CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.2)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

FinlandMerceds kirjoitti:
mikzaa kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
mikzaa kirjoitti:Heräsi epäilys että onko tuo kuula edes suuttimesta ? Avasin viereisen suuttimen eikä sieltä tullut tuommoista kuulaa ?
Kovin on ison näköinen kuulla,
mutta mistäpä muualat se olisi tullut töitä thdessä paikat kun on putsailtu välissä
ja varsinkin suutin, pumppu hommia niin ehdotoman puhdasta


Ison näköinen on munkin mielestä tuonne.. mutta kun se sähköpää lähti siitä vähän niinku vauhdikkaasti irti niin ne jouset ja shimmit lensi pitkin konetilaa ja tommoset osat sieltä löysin. Niin sitten oletin että se voisi olla suuttimesta.
suutimen kuula on 1-2mm noin arviolta eli hyvin pieni paljon pienempi kuin se jousi tai sen pirkka
ja kaikissa suutimissa sitä ei ole karkeasti mitä uudempi suutin sitä vähämän roinaa

Eli toisinsanoen toi kuula on jostain ihan muualta?
buffi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 02.01.2018 12:09

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja buffi »

Ettei tuo kuula olisi siitä suuttimen kiinnityshaarukasta?
03' S203 C30 AMG
01' W210 270cdi ex
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

buffi kirjoitti:Ettei tuo kuula olisi siitä suuttimen kiinnityshaarukasta?
Voisi olla kiinitys haarukan pään alta kannesta
Mökkillä
'
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja HannuS »

FinlandMerceds kirjoitti:
HannuS kirjoitti:Piezoissa on siinä muovihelmassa useamman kirjaimen ja numeron muodostama koodi. Se koodi tarkoittaa käsittääkseni sitä ohivuodon määrää joka suutinta kasattaessa on mitattu. En kyllä itse ole koskaan niitä koodeja Starilla syöttäny suuttimia vaihtaessa, koska en luota siihen että ns halvoissa korjatuissa (99€) bosch suuttimissa niitä koodeja olisi uudestaan printattu siihen muoviin. Silti starilla katsottaessa korjausarvot ovat olleet hyvin annetujen rajojen sisällä. Olen ostanut käytettyjä suuttimia sekä korjattuja esim RUFRE:sta ja ATK autoteilessa
Vinkinä
Suutimen koodakusella on suora vaikutus siihen mitä testeri näytää korjausarvoiksi
eli väärät koodaukseta aiheutta vääriä "mittaus" tuloksia
(se kun on laskenallinen arvo mihin käytää sitää koodia)
Näin se varmaan on, mutta paljonkohan ääriarvot vaihtelevat? Jos nimittäin Staari näyttää korjausarvoksi 2,5 ja enemmän korjausarvot niin sitten kuulee jo koneen äänestä että suutin kalisee. Tyhjäkäynnillä siis. 270CDI koneessa tuota pääsein kuuntelemaan. Omassa OM642:ssa (280CDI) on jopa yksi 320:n suutin ja silläkin se toimii ja korjausarvot "kohdallaan", vaikka en niitä ole koskaan syöttänyt. 6:sta kolme suutinta olen joutunut vaihtamaan. Yhden kahteen kertaan koska vaihtamani suutin oli käytetty ja se kulahti loppuun 60.000km ajon jälkeen. Kesti kuitenkin aikansa.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HannuS kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
HannuS kirjoitti:Piezoissa on siinä muovihelmassa useamman kirjaimen ja numeron muodostama koodi. Se koodi tarkoittaa käsittääkseni sitä ohivuodon määrää joka suutinta kasattaessa on mitattu. En kyllä itse ole koskaan niitä koodeja Starilla syöttäny suuttimia vaihtaessa, koska en luota siihen että ns halvoissa korjatuissa (99€) bosch suuttimissa niitä koodeja olisi uudestaan printattu siihen muoviin. Silti starilla katsottaessa korjausarvot ovat olleet hyvin annetujen rajojen sisällä. Olen ostanut käytettyjä suuttimia sekä korjattuja esim RUFRE:sta ja ATK autoteilessa
Vinkinä
Suutimen koodakusella on suora vaikutus siihen mitä testeri näytää korjausarvoiksi
eli väärät koodaukseta aiheutta vääriä "mittaus" tuloksia
(se kun on laskenallinen arvo mihin käytää sitää koodia)
Näin se varmaan on, mutta paljonkohan ääriarvot vaihtelevat? Jos nimittäin Staari näyttää korjausarvoksi 2,5 ja enemmän korjausarvot niin sitten kuulee jo koneen äänestä että suutin kalisee. Tyhjäkäynnillä siis. 270CDI koneessa tuota pääsein kuuntelemaan. Omassa OM642:ssa (280CDI) on jopa yksi 320:n suutin ja silläkin se toimii ja korjausarvot "kohdallaan", vaikka en niitä ole koskaan syöttänyt. 6:sta kolme suutinta olen joutunut vaihtamaan. Yhden kahteen kertaan koska vaihtamani suutin oli käytetty ja se kulahti loppuun 60.000km ajon jälkeen. Kesti kuitenkin aikansa.
Jos kalinaa kuullu 2.5 lisä ruisukutksella (siis selkeä ei mitä pienepientä luureilla/harjanvarrelle kuuluvaa)
on joku vika, siis jos kodaaus on kohdallaan mutta jos koodaus on tekemättä niin todelinen ruiskutus voi heittä paljonkin
ja siitä sitten kolinaa tietysti jos ruiskii vaikkpa tupla määrän ja vielä hiukan väärään aikaan suhtessa sen sylinterin kierroslukuun(ylensä aikisin)
koodamattomuudella on myös huomattu olevan eroa kulutuksen suhteen monissa tapauksissa,
tasaushan on osa kuormalle/tyhjäkäynnille
Mökkillä
'
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja HannuS »

FinlandMerceds kirjoitti:
HannuS kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
HannuS kirjoitti:Piezoissa on siinä muovihelmassa useamman kirjaimen ja numeron muodostama koodi. Se koodi tarkoittaa käsittääkseni sitä ohivuodon määrää joka suutinta kasattaessa on mitattu. En kyllä itse ole koskaan niitä koodeja Starilla syöttäny suuttimia vaihtaessa, koska en luota siihen että ns halvoissa korjatuissa (99€) bosch suuttimissa niitä koodeja olisi uudestaan printattu siihen muoviin. Silti starilla katsottaessa korjausarvot ovat olleet hyvin annetujen rajojen sisällä. Olen ostanut käytettyjä suuttimia sekä korjattuja esim RUFRE:sta ja ATK autoteilessa
Vinkinä
Suutimen koodakusella on suora vaikutus siihen mitä testeri näytää korjausarvoiksi
eli väärät koodaukseta aiheutta vääriä "mittaus" tuloksia
(se kun on laskenallinen arvo mihin käytää sitää koodia)
Näin se varmaan on, mutta paljonkohan ääriarvot vaihtelevat? Jos nimittäin Staari näyttää korjausarvoksi 2,5 ja enemmän korjausarvot niin sitten kuulee jo koneen äänestä että suutin kalisee. Tyhjäkäynnillä siis. 270CDI koneessa tuota pääsein kuuntelemaan. Omassa OM642:ssa (280CDI) on jopa yksi 320:n suutin ja silläkin se toimii ja korjausarvot "kohdallaan", vaikka en niitä ole koskaan syöttänyt. 6:sta kolme suutinta olen joutunut vaihtamaan. Yhden kahteen kertaan koska vaihtamani suutin oli käytetty ja se kulahti loppuun 60.000km ajon jälkeen. Kesti kuitenkin aikansa.
Jos kalinaa kuullu 2.5 lisä ruisukutksella (siis selkeä ei mitä pienepientä luureilla/harjanvarrelle kuuluvaa)
on joku vika, siis jos kodaaus on kohdallaan mutta jos koodaus on tekemättä niin todelinen ruiskutus voi heittä paljonkin
ja siitä sitten kolinaa tietysti jos ruiskii vaikkpa tupla määrän ja vielä hiukan väärään aikaan suhtessa sen sylinterin kierroslukuun(ylensä aikisin)
koodamattomuudella on myös huomattu olevan eroa kulutuksen suhteen monissa tapauksissa,
tasaushan on osa kuormalle/tyhjäkäynnille
Tuossa tapauksessa omistaja kuuli kalinan ensin ja tuli sitten mittauttaan Staarilla. Sitten suutin vaihdettiin korjattuun ja kolina loppui. Sitten tutkittiin staarilla uudestaan samoin korjausarvo painui alle 0,5. Tämä oli siis magneettimalli, ei piezo.
Itse en ole huomannut OM642:n kulutuksessa eroa huonolla suuttimella ja hyvällä. Huonolla vaan starttausvieteri pitenee yhtäkkiä normaalista 2 sek yli 5:n sekuntiin kylmänä/puolilämpöisenä ja se muutos tapahtuu kerralla. Välimuotoa tai hidasta starttaus ajan pidennystä en ole huomannut tuossa omassa moottorissa.
Tietenkin on mahdollista että minulla on ollut hyvää tuuria noiden suutinten kanssa tai sitten oma näytemäärä on vielä liian pieni tehdäkseni täysin varmoja diagnooseja suutinten käyttäytymisestä
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
duutsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 22.05.2011 22:47
Paikkakunta: Iisalmi

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja duutsoni »

Tämän purkaminen yläpäästä ei ole vieläkään "auennut" mulle.
Osaisiko joku kertoa?
Koitan liittää kuvan mukaan... Aiemmin siinä onnistumatta.. Eikä näköjään halua vieläkään liittää tänne sitä.
Jos joku on hajulla tosta niin kysy watsapp /meili niin laitan kuvan.
Om646 bosch järjestelmästä kyse.

050-5355461 /
m.riissane@gmail.com
Ajussa :w212 200cdi(Tuikku) , w906 315, jossa toinen moottori menossa..

Ex:C124 320-24,w202 280,w203 C32, w211 270Cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Olen lukenut että Piezothan vaatii 10 bar vastapaineen toimiakseen, onnistuuko paluuvuotomittaus silti normaalisti? Kaipa WIS tuonkin kertoisi...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.

Viesti Kirjoittaja HannuS »

MiHe kirjoitti:Olen lukenut että Piezothan vaatii 10 bar vastapaineen toimiakseen, onnistuuko paluuvuotomittaus silti normaalisti? Kaipa WIS tuonkin kertoisi...
Mitä nyt olen videoita katsonut Youtubesta niin ihan vapaassa tilassa näyttää suutin olevan kun testaavat niitä testipenkissä. Ja onhan painepuolella vähintään 200 baaria ennenkuin ECU antaa starttaus luvan. Jos on starttausvaikeuksia niin silloin paine ei edes nouse tuohon lukemaan vaan läpivuotava suutin päästää reippaasti polttoainetta painepuolelle.

Hyvin sillä läpinäkyvällä letkulla ja millilitra mittaviivoilla varustetulla esim tuttipullolla onnistuu löytää viallinen suutin. Itellä viallinen suutin nosti polttoainetta 50 cm letkussa sillä aikaa kun ehdin hytistä kapuamaan konepellin alle. Onneksi oli metri letkua joka suuttimessa niin ei tullut yli, kun ei ollut edes sitä pulloakaan vielä.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.2)

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Osaako joku sanoa mistä cdi:n löytää suuttimen tiivistesarjan, tai vaihtoehtoisesti pelkän teflon tiiviste renkaan? Suuttimessa päällä numerosarja 646 070 02 87. Autohan on s211 270cdi -03.
Avatar
Kai_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli

Re: CDI suuttimen korjaus. (purkukuvia ja ohjeita lisätty 6.2)

Viesti Kirjoittaja Kai_L »

S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
Vastaa Viestiin