W126 280SE -84

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Terve kaikille,
Tässä tarinaa minulle vaihtokaupassa tulleesta korinvaihto Mersusta. Kanta autona W116 280SE. Tein jo myynti ilmoituksen autosta, mutta sittemmin tein päätöksen säästää tämä omaan harrasteluun.
Auto sanan mukaisesti jäi pihaani, koneen käynti oli sekaisin ja turbiinin paikkeilta vuoti ATF:fää. Ilmoitin jo etten halua autoa, mutta jonkinlaiseen kompromissiin sitten päästiin hinnasta ja auto jäi konepelti pystyssä pihaani. Ostopäätökseen vaikutti myönteisesti auton silminnähden hyvä kunto sekä yllättävän äänettömästi käyvä M110 moottori.
Olen joskus ajat sitten jonkin verran puuhastellut K-jetin kanssa, joten päätin aluksi koettaa saada koneen käymään kunnolla. Seos tuntui olevan rikkaalla ja koneessa ei yhtään voimaa ja lämpimänä miltei mahdoton saada käyntiin. Bensanpaine oli kauhean alhaalla joten uutta pumppua paikalleen, tämän jälkeen kone kävi jo oikein, sitten vielä seosta laihemmalle ja nyt kone käy mielestäni hyvin. Tyhjäkäynti on lämpimänä 600r/min, kuuluuko se olla näin alhaalla? Käy kuitenkin tasaisesti ja öljynpaine on kuumalla koneella 1,5bar, joten on saanut toistaiseksi olla noin. Moottori sai uudet Valvoline VR1 20w50 öljyt+suodattimen.
Seuraavaksi ajattelin jumpata laatikon pois auton alta ja tutkia tarkemmin mistä öljyt valuu. Onneksi kuitenkin pyörittelin turbiinin propun näkyviin ja tämähän oli löysällä ja vuoti öljyä. Uudet öljyt+suodatin tännekin ja hiukan koeajoa, öljyt pysyy sisällä ja laatikko vaihtaa nätisti eikä vuoda enää. Tämä oli ehkä paras juttu autossa tähän asti.
Myös peräöljyt meni vaihtoon. Perässä on pieni välys ja mielestäni se ääntää jonkin verran. Ikävä yllätys oli lähes kierteetön öljyntäyttöropun reikä. Perässä oli todella paksut öljyt sisässä ja sitä oli siellä paljon, öljy alkoi valua ulos täyttöropusta sen avattuani. Ilmeisesti öljyt oli viimeksi täytetty niin, että autosta oli ollut perä ylhäällä. Sisään meni uudet Redline 75/90
Lopuksi pikku hifistelyä eli autossa paikallaan ollut pienikokoinen puuratti vaihtui Nos-orggikseen ja vaihdekeppi samoin. Autossa paikallaan olleet kromikaaret lähti myös hyllylle. Edellinen omistaja kertoi laittaneensa kromikaaret ja siellä ei kuulemma ole ruostetta alla, kuten ei (ihme kyllä) ollutkaan. Hiukan ruostetta löytyy vas etuvalon alta lokasuojasta ja pienessä määrin parista muustakin paikasta, mutta kokonaisuutena auto on kiiltävä ja siisti.

Kaikenlaista osatarvetta autoon on olemassa ja varmasti tulee lisää jahka on aikaa paremmin tutkia. Tällä hetkellä olisi tarvetta ainakin vasemman ajovalo umpion takakannelle ja vasemman etupenkin istuinosan sivumuoville (tummanruskea, muutkin värit käy) Jos tällaisia joltain löytyy niin tarjoa Yv:nä. Myös pakoputkiston osat (hyvät) on tarpeen. Nykyinen on ehjä, mutta aika haperalta näyttää.

JPM
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Osaisiko joku kertoa paljonko takapäässä on aurausta? Entä pitääkö pyöränkulmat mitata auto kuormattuna?

Kiitos,
JPM
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

JPM kirjoitti:Osaisiko joku kertoa paljonko takapäässä on aurausta? Entä pitääkö pyöränkulmat mitata auto kuormattuna?

Kiitos,
JPM
enpä tiijä takapään aurauksesta, kun niitä ei voi mitenkään säätää (siellä ei ole säätöä) eipä tartte olla auto kuormattuna :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos vastauksesta. Ei voi säätää ei, mutta tarvisin tiedon nelipyöräsuuntausta varten, tykkään näet leikkiä näiden kanssa omassa tallissa :) Sen verran tuli jo kokeiltua, että ainakaan kovin pahasti ei ole pielessä olettamalla, että takana olisi aurausta 2-3mm.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Autossa on ollut tehdas asenteinen autostreo, koodi 254, MB Audio 30. Neljä kaiutinta ja fader säätö keskikonsolissa löytyy edelleen, itse soitin on jossain vaiheessa vaihtunut Philipsiin. Haku tuolla nimikkeellä tuottaa kuvia laitteistosta, joka meillä on tuossa vm 2000 Eemelissä. Osaako joku kertoa millainen soitin on ollut?
Ja lisää kysymyksiä; ajattelin laittaa autoon Becker 2000 GP:n jollainen minulla on ylimääräisenä. Saako tuon ikäisestä(1984) S:stä nopeustiedon ulos äänenvoimakkuuden säätöä varten? Ja yksi juttu vielä, autossa on toimiva moottoriantenni, koodi 531, nykyiseen Philipsiin se on kytketty yhdellä johdolla, Beckerin liittimessä on kaksi nastaa. Miten kytkentä tulisi tehdä?

Kiitos,
JPM
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kysyppäs foorumilaiselta karra sehän on pelannu noitten mersun toosien kanssa :) kyllä se tietää nää hommat :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja karra »

Jotainhan tiedän asiasta, en nyt varmaan kaikkea :D . 1984 ei ollut noita Audio 30 laitteita olemassa, varmaan VIN-dekooderi on antanmut jotain väärää tietoa.

Tuona vuonna Beckerin Mexicot vaihtui 6-sarjasta 7-sarjaan eli molemmat varmaan kävisi. Minulta on nyt kaksikin eri kaveria kysynyt vuoden 1984 soitinta mutta niitä on huonosti tarjolla. Autosi voi olla ollut myös ns telaketjubeckerillä, niitä oli useita eri malleja.

Tuossa GP 2000 mallissa pitäisi olla kyllä yksi liitin antennille, tarttee tarkistaa illalla kotona.

Ässäsä on nopeustieto mittaristosta, se on yksi piuha. Mutta olisiko korinvaihdon yhteydessä jotain muutettu, mittaristollehan tulee laatikolta sähköinen nopeussignaali?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos vastauksista. Antennille on tosiaan yksi liitin, jossa kaksi nastaa tai ehkä kaksiosainen nasta. Mitään ohjuri uraa liittimessä ei mielestäni ole joten taitaa sitten olla vaan yksi liitin kumminkin.

Nopeusmittari on tosiaan sähköllä ja anturi on laatikossa. Mittari näyttää oikein, joten ainakaan ihan pieleen ei ole korinvaihto räpellykset aikanaan menneet :D Pitää tutkia johdotukset keskikonsolista josko siellä sattuisi olemaan mahdollinen nopeussignaali johto, onko tietoa väristä? Harmillisesti audio johdotukset on jossain vaiheessa muutettu uudenmallin liittimille.

Hiukan ristiriitainen fiilis tämän korinvaihto vehkeen kanssa. Jotenkin auto vaan on hieno ajaa ja hyvässä kunnossa, ml 251tkm, ja toisaalta arvoton korinvaihtoräpellys :lol: 116-tekniikan sovittaminen 126-koppaan on kyllä tehty erittäin hienosti, vertailukuvien perusteella esim konehuoneesta on todella vaikea löytää mitään eroja orggis 126 M110 koneiseen.

Onko näissä muuten ollut keskuslukitus vakiona tuohon aikaan? Tässä ei ole, tai ei ainakaan toimi, lisävarusteeksikaan sitä ei ole kyllä listattu.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt lämpimällä ilmalla tuntui, etti oikein tule raitista ilmaa autoon. Vika löytyi ilmanoton ritilästä, joka oli teipattu jesarilla umpeen. Teippiä repiessä ajattelin ritilän olevan rikki, mutta ehjä se oli. Onkohan talvella pukannut höyryä kabiiniin vai mikä lie ollut ideana. Nyt tulee raitista ilmaa vaikka kuinka, tosin kuumahan tuolla tulee, jos on ilmastointiin tottunut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ainakin w123 korissa vuotaa monesti tosta sisään valuva vesi auton sisälle. kun on joko ruosteesta tai koriliiman pettämisestä johtuen reikä tuolla kaukalossa. kannattaa testailla varmuudenvuoksi ettei ole lattiamattojen alla märkää seuraavan isomman sateen jälkeen :)
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos hyvästä vinkistä. Ainakaan tällä hetkellä ei mattojen alla ollut kosteutta tai merkkejä aiemmasta vuodosta, mutta tarkkaillaan tilannetta. Sen sijaan pyöränkoteloihin tulevat kaukalon vedenpoistoletkut on ikävän haperat ja melkein hajosivat käsiin kun tutkin niitä. Ilmeisesti auton pohjaan ruiskutettu jonkinlainen öljyseos ei tee hyvää kumiosille. Myös takakontin pohjassa olevat ilmanpoistoventtiilien kumiläpät on öljyiset käppyrät. Viimeksi mainitut pitäisi rakennella uusiksi koska sieltä tulee pakokaasun käryä sisälle, kun kattoluukku on auki.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja tango »

JPM kirjoitti: Myös takakontin pohjassa olevat ilmanpoistoventtiilien kumiläpät on öljyiset käppyrät. Viimeksi mainitut pitäisi rakennella uusiksi koska sieltä tulee pakokaasun käryä sisälle, kun kattoluukku on auki.
Tuostako tuo johtuu? Itselläni on sama "ominaisuus" ja olen pohtinut syytä siihen, vaan en ole keksinyt. Minulta löytyisi tuo lampun luukku ja vihreä penkin sivumuovi, tai ainakin olettaisin sen olevan sellainen. Manuaalisäätömalliin. Seuraavanlainen numero löytyy ko. osasta. 1269190220
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kokeilin homman teippaamalla räppänät tukkoon, kattoluukku auki ja ei käryä. Minulla on ollut sama juttu jonkun toisen auton kanssa aiemmin, huonot läpät päästää käryt takaisin, eikä toimi takaiskuina kuten pitäisi.

Hienoa, että osia löytyy! Otin kuvat penkeistä, kuskilta puuttuu muovi, vänkärillä on;

edit; Tango, laitoin Yv:tä osista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Beckeri meni paikalleen tänään. Orggis johtosarjat löytyi keskikonsolin sisästä, mutta siellä ei ole nopeussignaalin, eikä valaistuksen johtoa. Valaistus löytyi näppärästi vaihdekepin taustavalosta. Nopeussignaali pitäisi löytyä mittarin takaa, ei pitäisi olla paha homma, mutta en ruvennut mittaristoa irrottamaan, kun ei ole radion perään tulevaa mykistys/nopeussignaali liitintä vielä. Tuollaistakin saa tarjota, jos jollain on ylimääräinen, tai vinkkiä mistä voisi ostaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Joitain puuttuvia osia on löytänyt tiensä autoon, Kiitokset Tangolle umpion takakannesta. Edellinen omistaja oli hiljattain uusinut likimain kaikki kulutus osat sytkäpuolelta. Tulpanjohdon pidikkeet oli jäänyt vaihtamatta, yksi oli kateissa kokonaan ja kaksi rikkinäisiä joten päätin tilata uudet. Kuva ennen ja jälkeen, en tiedä on ko johdot vedetty kuten pitää, mutta on se nyt siistimpi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Autossa on keskuslukitus joka ei toimi. Ilmeinen vika löytyi irti olevasta pumpun töpselistä, lykkäsin töpselin kiinni pumppu lähti heti käyntiin ja avasi ovet (kuskin ovi ei ollut lukossa, muut oli) väänsin avaimella kuskin oven lukkoon ja kaikki muutkin meni kuten kuuluu. Tähän se sitten loppuikin, alkuun pumppu käynnistyi avainta lukossa kääntäessä, mutta muuta ei sitten tapahtunutkaan. Hakua käyttämällä systeemistä löytyi jonkin verran tietoa. Paine näyttäisi avaavan lukot ja alipaine sulkevan. Systeemiä ohjaa kuskin oven lukkonupin käyttämä mikrokytkin, joka minulla näyttää olevan rikki.

Sitten kysymys; Tässä on kalvo tuossa kytkimen alaosassa olevassa säiliössä, sinne ei kumminkaan mene letkua eikä ole edes yhdettä sille. Onko kalvolla kuskin oven kytkimessä muuta merkitystä kuin vaimentaa lukkonupin liikettä??

Ennen kuin laitoin ovipahvin ja rikkinäisen kytkimen takaisin päätin hiukan elvyttää roikkuvaa sisäpuolen avaus kahvaa. Kromatun kahvaosan putkisokan reikä on kulunut soikeaksi ja tämä aiheuttaa roikkumisen ja näyttää melko ikävältä. Liimasin reikään epoxilla sopivan pätkän pneumatiikka putkea ja porasin siihen uuden reiän sokkaa varten. Ilmeisesi reikä meni hiukan väärään kohtaan koska kahva on kolonsa alaosassa, mutta tuntuma on muuten hyvä eikä heilu enää :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Auton talvirenkaat ja vararengas on 6x14 ET30 Barock vanteilla joissa Mersun numero ja valmistusvuosimerkintä 1983. Nämä on mahdollisesti auton orggisvanteet. Varapyörän vanne on kuin uusi, mutta talvipyörien vanteet oli maalattu useampaan kertaan jollain tökötillä ja näyttivät aika ikäviltä. Kävin väännättämässä renkaat pois vanteelta, poistin maalit vanteen naamapuolelta, sisäpuoli oli pesun jälkeen niin siisti että sinne jäi tehtaan maali. Nämä mahdollisesti päätyy auton alle ellen löydä jotain parempaa. Rengasliikkeestä sain vielä mukaan täyden sarjan Centran tekemiä niin ikään 6x14 ET30 Barockeja vuodelta 1982, joku oli tuonut romurengas kasaan.. Kuvassa orggis Barockit maalinpoiston jälkeen.

Kuskin puolelta edestä alkoi jossain vaiheessa kuulumaan nitinää, paikallistin vian yläpäästä katkenneeseen feederiin. Jos joku ystävällinen sielu haluaa lainata jousen puristinta kohtuullista korvausta vastaan niin tarjota saa Yv:nä. Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Jännää, että noita barockeja kuskataan kaatopaikoille, kun niiden hyväkuntoisten arvot on aika korkeita. Eikä niitä muutenkaan kauheasti vastaan tule. Hyvä, että otit talteen!

Tarkista w126:sen heikot kohdat. Esim eturenkaiden takana tuentakohdat. Tämä kuva ei ole omasta, mutta tämän tyylisesti oli myös oma 500 antanut ajalle periksi. Ruoste on massan alla, kannattaa rapsutella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuo kynkän kiinnityskohan kohta on ihan normaali ruoste kohta, kannattaa tarkistaa se myös konehuoneen puolelta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

JPM kirjoitti:
Ennen kuin laitoin ovipahvin ja rikkinäisen kytkimen takaisin päätin hiukan elvyttää roikkuvaa sisäpuolen avaus kahvaa. Kromatun kahvaosan putkisokan reikä on kulunut soikeaksi ja tämä aiheuttaa roikkumisen ja näyttää melko ikävältä. Liimasin reikään epoxilla sopivan pätkän pneumatiikka putkea ja porasin siihen uuden reiän sokkaa varten. Ilmeisesi reikä meni hiukan väärään kohtaan koska kahva on kolonsa alaosassa, mutta tuntuma on muuten hyvä eikä heilu enää :)
saahan tuota kahvaa vielä nostettua hollilleen ovipahvin alta, siinä kahvan jalassahan on muistaakseni pitkät reijät säätöö varten :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja Nozki »

JPM kirjoitti:...

Sitten kysymys; Tässä on kalvo tuossa kytkimen alaosassa olevassa säiliössä, sinne ei kumminkaan mene letkua eikä ole edes yhdettä sille. Onko kalvolla kuskin oven kytkimessä muuta merkitystä kuin vaimentaa lukkonupin liikettä??

...
Aloitetaan nyt siitä, että en ole perehtynyt W126:n keskuslukkoon ollenkaan, muttan arvailen silti... Onko se tosiaan niin, että keskuslukon ei kuulu toimia muista kuin kuskin ovesta lukon avaamalla tai sulkemalla? Nimittäin niinhän sen pitäisi sitten olla, jos kuskin ovessa mikään toimilaite ei ovea avaa tai sulje, niin silloin ei ole oikein järkeä sellaisessa toiminnossa, jolla keskuslukkoa voisi operoida vaikka matkustajan puolen ovesta avainta kääntämällä tai nuppia painamalla.

W123:ssahan täysin alipaineeseen perustuva systeemi on juuri tuollainen, jossa ei ole toimilaitetta kuskin ovessa. Sitten taas W124:n sähkö/ali-/ylipainetoiminen kyllä sisältää toimilaitteen kuskin ovessakin. Ja siinä käsittääkseni niin, että tunnistin sille, onko ovi lukittuna vai ei, on toimilaitteen yhteydessä. Ja mikrokytkin siinä lukkosylinterin yhteydessä ohjaa vain comfort-toimintoa, jolla saa kattoluukun ja sähkölasit suljettua kääntämällä avainta lukossa.

Ja mitä sitten tulee W126:een, niin netistä löytyy aiheesta mm. seuraavaa:
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... -work.html

Tuolla sekä tekstiä että kuvia aiheesta. Ja sen perusteella systeemi on samanlainen kuin edelllä kuvailin W124:lle. Eli keskuslukkoa voi käyttää etuovista ja takaluukun lukosta, kuskin ovessakin kuuluu olla toimilaite, joka avaa tai sulkee lukon ja sähköinen tunnistin on sen toimilaitteen yhteydessä. Lukkopatruunan yhteydessä olevasta mikrokytkimestä tai comfort-toiminnosta en tuossa keskustelussa havainnut tosin mainintaa.

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos kaikille vastauksista ja hyvistä vinkeistä!

Ere, Jotenkin tuli fiilis, että pitäisi kiertää rengasliikkeitä ja kysellä olisiko "ikävän vanhoja" siis sellaisia vannesarjoja joita ei enää kukaan kysele, veikkaan että mukaan lähtisi useampi sarja pikku rahalla. Pitää tosiaan tutkia auton ruosteet kunnolla, kyllä sieltä hitsattavaa varmasti löytyy, mutta suht hyvältä näyttää vielä. Tätä ei ole koskaan massattu Champagne Metallic värisen PVC:n päälle on ruiskutettu jonkin sortin öljyseosta joka kuumalla ilmalla haisee kivalta :)

Touhottaja, Tuosta Ere:n kuvan kohdasta on PVC:t kuoriutuneet, mutta ihan noin pahalta ei onneksi näytä. Pahoja kohtia kyllä saattaa löytyä, aika harvoin yllätykset näissä on hyviä :) Kahvan runkoa tosiaan pystyy säätämään ylös ja alas, mutta oikeastaan säädön tarve olisi ollut alhaalta eteen ylhäältä vielä ylemmäs, kahva siis roikkui melkein pesänsä ulkopuolella.

Nozki, Pitää perehtyä aiheeseen paremmin, tässä minun autossa systeemi on alkeellisempi kuin esim tuossa minun 124C, jossa kaikissa lukoissa on mikrokytkimet. Tässä 126 ei ole kuin kuskin ovessa, uudemmissa ehkä on sama systeemi kuin 124? Pumpulle menee kolme johtoa, keltainen +, ruskea - ja sininen ohjaus. Mielenkiintoista :)
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Uudet etujouset saapui tänään. Auto menee maanantaina korjaamolle jousien vaihtoon, paikalleen menee Bilsteinin vakio jouset. Toivottavasti korkeus asettuu sopivaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Uudet jouset meni eilen paikalleen korjaamolla, työn hinta jäi puoleen jousipuristimen hinnasta joten tämä oli mielestäni järkevä ulkoistaa. Etupään korkeus nousi 1,5cm, nyt 39,5cm mitattuna pyörän keskeltä lokasuojan reunaan eli aika passeli minun mielestä. Nyt ei nitisi ja pauku ja keula on muutenkin jämäkämpi :)
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kuskin penkin retkahtanut jousitus sai tänään hoitoa. Oven puolelta oli kolme pianolankaa poikki, korjaus ei ollut kovin elegantti eli hitsasin katkenneet päät takaisin yhteen. Saa nähdä kauanko kestää ennen kuin katkeaa uudestaan. Kovin vaikea ei olisi ollut vääntää kokonaan uusia lankoja ja vaihtaa ne paikalleen, mutta tämä meni nyt tällaisena pika remonttina.
Korjattu penkki on ah, niin mukava istua vanhaan verrattuna, aikaa koko hommaan meni tunnin verran ja rahaa ei oikeastaan lainkaan. Parhaita juttuja tällaiset :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja tango »

Ei taida hitsi Kauan kestää, ellei ole katkenneet jo. Katselee jostain ehjän apparin rungon ja vaihtaa sellaisen siihen. Niitä luulis löytyvän aika helposti. 123:sen runkokin, kaiketi, muistaakseni käy siihen.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Olet varmasti oikeassa, tuskin kauaa menee ennen kuin pritkahtaa, mutta toistaiseksi kaikki ehjinä ja olen jopa hiukan sillä ajanutkin :) Pitää tosiaan katsella lähiseudun romikset josko jostain löytäisi toisen penkin luovuttajaksi osille. Niin hyvää tuuria ei taida olla, että jollain olisi tumman ruskea penkki tai koko sisustus jouten..? Kuskin penkissä on nimittäin myös pari, onneksi pientä, reikää. Tässä kohtaa alkaa väkisin miettiä nahka sisustaa, mutta tykkään tuosta tumman ruskea / vaalean ruskea värisestä sisustuksesta ja ruskeat nahkapenkit taitaa olla aika harvinaisia.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja tango »

Eiku harmaata sisustaa kehiin. Ortopedi- sähköpenkit olisi jouten, ja halvalla.
Kuva
Kuva
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Aijai, kun on hienot, mutta miten nuo saataisi sopimaan tuohon Champagne metallic värimaailmaan. Hmm pitää miettiä..
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mitä tango pitää etupenkeillä hintana? Jos topikin aloittaja ei penkkejä ota.
Vastaa Viestiin