W213 E-sarja topikki
Re: W213 E-sarja topikki
Ollut nyt toista päivää E220d alla, on pitkän linjan Audi ja Bmw -miehellä ihmettelemistä
Nuo järjestelmät ei ihan helpolla auennut, mutta vähitellen. Navi on kyllä surkea jos vertaa Bemarin navi prohon, mutta tämä tuleekin vakiona. Pieleen näyttää kyllä koko ajan, pitänee katsoa mitä tehtävissä. Ajoltaan on kyllä hieno, suoraan ja vakaasti mennään. Kulutus on kyllä pieni. Ja onhan se hieno auto ulkoisesti. Renkaat tässä on aika jyrät, liian matalaa profiiliakin eli 245/40/18 Hankook nastat. Nuo tekee alustasta aika terävästi reagoivan tienpinnan rikkoihin ja sillansaumoihin, vaikka auto on Exclusive -versio comfort -alustalla (rautajousilla). Toivotaan että 245/45/18 kesäkumeilla menisi pehmeämmin. Tämä hieman yllätys, ettei tämä perusalusta "kestä" kovin hyvin isompaa rengastusta, koska esim. Bmw F10 on yhtä kutakuinkin kankea kaikilla rengastuksilla.
Nuo järjestelmät ei ihan helpolla auennut, mutta vähitellen. Navi on kyllä surkea jos vertaa Bemarin navi prohon, mutta tämä tuleekin vakiona. Pieleen näyttää kyllä koko ajan, pitänee katsoa mitä tehtävissä. Ajoltaan on kyllä hieno, suoraan ja vakaasti mennään. Kulutus on kyllä pieni. Ja onhan se hieno auto ulkoisesti. Renkaat tässä on aika jyrät, liian matalaa profiiliakin eli 245/40/18 Hankook nastat. Nuo tekee alustasta aika terävästi reagoivan tienpinnan rikkoihin ja sillansaumoihin, vaikka auto on Exclusive -versio comfort -alustalla (rautajousilla). Toivotaan että 245/45/18 kesäkumeilla menisi pehmeämmin. Tämä hieman yllätys, ettei tämä perusalusta "kestä" kovin hyvin isompaa rengastusta, koska esim. Bmw F10 on yhtä kutakuinkin kankea kaikilla rengastuksilla.
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: W213 E-sarja topikki
Häiritsee! Meillä ammattikäytössä se oli naarmuinen ja täynnä sormenjälkeä jo parin viikon jälkeen, aktiivisesta puhdistuksesta huolimatta. Tuntuu, että oikeassa kädessä pitäisi olla silkkihansikas ajaessa.W212FL kirjoitti:Häiritseekö ketään muuta keskikonsoliin kiiltävä musta väri/materiaali? Minua se on haitannut mallin ensiesittelystä lähtien jo ensinnäkin siksi etten pidä siitä miltä se näyttää,mutta ennenkaikkea naarmuntumisherkkyytensä vuoksi. Ja pahintahan on ettei sitä pääse rahallakaan muuttamaan.
Mutta nyt coupessa näkyykin olevan mahdollista saada erivaihtoehtoja siihenkin ja voihan olla että sedaniin/farkkuun tämä muutos on myös tulossa. Minun tilaus on nyt kuitenkin jo lukittu ja ainakin myyjän puheiden mukaan vielä sellaista vaihtoehtoa ei ollut. Minulle tulee ruskeat koristeosat kojetauluun ja eilen tulleessa mercedes lehdessä oli coupe jossa näytti olevan samanlainen sisustus ja myös keskikonsoli oli tuota ruskeaa avohuokoista saarnia,elleivät silmäni kauheasti valehtele. Tulikin mieleeni että mahtaakohan keskikonsoli olla coupessa samanlainen kuin sedanissa,eli voisikohan tuon vaihtaa jälkikäteen?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: W213 E-sarja topikki
Olen pitänyt jo W205:n esittelystä alkaen tuota kiiltävää polykarbonaattia kamalana. Pahinta juurikin se, ettei E:ssä siitä pääse eroon edes rahalla.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Re: W213 E-sarja topikki
Joo, naarmuillahan tuo keskikonsoli on heti. Miltähän tuo näyttää muutaman sadan tonnin ajon jälkeen..
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: W213 E-sarja topikki
No, eipä se siitä hiusnaarmuista ja sormenjäljistä oikeastaan enää pahene. Meillä nyt n. 105tkm ja aika samalta näyttää kuin muutaman viikon vanhana, mutta nopeasti kyllä naarmuuntui.jusape1 kirjoitti:Joo, naarmuillahan tuo keskikonsoli on heti. Miltähän tuo näyttää muutaman sadan tonnin ajon jälkeen..
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: W213 E-sarja topikki
Uusi 2-litrainen bensahybridi tulossa:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... m=facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... m=facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W213 E-sarja topikki
Onko foorumilaisilla kokemusperäistä vertailua W213 maalipinnasta suhteessa aiempiin malleihin?
Minusta vaikuttaa, ettei tuo metallivärikään ole kovin kestävä. Lieneekö kerroksia vähennetty. Ihmeen vähän ajettuna on keulassa kiveniskuja, helmat kuluneet ja takaluukun lastausaukon reuna naarmuilla. Selkeästi heikompi kuin Bemarin F10/F11.
Minusta vaikuttaa, ettei tuo metallivärikään ole kovin kestävä. Lieneekö kerroksia vähennetty. Ihmeen vähän ajettuna on keulassa kiveniskuja, helmat kuluneet ja takaluukun lastausaukon reuna naarmuilla. Selkeästi heikompi kuin Bemarin F10/F11.
Re: W213 E-sarja topikki
Tuosta oon jyrkästi eri mieltä. W212 mallissa on todella kova ja kestävä maalipinta.jusape1 kirjoitti:Onko foorumilaisilla kokemusperäistä vertailua W213 maalipinnasta suhteessa aiempiin malleihin?
Minusta vaikuttaa, ettei tuo metallivärikään ole kovin kestävä. Lieneekö kerroksia vähennetty. Ihmeen vähän ajettuna on keulassa kiveniskuja, helmat kuluneet ja takaluukun lastausaukon reuna naarmuilla. Selkeästi heikompi kuin Bemarin F10/F11.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W213 E-sarja topikki
... Ja kun f10 maalipinta k.o. alueilla on surkea!jusape1 kirjoitti:Onko foorumilaisilla kokemusperäistä vertailua W213 maalipinnasta suhteessa aiempiin malleihin?
Minusta vaikuttaa, ettei tuo metallivärikään ole kovin kestävä. Lieneekö kerroksia vähennetty. Ihmeen vähän ajettuna on keulassa kiveniskuja, helmat kuluneet ja takaluukun lastausaukon reuna naarmuilla. Selkeästi heikompi kuin Bemarin F10/F11.
Re: W213 E-sarja topikki
Erilaiset kokemukset siis2xturbo kirjoitti:... Ja kun f10 maalipinta k.o. alueilla on surkea!jusape1 kirjoitti:Onko foorumilaisilla kokemusperäistä vertailua W213 maalipinnasta suhteessa aiempiin malleihin?
Minusta vaikuttaa, ettei tuo metallivärikään ole kovin kestävä. Lieneekö kerroksia vähennetty. Ihmeen vähän ajettuna on keulassa kiveniskuja, helmat kuluneet ja takaluukun lastausaukon reuna naarmuilla. Selkeästi heikompi kuin Bemarin F10/F11.
Minä ajoin uudesta F11:lla 160tkm ja F10:llä 120tkm ja oli kyllä melkein priimaa vielä vaihdoissa, oikein ihmettelin. Värit olivat space silver ja sophisto grau. Jos oli kiveniskuja niin ei ainakaan valkoinen paistanut läpi. Tämä W213 on nyt obsidianmusta (metalliväri) ja on jo ruvella jonnin verran ja valkoinen pohjamaali näkyy (siis keulassa) km 26.000. Vai onko se tämä ikuinen mustan värin ongelma kuin kaiki näkyy niin herkästi. Audin perusmustahan oli kahden auton kokemuksella aivan onnettoman pehmeä (A4 ja A6, molemmilla 120tkm).
Re: W213 E-sarja topikki
Saksan sivuille ilmestynyt alustava esittely cabriosta:
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... class_a238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... class_a238" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W213 E-sarja topikki
Löytyisiköhän mistään E63 AMG-mallin teho- ja vääntökäyriä, jotta pääsisi vertaamaan RS6:n vastaaviin
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: W213 E-sarja topikki
Tuossa:Laaksonen kirjoitti:Löytyisiköhän mistään E63 AMG-mallin teho- ja vääntökäyriä, jotta pääsisi vertaamaan RS6:n vastaaviin
http://mercedes-amg.com/img/vehicles/e6 ... _graph.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lähde: http://mercedes-amg.com/e63_my17.php?la ... ns_section" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: W213 E-sarja topikki
Minua kiinnosti laskea, kuinka paljon tuosta V8 sta olisi otettavissa, jos otettaisiin samassa suhteessa per sylinteri kuin 2 litraisesta rivinelosesta.Wilhelm_Maybach kirjoitti: Tuossa:
[ http://mercedes-amg.com/img/vehicles/e63_my17/specifications/graph_en/standard/e63_my17_graph.jpg ]
http://mercedes-amg.com/img/vehicles/e6 ... _graph.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lähde: http://mercedes-amg.com/e63_my17.php?la ... ns_section" onclick="window.open(this.href);return false;
AMG 2.0-Liter Inline 4 Turbo Engine (M133)
Output 280 kW (381 hp) at 6000 rpm
Max. torque 475 Nm at 2250-5000 rpm
http://www.mercedes-amg.com/engineering ... #/creation" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo kun tuplataan, se on 560 kW at 6000 rpm.
Tosin ei ilmeisesti koske keskustelua E-sarjasta. E sarjalaisessa kun vääntömomentti on rajoitettu 850 Nm. Voimansiirto ei kestä enempää. S mersussa on järeämpi voimansiirto ja sielä voidaan siirtää tiehen jopa 1000 Nm. 6000 rpm kierroksilla, kun tehoa on 560 kW, vääntömomentti on 891 Nm, joten vähintään se 900 Nm tarvitaan ja sitäkin voitaisiin ilmeisesti nostaa sinne 950 Nm kierrosalueella 2250-5000 rpm.
Wilhelm Maybach
Re: W213 E-sarja topikki
Itse olen odotellut V12:n tehon nostoa, jotta ero tähän turbo-V8:aan olisi selkeämpi. SL65 Black Series-mallissahan oli jo aikoinaan 670 hv.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Minua kiinnosti laskea, kuinka paljon tuosta V8 sta olisi otettavissa, jos otettaisiin samassa suhteessa per sylinteri kuin 2 litraisesta rivinelosesta.Wilhelm_Maybach kirjoitti: Tuossa:
[ http://mercedes-amg.com/img/vehicles/e63_my17/specifications/graph_en/standard/e63_my17_graph.jpg ]
http://mercedes-amg.com/img/vehicles/e6 ... _graph.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lähde: http://mercedes-amg.com/e63_my17.php?la ... ns_section" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: W213 E-sarja topikki
Näissä pitää olla tarkkana ja muistaa aina V8 ja V12 moottorin yksi merkittävä ero samasta iskutilavuudesta per sylinteri huolimatta.Laaksonen kirjoitti:Itse olen odotellut V12:n tehon nostoa, jotta ero tähän turbo-V8:aan olisi selkeämpi. SL65 Black Series-mallissahan oli jo aikoinaan 670 hv.
AMG 2.0-Liter Inline 4 Turbo Engine (M133): 4 venttiiliä per sylinteri
AMG 4.0-Liter V8 Biturbo (M177 ja M178): 4 venttiiliä per sylinteri
AMG 6.0-Liter V12 Biturbo (M279): 3 venttiiliä per sylinteri
Täytyy ensin rakentaa sellainen V12 moottori, jossa 4 venttiiliä per sylinteri ja sitten voidaan odottaa suurempia tehoja. Nythän jo venttilien määrästä voidaan nähdä, ettei V12 ole suunniteltu tuottamaan kaikkein suurimpia tehoja per sylinteri V8 moottoriin verrattuna.
"A multi-valve engine design typically has three, four, or five valves per cylinder to achieve improved performance."
https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-valve" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Re: W213 E-sarja topikki
Mersun nykyinen V12:han on tavallaan muinaisjäänne ajalta, jolloin kaikissa M-B:n V-moottoreissa oli 3 venttiiliä/sylinteri ja 2 sytytystulppaa (kaiketi päästöjen hillitsemiseksi ennen suorasuihkutuksen tuloa). Daimler ei ole katsonut aiheelliseksi kehittää uuden sukupolven V12-myllyä, ehkäpä siksi, että alati tiukentuvat päästörajoitukset saattavat tämän vuosikymmenen loppuun mennessä poistaa tuon moottorityypin myös pahimpien kilpailijoiden (Audi & BMW) valikoimista, jolloin Mersullakaan ei ole enää pakottavaa tarvetta valmistaa moista. Ferrari & Lamborghini ratkokoot rauhassa päästöongelmiaan tusinapyttyisten lohkojensa kanssa.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: W213 E-sarja topikki
Totta, nyt kun otit puheeksi, niin kävin nopean tsekkauksen. 4.0 litrainen V8 on tuossa suhteessa askel oikeaan suuntaan:Laaksonen kirjoitti:alati tiukentuvat päästörajoitukset saattavat tämän vuosikymmenen loppuun mennessä poistaa tuon moottorityypin myös pahimpien kilpailijoiden (Audi & BMW) valikoimista, jolloin Mersullakaan ei ole enää pakottavaa tarvetta valmistaa moista.
4.0-litre V8 - 203 g/km
5.5-litre V8 - 242 g/km
6.0-litre V12 - 279 g/km
Nämä siis S mersuja, mutta yhtälaillahan E sarjalaisessa 5.5 litrainen V8 korvautui 4.0 litraisella.
Wilhelm Maybach
Re: W213 E-sarja topikki
Elämme nykyisin sikäli erittäin ristiriitaista aikaa, että vaikka 80-luvun "jee-jee-vuosille" vastakohtana vallitseva eko- ja liikenneturvallisusajattelu toisaalta ovat tehneet urheilumallit epämuodikkaiksi, menee AMG:llä lujempaa kuin koskaan ennen.
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: W213 E-sarja topikki
Mercedes-AMG E63 Black Series Wagon
https://www.youtube.com/watch?v=xaL90ILrQNs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=xaL90ILrQNs" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Re: W213 E-sarja topikki
Audi RS6:lle halutaan antaa siis köniin huolellaWilhelm_Maybach kirjoitti:Mercedes-AMG E63 Black Series Wagon
https://www.youtube.com/watch?v=xaL90ILrQNs" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W213 E-sarja topikki
3-litrainen V6-diesel tulee tarjolle All terrain -malliin 16. kesäkuuta:
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... 6-06-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... 6-06-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W213 E-sarja topikki
OM656:n valmistus S-sarjan faceliftiin alkaa heinäkuussa, E-sarjaan moottori löytää tiensä todennäköisesti vuoden - parin kuluessa, joten kärsivällisyyttä.S202 kirjoitti:Se rivi6 diesel nytkö on vaan toiveunta?
Re: W213 E-sarja topikki
Terve, olen tässä tilaamassa uutta E coupé. Mielessä muutama askarruttava kysymys.
1. Miten hyvin musta/punaiset koko nahka penkit kestävät? Värjäytyykö punainen keskiosa esim farkuista? Mieli tekisi ehkä noita punaisia penkkejä, mutta arveluttaa tosiaan niiden siistinä pitämäninen, kun käytän paljon mustia farkuja. Toinen vaihto ehto olisi tietenkin vain mustat nahkapenkit.
2. Kannattaako ottaa paremmat Burmester kaijuttimet vakkareiden tilalle?
Muuten auto olisi tulossa näillä varusteilla:
E coupé 220d, Business AMG
Advantage paketti
Teknologia paketti
Panoraama kattoikkuna
Somiste-elementit mustaa avohuokoista saarnia
1. Miten hyvin musta/punaiset koko nahka penkit kestävät? Värjäytyykö punainen keskiosa esim farkuista? Mieli tekisi ehkä noita punaisia penkkejä, mutta arveluttaa tosiaan niiden siistinä pitämäninen, kun käytän paljon mustia farkuja. Toinen vaihto ehto olisi tietenkin vain mustat nahkapenkit.
2. Kannattaako ottaa paremmat Burmester kaijuttimet vakkareiden tilalle?
Muuten auto olisi tulossa näillä varusteilla:
E coupé 220d, Business AMG
Advantage paketti
Teknologia paketti
Panoraama kattoikkuna
Somiste-elementit mustaa avohuokoista saarnia
Mercedes Benz e 300 bluetec hybrid w212 vm.13
Ex. Audi A4 SportEdition 2.0TDI vm.06
Ex. VW Golf 1.6FSI vm.06
Ex. VW Golf 1.4 vm.04
Ex. Audi A4 SportEdition 2.0TDI vm.06
Ex. VW Golf 1.6FSI vm.06
Ex. VW Golf 1.4 vm.04
Re: W213 E-sarja topikki
Ihmetytääpä seuraava juttu:
-netin mukaan OM654:n molemmat tehoversiot ovat tyyppimerkinnällä OM654.920.
Eikö näitä versoita ole eroteltu millään merkinnällä
-netin mukaan OM654:n molemmat tehoversiot ovat tyyppimerkinnällä OM654.920.
Eikö näitä versoita ole eroteltu millään merkinnällä
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: W213 E-sarja topikki
Jäi mietityttämään, että mihin ajattelet sitä tehoa käytettävän?Laaksonen kirjoitti:Itse olen odotellut V12:n tehon nostoa, jotta ero tähän turbo-V8:aan olisi selkeämpi. SL65 Black Series-mallissahan oli jo aikoinaan 670 hv.
Jos kiihdytykseen, merkitystähän on vain tehopainosuhteella ja siinähän S63 on parempi kuin S65. Jos taas huippunopeus on se juttu, ei ajeta enää Suomen teillä.
Tuo kieltämättä vähän haastavaa verrata tehopainosuhteita, kun täytyy aina kaivaa se paino teknisistä tiedoista ja laskea. Mutta se täytyy vain jaksaa tehdä.
Tehopainosuhteensa vuoksihan AMG GT R on se tähän hetken selvästi nopein mersu. Eihän vain teholla sinänsä ole mitään itseisarvoa. Täytyy muistaa ottaa huomioon massan hitaus ja suuressa nopeudessa ilmanvastus ja renkaiden vierintävastus.
Wilhelm Maybach
Re: W213 E-sarja topikki
Onkos joku täällä leikkinyt Mercedes Me -sovelluksella? Isäukon sovellus sanoo koko ajan, että Eemelin ikkunat ovat auki, eikä niitä voi sulkeakaan. Vaatiiko tuo jonkun tietyn varusteen, jotta ikkunoita voisi ohjailla sovelluksen kautta?
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Re: W213 E-sarja topikki
Ei tietääkseni pysty ikkunoita ohjaamaan etänä. Vaimon autossa näytti aluksi samoin ikkunoiden olevan auki. Avasin ja suljin autosta käsin kaikki ikkunat ja sen jälkeen sovelluskin näki ne suljettuina.Legge kirjoitti:Onkos joku täällä leikkinyt Mercedes Me -sovelluksella? Isäukon sovellus sanoo koko ajan, että Eemelin ikkunat ovat auki, eikä niitä voi sulkeakaan. Vaatiiko tuo jonkun tietyn varusteen, jotta ikkunoita voisi ohjailla sovelluksen kautta?
Re: W213 E-sarja topikki
Jotta V12-moottori olisi nykyään vielä jotenkin perusteltavissa henkilöautoon, pitäisi siinä mielerstäni olla selkeästi enemmän tehoa kuin V8:ssa. Tokihan V12:n käynnin tasaisuutta on tässä ketjussa perusteltu aivan kaavioita myöden, mutta toisaalta lisääntynyt vaihteiden määrä ja alati lisääntyvä hybriditekniikka paikkaavat oivasti noita 8:n "puuttuvia sylintereitä". Mielenkiintoista nähdä tuleeko seuraavan sukupolven Ässässä enää olemaan tusinapyttyistä, kun esim. Jaguar luopui moottorityypistä jo parikymmentä vuotta sitten, vai jäävätkö nykyisen sukupolven S600 S65 ja Maybach S650 jonkin sortin keräilyharvinaisuuksiksi suurta sylinterimäärää arvostaville.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Jäi mietityttämään, että mihin ajattelet sitä tehoa käytettävän?Laaksonen kirjoitti:Itse olen odotellut V12:n tehon nostoa, jotta ero tähän turbo-V8:aan olisi selkeämpi. SL65 Black Series-mallissahan oli jo aikoinaan 670 hv.
Jos kiihdytykseen, merkitystähän on vain tehopainosuhteella ja siinähän S63 on parempi kuin S65. Jos taas huippunopeus on se juttu, ei ajeta enää Suomen teillä.
Tuo kieltämättä vähän haastavaa verrata tehopainosuhteita, kun täytyy aina kaivaa se paino teknisistä tiedoista ja laskea. Mutta se täytyy vain jaksaa tehdä.
Tehopainosuhteensa vuoksihan AMG GT R on se tähän hetken selvästi nopein mersu. Eihän vain teholla sinänsä ole mitään itseisarvoa. Täytyy muistaa ottaa huomioon massan hitaus ja suuressa nopeudessa ilmanvastus ja renkaiden vierintävastus.