Taas voisi kirjotella aikansa kuluksi tännekkin
Kaikkihan lähti siitä kun piti saada uusi pakosarja autoon kiinni kun vanhaa oli korjailtu niin paljon kun oli päässyt murtumaan ja niin oli käynyt nytkin eli oli päässyt pakosarjan yksi putkista murtumaan.
Joten kyselin sitten porukoilta keltä voisi löytyä kiinnostusta lähteä rakentamaan moista minulle, mutta tuntui olevan kiireitä monella.
Lopulta nappasi kun Raptecilta löytyi varaston uumenista uudenveroinen pakosarja Om603selle. Se tuntui järkevältä ratkaisulta hankkia kyseinen sarja sillä kyllähän moni tietää kuinka hyvää jälkeä
Raptec tekee
Pakosarja tuli matkahuollossa nopeasti perille ja paketin kun sai auki olin häkeltynyt työn laadusta ! Terveisiä vaan Raptecille
Hitsi saumat oli todella laadukkaan näköisiä ja itse materiaalikin oli vahvuudeltaan paljon parempaa kun vanha sarja.
Pakosarja oli käsitelty keramiikka pinnoitteella ja Thermotecin lämpösuoja nauhalla... joka muuten kutittaa kun sitä räpläilee
Kuvassa näkyy nyt siis uusi pakosarja, Tialin Sportti hukkaportti ja sille tehty pakoputki sekä pakosarjan tiiviste.
Alemmassa kuvassa näkyy vanha pakosarja paikallaan ja kertyy muuten aikamoinen rasitus tuolle mutkalle joka on tuossa laipan alla
Tässä sitten on uuden pakosarjan koe sovitus menossa ja tuli todettua että toi nykyinen turbo ei mene mitenkään tuonne kun tuossa sarjassa on tuo laippa noin alhaalla ja lähellä runkopalkkia ja siinähän meinasi mennä sormi suuhun
Tällä sarjallahan on käytetty Garretin VNT ahdinta, mutta itsellähän on tuo Holsetin HX40 semmosella pakopesällä missä on oma hukkaporttikin, joka on tosin tukittu. Eihän se millään mahdu tohon rakoon... joten pientä suunnittelua ja pähkäilyä se vaati, sillä ei ollut enään varaa lähteä vaihtamaan uuteen turboon ja tämä joka päiväisessä ajossa oleva auto täytyisi saada ajoon mahd. nopeasti niin ei lähdetty muokkaamaan sarjaa vaan päätettiin rakentaa sitten "jakkara" turbolle.
En ole perehtynyt miten se vaikuttaa turbon toimintaan, mutta toivotaan että ei ainakaan huononna millään tavalla sittenhän sen näkee...
Joten lähettiin liikkeelle ihan laippa aineksista ja saatiin aika nopealla aikataululla hankittua itse materiaali, mutta sitten tarvittais se koneistajakin vielä
muutama soitto ja 30 minuutin ajomatkan päässä seppä odottikin jo materiaaleja ja siinä sitten iskettiin malli kouraan ja muutamat mittailut suoritti ja saatiin malli tehtyä koneelle, itse senkun seurasi sivusta huulipyöreenä ja sanoi mitä haluttiin.
Laipat kun oli saatu valmiiksi hankittiin se "tuulitunneli" putki ja alkoi turbon kulman suunnittelu, mihin kulmaan joudutaan sahaaman se putken toinen pää jotta saadaan turbo haluttuun kulmaan ja kaikkihan tietää, että hyvää tulee kun pienissä asennus kaljoissa mittailaan lonkalta haluttu kulma
Joka tapauksessa tähän kulmaan päästiin ja muutamilla hefteillä osat kiinni ja taas auton luokse sovittelemaan.
Todettiin silloin se hyväksi joten ei ei muutaku saumaamaan ... tässä vaiheessa voin kertoa että persiilleen meni tuo kulman laskeminen ekalla kerralla
Saatiin tuo turbon jakkara paikoilleen ja laskettiin turbo paikalleen todettiin, että tämähän ottaa venakoppaan piirun verran kiinni.. siinä sitten olikin kuin voittajalla
Ei muuta kun rälläkällä putken keskikohtaan viilto ja taivutettiin sen verran, että saatiin vihdoin se oikea kulma aikaiseksi ja sitten saumattiin se kiinni.
Lopulta kun sovitettiin että miten hukkaportti mahtuu olemaan paikallaan huomattiin että sekin perhana nojaa moottorin kannatin kumea vasten.
Eihän se auttanut kun kääntää senkin asentoa hiukan onneksi ei paljoa.
Kun hukkaportti saatiin oikeaan asentoon niin eihän se hukkiksen oma pakoputki mennytkään enään sinne konehuoneeseen niin jouhevasti
Sitäkin sitten muokattiin sen verran että kunhan ohjaa tarvittavat mustat vaihdelaatikon viereen ja sieltä auton alle..
Laippojen tiivistykseen käytin kuparipohjaista silikonia joka kestää sinne 400 Celsiukseen
Tämän jälkeen kun oli saatu jakkara paikalleen täytyi rakentaa tuommoinen väliaikainen turbon öljynpaluu letku kun turbon asento vaihtui sen verran vanhaan sarjaan nähden että se ei enää istunut samaan asentoon.
Ajattelin josko kävis teettämässä teräspunosletkusta tuon paluu puolen letkun
Siinä se sitten istuu
Ahtolinjojakin joutui tosiaan hiukan muokkaamaan ennen kun ne lähti suoraan alaspäin niin nyt ne lähtee sivulle ja mutkan kautta alaspäin
Kaipa tuo noinkin toimii...
Ahtolinjat valmiina ja sitten vain auton koe käyttö ja sitten vietiinkin auto downpipen muokkaukseen Eurostainlesille ja saavat siellä muokata sitä sen verran että rupeaa istumaan ja päästäänkin sitten säätäämään ahtopaineita ja syöttöjä
Saa nähä ensi viikolla millaisen putken ne on saanut kyhättyä sinne
Sitten vielä haluan vielä kiittää henkilöitä jotka ovat auttaneet tämän pakosarja härdellin kanssa. mm.
AP-Lake R.A.M Nippe sekä muita jotka eivät olekkaan foorumeilta
Kiitoksia avusta jätkät
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)