W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Hei,
Kiinnostaa hieman autoilun ympäristöhaitat ja siksi katalysaattorin asennusta mietin vanhaan mersuuni, kilsoja kun tulee aika reippaasti. Onkohan W123 300 dieseliin (vm. 84) mahdollista asentaa katalysaattoria. Kaikki info asiasta on tervetullutta!
-H
Kiinnostaa hieman autoilun ympäristöhaitat ja siksi katalysaattorin asennusta mietin vanhaan mersuuni, kilsoja kun tulee aika reippaasti. Onkohan W123 300 dieseliin (vm. 84) mahdollista asentaa katalysaattoria. Kaikki info asiasta on tervetullutta!
-H
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Kysy Oulusta Proventialta. Heillä voisi löytyä tietoa. Noin vanha Diesel vaatii varmaankin jonkun hiukkasloukun myöskin.
http://Www.proventia.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
http://Www.proventia.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
hmm.. katalysaattorin asentaminen noin vanhaan, en usko sen kovin päästöjen alentamiseen..
sen takia vain sanon, koska jostakin alle -94 diesel autosta poistanut katin ja eikä se päästöihin ainakaan vaikuttanut...
ellei jopa parantunut päästöt sekä kulkupuoli parantui huomattavasti, tosin äänimaailma meni v*tu*ks*.. mutta se ei vaikuta kulkupuoleen mitenkään!
asia kyllä kiinnostaa, kerro kuinka kävi päästöjen ja mihinkä ja millainen katti/loukku tuli
sen takia vain sanon, koska jostakin alle -94 diesel autosta poistanut katin ja eikä se päästöihin ainakaan vaikuttanut...
ellei jopa parantunut päästöt sekä kulkupuoli parantui huomattavasti, tosin äänimaailma meni v*tu*ks*.. mutta se ei vaikuta kulkupuoleen mitenkään!
asia kyllä kiinnostaa, kerro kuinka kävi päästöjen ja mihinkä ja millainen katti/loukku tuli
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Dieselin päästöihin kuuluu aika paljon muutakin kuin savutus. Savutustesti nyt on vain ainoa Suomessa lakisääteinen vanhemman auton testi, mutta kyllä vanhemmasta dieselistä tulee aika paljon muitakin epäpuhtauksia. Niitä nyt ei satuta mittaamaan katsastuksessa, mutta ei se saastuttamista poista.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Voit ajaa huoletta W123:sella miettimättä ympäristöhaittoja, sillä auto on suunniteltu niin hyvin, että sen elinkaari on poikkeuksellisen pitkä. Nyky-yhteiskunta tuottaa niin huonolaatuista tavaraa,että se tulee aiheuttamaan enemmän kuormitusta luonnolle.
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Ihan vain omana kommenttinani. Kysyjä haluaa parantaa oman autonsa ympäristövaikutuksia, en oikein ymmärrä miksi sitä ideaa pitää "vähätellä". Viritykseen, tuunaukseen yms. jaetaan auliisti neuvoja, mutta jos haluaa tuunata autoaan tällätavoin...niin miksi ei autettaisi?
Edit. Itselläkin on kyllä peiliin katsomisen paikka. Itsekin olen muutaman kerran lähes suositellut katin poistamista, nyt kyllä hävettää. Ennemin olisi voinut suositella katin suorituskyvyn parantamista, nykyisellä tekniikalla päästöt ja virtausominaisuudet paranevat.
Timppa
Edit. Itselläkin on kyllä peiliin katsomisen paikka. Itsekin olen muutaman kerran lähes suositellut katin poistamista, nyt kyllä hävettää. Ennemin olisi voinut suositella katin suorituskyvyn parantamista, nykyisellä tekniikalla päästöt ja virtausominaisuudet paranevat.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Noin -97 ... -99 välillä tehtiin Vitoja joissa osassa oli katalysaattori ja toisissa ei. Käsittääkseni Saksassa yms. oli silloin tiukemmat vaatimukset päästöjen suhteen. Moottorissa ei käytännössä ollut mitään eroa, katalysaattorin sisältävä etuputki oli ainoana erona. Tuon perusteella sanoisin että w123 dieseliiin senkunu asentaa dieseliin tarkoitetun katalysaattoriin siihen korkeintaan metrin päähän pakosarjasta.
Sitten mikäli tuo ei rauhoita mieltä niin pitää alkaa rakentamaan EGR järjestelmää ja silloin homma menee kertaluokkaa vaikeammaksi. Tarvitaan alipainekelloja, kaasuläppää, EGR ventiiliä ja jonkinsortin ohjausboxi. Tällä saadaan ne NoX päästöt, vai mitkä ne nyt olikaan, pienenemään oleellisesti ja ne on kaaiketi niitä tärkeimiä ympäristön kannalta.
Helpommalla taitaa päästä kun vaihtaa sinne jonkin W210:n ekomoottorin.
Sitten mikäli tuo ei rauhoita mieltä niin pitää alkaa rakentamaan EGR järjestelmää ja silloin homma menee kertaluokkaa vaikeammaksi. Tarvitaan alipainekelloja, kaasuläppää, EGR ventiiliä ja jonkinsortin ohjausboxi. Tällä saadaan ne NoX päästöt, vai mitkä ne nyt olikaan, pienenemään oleellisesti ja ne on kaaiketi niitä tärkeimiä ympäristön kannalta.
Helpommalla taitaa päästä kun vaihtaa sinne jonkin W210:n ekomoottorin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Nopeimminhan päästöt tosiaan laskee, jos kulutusta saadaan alemmas. Ensimmäisen polven CDI-koneitahan saa varmaan jo edullisesti.
Tuossa parikymmentä vuotta Proventian kattikehitystä sivusta seuranneena, tiedän että heillä on vanhoihin dieseleihin tehtyjä katteja, jotka puhdistavat aika hyvin päästöjä myöskin nokipartikkeleita. Niitä on asennettu työkoneisiin, busseihin yms. Osaan ei tarvinnut tehdä mitään moottorimuutoksia, jotta toivottuun tulokseen päästiin.
Iso vaikutus myöskin on moottorin kunnolla. Mm. Voiteluöljy tuottaa aika paljon partikkelipäästöjä ja tuhoaa nopeasti katalysaattorinkin. Huonosti säädetty pumppu ja kuluneet suuttimet lisäävät kulutusta ja sitä myöten päästöjä. Joten ensimmäinen askel varmaan olisi moottorin hyvä toimintakunnon varmistaminen.
Timppa
Tuossa parikymmentä vuotta Proventian kattikehitystä sivusta seuranneena, tiedän että heillä on vanhoihin dieseleihin tehtyjä katteja, jotka puhdistavat aika hyvin päästöjä myöskin nokipartikkeleita. Niitä on asennettu työkoneisiin, busseihin yms. Osaan ei tarvinnut tehdä mitään moottorimuutoksia, jotta toivottuun tulokseen päästiin.
Iso vaikutus myöskin on moottorin kunnolla. Mm. Voiteluöljy tuottaa aika paljon partikkelipäästöjä ja tuhoaa nopeasti katalysaattorinkin. Huonosti säädetty pumppu ja kuluneet suuttimet lisäävät kulutusta ja sitä myöten päästöjä. Joten ensimmäinen askel varmaan olisi moottorin hyvä toimintakunnon varmistaminen.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Kannattaa etsiä tietoa saksalaisilta sivuilta koska siellähän jälkiasennuksia on tehty jo 80-luvulla. Käytännössä kukaan harrastaja tänä päivänä saksanmaalla ei edes W123:sella ilman dieselkattia ajele koska ilman kattia verot olisivat moninkertaiset. Niille on ihmeellinen tämä suomenmalli koska ovat niin tottuneita omaan systeemiinsä.
Joskus kattelin huvikseen että mitä sellainen pönttö olisi 123:seen maksannu saksassa niin hinnat olivat jotain luokkaa 200-350 Euroa.
Joskus kattelin huvikseen että mitä sellainen pönttö olisi 123:seen maksannu saksassa niin hinnat olivat jotain luokkaa 200-350 Euroa.
Re: W123 300D katalysaattorin jälkiasennus
Hienoahan tässä on se, että topickin aloittaja ajaa vanhalla W123 autolla, ja viestissä mainitaan kilometrejä kertyvän runsaasti. Itsellänikin tuli viime vuonna samanlaisella autolla kilsoja n. 40 tkm. Tässä on selvä valintojen paikka, kuten itsellänikin. W123 300D vei 5-vaihteisella manuaalilla aika tarkkaan 7 litraa/100 km, kun ajo oli lähes puhdasta maantietä. Alkupään cdi-koneisia C-malleja W202 -korilla saa kaksi kappaletta hyväkuntoisen W123:sen hinnalla ja kulutus puhtaassa maantiessä lienee manuaalilla liki 2 litraa vähemmän kuin W123:sella. Päästötkin lienevät kulutuksen ohella selvästi W123:sen alapuolella. Tämä vain mietintämyssyyn, mutta ei muuta kuin katalysaattoria sitten kehiin W123:sen kanssa ja tutkimaan Saksan systeemejä.
Kunnioitettavaa, että topickin aloittaja ajattelee tällaisia ympäristönäkökohtia, joihin varmaan pääosa ihmisistä ei kiinnitä minkäänlaista huomiota. Itsekin olen liian itsekäs ajattelemaan moista autojen päästöjen kannalta. Olen kääntänyt ajattelun siihen suuntaan, että ajattelen olevan ympäristöystävällisempää ja vähemmän luontoa kuluttavaa, kun tehtäisiin kestävämpiä laitteita. On ikävää, kun talousnäkökulman takia teollisuus pukkaa tahallaan maailman täyteen kuraa, ja kuluttajia totutetaan lyhyempiin kiertoihin kaikissa laitteissa, vaikka moninkerroin kestävämpää tavaraa osattaisiin tehdä.
Kunnioitettavaa, että topickin aloittaja ajattelee tällaisia ympäristönäkökohtia, joihin varmaan pääosa ihmisistä ei kiinnitä minkäänlaista huomiota. Itsekin olen liian itsekäs ajattelemaan moista autojen päästöjen kannalta. Olen kääntänyt ajattelun siihen suuntaan, että ajattelen olevan ympäristöystävällisempää ja vähemmän luontoa kuluttavaa, kun tehtäisiin kestävämpiä laitteita. On ikävää, kun talousnäkökulman takia teollisuus pukkaa tahallaan maailman täyteen kuraa, ja kuluttajia totutetaan lyhyempiin kiertoihin kaikissa laitteissa, vaikka moninkerroin kestävämpää tavaraa osattaisiin tehdä.