Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Foorumin uutena käyttäjänä ja uunituoreena mersuomistajana päätin kirjoitella tänne pikkuhiljaa projektin etenemisestä.
Projektin taustat:
Olen pitkään passiivisesti etsiskellyt sopivaa ikuisuusprojektia stressinhallintaan. Oikeastaan koko aihe ei ole ollut yli vuoteen mielessä, mutta jostain kumman syystä selailin yksi ilta autojen myynti-ilmoituksia ja silmiini osui -65 W111 220Sb. Mitään Mersuista tietämättä soittelin myyjälle ja jäin pohtimaan asiaa. Seuraavat 4 päivää otin niin paljon selvää Oldtimers mersuista ja erityisesti W111-korista kuin vain tarinaa löysin. Ongelmana oli se, että auto sijaitsi Torniossa ja itse Tampereella asuvana en pystynyt millään lähtemään katsomaan projektikohdetta. Myyjä lupautui ottamaan lisää kuvia kohteesta ja lopulta päätin kuvien perusteella ostaa auton näkemättä sitä itse ollenkaan. Kaikki sujui myyjän kanssa paremmin kuin hyvin ja perjantaina Mersu purettiin autonkuljetusrekasta Tampereella. Samalla kun sovin autosta kaupat, etsin Tampereelta autolle kimppahallipaikkaa ja sopiva paikka löytyikin muutaman päivän etsinnällä. Nyt on siis auto ja rakentelupaikka tiedossa, ei muuta kuin töihin.
Aihiosta muutama sana:
Auto on ilmeisesti seissyt jopa parikymmentä vuotta 90-luvun alusta 2010-luvun paremmalle puolelle. Tarkempaa tietoa historiasta ei ole, mutta auto on teknisesti hyvässä kunnossa ja ostettu katsastettuna. Korin pellit on suorat, paikoittain pientä pintaruostetta, muttei mitään dramaattista. Molemmat takaovet ovat alareunastaan ruostuneet, mutta ostaessa saatu ehjät ovet auton mukana. Mukana on saatu myös USA-tyyppiset etuvalot ja suurin osa kromiosista ok-kuntoisina. Takapuskuri on aika pahasti ruosteessa, etupuskuri on aika siisti.
Suunnitelmasta muutama sana:
Tarkoitus ei ole laittaa autoa museokilpiin. Tämä siitä syystä, että haluan tehdä autosta todella hienon sisältä, enkä halua rajoittua täysin alkuperäiseen ulkoasuun. Lähtökohtaisesti autosta tulee ulkoa musta, sisältä penkit valkoista nahkaa, valkoinen ratti, musta kojelaudan verhoilu, kojetaulun+sisustan puuosat todennäköisesti tehdään uudestaan vaahterasta. Oviin tulee alaosaan harmaanruskea nahka, yläosaan sama valkoinen kuin penkeissä. Muuten suunnitelma ei ole vielä selkiytynyt ja edellä selvitettykin suunnitelma saattaa vielä muuttua.
Ensin auto puretaan kokonaan, pohja(+moottoritila) hiekkapuhalletaan alta ja sisältä. Kaikki pohjapellit korjataan, maalataan ja suojataan. Tämän jälkeen kori kuntoon, maali pintaan. Tekniikka rakennetaan uudestaan, jarrut, laakerit yms. käydään täysin läpi. Tekniikkavaihtokin kiinnostaa, mutta onko niin että W111 Coupea ei lasketa Trafin silmissä "samaksi mallisarjaksi"? Lopuksi rakennetaan sisusta uudestaan alusta alkaen.
Teen autosta itselleni hääautoa eli valmista pitää olla enne häitä. Vielä en ole tosin kosinut eli sen puoleen ei ole vielä hoppu
Projektin taustat:
Olen pitkään passiivisesti etsiskellyt sopivaa ikuisuusprojektia stressinhallintaan. Oikeastaan koko aihe ei ole ollut yli vuoteen mielessä, mutta jostain kumman syystä selailin yksi ilta autojen myynti-ilmoituksia ja silmiini osui -65 W111 220Sb. Mitään Mersuista tietämättä soittelin myyjälle ja jäin pohtimaan asiaa. Seuraavat 4 päivää otin niin paljon selvää Oldtimers mersuista ja erityisesti W111-korista kuin vain tarinaa löysin. Ongelmana oli se, että auto sijaitsi Torniossa ja itse Tampereella asuvana en pystynyt millään lähtemään katsomaan projektikohdetta. Myyjä lupautui ottamaan lisää kuvia kohteesta ja lopulta päätin kuvien perusteella ostaa auton näkemättä sitä itse ollenkaan. Kaikki sujui myyjän kanssa paremmin kuin hyvin ja perjantaina Mersu purettiin autonkuljetusrekasta Tampereella. Samalla kun sovin autosta kaupat, etsin Tampereelta autolle kimppahallipaikkaa ja sopiva paikka löytyikin muutaman päivän etsinnällä. Nyt on siis auto ja rakentelupaikka tiedossa, ei muuta kuin töihin.
Aihiosta muutama sana:
Auto on ilmeisesti seissyt jopa parikymmentä vuotta 90-luvun alusta 2010-luvun paremmalle puolelle. Tarkempaa tietoa historiasta ei ole, mutta auto on teknisesti hyvässä kunnossa ja ostettu katsastettuna. Korin pellit on suorat, paikoittain pientä pintaruostetta, muttei mitään dramaattista. Molemmat takaovet ovat alareunastaan ruostuneet, mutta ostaessa saatu ehjät ovet auton mukana. Mukana on saatu myös USA-tyyppiset etuvalot ja suurin osa kromiosista ok-kuntoisina. Takapuskuri on aika pahasti ruosteessa, etupuskuri on aika siisti.
Suunnitelmasta muutama sana:
Tarkoitus ei ole laittaa autoa museokilpiin. Tämä siitä syystä, että haluan tehdä autosta todella hienon sisältä, enkä halua rajoittua täysin alkuperäiseen ulkoasuun. Lähtökohtaisesti autosta tulee ulkoa musta, sisältä penkit valkoista nahkaa, valkoinen ratti, musta kojelaudan verhoilu, kojetaulun+sisustan puuosat todennäköisesti tehdään uudestaan vaahterasta. Oviin tulee alaosaan harmaanruskea nahka, yläosaan sama valkoinen kuin penkeissä. Muuten suunnitelma ei ole vielä selkiytynyt ja edellä selvitettykin suunnitelma saattaa vielä muuttua.
Ensin auto puretaan kokonaan, pohja(+moottoritila) hiekkapuhalletaan alta ja sisältä. Kaikki pohjapellit korjataan, maalataan ja suojataan. Tämän jälkeen kori kuntoon, maali pintaan. Tekniikka rakennetaan uudestaan, jarrut, laakerit yms. käydään täysin läpi. Tekniikkavaihtokin kiinnostaa, mutta onko niin että W111 Coupea ei lasketa Trafin silmissä "samaksi mallisarjaksi"? Lopuksi rakennetaan sisusta uudestaan alusta alkaen.
Teen autosta itselleni hääautoa eli valmista pitää olla enne häitä. Vielä en ole tosin kosinut eli sen puoleen ei ole vielä hoppu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Asiallisen oloinen aihio.
Viranomaisilla ja katsastajilla tuntuu olevan näistä w111 (sekä w114/w115) vastaavuksista melkoisen tuulellakäyviä linjauksia. Uskoisin, että fiksusti argumentoimalla onnistut saamaan 3.5l vertailumoottorin.
Tsemiä projektiin A
Viranomaisilla ja katsastajilla tuntuu olevan näistä w111 (sekä w114/w115) vastaavuksista melkoisen tuulellakäyviä linjauksia. Uskoisin, että fiksusti argumentoimalla onnistut saamaan 3.5l vertailumoottorin.
Tsemiä projektiin A
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Kyllä tuttavani ainakin sai samanlaisen mersun kilpiin 350:llä moottorilla, vertailu tehtiin 108 koriseen 350:n jossa on samanlainen alusta.
MB W-210 200cdi vm 99
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Projekti on nyt aikalailla lähtöruudussa kun auto on saatu talliin. Vielä täytyy käyttää auto rekisteröintikatsastuksessa. Siihen onkin pientä puuhastelua, koska vaikka auto on vuosimalliltaan -65, niin Ruotsissa ensirekisteröinti on tehty vasta 1972. Tämä johtaa siihen, että autoon pitää ilmeisesti asentaa turvavyöt ennen rekisteröintikatsastusta(koska kaikissa papereissa ensirekisteröintivuotena 1972).
Kuvia projektin alkuvaiheesta: http://apossio.kuvat.fi/kuvat/Mersu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvia projektin alkuvaiheesta: http://apossio.kuvat.fi/kuvat/Mersu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
make280s kirjoitti:Kyllä tuttavani ainakin sai samanlaisen mersun kilpiin 350:llä moottorilla, vertailu tehtiin 108 koriseen 350:n jossa on samanlainen alusta.
Perin eksoottinen linjaus katsurilta. Tuolla vertailulla pääsisi jo viisilitraiseen M117-moottoriin pelkällä muutoskatsastuksella, koska w108 on tehty myös 4.5-litraisena. kts: http://www.classicdigest.com/readers-st ... w/174/1394" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos taasen katsuri tuijottaa papereista sokeasti pelkästään w111-merkintää ja verrokiksi saisi sujautettua 280SE 3.5 Flachkühler-coupen, muutoskatsastuksella päästään 4.2-litraiseen M117-koneeseen. Silläkin ehtii ihan kivasti kirkkoon...
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Olen antanut itseni ymmärtää että W111:n tuulilasit on mahdollista irroittaa ehjänä?
Miten lasit irroitetaan? Ilmeisesti irroitusta hankalampi toimenpide on asentaa lasi uudestaan kromilistojen kanssa, miten se tehdään?
Onko Niemoeller oikea paikka hankkia uudet ikkunatiivisteet?
Miten lasit irroitetaan? Ilmeisesti irroitusta hankalampi toimenpide on asentaa lasi uudestaan kromilistojen kanssa, miten se tehdään?
Onko Niemoeller oikea paikka hankkia uudet ikkunatiivisteet?
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
MBclassicsilta löytyy myös tiivisteitä.
http://www.mbclassics.de/index.php?a=164&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse laittaisin pelkkiä originaali tiivisteitä kun tuossakaan hinta ei ole montaa kymppiä enemmän kuin tarviketiivisteessä.
Jos tarvitset uutta tuulilasia niin Jaakko-Tuotteelta http://www.jaakko-tuote.fi" onclick="window.open(this.href);return false; löytyi ainakin w123 ja w110 lasit suoraan varastosta edullisesti.
Mielenkiintoinen projekti
http://www.mbclassics.de/index.php?a=164&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse laittaisin pelkkiä originaali tiivisteitä kun tuossakaan hinta ei ole montaa kymppiä enemmän kuin tarviketiivisteessä.
Jos tarvitset uutta tuulilasia niin Jaakko-Tuotteelta http://www.jaakko-tuote.fi" onclick="window.open(this.href);return false; löytyi ainakin w123 ja w110 lasit suoraan varastosta edullisesti.
Mielenkiintoinen projekti
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
apos kirjoitti:Olen antanut itseni ymmärtää että W111:n tuulilasit on mahdollista irroittaa ehjänä?
Miten lasit irroitetaan? Ilmeisesti irroitusta hankalampi toimenpide on asentaa lasi uudestaan kromilistojen kanssa, miten se tehdään?
Onko Niemoeller oikea paikka hankkia uudet ikkunatiivisteet?
Moi,
itse irrotellut tiivistelaseja ehjänä kun lähtee varovasti sisäpuolelta sitä tiivistettä laittamaan meisselellä saumapellin ulkopuolelle,
jos taas tiiviste huono ja on hankittu jo uudet niin tiiviste vaan puukolla leikaten rikki.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Tiiviste ikkunaan, kromilista tiivisteeseen, tiivisteen uraan sopiva naru ja vedetään ikkuna sisäpuolelta paikalleen tuolla narulla. Helppo homma.apos kirjoitti: Ilmeisesti irroitusta hankalampi toimenpide on asentaa lasi uudestaan kromilistojen kanssa, miten se tehdään?
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Hae nuo työkalut biltemasta niin on hyvä irrotella tiivisteitä ehjinä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... via-19513/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... via-19513/" onclick="window.open(this.href);return false;
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Tänään asentelin etupenkeille turvavyöt, irroittelin vetokoukun pois ja purin peräkärryn liittimen rosvoliitin-sähköviritykset pois. Samalla tutkin pohjan kuntoa ja se on kyllä hämmästyttävän hyvässä kunnossa mielestäni. Jopa pistehitsattu sauma helman alla on hyvässä kunnossa, ainoastaan takarenkaiden takana sauma on hiukan hapera. Pohja on kyllä niin paksusti massattu ja suojattu että joka paikasta ei voi tietää mitä alla odottaa, mutta perinteisellä koputtelutestillä ei pehmeitä kohtia löytynyt. Aloin hiukan epäröimään pohjan puhaltamisen tarpeellisuutta. Tietysti jos haluaa että se kestää seuraavatkin 50 vuotta niin jossain vaiheessa se on pakko tehdä kokonaan, mutta hyvin suojattua ja kovaa pohjaa tuntuu hassulta ruveta puhaltamaan auki. Pitääpä pohtia asiaa. Mielessä kävi sellainenkin mahdollisuus että tekisi korin, tekniikan ja sisustan nyt ja pohjan ensi talvena niin saisi auton ajoon jo ensi kesäksi. Jos toisaalta innostuu tekemään tekniikkamuutosta niin siinä samalla tulisi tehtyä pohjatyöt melkein samalla vaivalla, kun vaihteiston pesää pitänee kasvattaa.
Joka tapauksessa puran nyt koko tekniikan ja taka-akseliston pois ja tutkin koko pohjan tarkasti.
Joka tapauksessa puran nyt koko tekniikan ja taka-akseliston pois ja tutkin koko pohjan tarkasti.
Re: Projektina W111 220Sb, -65, Koodinimi "Mafiamersu"
Hieno projekti ! Peikkona vaanii vain ja ainoastaan leipääntymien tyyliin " Eikö tällä pääse ikinä ajamaan, taidan myydä koko p....an, nyt riitti.." - tyylinen tilanne.
Itsellä projektina kanssa -65 220 S, hiukan paremmassa kunnossa kylläkin, mutta eka talvi mennään niin vähillä kuin mahdollista, että päästään mahdollisimman pian tien päälle kullostelemaan mitä seuraavana talvikautena pitäis tehdä.
Laitas vaan kuvia sitä myöden kun edistyy, lisäsin ketjun suosikkeihin..
Sun on muuten kuvaohjelman käyttöaika loppunut...
Itsellä projektina kanssa -65 220 S, hiukan paremmassa kunnossa kylläkin, mutta eka talvi mennään niin vähillä kuin mahdollista, että päästään mahdollisimman pian tien päälle kullostelemaan mitä seuraavana talvikautena pitäis tehdä.
Laitas vaan kuvia sitä myöden kun edistyy, lisäsin ketjun suosikkeihin..
Sun on muuten kuvaohjelman käyttöaika loppunut...
" Mikä ristus on kun ei ahrista? "