Mikäs Ässälle tuli ?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

wezze72 kirjoitti:
karra kirjoitti:
Camargue kirjoitti: Kattia tässä ei oo joten tuskinpa on lambdaakaan. Vuonna 1989 tätä myytiin myös katilla varustettuna, mutta tässä mun autossa sitä ei ole. Nyt kun auto on talvisäilössä, en tee sille ennen huhtikuuta varmaan mitään. Alipainevuotoja olen etsinyt starttipilotin kanssa, mutta eipä mitään löytynyt. Enpä älynnyt kokeilla ilmaläppään pilottia, olisi heti selvinnyt sekin asia.
Kyllä siinä lambda on. 1987 oli viimeinen vuosi (ainakin) 560 malleissa jolloin sai "raakakonetta" eli ECE mallia. Sinulla RUF eli katti valmius. Se kolmas oli sitten täys KAT malli.

menee hieman off-topickiksi, mutta lieneekö näissä sitten jotain vuosimallikohtaisia eroja kun ei tuossa minun 500se:ssä ole lambdaa eikä kattia.
auto on valmistunut tehtaalta marraskuussa -88. :?
Joo ihan hyvin voi olla. Muistelin vaan tuota 560 mallia ja tuopin ääressä helteisellä terassilla ipadilla kirjoittelin eli ei oikein mahdollisuutta googletella ym. Joku varmaan tietää oikeesti :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Joko auto käy kunnolla? Onko vika selvinnyt?
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

No niin, nyt kun ulkona tarkenee taas niin on aika palata Mersun pellin alle. Vika ei tietenkään ole korjaantunut itsestään. Starttipilotin kanssa suihkuttelin koneen käydessä, mutta eipä leimahtanut missään kohti.

Tuli semmoinen ajatus mieleen, että vaihtaisin suihkut kokonaan uusiin, jospa ovat alkaneet kusta kun uusin tosi likaisen pensansuodattimen ja pensaputket ja kököt lähtivät liikkeelle.

Tuo Jyyrän listaama vikalista on hyvin mielenkiintoinen :

"Veikkaan että viat johtuu viasta KE-jetronicin sähköisessä seoksen säätö laitteistossa. Eli siinä ilmamassa mittarin rungossa on kiinni sellainen musta laatikko joka hienosäätää seosta mm. lambda anturin, kierrosluvun, moottorin lämpötilan yms. tietojen perusteella. Sillä säätölaitteella on ihan oma "boxi" jossa laskenta tapahtuu ja boxi ohjaa istä laatikkoa ilmamassamittarin rungon kupeessa."

[img]http://tmp/guest-JODrLB/Työpöytä[/img]

Yritän saada kuvan pellin alta tähän viestiin, mutta saa nähdä onnistuuko...
Kysymykseni kuuluu, onko mustia laatikoita yksi vai kaksi ja missäpäin ne kuvassa sijaitsevat ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä on määräjakajan kyljessä oleva musta laatikko eli EHA.

http://www.partbob.com/pressure-regulat ... 002-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tätä ohjaa joku boksi, se taitaa olla apparin jalkatilassa se (tyhjäkäynnin) säätöboksi. Olisikohan Juha_M117:lla kuvaa siitä sivuillaan?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

Lainasin Juhan kuvaa apparin jalkatilasta, suojamuovin alta, se tyhjäkäynnin boksi on muistaakseni tuo musta kuvassa ylhäällä keskellä:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja unski »

karra kirjoitti:Tässä on määräjakajan kyljessä oleva musta laatikko eli EHA.

http://www.partbob.com/pressure-regulat ... 002-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tätä ohjaa joku boksi, se taitaa olla apparin jalkatilassa se (tyhjäkäynnin) säätöboksi. Olisikohan Juha_M117:lla kuvaa siitä sivuillaan?
Auton vikaa en ala tässä arvuuttelemaan, oikein hyviä neuvoja on jo annettu. Itse olen huomannut että se tosiaan on usein hiukan arvailua, jos ei pääse itse autoa näkemään.

Mutta muutama kommentti aikaisempiin vastauksiin ketjussa.

Ei ohjaa tyhjäkäynnin ohjain ruiskua! Tyhjäkäynnin ohjain ohjaa ainoastaa tyhjäkäyntiventtiilliä. Systeemi on VDO:n valmistama ja sitä käytetään vain 8-koneissa. 6- ja 4- koneissa sitten KE:n oma ECU hoitaa myös tyhjäkäynnin.

EHA:ta ohjaa moottorin ECU, joka sijaitesee W126:ssa oikeanpuoleisen "kick-panelin" takana. EHA:n kanssa saa olla tarkkana. Sitä voi säätää, mutta väärällä säädöllä sen voi tuhota sekunnissa. Mikäli vika paikallistuu EHA:han, suosittelen nykyään aina uuden hankkimista, se on kuitenkin kuluva osa. Säädetyllä osalla pärjää tietysti hetken.

KE-Jetronic V8:ssa EHA on ainoa toimilaite, jolla KE-jetronic moottorin seossätöä ohjataan sähköisesti. Perussäätö tapahtuu ihan mekaanisesti, ilmaläpän avulla määränjakajan sisällä. Seoksen hienosäätö, kiihdytys- ja kylmäkäyntirikastukset hoidetaan tuolla pienellä venttiilillä. Mitään muuta toimilaitetta ei seossäädössä ole. Antureita on sitten useampia, joista tulevan tiedon avulla ECU sitten laskee sopivan asetuksen EHA:lle.

Sytytys ja kuten mainitsin tyhjäkäyntikin hoidetaan näissä vielä omalla ohjausyksiköllään. Myöhemmissä malleissa nämä kaikki toiminnat on sitten yhdistetty.

Olen huomannut, että suuttimien kestoaika on sellaiset 200-250 000 km. Sitten ne melkein kannattaisi uusia tiivisteineen. Kyllähän ne kauemmin toimivat, mutta pikkuhiljaa lisääntyvä polttoaineen kulutus, päästöongelmat ja käynnin heikentyminen sitten ainakin minusta syövät mahdollisen "säästön", kun vanhoilla suuttimilla ajelee.

Katittomia Mersuja sai vielä 90-luvun alkuun Suomestakin, vähäpäästöisyys tuli pakolliseksi vasta 90-luvun alussa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Kiitos nopeasta vastauksesta, täytyy käydä irroittamassa tuo EHA, kun sää sallii. Kuvan liittäminen ei näköjään onnistunut,
mutta käyhän tämä näinkin :)
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos unski oikaisusta. Eli veekasissa tyhjäkäyntiventtiiliä/tyhjäkäyntimoottoria/lisäilmaluistia ohjaa oma säädin joka on suojamuovin takana apparin jalkatilassa. Veekasissa ja muissakin EHA:a ohjaa ECU joka on apparin jalkatilan sivupahvin takana.

Onneksi tuo oma SEC pelaa nyt aika hyvin. Tyhjäkäynti on melkein ihanteellisen tasaista eikä pintakaasullakaan enää esiinny nykimistä, kiitos uuden EHAn. Pieni epätasaisuus laitettaneen sitten 310 tkm ajettujen suutinten piikkiin. Vaikka pyhällä hengellä auto ei todellakaan kulje niin 63 eurosentin arvoinen bensalitra rajan takaa sallii minun ajaa noilla vanhoilla injektoreilla :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

No nyt on EHA pöydällä. Määräjakajan puolella osaa näyttää olevan jonkinlainen säätöruuvin kanta, jota en todellakaan alkanut pyörittelemään. Ruuvi näkyy myös tuossa Jyyrän linkkaamassa Partbobin kuvassa.

Kysymys kuuluukin: kun hankin uuden EHAn, onko se asennusvalmis vai pitääkö ruuvia pyöräyttää jompaan kumpaan suuntaan? Tuskin onnistuu ilman osaamista ja mittalaitteita, jos osan voi vieläpä "tuhota sekunneissa".

EHA elikkä Electro Hydraulic Actuator valve näyttää netissä maksavan kahden ja puolensadan euron pintaan eri liikkeissä. Pikasilmäyksellä tuo osa näyttää olevan ns.pirunnyrkkimallia eli sitä ei pysty avaamaan, jotta voisi tarkistaa komponenttien toimivuuden.

Touhottaja muistaakseni suositteli uuden sytkäboksin hankintaa, onhan moni tämän palstan autojen vioista korjaantunut sytkäboksin uusinnalla. Osaavatko palstan kokeneemmat arvioida, voiko vika olla ECU:ssa ?

Just tuli tieto Veholta, että pyytävät EHA:sta hintaa 413 euroa. Menee hinta liian suolaiseksi, joten tilaan EHA:n Autohaus AZ:sta.

Kysyin Veholta myös tuosta lambdasta ja Vehon mukaan autossani on lambda, kuten jotkut veikkailivatkin. Kattia siis ei ole.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Olen seurannut tuota Jyyrän, Touhottajan, Unskin ja Karran kattavaa vikalistaa tässä kesän mittaan. Kone ei edelleenkään käynnisty.
Uusi EHA (Bosch OEM) on paikallaan ja piuha kiinni. Kun startattaessa suihkuttaa starttipilottia ilmaläpästä sisään, ei yritäkään käynnistyä. Kokeilin kipinää ja normaali valkoinen kirkas kipinä on tulpissa. Tulpat huomattavan nokiset.

Jos kipinä tulee tulpalle asti, luulisi starttipilotilla hörähtävän, mutta eipä hörähtänyt. :?

Irrotin puolan johdon jakajasta ja koetin sentin etäisyydeltä saada sen napsahtamaan, mutta eipä napsahtanut. En tiedä oliko piuha riittävän lähellä konetta, kun on nuo piippumallin piuhat.

Kertoisiko Jyyrä tai muu tietäjä, missäpäin tuo alla mainittu kylmäkäyntisuutin on ?
"Kylmäkäyntisuuttimen avulla sen pitäisi startata kylmänä hyvin. Se on sähköinen suutin ja toimii 12v jännitteellä. Siinä moottorin päällä on kytkin. joka maadoittaa kylmänä suuttimen virtapiirin, jolloin sen pitäisi aueta. Anturissa on käämi joka kuumia ja virtapiiri katkeaa nopeasti käynnistyksen jälkeen. "

Veholla kertoivat, että tässä autossa on heidän tietojensa mukaan lambda. Kertoisiko joku, missä se sijaitsee, jotta pääsisin mittaamaan ?

Ja vielä yksi kysymys: kun irrotin ilmanputsarin, otin huohotinletkun irti. Samalla irtosi pari milliä ohut läpinäkyvä letku jostain päin moottoria. Toinen pää on yhä kiinni putsarissa, mutta en tiedä minne toinen pää tulee kiinni. Tietysti jonkin anturin letku, jonka irtioleminen vaikuttaa näihin käynnistysyrityksiin :evil: Osaako kukaan sanoa, minne ohuen letkun toinen pää tulee ? Tähystin aikani tuonne moottoritilaan lampun kanssa, mutta siellä on niin paljon tavaraa, etten löytänyt sopivaa paikkaa...
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämän näköinen se on:

Kuva

Tuosta puuttuu se putki ja liitinmutteri.

Täsäs kuvassa suutin näkyy virranjakajan takana, kuvassa jakajasta vähän ylöspäin, sinisenä.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Kiitos Karra nopeasta vastauksesta, pääsenkin vielä tänä iltana irrottelemaan tuota suutinta :)

Tuossa kuvassa näkyy nuo kaksi pensaletkua, jotka menevät määräjakajaan. Kumpi letku tuo pensaa tankista määräjakajaan ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

lampdan johon pää löytyy apumiehen jalkatilasta mustan muovisuojan alta :wink:

Kuva

ja tuosta liittimet irti ja mittailemaan :arrow: vaikka eipä se käyntiin lähtö tästä johdu, itellä kyllä lähtee käyntiin vaikka liittimet oli irti :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Siis hetkinen? kipinä tulee tulpalle, mutta ei hyppää puolan johdosta auton runkoon?
Puolan johdosta kipinän pitäisi hypätä helposti useita senttejä. Eli siis sen kipinän pitäisi hypätä sieltä kumitutin sisältä moottorin runkoon vaikka "tutin" pää olisi noin sentin irti rungosta.

Starttipilotilla hörähtää takuu varmasti jos saa kipinän.

Eli taitaa vika olla 100% varmuudella sytkäpuolella.

Varmista että puolalta tulee kipinä nyt varmasti. Sitten pitää varmistaa että se päätyy myös tulpille asti jakajan kautta.
Miltä jakajan sisällä näyttää : Pyörijän ja virranajakajan kannen kunto. Eihän siellä jakajan kannen alla ole kosteutta?

Pyörijässä voi olla vastus, joka voi olla kärähtänyt. Tällöin kipinä ei kulje pyörijän kautta tulpan johdoille kunnolla. Joskun pyörijä voi haljeta (hius halkeama) ja kipinä pääsee pujahtamaan hiushalkeamaa Pitkin jakajan akselinpäähän eikä tulpalle. yms. yms.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Kiitos Jyyrä vinkistä :) Tarkistin puolan johdon ja pistin pultin puolan johdon päähön ja kiinnitin niin, että pultin pää oli parin sentin päässä venttiilikopasta. Kirkas valkoinen kipinä välähteli joka käynnistyksellä ja niin pitkään, kuin avaimesta väänsi. Sitä en osaa sanoa, onko kipinä riittävän voimakas...Tulpille tuli ihan normaali valkoinen kipinä.

Pistin tilaukseen uuden virranjakajan kannen ja pyörijän (Bosch OEM) ja lisäksi pensapumpun releen.

Haeskelin eBaysta vastaavanlaista sytkäboksia, mutta eipä löytynyt just samalla varaosanumerolla yhtään. Touhottaja kysyi tuossa ylempänä sytkäboksini numeroa ja se on 0227 400 710. Tuo pitempi numero on 007 545 22 32 EZ 0038. Boksi on merkkiä Bosch.

Voikohan sytkäboksin tarkistuttaa/korjauttaa jollakin pajalla, joka testaa ja korjaa ECUja ? Vehon hinta uudelle boksille oli reilusti yli tonnin ja eBaysta ei just samannumeroista löytynyt.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Camargue kirjoitti:Kiitos Jyyrä vinkistä :) Tarkistin puolan johdon ja pistin pultin puolan johdon päähön ja kiinnitin niin, että pultin pää oli parin sentin päässä venttiilikopasta. Kirkas valkoinen kipinä välähteli joka käynnistyksellä ja niin pitkään, kuin avaimesta väänsi. Sitä en osaa sanoa, onko kipinä riittävän voimakas...Tulpille tuli ihan normaali valkoinen kipinä.

Pistin tilaukseen uuden virranjakajan kannen ja pyörijän (Bosch OEM) ja lisäksi pensapumpun releen.

Haeskelin eBaysta vastaavanlaista sytkäboksia, mutta eipä löytynyt just samalla varaosanumerolla yhtään. Touhottaja kysyi tuossa ylempänä sytkäboksini numeroa ja se on 0227 400 710. Tuo pitempi numero on 007 545 22 32 EZ 0038. Boksi on merkkiä Bosch.

Voikohan sytkäboksin tarkistuttaa/korjauttaa jollakin pajalla, joka testaa ja korjaa ECUja ? Vehon hinta uudelle boksille oli reilusti yli tonnin ja eBaysta ei just samannumeroista löytynyt.
tuon 0227 400 710 korvaa numero o227 400 712 :!:

tuolla ainaki korjataan pokseja :arrow:

http://www.pointone-gmbh.com/?main=korjaus" onclick="window.open(this.href);return false;
vekatronics oy on myös yksi korjaus paikka, mutta en suosittele :thumbdown:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

Saattaa olla että itse aion olla tänne yhteyksissä, jos SLC:n ECU on sökönä... http://autokomputery.pl/en/profesjonaln ... a/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla korjattiin yhden Jeepin ECU.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän tuossa ässän poksin korjaamisessa ole muuta hankalaa kun sen avaaminen ja ja poikki palaneen sisällä olevan johtimen kanssa, kun siihen ei tuppaa ottaa etes tinakaan kiinni, se on alunperin jotenki "hitsattu" kiinni :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Jos uusi virranjakajan kansi ja pyörijä ei auta asiaa, alan seuraavaksi avata tuota sytkäboksia. Jos Touhottaja oot avannut sytkäboksin, niin olisiko antaa vinkkiä, miten sen saa auki. Purkinavaajalla ? :)
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Camargue kirjoitti:Jos uusi virranjakajan kansi ja pyörijä ei auta asiaa, alan seuraavaksi avata tuota sytkäboksia. Jos Touhottaja oot avannut sytkäboksin, niin olisiko antaa vinkkiä, miten sen saa auki. Purkinavaajalla ? :)
älä mene itte sitä avaamaan, säret vään suotta sen, lähetä se paikkaan jossa osataan se avata ehjänä :idea:
mun poksin avas vekatronics ja se ei ole ehjä enää, särkivät pirut sen :arrow: luultavasti poksi tarvii lämmittää avaus vaiheessa :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

No nyt on uusi virranjakajan kansi ja pyörijä asennettu ja uusi bensapumpun rele. Kokeilin kolmella tulpalla ja kipinä on minusta ihan hyvä. Kone ei yritäkään käynnistyä :evil: Ilmaläppä raottuu just sen verran kun se on ennenkin tehnyt käynnistettäessä ja läppä liikkuu ihan kevyesti. Starttipilottia voi suihkia vähän tai paljon mutta ei yritäkään käynnistyä.

Tämä mystinen vika mutkistui vielä lisää: bensapumppu ei surahda enää virta-avaimen kakkosasennossa. Kokeilin vanhalla pensapumpun releellä ja vanhalla EHA:lla, mutta ei ollut vaikutusta. Bensa ei enää haise konehuoneessa, joten ei sitä taida koneeseen tullakaan.

Muistaakseni yleismittarilla voi testata bensapumpun toimivuuden. Osaako joku antaa vinkkiä, miten se tapahtuu ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Tänään tarkistettu ECU:n ja muiden apparin jalkatilassa olevien boksien piuhaliitännät, kunnossa näyttävät olevan.Tuo bensapumpun mykistyminen tuli aivan puun takaa.

You tubessa on useita tapoja testata eri autojen bensapumppujen toimivuutta, mutta osaako joku antaa vinkkiä tai linkkiä, miten se tuossa w 126:ssa tapahtuu? Voiko akusta antaa virtaa suoraan pumpun napoihin?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ota pumpusta molemmat johot irti ja koita akku virralla että käynnistyykö pumput :wink:
mulla meni sököks toinen pumppu kesken ajon ja se tuhosi pumpun releen (suli vähän)
mullon pelkkiä romuja vaan
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Kiitos Touhottaja vastauksesta. :) Tuolla YouTubessa kyllä löytyy linkkejä ja vinkkejä bensapumpun testaamiseen eri autoissa, mutta täsmäohjeet w126:een on aina parempi, kun tietää mitä tekee. Muistaakseni Mese.fi:ssä oli ohje joskus, mutta enpä löytänyt sitäkään. Testaan tuota bensapumppua vielä nyt viikonloppuna, muistaakseni tuossa on vain yksi pumppu. Vielä viime syksynä se pelasi, kun vaihdoin pensansuodattimen.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Bensan painemittari hydrauliikka liikkeestä konehuoneeseen niin ei tarvi tapella. Mielellään stabiloitu ettei viisari väpätä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja karra »

Muistaakseni bensapumpun releen pohjasta kaksi keskimmäistä jumppaamalla saa pumpulle virtaa, siis hyppyjohto sinne kahteen releen pohjan reikään.

Toki jos ei luota siihen että pumppu pyöriessään tekee painetta niin tähän nippaan painemittari kiinni, kuvassa sojottaa määräjakajasta klo 5 suuntaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Niin, kukin tyylilään, mutta uskonasiat jää pois kun näkee mittarista paineet.

Mittarin voi ottaa myöhemmin pois jos harmittaa ylimääräiset laitteet.
Camargue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 05.12.2005 13:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Paljon kiitoksia neuvoista, aina täällä viisastuu :) En tiennytkään, että bensanpaineen voi mitata myös tuosta Karran neuvomasta nipasta. Eipähän tarvitse putkia irroitella taas.

Bensanpainemittareita myydään näköjään Biltemaa myöten, mutta asteikko ei niissä mielestäni riitä. Bensanpaineen pitäisi kai tässä autossa olla yli 5 barin ?

Ensin täytyy saada tuo pumppu surahtelemaan. Tänään ei ehtinyt alkaa ropaamaan kun kaveri tuli hakemaan Ahveniston Historic Raceen aamukahdeksalta. Pakko oli lähteä :D
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja tomant »

W126 ei vielä täytä Oldtimer-ikärajaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Mikäs Ässälle tuli ?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tomant kirjoitti:W126 ei vielä täytä Oldtimer-ikärajaa.

tomant
ainiin, ne säännöt :arrow: tomant- onkos tää topikki ny hävitettävä kun on väärällä osastolla
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin