MB 300 OM603 St goes OM606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Pumpun akselilla tai rattaassa ei ole merkkiä eikä sen asennolla ole väliä. Pumpussa on vain lukitus.

pumpun voi pukata paikallen mihin kohtaan vain kunhan kampiakseli on oikeassa asennossa. Pumppu kannattaa kyllä tähdätä säädön puoliväliin jolloin säätövaraa on molempiin suuntiin.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ja pumppua ajoitettaessa kampiakseli ei ole OT-merkissä vaan siinä asteluvussa johon kyseinen pumppu ajoitetaan.
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

jukkis. kirjoitti:Pumpun akselilla tai rattaassa ei ole merkkiä eikä sen asennolla ole väliä. Pumpussa on vain lukitus.

pumpun voi pukata paikallen mihin kohtaan vain kunhan kampiakseli on oikeassa asennossa. Pumppu kannattaa kyllä tähdätä säädön puoliväliin jolloin säätövaraa on molempiin suuntiin.
Aijaa :wtf: kattelin vain ku oli keltanen maalimerkki siinä hammaspyörässä ja lähinnä mietin alipainepumpun takia että onko sillä asennolla väliä, aatelin laittaa pumpun merkkiin ja pukata sitte paikalleen ku on ajotus kampiakselilla kohalla eli oliko se nyt 20 astetta eykk
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Kuva

Missä asennossa tämän alipainerasian kuuluisi normaalisti olla?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja Choke »

Kaasuvipu pohjaamaan ja käännät ton rasian niin paljon myötäpäivään kun vaan menee ilman että alkaa tuntumaan kaasuvivussa. Lopullinen säätö kun vehje ajossa
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Mikähän tämän molikan tarkoitus on ja miten se tullaan laittamaan tuon mekaanisen pumpun ja 603 polttoaineensuodattimen jalan kanssa? :shock:

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Eiköhän tuo ole polttoaineen esilämmitin....auttaa kovilla pakkasilla että löpö menee hyytymättä putsarista läpi. Ajattelin omasta tulpata tuon, katsotaan josko tuohon askartelisi vanhanmallin esilämmittimen tilalle. Toki tuo on aika turha normaaleissa olosuhteissa, olettaen että on kunnolliset talvilaadut tankissa, monet ovat jättäneet tuon kokonaan poies.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Suurin osa jättänyt pois, itseni mukaan lukien. Kunnollista dieseliä tankissa viime talvenakin toimi hienosti alle -30 pakkasilla.. Tottakai jossain vaiheessa raja tulee vastaan ettei enään toimi.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Aivanjuu, tietämättömänä pakko kysellä, mutta onneksi on jätkiä jokka viittii jeesata! Parhaimmat jopa soittanu ja alkanu ihan siinä neuvomaan, lissää tulee varmasti kysymyksiä ja yks oiski että mikä mahtaa olla letku joka tulee kannesta öljynsuodattimen takaa, kuvan laitan myöhemmin kun joudan
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Elikkäs tästä letkusta oli kyse

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Siitä lämppärille menevä kuuma vesi, mahdollisen kiertovesipumpun kautta tarvittaessa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Pitikös tässä moottorinvaihdossa tehdä kaasuvivustolle jotain muutoksia? Jos piti niin pumpun kyljessä olevaan vai tuohon vivustoon mihin kaasuvaijeri tulee?
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Projekti on taas edenny jonkuverran, kone alkais olla pikkuhiljaa valmiina keulalle nostoa varten joten aloin kattelemaan nuita hehkujen johtoja, mitenkä se toteutetaan? Kuulemma menis suoraan tuo 606 johtosarja mutta mistä asti johdotus täytyy vaihtaa kun mulla oli siellä mustalla boksilla tämmöset liittimet

Kuva

606 hehkujen johtosarjan pää
Kuva

603 hehkujen johtosarjan pää ilman muovikuoria
Kuva

Entä sitte tämän liittimen kanssa kun näyttäis menevän tuonne erille isolle liittimellekkin johdot, vasemmalla 603 ja oikealla 606

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mää oon ruukannu tinata kapeakantisen johtosarjaan monivettiilin hehkuun sopivat liittimet sekä käyttää kapeakantisen lämpöanturia.
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Pakosarja tuli Kivimäeltä, istuvuus oli hyvä ja seuraava homma olis alkaa tekemään hukkaportille putket, mutta voi mennä ens viikkoon ku silloin vasta 60mm hukkis perillä... adapterilaippaa t4/t3 piti vähän avartaa virtaavammaksi.

Kuva

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Homma alkais olla sillä mallilla että huomenna saa pesasta moottorin ja asetella korin puolelle :thumbup:

Kaasuvivustoon tuli tällainen yksinkertainen ratkaisu, 13mm reikä imusarjan putkien välissä olevaan tukeen, pyöristin muoviklipsistä kulmat mutta jätin lukittajat, pukkasin klipsin reikään ja säätökin pelaa siinä samassa, vaijerin ja vivun väliin tulee sitten tanko.

Kuva

Kuva

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Tännään istu kone paikoilleen, kyllähän se meinas tiukkaa tehä laatikon kans sinne asettaa mutta haki paikkansa :D Jospa sitä tällä viikolla pääsis ruuviajoille...

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Tuli siistittyä alipaineletkulinjat ja niputeltua muutenki johtoja siistimmin, MUTTA nyt saa antaa neuvoja taas muutamaan kysymykseen ja mielipiteitä imupuolen ahtoputken kanssa!

Kyllähän se alkaa pikkuhiljaa hyvältä näyttää 8)
Kuva

mutta sitten törmäsin tähän letkuun joka tulee jäähdytysnesteen paisunta astiasta, yläosasta ja menisi 603 koneessa kanteen ylävesiletkun viereen, tässä paikkaa ei ole. Mitä tehdään?

Kuva

Myös pari liitintä joille en paikkaa meinaa löytää tarttis reittiohjeita

Kuva

Kuva

Downpipeä joutuu jatkamaan 10 senttiä ja alasmeno kulmaa muuttamaan hieman
Kuva

Ahtoputkista senverran että pakopuoli menee aika heittämällä kun kääntää tuon kompurapesän, mutta imupuolella joutuu tekemään muutoksia enemmänkin, onko porukka vetänyt putken tuosta abs mölykän edestä? koria joutuisi hieman leikkaamaan ja mitähän katsuri tästä sanoisi??

Kuva

Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Siinä on kannessa valussa paikka tuolle letkulle periaatteessa, olen siihen porannut reiän ja tehnyt nipalle kierteet tuota letkua varten.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Siinä ylävesiletkun vieres parin sentin päässä on se kuula. Se pois ja putki siihe vaikka vanhasta koneesta.

Edit: voi kettulettu sentään. Onkohan siellä edes sitä kuulaa noissa :oops:

Mahdoin katsoa hitusen väärin.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

606 hehkun relettä ei saa ihan helposti toimimaan, vanhemman mallin 6 pyttysen rele on helppo kytkeä. Alin kuva missä liitin hyppysissä näyttää öljynpinnan anturin johdolle.
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

hyppysissä oleva antura tulisi siihen ylävesiletkun viereen mihin tulee tämä pitkä letku paisunta-astian yläosasta, ilmeisesti ilmausletku? Tarvitaanko sitä nyt? vielä on hakusessa tuo pitkä kolminapainen liitin :?:
vaihdelootaan alkais olla kaikki jutut löytäneen paikkansa ja ahtoputketkin on maalausta ja muutamaa klemmaria vaille valmiit.

Kyllä meinas olla ahdas mutta siihen se sitte paikkansa haki.
Kuva

Turbon puoli
Kuva
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Tekniikka on läjässä ja normaali ajossa toimii hyvin, mutta siihen se jääki. Ahtopaine ei nouse millään yli 0.8bar, hukkaportissa on jousta 2,5 bar edestä ja on kokeiltu bleedaamista ja paineohjausta ja ilman. Mustaa savua ei tule ollenkaan ku lyö tennarin lattiaan vaikka miten säätäis pneumatiikka sylinteriä joka hoitaa ahdonalaista syöttöä, eli vähänniinkuin se ei sais sylinterille painetta että syöttö lisääntyis ja taas syöttöä että paine nousis sylinterille tarpeeksi, ahtoputketki näyttäis olevan kunnossa. Osaisko joku neuvoa. Niin ja sen yhden kerran ahto 2bar jonka jälkeen suhahus ja paineet tippu 1bar :?: :?: myös laatikon öljypohja vuotaa tiivisteestä vaikka jm koneelta tuliki latettuna :(
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

GL Jokke kirjoitti:Niin ja sen yhden kerran ahto 2bar jonka jälkeen suhahus ja paineet tippu 1bar
Suhiseeko kovasti? Vähänhän tuo viittaisi jonkun paineletkun/putken irtoamiseen. Tee ahtimen imuputkeen tulppa ja tubeles venttiili siihen, pääsee paineistamaan järjestelmän ja saa varmasti vuodot pois.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Sullaki nuon paljo nuota letkuliitoksia nois ahtoputkis nii käyppä jokaliitos läpi. Veikkaasin että jostaki pullahtanu..
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tuleeko sille pneumatiikka sylinterille nyt suora letku imusarjasta
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Aikaa rojektin kans on ollu tosi niukasti, mutta jotain pientä aina on tullu yritettyä saaha tehtyä, tuntuu vain että yhen ku teet niin toinen homma tulee, mutta eikös se oo ihan normaalia näitten romujen kans :D Elikkä ahtopainevuoto löyty ahtoputkesta paskojen lemmareitten takaa, nyt vain pitäis saaha painittua sinne kunnon lemmarit ja hitsata ahtoputkeen kynnys, abs yksikkö meinaa vain olla tiellä mutta eikhän ne lemmarit sinne ajan kans saaha leivottua paikalleen... öljypohja oli myös kiero ja vuosi öljyä, tuli vaihettua uus mutta nyt heitti koko loota pelaamasta :( normaalisti ja hyvin pelas matka ajon ja kylä ajon mutta pihalla ku kävi tyhjäkäyntiä niin ei enään minkäänlaista reaktiota kepistä, öljypumppu? turbiini? öljyä laatikossa on eikä vuoda enään. Kummallista kyllä jos öljypumppu kun vahvistuksessa se uusi sinne laitettiin ja tehotki on ollu jotain 200hp luokkaa 0,8bar ahdoilla :shock:
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Kuuluisko pitkä kolminapainen liitin ilmastoinin kompuraan. Letkua paisarista yläv.letkun viereen ei kyllä tarvii varsinkaan jos syylärissä on korkki mistä saa ilmattua järjestelmän. Jos hitsuutat imusarjan tuloon käyrän alas niin saa pelivaraa ahtoputkille joiden kiinnitykseen saa ja kannattaa kyllä paneutua, olakkeen yli pomppivat helposti ja ahdin tykkää. Eiköhän laatikko ongelmat selviä tai ainakin vähene kun kysyy tekijältä mistä vika vois löytyä.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kytkeytyykö joku vaihde kuitenkin? Ettei olis vaihdekepin ja lootan välinen tanko irronnut?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
GL Jokke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 20.05.2013 02:35
Paikkakunta: Sodankylä

Re: MB 300 OM603 St goes OM606

Viesti Kirjoittaja GL Jokke »

Noniin kerkesin kattelemaan lootaa, kaikki anturat putket letkut jne on kiinni ja akselit ehjät, jm koneen kans oltu yhteyksissä, Jouni meinas että oisko turbiini mennyt väärin asentaessa, ettei olisi ollut tarpeeksi perillä ja hajottanut öljypumpun, mutta ohjeitten mukaan tuli seki teoria kumottua kun käynnissä aukasi lauhuttimen letkuliitoksen ja komiassa kaaressahan sieltä öljy lens. Seuraavaksi kokeillaan niinki yksinkertasta temppua että öljyt ulos ja uudet sisään, ettei vain olisi käyny öljymäärän kans vahinkoa ja menny liikaa, ku ei tullu turbiinia tyhjennettyä öljypohjan vaihdon kans, vaikka se öljymäärä oliki lämpimänä aivan oikea mittatikusta katottuna :shock:
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Vastaa Viestiin