Diesel pumpun säädöistä, w124/w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

MÄÄ SÄÄDÄN SEN PUMPUN ITTE!, ei kai se ny niin hirveen vaikeeta oo, sit jos räplää sen ihan sekasin, ni sit se mynadiiseli saa korjata sen kuntoo :) mitä kaikkee siitä edestä pitää irrottaa, et siihen pumppuun pääsee käsiks? pitääkö se pumppu irrottaa, ku sitä säätää? helppo nakki...kai :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Samaa mieltä. Siis että kannaattaa siellä PP.llä käynti.
Paljonko teillä on noi maksimikierrokset? Entä syötön määrä?
Ja tuppaako paljon savua? :wink:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

pera8x kirjoitti:MÄÄ SÄÄDÄN SEN PUMPUN ITTE!, ei kai se ny niin hirveen vaikeeta oo, sit jos räplää sen ihan sekasin, ni sit se mynadiiseli saa korjata sen kuntoo :) mitä kaikkee siitä edestä pitää irrottaa, et siihen pumppuun pääsee käsiks? pitääkö se pumppu irrottaa, ku sitä säätää? helppo nakki...kai :roll:
Neloskoneessa on helpompi säätää pumppu kun sen irrottaa. Pumpun takana ei ole liikaa tilaa.
Tosin hifistit kuten "epk" säätää neloskoneen pumpun paikoillaankin. :wink:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiiä max. kiarroksista, ku ei oo kiakka mittaria ja en muista paljonko se siä katsastuksessa kiärsi, ku siitä on jo melkei vuasi. syöttö tosi piänellä, ku ei tuu yhtää savua.
W201 250DT 20V
w201 190E
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Pelkästään syötönsäädöstä ei paljon kannata maksaa. Ennakko täytyy tarkistaa syötön lisäämisen yhteydessä, muuten ei hyötyä. Omasta säädin syötöt ja kierrokset savutus 2,5 :D ja kierrokset 6000rpm, ei ihan ekalla kannen aukasulla mut kuitenkin..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Onko tuosta kellään pitemmän aikavälin kokemusta, kuinka tuo motti kestää, jos max.kiekat on tuolla 6000 yli? Eihän se tietysti vakionakaan ainaista tappiin huudattamista kestä, mutta joku raja kai tuossa kierrosten nostossakin on. Itse olen tuota maksimikierrosta miettinyt jo säätää, kun sillä saisi mukavasti tehoja taas lisää.. Mutta toisaalta saisi senkin jälkeen kestää vielä tuo kone..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no ei se ainakaan koneen elinkaarta jatka. ja aika harvassa on ne kerrat jolloin kone kiertää yli 6000kierrosta. sillä kierrosten nostolla on ainaki minun tapauksessa haettu sitä ettei pumppu ala rajoittamaan syöttöä normaali kierrosalueella... ( automaatissa yläraja 4600kierrosta jolloin se vaihtaa isompaa)
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Niin tietysti tuo tomaattilaatikko on hyvä rajoitin :lol: Eikäpähän sitä itselläkään tulisi aina käytettyä kiihdytyksissä kaikkia varantoja, mutta silloin kun on tarvetta yllättävässä tilanteessa päästä "alta pois", niin olisi hyvä, kun voisi yhdellä ja samalla vaihteella rykäistä tarpeeksi nopeasti + tietysti ohitustilanteet tiukoissa väleissä :wink:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
PowerUp
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 11.02.2005 17:34

Re: Omasäätö vs. ammattilainen

Viesti Kirjoittaja PowerUp »

Melitos kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:Mitä nuo pumppuvirittämöt tekevät pumpulle? Eli, mistä sen muutaman satkun maksaa, kun vie pumpun laitettavaksi? Isommat elementit, jotta kamaa kulkee enemmän, on yksi mahdollisuus. Mutta jos pitäydytään vakioromppeissa...
No luulisin että ne vähän käyttää paikkoja auki ja tutkailee osien kuluneisuutta sekä uusivat osia tarvittaessa. Lisäksi testipenkissä säädetään joka elementti tuottamaan tarkalleen saman verran soppaa. Säätö tapahtuu elementin liikkeen alussa olevan tyhjän esi-iskun pituutta säätämällä. Idea on aika lähelle sama kuin venttiilivälyksen säätö. Varmaan myös säätimen toiminta tarkastetaan ja herkistellään toimimaan niinkuin sen on tarkoitus toimia. Harva mekaaninen laite pysyy prikulleen tehtaan spekseissä puolen miljoonan kilometrin ajan. Kuluvathan esim. bensakoneissa kaasuttimet ja vaativat säätöä sillointällöin.
Meille ainakin virittämössä porasivat pumpun sylinterit isommiksi ja tilasivat englannista ylikoko-männät. Nyt tuo volvon kaivuri keuluu nopealla ykköselläkin :D Olin paskoa housuun, kun ajoin ensimmäistä kertaa, tietämättä koneen piilevistä tehoista.. Keula hyppäsi nimittäin kirjaimellisesti pystyyn ja puomi pokkasi maahan :?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ennakko

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
Mitenköhän tuota ennakkoa säädellään?
Terveisin
Tero
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: Ennakko

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dieselflosse kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
Mitenköhän tuota ennakkoa säädellään?
Tuolla hyvä ohje
124.023
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

okei, ny tarttis ihan oikeesti hyviä neuvoja! Tosi ahdas toi väli missä toi pumppu on, hyvä jos koko pumppua ees näkee. Kertokaapa asiantuntijat mitä mun pitää purkaa tosta eestä, et saan ees ton pumpun kannen auki, et vois vähä räplätä noita syöttöjä sun muita ruuveja. Lähteekö se öljynsuadattimen töttörö siitä meneen jotenki vai onko se lohkossa kiinteesti kii? Imusarjaki oli aika tiällä. ei mitään toivoo niinku suaraa päästä käsiks pumpun ruuveihi.
ja autohan oli w201 2.0 d
W201 250DT 20V
w201 190E
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sieltä vaan säädät "ite" niinkuin aiemmin kehuit! :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo joo, jeesakkaa ny vähä :oops: alku aina vähä hankalaa...
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

pera8x kirjoitti:joo joo, jeesakkaa ny vähä :oops: alku aina vähä hankalaa...
Hyväksi avuksi on semmonen ruuvikärki(tarkoitettu akkuporaan),ja siihen käypänen lenkkiavain,vielä ku litistää lenkin sopivan tiukaksi.
kyllä se silti aika kelju on. :?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kannattaa vaihtaa ne ruuvit normaaleiksi kuusiopulteiksi :arrow: helpottaa toimenpiteitä seuraavalla kerralla.
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

Samuli H kirjoitti:Kannattaa vaihtaa ne ruuvit normaaleiksi kuusiopulteiksi :arrow: helpottaa toimenpiteitä seuraavalla kerralla.
Totta,tavalliset kannat+muutama rikka tuovat kannat "esille" myöhempää avausta varten.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

janne I kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Kannattaa vaihtaa ne ruuvit normaaleiksi kuusiopulteiksi :arrow: helpottaa toimenpiteitä seuraavalla kerralla.
Totta,tavalliset kannat+muutama rikka tuovat kannat "esille" myöhempää avausta varten.
Jos tälle linjalle lähdetään, niin siihen takakanteen reiät oikeille kohdilleen.. Tehdään säätöruuveille jatkokset, jotka tulevat kannen läpi (tiivistys sopivalla stefalla) ja päässä "siipimutteri". Onnistuu säätö sitten vaikka lennosta :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
makopa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 09.08.2004 19:27
Paikkakunta: hyvinkää

diesel pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja makopa »

Käytin 200d mersuni Riihimäellä säädössä, vaikutus huomattava , tuli herkemmäksi ja vastaa kaasuun nopeammin :lol: eikä vielä edes savuta :cry:
polttoaineneen kulutuksesta en vielä tiedä mutta pitäisi pysyä suhtkoht samoissa
makopa
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mistä noita "uusia elementtejä" saa? pitääkö ite tehdä vai myydäänkö niitä jossain vai pitääkö ottaa kuarma auton pumpusta? ja jos voi ostaa, paljonko maksaa??? :?:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

pera8x kirjoitti:mistä noita "uusia elementtejä" saa? pitääkö ite tehdä vai myydäänkö niitä jossain vai pitääkö ottaa kuarma auton pumpusta? ja jos voi ostaa, paljonko maksaa??? :?:
Katso Turbokeskusteluja, siellä on asiaa käsitelty paljon. Ainakin kaksi firmaa niitä laittaa PP- ja Mynädiesel.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo ny on kansi kii ja pumppu kyljessä, kone huutaa tyhjäkäyntiä varmaa jotai 1500 rpm. onko tossa pumpussa jotain säätöö sillain "näkyvillä" et voi säätää tyhjäkäyntiä? ja kiakat laskee tosi hitaasti. siinä on kyllä se alppiventtiili heti pumpun päällä, se auttaa vähän, mut kaikki tehot menee samaa tahtia, ku turhat tyhjäkäynti kiarroksetki, jos sitä piänentää. pitääkö taas irrotta koko pumppu? help! pumppu oli siis pp:llä ja kaikki tehot otettu irti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

epk kirjoitti:no niii, 1 ruuvista kun kiertelee takaisin päin, saa kierrokset laskemaan normaalisti :D


:lol:
MInkälaisella otteella kannattaa ruuvia lähteä avaamaan. Aloitetaanko puolella kierroksella vai viidellä kierroksella?

Arvelin jos turboon vääntäisi esim kolme kierrosta syöttöä ja pari kierrosta maksimisyöttöä lisää niin minkälaisellä kierrosmäärällä korjataan kierrosten "laskemattomuus" pois? Suuruusluokka kiinnostaa, ei tarvitse lukemia pilkulleen.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kierros riittää varmasti. Ainakin omassa vaparissa riitti kun kolmekierrosta avasin syöttöruuvia. Ja konetta voi käyttä pumppu auki. joten voi kokeilla samalla. Ei kannata liikaa avata vaan sen verran kuin tarvii että kierrokset laskee hyvin.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

mitenkä tuossa hommassa kun ne rukkaa tuota pumppua tuola pajoilla niin kun ne tasaa nämä syötöt samoiksi niin onko niissä sitten joku tietty arvo montako mml/r vai kuinka nämä määrät menee...mistä tälläiset arvot saa käsiin jos alkaa tuunaamaan itse pumppua??

paikallisessa diiselhuoltamossa omasta mielestä ei nyt mitään älyn huippu jättiläisiä olla niin luulisin että itteltäkin onnistuu...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei niille mitään arvoja ole. Siis jos ei säädetä tehtaanarvoihin. Sillä tasauksella tarkoitetaan että kaikki sylinterit saa samanverran polttoainetta. Ei sitä minkä verran ne saavat. Tätä ei voi tehdä ilman pumpun irrotusta ja penkissä ajoa. Normaali syötön säätö kyllä onnistuu kotikonstein.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

no kyllä sen tiedän joo että pitää ottaa irti ja yms... sitä vaan mietin että onko tosiaan mitään arvoa mikä se pitää olla vaikka nyt esim. per kierros...ei se nyt mitään ihmeellistä voi olla...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eipä tahdo teese itse- mies saada ulos samoja tehoja, kuin ammattilainen, puhumattakaan että tyhjäkäynnit ja muut toimisi kunnolla. Yllättävän kovan säätämisen vaatii, että saa toimimaan, varsinkin 200d, kun ei ole tilaa.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

joo no en ookkaa hakemassa tehoja varsinaisesti...kunhan kävis tasaisesti...
Vastaa Viestiin