävä on ilmeisesti varmistaa riittävä bansan saanti täyskiihdytyksissa?

Voi olla että ilmapumppu saa jäädä paikoilleen. Ilmeisesti bensakoneissa tuo ei likaa imusarjaa yhtä helposti kuin dieselissa? Tiedä sitten onko tuossa ilmapumppusysteemissa mitään tiettyä osia, jotka voi/kannattaa puhdistaa tukkeutumisen välttämiseksi..

-Jaakko
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja unski »

Lambdaohjaus tuossa moottorissa vain hienosäätää käyntiä, se ei saa käyntiä juurikaan sekoamaan.
Ilmapumpussa melkein riittää, että ilmanputsari ja hihna on ehjät...ehkä linjan takaiskuventtiilin voisi tarkastaa. Ilmapumppu pumppaa vain ilmaa pakokanavaan, se ei sotke mitään.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

kiitosta!

Pitääpäs tsekata tuo takaiskuventtiili jossain vaiheessa.
Taitaa olla että ainakin toistaiseksi tuo lambda saa jäädä paikoilleen. Pitää sitten vaan tulpata lambdan aukko putkistosta, jos joskun tulee asentaneeksi euromallisen määränjakajan.

-Jaakko
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 pakarin uusinta + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Moi,

nyt olisi hyvät neuvot kalliit kun auto on pajalla ja pakarinvaihto alkaa lähestyyn. Tuosta lambdasta viellä hieman kysymyksiä. Tuli hommattua saksasta euro-mallinen putkisto jossa tuota lamban reikää ei ole lainkaan valmiina eli sen joutuisi itse soveltamaan. Euro mallista määränjakaljaa ei ainakaan tällähetkellä ole tarkoitus hankkia mutta sinänsä tuon lamdan poisjättäminen tuntuisi järkevältä kun sitä ei ole alunperinkään asennettu kuin jenkkiversioihin.

Vaihtoehtoina olisi siis:
1. Jättää lambda anturi kokonaan pois ja jättää mahdollisesti ohjausboksista lisärikastimeen tuleva sähköliitin kytkemättä?
2. Hommata uusi lambda anturi ja tehdä lamban aukko putkistoon. Millainenhan anturi vm1983 500 jenkkimalliin on alunperin kuulunut?

Tuossa.lambdan poistossahan kuten unski mainitsi jää lisärikastin pois käytöstä. Jos tuolla ei ole mitään muuta vaikutusta muihin osiin niin olisikohan järkevää jättää tuo lambda kokonaan pois? Ruiskuhan on täysin mekaaninen ilman ohjausboksia (pl tuo lambda) Seoksiinhan tuolla lambdalla/lisärikastimella ei ilmeisesti tässä mallissa ole merkitystä vaan ainoastaan lisäbensansaantiin täyskaasukiihdytyksessä. Täyskaasukiihdytyksessä taitaa kyllä bensansaanti olla riittävä ilman tuota lisärikastintakin? Tuo vikaantuvien osien minimointi tässä lamban poistossa houkuttelisi. :roll:

T: Jaakko
Vastaa Viestiin