GrapL:in puuhailut (ex s124) nyt s202

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

GrapL:in puuhailut (ex s124) nyt s202

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Tervehdys!

Foorumia tuli tässä kuukaus sitten aloitettua seuraamaan. Syynähän oli tietysti se että olin päässyt eroon siperian mersustani. Sehän ei varsinainen syy ole, vaan se että minulle ajautui tilaisuus kerrankin ostaa rahalla tilalle auto. Bensa, farkku ja manu oli ne suurimmat toiveet tässä asiassa. Isot kilometrit ei paljoa meikäläistä liikauta, sillä nykyisin omaa ajoa tulee todella vähän vuoteen. Nettihautomoa parikolme päivää kiivaasti katselin. Ja ei millään löytynyt miellyttäviä tuloksia tälle hintahaarukalle, mitä ladasta saaduilla euroilla katselin. Sitten juolahti jo muutamaa viikkoa aikaisemmin "koeajamani" auto, joka löytyi kaveriltani edelleen. Myynti hintaa kun hiottiin tarpeeksi sainkin kuin sainkin muutaman satasen panostuksella Ladan käytännössä vaihtumaan mun ekaan Mersuun.. :clap:

Kuva

Siinä se koko komeudessaan oli. 339tkm mittarissa 220bensa manuaalilla. Mukavasti liikuttaa tänkin painoista koppaa tuo moottori tai no miettikää kun vertauspohja on käytännössä kesän käytössä ollut 80heppainen Lada. Varusteita taas ei hirveästi ole napsittu tehtaalta tilatessa. (joku vois YV:nä laittaa miten selvittää nää varusteet). Edessä oli lisävalot, mutta ne annoin kaverille takaisin, muistoksi jäi maskin eteen reikä minkä täytin ruuvvilla. Tupla kilvet tässä, se todisteena rekisteriotteessa. Diplomaattiautona alkukilometrit kulkenut.

Kuva

Olihan se ostos heti pestävä ja puunattava jotta kelpaa esitellä edes jotenkin kavereille. Eihän se uusi ole, mutta ei viellä kauheesti ruoste kuki, mutta kukkii kumminkin. Niille on keväällä tehtävä korjaus toimenpiteitä. Ketään ei varmaan yllätä että ne löytyi etulokareiden ja puskurin välistä suurimmat. Konetilan puolella pari holea.

Kuva

Tulihan se varusteita sitten kokeiltua. Keppoisesti tuokin liikkui mesen perässä! Valotkin toimivat normaalisti, tosin mittaristoon syttyi polttimon palanut merkkivalo. Johtuisiko se siitä että kärrissä näkyi olevan ledivaloja?

Kuva

Eipä mennyt aikaakaan niin taas pesuhommia ja vahausta. Samalla ebaystä tilattu keulamerkki istui keulaan. Voi että, kyllä merkki vaan tuo sitä "arvokkuutta" ajoon kun sitä pääsee ratin takaa tuijottelemaan. Tupakka muovit tuli laitettua myös! Talvirenkaat alle ja kappas kun alkoi noituminen. Eihän ne mahdu edessä pyörimään millään!! eli rälläkkä madallus oli tehty keväällä kesävanteita varten. Motonetistä jouset tilaukseen ja matalat kumet. Karkea arviointi ja kierros pois niin saatiin juuri oikea korkeus. Aavistuksen keulii, mutta keulikoot. Kesävanteita varastoon pyöritellessä tuli katsottua että renkaat on melko entiset eikä juurikaan käyneet omaan silmään. 16x7 on vaan ton kokoisessa autossa mielestäni UJOT. Vanteet vaihtui poppilaitteisiin.

Kuva

Ja ei mennyt pitkään kun kesärenkaattomana olo alkoi ahdistaa ja tuli käytyä KPO:sta lääkettä ahdistukseen. 8,5x18 ja 9,5x18! Nämähän on melko tutut entisestä koslastani. Eivät tietysti samat vanteet, mutta tiedossa miten perseestä on näiden puhdistaminen jarrupölystä ja tuo hunajakenno rakenne ei todellakaan ole mikään helpoin pestä :D Onneksi jankitut ovat sentään GUNMETAL värillä, vaikka kuvat näyttääkin jotain ihan muuta.





virheitä/tehty/tullaan tekemään:
- etupuskuri rikki ja nippusiteillä lippa kasassa / vetolenkin luukku uupuu (joko luukku etsittävä tai kokopuskuri)
- johtotähti uupuu (korjattu)
- takakontin kahva poikki (korjattu ja toinen hankittu)
- apukuskin cromilista uupuu (löytyy ja kiinnitetty)
- etuvalot "sumussa" (vika paikallistettu, lasit melkein irti. hankitaan kristallit tai liimataan uusiksi / laitettu projektorivalot ja xenonit 8) )
- takavalot vaihtoon (kristallia?)
- keskikonsolin valot pimeänä (korjattu)
- rekisterikilvet suttuiset ja elämän nähneet (korjattu)
- maskin pysty ripa puuttuu (mietitään avantgardea)
- rekisterikilven valo palanut (vaihdettu molemmat ja vaihdettu uudelleen mutta ledeihin)
- tunkkaus luukut uupui (laitettu)
- konetila TÄYNNÄ puunlehtiä ja vesikourut tukossa (korjattu)
- Ruosteiden korjaus (osittain aloitettu)
- tuning rosterivaimentaja (vaihdettu järkevämpään)
- laseihin tupakkamuovit (laitettu)
- popit laitettava (focus black mk5 + focus 800d = pellinpärinää)
- sisustan valot lediksi (tehty osittain, mittaristoon tai keskikonsoliin ei kajota)
- suksiboksi katolle (boksi on, mutta telineet uupuu)
- etuvalojen pesureiden poisto
- sisustan vesihöyrypesu (tekemättä - ei laikkuja tai mitään, mutta ainahan mukavuutta voi lisätä)
- stancen hieronta kohdilleen kesän korvilla
- mieletön määrä yksityiskohtien korjausta ja hiomista


Äidinkieli ei ollut kouluaikoina mun juttu. Risut ruusut ja kaikki neuvvot on erittäin tervetulleita! Sinällään tämä ei mikään kauhea projekti ole, mutta ei varmaan liene yhtään pahitteeksi jos tälläisen tähän jätän? :eh:
Viimeksi muokannut GrapL, Su 20.11.2016 11:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I6K8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 06.08.2014 17:43

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja I6K8 »

Siinä ois varusteluettelo, tota koodia 668 en saanu selville, lista näytti: "from 01.01.1963 to 28.02.1963 662 + 666". Eli vuodet ei ihan täsmänny :D

Main data
Parameter Value
Ident. number (FIN) WDB1240821F323837
Baumuster 124082
Sales name E 220
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercede ... u=frf6ab-5
Order number 0 5 529 50088
Delivery date 1995-05-16
PAINT1 744U
Interior color 001A
Engine 111960 10 037883
Front axle 2 BE1150S1986595311212
Gearbox 717413 06 795814
Lights units HELLA
Wipers BOSCH
Class 1
Audio serial number BE1150S1986595311212
General data for model code 124082

SA codes
Code Value
001A CLOTH BLACK
260 ELIMINATION OF MODEL DESIGNATION ON REAR LID
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
341 ADDITIONAL LAMP
515 RADIO MB CLASSIC WITH TRAFFIC NEWS DECODER
524 PAINTCOAT PRESERVATION
541 DOUBLE ROLLER BLIND USED AS LUGGAGE AND PASSENGER GUARD
570 FRONT FOLDING ARMREST W202 - HOUSING AT FRONT WITH ARMREST
583 ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
620 EMISSION CONTROL SYSTEM
630 E.C.E. WARNING TRIANGLE
668 ????
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
744U BRILLIANT SILVER - METALLIC
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
885 880 - WITH IMMOBILISER
982 ADDITIONAL PARTS FOR FINLAND VEHICLE VERSION

Nuo tiedothan saa valmistenumerolla (joka on tuo WDB-alkuinen) esim. tuolta sivulta: http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check?
Valmistenumeron saa selville rekisteriotteesta tai esim. Bilteman sivuille autojen varaosahakuun tarkoitetusta rekisterinumerokentästä.
S202 M111.921 -97
K10 Micra 1,2LX -92
ex. S203 OM612.962 -01
ex. W201 M103.942 -89
ex. W201 M102.962 -90
ex. W201 M102.962 -90
ex. W123 OM617.912 -85
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

KIIITOS!

Eli selvisi sekin ja näinkin nopeasti. Miten en tajua tai ymmärrä ku et auto on 744U värillä "744U BRILLIANT SILVER - METALLIC" mutta mikäs tämä muovien väri ovissa ja puskureissa jne. on? kai sekin kuuluisi tuohon listaan?
I6K8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 06.08.2014 17:43

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja I6K8 »

Oliskohan "7177 STRATUSGRAU" nuo helmat..?
Tuolla sivulla on jotain värikoodeja:
http://www.meinbenz.de/farben/farbcodes.htm
S202 M111.921 -97
K10 Micra 1,2LX -92
ex. S203 OM612.962 -01
ex. W201 M103.942 -89
ex. W201 M102.962 -90
ex. W201 M102.962 -90
ex. W123 OM617.912 -85
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Heipä hei!

Ei oo oikeestaan tullu mitään touhuttua muuta kuin tyytyväisenä ajeltua. Tänään sit saapuikin paketti matkahuoltoon ja etuvalothan sieltä löytyi. Alkuperäiset oli aika heikossa hapessa, apukuskin puoleisesta putos lasi kun laitoin lattialle etulyhdyn. Onnea oli ettei tielle ollut pudonnut. Mut surullisen näköiset olivat kaikki kiiltopinnat ja ruostettakin löytyi. Eipä tämä harmittanut pitkään kun näppäsin nämä keulaan. Eikä tarvinnu enää ihmetellä miten huonot oli alkuperäisten valoteho.
Kuva

Herättänee mielipiteitä jos suuntaan kuin toiseen. Myös itsessäni. Mutta järkeilen tämän niin että nää oli edulliset ja sentään projektorilinssillä xenoneita ajatellen. Ja kun noita projektori valoja oon katellu niin taitaa nää ainuut järkevän näköiset olla. Xenonit siis viellä keulille ajovaloihin ja jostain pitäis ettii USA-parkki moduulit (mistä?).
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Moi moi!

Yksinpuhelu jatkuu, kiinnostaakohan tää ees ketään?

Tuli kerrankin aikaa paneutua tuohon kaasuläpän putsaamiseen, sillä kierrokset jäivät hyvin useasti 1200rpm ja putosivat aina pikku kaasun hipaisulla normaaliin.

tässä miten likainen oli:
Kuva
Kuva
imusarja oli myös alemman kuvan kaltaisessa töhnässä.. sitä en purkanut pois kun ajattelin ettei sillä ole niin kovin vaikutusta vai onko?


ja hetken päästä brakecleanerillä ja pensselillä putsattuna:
Kuva
Kuva

En kerennyt kumminkaan nippuun asti laittaa kun tuli mieleen että vois vilkaista miltä näyttää tulpat..
Kuva
Ei hyvää päivää :D Ei vissiin mersut oo kovin nirsoja tulpista? Itse en oo viellä vastaavan kuntoisiin edes törmännyt.. vaikka useampi auto jo takana sekä muidenkin huoltanut. Nyt kun kävi miettii niin saattohan tuo vähän nyhtää kylmänä, mut oletin sen olevan normaalia.. Saa nähdä minkälainen on meno kun saan uudet tulpat huomenna hankittua ja koko paketin nippuun.

Tälläistä tänään.
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Tulpat uusittu, muuttui se hieman vedoiltaan! Samalla viellä putsailin tuon maffinkin sille tarkoitetulla CRC:llä.

Sitten vaan kaikki läjään ja koeajon toimi ihan hyvin, tyhjäkäynti oli sitä 800rpm suunnilleen. Mutta talliin ajaessani jäi taas kierrokset huutamaan.. konepelti pystyyn ja havaitsin että edelleen kaasuläppä jää aavistuksen auki. Säädin kaasuläppää kääntävää tankoa ja se hieman parani. Suihkin taas kerran kaikki nivelet voiteluöljyllä.. ja kappas eipä enää jää huutamaan. Mietin siinä että onkohan tuo palautinjousi mahdollisesti kuoleentunut ja onko sitä saatavilla mistään uutta? Hyvin pienestä tuntuu olevan tuokin kiinni. :shock:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tulinpa tsekkaamaan tän ketjun. Aihiohan näyttää hyvältä, vielä suomiauto ja ei pahemmin kuppa kurkistele muovien päälle! 668 on laivaussuojaus tai siihen liittyvä koodi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Kiitos! Selvispä se tuokin 668.

On tässäkin kyllä ruostetta.. etulokarit etukulmistaan jo nähtävästi kertaalleen korjattu ja ruoste jo hiipii näkyviin. Eilen tulikin niitä vähän rauhoiteltua etteivät mahdottomaksi mene ennen kevättä. Konehuoneen puolella onkin valojen takana varmaan nyrkin kokoiset reijät. Sekä apukuskin etulokarin muovikylkipala tuntuu olevan vähän irti.. ruostehan sielläkin lienee. Samalla näpräsin takakontissa ruostepeikon puremat kuntoon. Viellä pitää pähkäillä että maalaanko kokoauton vai tehdäänkö paikka maalauksia vaan noihin. Joka tapauksessa keväällä etulokarit irti ja niiden korjailu.

Sitten eilen juolahti mieleen kuukausi aikaisemmin musiikkilaitteiden virtakaapeleita vetäessäni huomasin että kuskin puolen lattiassa ois pari pikku täplää kanssa.. Matto pois ja katsoin et siinähän ne nököttää, eivät ihme kumma itsekseen häviä? Harmi kun ei tästä vaiheesta tullut kuvaa otettua. Tutkin hetken aikaa ja otin talttapää ruuvvarin esiin ja rapsuttelin näiden laikkujen ympäriltä äänieristettä pois. Sitten "Mitä hittoa?" ja työntelinki koko lattian melkein puhtaaksi.. ja syynä tämä:
Kuva
Ei onneksi yhtään läpireikää missään, luultavasti nämä tuhot on vaan viimetalvisen aikaan saamia.. Liekkö ajettu vain lyhyttä ajoa eikä paljoo oo kenkiä kopisteltu? Tulipellistä ja joka puolelta konehuoneesta yritin tutkia onko tuonne jotain reikää mistä vesi olisi päässyt. En kyllä sellaista löytänyt. Jos jollain on ideaa mistä tuota vettä on tullut niin kertokoon!

Sitten vaan ruosteen puhdistus pois ja rauhoittava väri päälle. Samalla nypräsin kynnyksenkin kun on kaiketi ovi ollut joskus jäässä ja tiivisteen mukaan värit lähteneet ja ruostehan siihenkin iskeytynyt. Nyt maalissa:
Kuva
Viellä koteloon on suihkutettava massat, sinne kun ei oikein muuten pääse käsiksi.

Apukuskin puolella ei juurikaan mitään ollut, senkin samantien tarkistin.


Tuosta ruosteen estomaalista mitä käytin.. Suosittelen hengityssuojainta! Huomasin kotona vasta miten hönö olo oli ja nukkuminen todella mielenkiintoista, aivan kuin olisi megakanuuna päällä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/602126/ ... tomaali-1l" onclick="window.open(this.href);return false; Todella riittoisaa tuo litran purkki ja tuota maasturini ruostemaalaukseen oon käyttänyt ja hyväksi todennut.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Ilmeisesti tuo zinc maali on pysynyt pidemmän aikaa hyvänä maasturissa? Itsekin tuli tuota pieni purkki ostettua, mutta tallin hyllylle jäänyt käyttämättömänä.

Kaikenlaisia sinkkispraymaaleja on tullut kokeiltua ja ne on ollut yhtä tyhjän kanssa. Hetken päästä ollut taas ruosteessa. Pitänee vissiin ottaa tuo zinc purkki hyötykäyttöön kun seuraavan kerran ruosteita korjaa...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja -230k- »

GrapL kirjoitti:Tulpat uusittu, muuttui se hieman vedoiltaan! Samalla viellä putsailin tuon maffinkin sille tarkoitetulla CRC:llä.

Sitten vaan kaikki läjään ja koeajon toimi ihan hyvin, tyhjäkäynti oli sitä 800rpm suunnilleen. Mutta talliin ajaessani jäi taas kierrokset huutamaan.. konepelti pystyyn ja havaitsin että edelleen kaasuläppä jää aavistuksen auki. Säädin kaasuläppää kääntävää tankoa ja se hieman parani. Suihkin taas kerran kaikki nivelet voiteluöljyllä.. ja kappas eipä enää jää huutamaan. Mietin siinä että onkohan tuo palautinjousi mahdollisesti kuoleentunut ja onko sitä saatavilla mistään uutta? Hyvin pienestä tuntuu olevan tuokin kiinni. :shock:
Ite ostin joskus veholta palautusjousen,maksokohan 3,5e :D oli vanha täysin löysäksi mennyt ja lopulta katkesi.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Nyt kun on tarpeeksi pitkään omistanut tälläisen on varmaan hyvä heittää muutama typerä kysymys. Ne liittyvätkin tasonsäätöön yllättäen (ei tälläisestä kokemuksia aikaisemmin).

Tässä viestiketjussakin tuli ilmi tuo perän olevan nyt matalempi kuin keulan. Heräsikin kysymyksiä että onnistuiskohan tällä tasonsäädöllä kikkailua hieman perää korkeammalle, koska jotenkin tuntuu siltä että se on hyvin pitkälti kuormasta riippumatta aina samassa korossa, mutta melkoisen löysän oloinen. Oisko kellään kuvia mistä tätä siis säädetään, yritin googletella vaikka mitä, mutta kuvan löytyessä ne oli niin suttuisia tai en hahmoita mistä se venttiili taka-akselista löytyy (siellä ilmeisesti säätötanko?).

Ja mistä tämän järjestelmän toimivuus voi oikein edes todeta? Säiliössä näyttäisi olevan kyllä tavaraa ja renkaiden vaihdon yhteydessä vilkaisin pumppuja että ovat kyllä kuivat. Ei tää parin viikon seisonnan aikana ainakaan madallu yksinään eikä nouse käynnistäessä.. valaiskaa tolloa?

En tiedä yhtään mitä takajousille tai perän säädöille on aikaisempi omistaja tehnyt. Sen verran etupäässä oli että laikattu 2kierrosta jousia ja nekin niin että toinen lähenteli enemmänkin 1,5kierrosta...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mene auton alle ja seuraa hydrauliputkia. Taka-akselin kallistuksenvakaajan luota löydät venttiilin, jossa on tuo säätötanko (pallonivelet molemmissa päissä). Runsaasti ruosteenirrotinta ja varovasti vääntämään. Tai kampea tanko kokonaan irti että pääset säätämään venttiiliä käsin. Kaveri polkemaaan kaasua tasaisesti tarvittaessa. Voihan se olla, että takajouset ovat vaan niin kuoleentuneet. Vähän sama vika mullakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Tason säätöä aloitin tuossa töistä kotia tullessa ihan vaan vilkaisemalla pellin alle (eihän mersuun sinne ilkeä julkisilla paikoilla kattoo..). Tuli sit huomattua vajetta liki 2litraa ohjaustehostajan/tasonsäädön säiliössä (kumminkin niin paljon öljyä että pohjaletku ei ollut kuivilla). Seurataan miten nopeasti noi häviää uudelleen.. auton alle vilkasin niin aika kuivalta näytti hydrauliputket ja tehostaja jne. Ainoa mikä oli selvästi mehinyt oli säiliön->pumpun välinen letku, joka oli sellainen punotun tyylinen.

Tasaisella maapinnalla kattelin ja kyllä se perä vaan aavistuksen roikkuu.. Pitänee tutkia vaan saisko sen kirrattua ylemmäks tasonsäädöllä. Mietin vaan et jos jouset ois kuoleentunut, niin kai silloin myös madaltuessaan jäykkenis perä (ajatellen että tasonsäätö pyrkis nostaa perää)? Perä on kumminkin melko löysä mielestäni. :think:
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Sunnuntai päivää vaan!


Tuli tuossa nosturilla tutkittua tätä tasonsäätöä. Säätötanko irti ja kappas perä putosi 2cm alemmas. Sitten kokeilu toiseen suuntaan niin perää saikin melkein 10cm ylemmäks! Siitä vähän alaspäin ja jätin tangon irti kokonaan.. ajatuksena olisi siihen rakentaa manuaalinen säätö niin että kuski pystyy mieluisan korkeuden säätämään kapiinista. Mut ajattelin tietysti kysyä viisaammilta että onko tälläisen tekemisessä jotain riskejä hajoittaa kyseinen järjestelmä? :think:
Avatar
tonyantwon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 18.03.2014 20:26
Paikkakunta: Pori

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja tonyantwon »

Samaa 'manuaalista' säätöä mietiskellyt omaan S124:een. Olisikohan joku magneettiventtiilein toteutettu ohjaus mahdollinen, budjetin rajoissa tietenkin. Nyt kun toit asian esille niin kiinnostaisi myös jos joku viisaampi tosiaan osaisi ehdottaa jotain toimivaa ratkaisua. :problem:
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Hep!

Eipä oikeen muuta oo tullu tehtyä ku ajettua! Alkuperäiset etuvalot tosin kunnostin ja nappasin keulaan takaisin.

Onko kellään ideoita kun nopeissa vaihdoissa auton peräpäästä kuuluu jumps ja 100km/h vauhdeissa riittää ku löysää kaasua? Missähän tuota väljää vois olla? Ihmettelen vaan ettei sitä katsastuksessa löytyny ja omasta mielestäni tuntuu kovenevan kokoajan.. Hankala selvitellä ku ei oo nosturia käytössä.
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Heipä hei!


Osa hankintoja suoritettu melkoisesti ja autoa on taas painettu lattiaan päin.. kuvia vaan en oo tajunnut otttaa.. :)

Mistä saan tietää mikä on tän auton puskureiden ja kylkimuovien värikoodi? Pitäis tulevaan puskuriin maalit tilata..
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Tälläinen kuosi tällä kertaa:

Kuva

Kuva


Ruosteet tuli korjattu etulokareista ja varsinkin sisälokareista ja etuvalojen takaa.. oli muuten pirun isot reijät siellä! :thumbdown:

Alaosien värikoodi on kaiketi 7181 mutta menin suttaamaan mattalakalla puskurin kun luin värin olevan matta.. noh ehkä parempi tulos olisi tullut vetämällä ihan kiiltolakalla. Samalla tuli takakontin kahva korjattua kun oli menny poikki, eli uusi tilalle ja maalattu sekin.

Alustaa jumppasin niin että se on tasallaan tai ehkä puolisenttiä perä korkeempi. Kuvassa on jotenkin montussa kun tuo takavanne on noin oudosti. Säädettyä tuli samantien auraus kulmat ja eteen campeerit 2asteiseksi. Takana onkin madalluksesta tullu 3,5astetta.

Valoja taas rumpattu ja takana onkin nyt ledioptiikkaa. Etuvalot on vaan ollu kysymys merkkinä että vakiot vai projektorit.. toistaiseksi vakiot kunnes saan avantgarde maskin hommattua. Sumarit kalvoitin keltaisella kun ajovalot on halogeenit. Usa parkit myös löytyy.. joten alkuperäiset sumarit jätin kokonaan pois tästä "kuusesta".

Vanteistus on 8,5x18" 9.5x18" ja 205/40 225/40. 5mm Spacerit piti eteen heittää kun tolpan välissä oli melko ahdasta.. samalla nakkasin taaksekkin myös. Keskiötarrat tuli ebaystä tilattua herra miguelilta portugalista asti.

Myös tarratuninkia harrastettu :angel:

Kaikkee pitäis tehä.. äänentoistoa, korkeutta himppa hieroo, amg helmat, puurattibägillä ois kiva.. jne. ja toisin sanoen ei muuten tekeminen lopu! :)


EDIT PARI LISÄÄ TOSIN ENNEN TUULILASITARRAA:

Kuva

Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nätillehän se näyttää, etuhelma on melko aggressiivinen. Helmoissa lakka on puolikiiltävä.
Mitä meinasit tehdä lampunpyyhkimille? Toimiiko ne?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Timo L. kirjoitti:Nätillehän se näyttää, etuhelma on melko aggressiivinen. Helmoissa lakka on puolikiiltävä.
Mitä meinasit tehdä lampunpyyhkimille? Toimiiko ne?

On tosiaan joo niin agressiivinen että helmoja onkin täytynyt pähkäillä.. mutta omaan silmään sopivia ei vaa tunnu löytyvän. AMG helmat on vähän "tönköt" ja vaatisivat sitten takapuskurinkin mikä ei taas oikeen ole mieleiseni muotoinen.

Lampun pyyhkimet on otettu pois.. reijät jäi muistoksi. Pitäis ettiä jossain vaiheessa nuo listat ja tehdä reijättömät että sais tuonkin yksityiskohdan kuntoon. Tässähän ei oo enää ku tuulilasissa pyyhkijä.
sakke25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 16.12.2010 17:39

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja sakke25 »

Komee on kyllä ja parempaan suuntaan vaa edenny. Mielenkiinnolla lueskelen kyllä jatkossakin. Löytyykö perän kolahduksiin yms. ongelmiin ratkasuja. Käyntihäiriöt on kyllä mystisiä tässä 2.2 litrasessa. Lisää vaan tekstiä ja kuvaa :)
S204 220cdi
Ex S211 320cdi
Ex S211 220cdi
Ex MB S124 300 24v
Ex MB S124 E220
Ex MB S210 220cdi
Ex MB w124 230E
Ex MB s124 E320
Ex MB w124 230E
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

livenä näin tämän lauantai iltana sokoksen parkissa niin on kyllä hieno s124 :thumbup:
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Kiitos kehuista, lämmittää aina mieltä :)

Käyntihäröt loppui tuon viimeisimmän rasvailu/säädön jälkeen kokonaan, eli todennäköisesti se tanko oli vaan jumissa ja tarvis vähä herkistelyä. Nyt toiminut hyvin.. *kop kop* Perän kolahduksiin ei varsinaista syytä löytyny.. ja jotenki tuntuu että perän laskun myötä se vaimeni? En tiiä, tutkitaan ku kopisee kovempaan..

Onko magella minkälainen mersu itsellään alla?
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

GrapL kirjoitti: * Perän kolahduksiin ei varsinaista syytä löytyny.. ja jotenki tuntuu että perän laskun myötä se vaimeni? En tiiä, tutkitaan ku kopisee kovempaan..
Tässähän oli tasonsäätö? Itelläni edellisessä pirssissä oli iskarin alapäät väljät ni kolisi. Tai ainakin niin uskottelin aina itselleni. :mrgreen: Siinäkin siis oli tasonsäätö, mulla hiljeni kolina ku nosti tai laski perää. :roll:
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

Henkkka_ kirjoitti:
GrapL kirjoitti: * Perän kolahduksiin ei varsinaista syytä löytyny.. ja jotenki tuntuu että perän laskun myötä se vaimeni? En tiiä, tutkitaan ku kopisee kovempaan..
Tässähän oli tasonsäätö? Itelläni edellisessä pirssissä oli iskarin alapäät väljät ni kolisi. Tai ainakin niin uskottelin aina itselleni. :mrgreen: Siinäkin siis oli tasonsäätö, mulla hiljeni kolina ku nosti tai laski perää. :roll:

Mut miten se tasaisen vedon loppuessa jumpsahtaa, mut nyt ei? jotenkin luulen että joku pyörän tuennan puslista on väljä.. ei tuota kaverikaan löytänyt nosturilla ollessa kun teki 4pyörä suuntausta.. siis lähinnä aurauksien säätöä koska edessä on 2astetta ja takana 3,5 astetta campperia 8)
N1ppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 02.11.2012 14:29

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja N1ppe »

Komia auto!
Tohon etujalkatilan ruosteongelman aiheuttajaksi veikkaisin kumitulpan puuttumista takapyörän kotelosta.
Noita etuvalojen alapeltejä ei taida kannattaa itse alkaa tekeen, koska uudet on n.5€ kpl
GrapL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 30.10.2014 21:05

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja GrapL »

N1ppe kirjoitti: Noita etuvalojen alapeltejä ei taida kannattaa itse alkaa tekeen, koska uudet on n.5€ kpl
Mistä? Saisko niitä pesurittomina valmiina? :shock:

En siis tekemään kävisikään muuten kuin jos sattuu pesureilla olevat nii ois hitsannu umpeen.. en mä sentään nii taitava oo :roll:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

GrapL kirjoitti: Mut miten se tasaisen vedon loppuessa jumpsahtaa, mut nyt ei? jotenkin luulen että joku pyörän tuennan puslista on väljä.. ei tuota kaverikaan löytänyt nosturilla ollessa kun teki 4pyörä suuntausta.. siis lähinnä aurauksien säätöä koska edessä on 2astetta ja takana 3,5 astetta campperia 8)
Ai siis se jumpsahtaa.. Minä että kolisee. :D Jos jumpsahtaa/paukahtaa ku veto alkaa ja loppuu niin takakelkan etu- ja takapuslat vaihtoon. :roll: Ei muistaakseni edes kovin kalliita eikä mikkää älytön homma vaihtaa. :)
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: GrapL:in puuhailut (s124)

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

GrapL kirjoitti:Kiitos kehuista, lämmittää aina mieltä :)

Käyntihäröt loppui tuon viimeisimmän rasvailu/säädön jälkeen kokonaan, eli todennäköisesti se tanko oli vaan jumissa ja tarvis vähä herkistelyä. Nyt toiminut hyvin.. *kop kop* Perän kolahduksiin ei varsinaista syytä löytyny.. ja jotenki tuntuu että perän laskun myötä se vaimeni? En tiiä, tutkitaan ku kopisee kovempaan..

Onko magella minkälainen mersu itsellään alla?
kato tuosta mun projekti topingista. oltii sillon lauantaina tuolla 211 koppasella liikenteessä
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Vastaa Viestiin