Harman Kardon bassot
Harman Kardon bassot
Perhe lisääntyi vm.2010 W212 farkulla, jossa HK sound system. Soundeihin kaipaisin kuitenkin lisää tukevuutta. Miten noita alapään soudeja kannattaisi lähteä lisäilemään. Muuten äänenlaatu kylläkin on ihan hyvä. En ole mikään varsinainen rakentelija, jotain kyllä saan asenneltua ja värkättyä. Elikkä nyt kaivattaisiin jotain ohjeita.
Re: Harman Kardon bassot
Laadukas linjamuunnin, subi vahvari, ja uusi subi. Linjan vahvarille muuntimella otat vakiosubbarista.
Ps. Täällä olisi yksi ylimääräinen DLS A6 vahvistin. Testivoittaja, ovh 700e. Ota YV yhteyttä jos kiinnostaa.
Ps. Täällä olisi yksi ylimääräinen DLS A6 vahvistin. Testivoittaja, ovh 700e. Ota YV yhteyttä jos kiinnostaa.
Re: Harman Kardon bassot
Aktiivisubbari?
Löytyisikö suoraan taakse käyvä, joihinkin autoihin valmiita paketteja löytyy.
Tai etupenkkien alle litteät, jos mahtuu.
Saa otettua kaiutinjohdoista signaalit ja sitten tarvitsee vetää vain virrat.
Löytyisikö suoraan taakse käyvä, joihinkin autoihin valmiita paketteja löytyy.
Tai etupenkkien alle litteät, jos mahtuu.
Saa otettua kaiutinjohdoista signaalit ja sitten tarvitsee vetää vain virrat.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Harman Kardon bassot
Kannattaa aika tarkkaan harkita ennen kun lähtee modistelemaan valmiiksi viritettyä systeemiä. Parasta olisi jos jostakin löytäisi MOST-väylään sopivan taajuuskorjaimen jolla saisi tehtyä tarvittavan korjauksen bassopäähän = ei asentelua.
Muussa tapauksessa ensimmäinen ongelma on se että subbarin taajuusvastetta on korjattu (niinkuin muidenkin elementtien) eli jos sattuu tilalle sellainen subbari jossa on erimuotoinen taajuusvaste (kuten todennäköistä), lopputuloksena on enemmän kuoppia ja piikkejä.
Missään tapauksessa ei kannata lisätä mitään rinnalle vaan mykistää se alkuperäinen.
Jos on ihan pakko säätää:
-signaali alkuperäisen subbarin lähdöstä (pudotetaan linjatasoon)
-sitten 31-alueinen ekvalisaattori tai parametrinen taajuuskorjain
-vahvistin
-subbari
+huolellinen viritys ja säätö (ettei esim. alkuperäisen subbarin korjaukset saa lyötyä uutta elementtiä pois paikoiltaan)
Tuossa kuvia systeemistä, 200-millinen elementti suljetussa kotelossa siellä näyttäisi olevan: http://mercedes.harmankardon.com/en/veh ... odell.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Muussa tapauksessa ensimmäinen ongelma on se että subbarin taajuusvastetta on korjattu (niinkuin muidenkin elementtien) eli jos sattuu tilalle sellainen subbari jossa on erimuotoinen taajuusvaste (kuten todennäköistä), lopputuloksena on enemmän kuoppia ja piikkejä.
Missään tapauksessa ei kannata lisätä mitään rinnalle vaan mykistää se alkuperäinen.
Jos on ihan pakko säätää:
-signaali alkuperäisen subbarin lähdöstä (pudotetaan linjatasoon)
-sitten 31-alueinen ekvalisaattori tai parametrinen taajuuskorjain
-vahvistin
-subbari
+huolellinen viritys ja säätö (ettei esim. alkuperäisen subbarin korjaukset saa lyötyä uutta elementtiä pois paikoiltaan)
Tuossa kuvia systeemistä, 200-millinen elementti suljetussa kotelossa siellä näyttäisi olevan: http://mercedes.harmankardon.com/en/veh ... odell.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Harman Kardon bassot
Nyt pakko kysyä tässä topicissa kun itselläkin on HarmanKardonin setti. Auto on tosin vanhempi W203 2005. Erillisin subin lisäämisestä minäkin pohdin. Onko näissä ollu jokin lähtö linjamuuntimelle valmiina? Kun mulla lähtee vahmistimeltä (auton oma vahvistin) johtonippu, minkä päässä on liitin ja se sopii linjamuuntimeen mikä tuli mersun mukana. Siitä lähtee sitten rca:t etiäpäin.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: Harman Kardon bassot
Omaani on myös eksynyt myös tämmöinen Harman Kardon systeemi. Auto on w212 farkku VM 2012.
Onko siinä subari, jos on, missä?
Tosiaan kaipaa hiukan bassoa normaalissa 2 kanava kuuntelussa. Monikanava äänet ovat kyllä mahtavia, esim HK testilevyltä.
Samanlainen bassoon ohuus vaivasi edellisessä C mallissa, jossa subari kyllä oli takaluukussa.
Hommaa voisi ehkä hoitaa myös jonkinlaisella linjasäädöllä tms?
Löytyykö jostakin valmiita ohjeita yms?
Onko siinä subari, jos on, missä?
Tosiaan kaipaa hiukan bassoa normaalissa 2 kanava kuuntelussa. Monikanava äänet ovat kyllä mahtavia, esim HK testilevyltä.
Samanlainen bassoon ohuus vaivasi edellisessä C mallissa, jossa subari kyllä oli takaluukussa.
Hommaa voisi ehkä hoitaa myös jonkinlaisella linjasäädöllä tms?
Löytyykö jostakin valmiita ohjeita yms?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Harman Kardon bassot
Subbari laatikko löytyi vararenkaan vierestä. Yllättävän iso vielä. Bassojen vaimeus johtuu varmaan osaltaan siitä, että sen on 2 välipohjan alla.
Mietin basso kajarin vaihtamista tehokkaampaan, isommalla magneetilla ja suuremmalla herkkyydellä varustettuun. Se taas ei olekaan ihan helppo juttu.
Tässä tietoja subwooferista, jos joku tietää siihen korvaavan mallin. Joka siis tehostaisi bassojen soundia.
Basso laatikon koodi A2128202202.
Kotelo n. 450 pit, x160 k, x 200lev = 14,5L. Ei refleksi putkea.
Kotelon kajarin upotus syv 100 mm reunassa ja 140mm keskellä
Basso subari, MB koodi 4215096XX02
Paino 2200g
Kelat 2 kpl , 1.0 OHM (dc/1kela)
Halk 210mm (ulkoreunoista)
Kokonais Syvyys 95mm
Upotus syv 83
Magn halk 107
Magn kork 30mm
Mietin basso kajarin vaihtamista tehokkaampaan, isommalla magneetilla ja suuremmalla herkkyydellä varustettuun. Se taas ei olekaan ihan helppo juttu.
Tässä tietoja subwooferista, jos joku tietää siihen korvaavan mallin. Joka siis tehostaisi bassojen soundia.
Basso laatikon koodi A2128202202.
Kotelo n. 450 pit, x160 k, x 200lev = 14,5L. Ei refleksi putkea.
Kotelon kajarin upotus syv 100 mm reunassa ja 140mm keskellä
Basso subari, MB koodi 4215096XX02
Paino 2200g
Kelat 2 kpl , 1.0 OHM (dc/1kela)
Halk 210mm (ulkoreunoista)
Kokonais Syvyys 95mm
Upotus syv 83
Magn halk 107
Magn kork 30mm
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.