Diesel pumpun säädöistä, w124/w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Diesel pumpun säädöistä, w124/w201

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Mikky kirjoitti:
kemppi kirjoitti:MOI!

Saako joku kuvat näkyviin tässä ketjussa? jostain syystä meikäläisellä ei näy, ne olisivat kovin oleellisia!
epk:lla kävi vähän huonosti noiden tiedostojen kanssa, joten pitänee toivoa, että joku olisi ottanut ne talteen.
Ainakin tuo kuva on tallessa, joten laitoin sen LadyBluen sivuille näytille
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg
Täytyy vielä linkittää se kotisivun Tekniikka-valikkoon.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- en viitsinyt tehdä pumpun säädöstö uutta topikkia kun tästä löytyy kuvat ja kaikki..

Pumppua taas säätäessä :) huomasin, että toisiksi ylimmäinen ruuvi (kuva yllä olevassa vastauksessa) tuntuu aika löysältä ja mutterin alla oleva prikka heiluu vapaasti ja kierretappi liikkuu kaasuvivusta liikuttuessa. Mihin ko. tapin säätö vaikuttaa, kun ei ketjun alussa olevat numerot näy kuvassa ja kuuluko siinä olla vapaa liikettä ja välystä?

Toiseksi ongelmana on kierrosten hidas lasku täys kaasun jälkeen, ilmeisesti johtuu tästä em. tapista vai toiseksi alimmasta säädöstä missä on se hahlo mutteri?

jos aihe vielä kiinnostaa olis kiva kuulla kommentteja, ja en vie pumppu ammatilaiselle, sehän maksaa.... :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Pumppua taas säätäessä :) huomasin, että toisiksi ylimmäinen ruuvi (kuva yllä olevassa vastauksessa) tuntuu aika löysältä ja mutterin alla oleva prikka heiluu vapaasti ja kierretappi liikkuu kaasuvivusta liikuttuessa. Mihin ko. tapin säätö vaikuttaa, kun ei ketjun alussa olevat numerot näy kuvassa ja kuuluko siinä olla vapaa liikettä ja välystä?
kuuluu olla löysä. Sillä tapaa että prikka on nihkeä, sormillla liikutettavissa. Vaikuttaa nimeomaan tyhjäkäynnille palaamiseen.
Toiseksi ongelmana on kierrosten hidas lasku täys kaasun jälkeen, ilmeisesti johtuu tästä em. tapista vai toiseksi alimmasta säädöstä missä on se hahlo mutteri?
tästä tapista juurikin ja muitten ruuvien yhtälöistä... jossain vaiheessa tulee vaan raja vastaa , eli tässä kohtaa kun ei saa enää kierrosten laskua kuntoon.

Lisää löylyä saa kun pumpussa olevan rajoittaja tapin, (pumpun ulkopuolella olevan) tekee itse rajoittajatapin kierreosan paksuiseksi, eli ohentaa kannan.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

loistavat ohjeet! pyöräytin syöttöä lisää yhden kierroksen. takalunkan yläosassa oli joku pyöreä sylinteri johon meni johto, en saanut sitä hellävaraisesti hieromalla irti. tyhjäkäyntikierrokset jäi 900:aan, mutta mitä siitä, kyseessähän on "nopeakierrosdiesel" :D

näkyvää savua ei tule vieläkään, ainoastaan lähdössä hetken ajan kun turbo ei ehdi leikkiin mukaan. huippunopeus nousi 3:n hengen kuormalla lakeurella koeteltuna entisestä 185km/h lukemasta 200km/h.

helppoa tämä diisselin viritys. vielä pitää syöttöä pari kierrosta kiepauttaa, mutta miten saan kaivettua tyhjäkäynnin säätöruuvin esille?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

nokileka kirjoitti:loistavat ohjeet! pyöräytin syöttöä lisää yhden kierroksen. takalunkan yläosassa oli joku pyöreä sylinteri johon meni johto, en saanut sitä hellävaraisesti hieromalla irti. tyhjäkäyntikierrokset jäi 900:aan, mutta mitä siitä, kyseessähän on "nopeakierrosdiesel" :D

näkyvää savua ei tule vieläkään, ainoastaan lähdössä hetken ajan kun turbo ei ehdi leikkiin mukaan. huippunopeus nousi 3:n hengen kuormalla lakeurella koeteltuna entisestä 185km/h lukemasta 200km/h.

helppoa tämä diisselin viritys. vielä pitää syöttöä pari kierrosta kiepauttaa, mutta miten saan kaivettua tyhjäkäynnin säätöruuvin esille?
Tyhjäkäynnin hienosäätä on pumpun päällä ohjaamoon päin osoittamassa lisärikastuspiirin kellon takana, siinä on 13 mm lukitusmutteri ja itse tyhjäkäynnin säätö tapahtuu 6 mm avaimella, kiinnipäin pienenee,

Se pyöreä sylinteri pumpun takana on elektroninen tyhjäkäynnin korotin.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mauri H. kirjoitti:Se pyöreä sylinteri pumpun takana on elektroninen tyhjäkäynnin korotin.
pitäiskö sen lähteä irti sen jälkeen kun on irrottanut kaksi T30 ruuvia ja johdon? yritin sitä varovasti nitkuttaa mutta eihän se liikkunu mihinkään. sen alla oikealla ylhäällä olisi ohjeen mukaan tyhjäkäyntiruuvi jota pitäisi aukaista saman verran kuin lisää syöttöä.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Lähtee se siinä on vaan muistaakseni o-rengas mikä kanittaa ettei irtoa helposti ja ruuvaa se yläkulmasta oleva ruuvia niin paljon kun kärsii että jää vielä kaasuvivun ja pumpun väliin rakoa ja lisää syöttöä sille sopivasti että tyhjä käynti menee kohalleen... niin minä tein käyttelin autoa aina välillä että näin miten homma muuttuu kesti jotain reilun kolme kierrosta kiertää syöttöä muistaakseni mutta ei se savunnut siltikkään kun oli puhallusta... mitä vähän tuprautti alakierröksiilla viiveellä.... siis ja autona 190 2.5td..ja pumppu on tällä hetkellä PP- dieselin jäljiltä ja seuraava homma taitaa olla elementtien vaihto jos vihtiii....alkaa tehoja kaivaan...
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Vaikuttaako noi pumpun säädöt sammuttamiseen? Kestää aika pitkään sammua kun vääntää avaimesta. Kuinkas muilla?

Tyhjäkäynti on kohdallaan ja alipainevuotoja ei tuntunut olevan, kierroksetkin laskee nyt ihan hyvin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

keef kirjoitti:Vaikuttaako noi pumpun säädöt sammuttamiseen? Kestää aika pitkään sammua kun vääntää avaimesta. Kuinkas muilla?

Tyhjäkäynti on kohdallaan ja alipainevuotoja ei tuntunut olevan, kierroksetkin laskee nyt ihan hyvin.

ei pitäisi vaikuttaa, tarkista vielä kerran että letkut kohillaan.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

keef kirjoitti:Vaikuttaako noi pumpun säädöt sammuttamiseen?
Juu, ei vaikuta. Alipainekalvolla ktkaistaan polttoaineen tulo.
Jos ei katkea, niin alipainesysteemi viallinen: letkut falskaa jossakin (virtalukon pohja, ajovalojen korkeuassäätö, jokin muu) tai sammuttimen kalvo rikki.
Haulla löytyy varmasti lisäinfoa tuohonkin ongelmaan.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jorma-k kirjoitti:
keef kirjoitti:Vaikuttaako noi pumpun säädöt sammuttamiseen?
Juu, ei vaikuta. Alipainekalvolla ktkaistaan polttoaineen tulo.
Jos ei katkea, niin alipainesysteemi viallinen: letkut falskaa jossakin (virtalukon pohja, ajovalojen korkeuassäätö, jokin muu) tai sammuttimen kalvo rikki.
Haulla löytyy varmasti lisäinfoa tuohonkin ongelmaan.
Minulla oli yksi hauras alipaineletku joka meni siihen tyhjäkäynnin hienosäätömötikän päähän.
Yleensä kaikki toimi ihan hyvin.
Joskus valojen korkeuden säätö ei jaksanut toimia.
Välillä ei tyhjäkäynnin kylmäkierrokset nousseet.
Välillä sammui huonosti.
Harvoin ei sammunut ollenkaan.
Kesti tosi kauan, ennenkun selvisi mikä letku vuoti...n. 6kk ja 25tkm.

Joko sammutuskello on väsähtänyt tai todennäköisemmin joku letku kuitenkin vuotaa. Myös heti alipainepumpulta lähtevä (se ohuempi) letku vuoti joskus, vaikka päälleppäin ei näkynyt mitään vauriota.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

-kyllä se sammutin vipu rapsahtaa nopsaan alas, mutta sammumis aika on pidentynyt ruuvauksen myötä. Olen kyllä imuttanut kaikkia letkuja huulet mustina :D :oops: ja käsissä pyöritellyt. Alipainepumppukin on vaihdettu 25tkm sitten (pierburg)

Vipu kyllä nousee välittömästi takaisin ylös kun kone on sammunut, jossain topikissa oli että se pitäis jäädä alas.....ja vasta startatessa nousta.

Mietin vaan että oonko ruuvannut jotain pumpusta ihan päin aunaria :lol:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Katos vaan, täällähän oli ohjeet OM617:nkin pumpun säätöön. Ehdin jo tehdä (ja poistinkin jo) uuden ketjun tuonne oldtimers-alueelle. Yksi kysymys siirrettäköön kuitenkin tänne:

Onko ruiskutuksen ajoituksen säätöön ruuvia, vai säädetäänkö sitä kuten Golfissa, eli pumppua kääntämällä?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Tuli huvikseen säädeltyä. w124 300D -87 aut

Lopputilanne + pari kysymystä guruille (eli palataanko vanhoihin TOIMIVIIN säätöihin vai vieläkö kannattaa jatkaa :D ):

Syöttö: 3kierrosta auki
Tyhjäkäynti-ylempi yläruuvi: 2,5 kierrosta auki (säätövara loppu)
Tyhjäkäynti?/kierrosten lasku -alempi yläruuvi: 2,5 kierrosta auki, säätövara loppu
Maksimikierrokset (kuusiokolo): Ei säädetty
Kuusiokolon alla oleva säätö-mikä lienee: Ei säädetty

PErstuntuma tämän jälkeen:

1 Voima lisääntyi kivasti, ei pölläyttele savua sanottavasti
2 Kierrokset jää hieman päälle eli ei laske normaalisti. (toimi OK kun syöttöä oli säädetty 2 kierrosta.) Ei hyvä.
3 Kaasupoljin toimii ärsyttävän ”pinnallisesti”, eli eipä tarvi pahemmin painaa normaaliajossa.
4 Ei toimi automaattilaatikon kanssa kunnolla synkassa:
- kovassa kiihdytyksessä vaihdot luistaa ja hiukan nykäisee kun vihdoin menee päälle
- hitaassa kiihdytyksessä suht ok, mieluummin vähän nykäisee


Kysymykset:

2. Saa tietty kuntoon kun säätää syöttöä tarpeeksi takasin. ENtä muut konstit? Käsittääkseni kun kuusiokoloa kiristää (1 kierros vai montako?) niin auttaa? tuleeko sivuvaikutuksia?
3. Onko kaasupolkimen herkkyydelle säätöä? Tällaistakin vihiä jostain olen saanut että pumpun päällä voisi olla tälle joku säätö en tiedä pitääkö paikkaansa.
4. Onko pumpun kyljessä joku alipainesäädin tätä varten? Pitäisi kääntää oikeaan asentoon vastaamaan nykytilannetta? Laatikon kyljessä ainakin on paineensäätö?

--> MISSÄ JÄRJESTYKSESSÄ LÄHTISITTE NÄITÄ OPTIMOIMAAN? EHKÄPÄ TÄSSÄ ESITETYSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ?

kiitti jo etukäteen hyvistä kommenteista.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg

Kuvan toiseksi alimmasta ruuvista(syötön yläpuolella) kun säätä vähän auki 1/4+, niin laskee kierrokset normaalisti, ainakin mulla. Hahlopultti on lukittu 22mm tai 23mm mutterilla näkyy kuvassa huonosti. Oli juttua aiemmin tässä topikissa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tee niinkuin keef selitti, jos ei auta niin tiukkaa se ruuvi takas samaan paikkaan ja jätä syötön ruuvaus siihen 2 kierrokseen.


sen jälkeen säädä laatikko kohilleen, haulla löytyy siitä runsaasti asiaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

keef kirjoitti:http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg

Kuvan toiseksi alimmasta ruuvista(syötön yläpuolella) kun säätä vähän auki 1/4+, niin laskee kierrokset normaalisti, ainakin mulla. Hahlopultti on lukittu 22mm tai 23mm mutterilla näkyy kuvassa huonosti. Oli juttua aiemmin tässä topikissa.
Pikku vinkkinä.
palataampa vanhaan aiheeseen. syöttöä saa lisättyä vielä senkin jälkeen kun tyhjäkäynti kierrokset alkaa nousta niin ettei itse tyhjäkäynti ruuvilla ole enää vaikutusta.
löysäämällä tyhjäkäyntiruuvin ja maximikierrosruuvin välissä olevaa 10mm kannalla olevaa ruuvia saa tyhjäkäynnin tippumaan vaikka kuinka alas. eli säädä syöttö mieleiseksi ja jos tyhjäkäynti on vaikka 1200rpm. eikä ylimmäinen tyhjäkäyntiruuvi vaikuta mitään. löysää ihan vähän tätä maksimikierrosruuvin yläpuolella olevaa ruuvia niin tyhjäkäynti tippuu. säätö on todella herkkä ja jos jättää ko. ruuvin liian löysälle niin auto sammuu kun kytkee esim valot ja takalasin lämppärin päälle, (automaattivaihteisissa vaihteen). eli näitä ruuveja säätämällä tyhjäkäynti kierrokset mieleiseksi ja sitten valot ja takalasin lämppäri päälle ja varovasti kiristelemään siitä maksimikierrosruuvin yläpuolelta. nii että kuormitetut tyhjäkäynti kierrokset on lähes samat kuin kuormittamattomat.. näin saa tyhäjäkyntiä pudotettua vaikka kuinka alas. oma jaksoi vielä käydä alle 400rpm :D
huh olipa vaikeasti selitetty :P nohh eiköhän joku saa tästä selvää jos painii ko. ongelman kanssa. ite selvitin kokeilemalla miten tuon tyhjäkäynnin saa tippumaan.. ja niinhän se tippui.
Viimeksi muokannut Mika.T, Ti 15.02.2005 18:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pumpun perässä ylhäällä on metallinen litteä rasia johon menee alipaineletku. Se on kylmäkäynnin korotuslaite. Se on lukittu juuresta muistaakseni 17 mm avainvälillä olevalla mutterilla.
Löysää lukitus ja pyörittele rasiaa aukipäin....en 100 % varma suunnasta, no huomaat sen kyllä menikö oikeinpäin....siitä se säädetään
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Lucky-Dog kirjoitti:Pumpun perässä ylhäällä on metallinen litteä rasia johon menee alipaineletku. Se on kylmäkäynnin korotuslaite. Se on lukittu juuresta muistaakseni 17 mm avainvälillä olevalla mutterilla.
Löysää lukitus ja pyörittele rasiaa aukipäin....en 100 % varma suunnasta, no huomaat sen kyllä menikö oikeinpäin....siitä se säädetään
Hiukan uudemmissa pumpuissa on sähköinen tyhjäkäynnin säätö, ELR. Tätä purkkia ei pyöritellä, tyhjäkäynnin voi säätää kuvassa näkyvästä paikasta oikeasta yläkulmasta, sekä pumpun ulkopuolelta.

Ja varmasti vaikuttaa myös se tyhjäkäynti- ja maksimikierrosruuvin välissä oleva säätökin.. "Idling stabiliser. Adjusting screw for idling auxiliary spring"
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Omasäätö vs. ammattilainen

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tätäkin lienee käsitelty näissä pumppukeskusteluissa, mutta kysyn silti...

Mitä nuo pumppuvirittämöt tekevät pumpulle? Eli, mistä sen muutaman satkun maksaa, kun vie pumpun laitettavaksi? Isommat elementit, jotta kamaa kulkee enemmän, on yksi mahdollisuus. Mutta jos pitäydytään vakioromppeissa...

Mitä on se spesiaaliosaaminen, mitä PP, HP, Mynä yms. mainetta niittäneet pajat omaavat? Onko kyseessä vain löyhemmät periaatteet, kuin näillä virallisilla 'bosch-huolloilla', jotka kääntelevät ruuveja vain tehtaan suositusten mukaan ja katsastuksen polkaisumittauksen muistaen :wink: ?

---
Jos tuon pumpun syöttöruuvia kääntelee, niin sehän rikastaa seosta koko kierrosalueella? Tuosta lienee seurauksena kulutuksen ja savutuksen kasvu?
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Omasäätö vs. ammattilainen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dieselflosse kirjoitti:Terve!
Jos tuon pumpun syöttöruuvia kääntelee, niin sehän rikastaa seosta koko kierrosalueella? Tuosta lienee seurauksena kulutuksen ja savutuksen kasvu?
tuo ei pidä aivan paikkaansa... tosin samalla kaasunpainamisella kone saa enemmän polttoainetta. mutta jos ajossa kone saa enemmän polttoainetta niin kone myös käy kovemmilla kierroksilla. joten mennään lujempaa :D eli syöttöä lisäämällä sama vauhti saadaan pienemmällä kaasunpainamisella. ja kaasupohjaan painettaessa kone saa enenmmän polttoainetta. polttoaineen kulutus ei nouse jos verrataan 100km/h/100km ennen ja jälkeen säädön. ainoastaan täyskaasulla menee enemmän polttoainetta.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Omasäätö vs. ammattilainen

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti: tuo ei pidä aivan paikkaansa... tosin samalla kaasunpainamisella kone saa enemmän polttoainetta. mutta jos ajossa kone saa enemmän polttoainetta niin kone myös käy kovemmilla kierroksilla. joten mennään lujempaa :D eli syöttöä lisäämällä sama vauhti saadaan pienemmällä kaasunpainamisella. ja kaasupohjaan painettaessa kone saa enenmmän polttoainetta. polttoaineen kulutus ei nouse jos verrataan 100km/h/100km ennen ja jälkeen säädön. ainoastaan täyskaasulla menee enemmän polttoainetta.
Tuo saattanee pitää paikkansa edellyttäen, että kone saa riittävästi ilmaa suhteessa löpömäärän. Eli, tietty vauhti saadaan aikaan samalla 'polttoainehanan' aukaisulla. Jos pedaali on ylempänä, niin ilmaläppä päästää vähemmän ilmaa koneeseen.

Jos ilmaa ei mene riittävästi seuraa savutusta ja kulutuksen nousua... järkeilee hän :roll:

Dieselissä taittaa aina olla jonkummoinen ilmaylimäärä menossa tuonne koneeseen, joten pelkällä syöttöruuvin käännöllä satsia ei saa rikastettua bensavehkeiden tavoin...
Terveisin
Tero
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Omasäätö vs. ammattilainen

Viesti Kirjoittaja veppe »

dieselflosse kirjoitti:
Tuo saattanee pitää paikkansa edellyttäen, että kone saa riittävästi ilmaa suhteessa löpömäärän. Eli, tietty vauhti saadaan aikaan samalla 'polttoainehanan' aukaisulla. Jos pedaali on ylempänä, niin ilmaläppä päästää vähemmän ilmaa koneeseen.

Jos ilmaa ei mene riittävästi seuraa savutusta ja kulutuksen nousua... järkeilee hän :roll:

Dieselissä taittaa aina olla jonkummoinen ilmaylimäärä menossa tuonne koneeseen, joten pelkällä syöttöruuvin käännöllä satsia ei saa rikastettua bensavehkeiden tavoin...
Dieselissähän ei ole ilmaläppää/kaasuläppää. Ilmaa menee periaatteessa aina yhtä paljon vaparissa. Imuvaikutus on varmaan kierroksista riippumatta suhteellisesti sama? Tietysti kovemmassa vauhdissa saattaa pakkaantua muutaman promillen enemmän ;)

Kannattaa ottaa siitä ilmanputsarin kotelosta se kuristin veks. Se pienentää ilmanputsarin sisääntulon poikkipinta-alaa melkein 50 %... Vaikuttaa siis lähinnä ruuvatussa koneessa, koska vakiossa löpöä menee kuitenkin niin vähän...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siis pystykkö tarkentaan yhtään että mikä kuristin siä ilmanputsarissa on? se peltinen "kaasuläppä" on kai joku pakokaasun takasin kiärrätys systeemin joku läppä. en tiä kauheen tarkkaan. Pitääkö mun vaihtaa se koko ilman imuputki, mikä menee nokalta ilman putsariin?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos se väliputki on keskeltä kapeampi niin vaihda "suoraan" malliin, jos ilmanputsarin kotelon päällyosan ilmanottoputken reiässä on kuristin niin revi se pois.

Kierrätyssysteemin läpällä voit heittää vesilintua (jos saat sen irti).
oulaistenliikenne.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Omasäätö vs. ammattilainen

Viesti Kirjoittaja Melitos »

dieselflosse kirjoitti:Mitä nuo pumppuvirittämöt tekevät pumpulle? Eli, mistä sen muutaman satkun maksaa, kun vie pumpun laitettavaksi? Isommat elementit, jotta kamaa kulkee enemmän, on yksi mahdollisuus. Mutta jos pitäydytään vakioromppeissa...
No luulisin että ne vähän käyttää paikkoja auki ja tutkailee osien kuluneisuutta sekä uusivat osia tarvittaessa. Lisäksi testipenkissä säädetään joka elementti tuottamaan tarkalleen saman verran soppaa. Säätö tapahtuu elementin liikkeen alussa olevan tyhjän esi-iskun pituutta säätämällä. Idea on aika lähelle sama kuin venttiilivälyksen säätö. Varmaan myös säätimen toiminta tarkastetaan ja herkistellään toimimaan niinkuin sen on tarkoitus toimia. Harva mekaaninen laite pysyy prikulleen tehtaan spekseissä puolen miljoonan kilometrin ajan. Kuluvathan esim. bensakoneissa kaasuttimet ja vaativat säätöä sillointällöin.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää kysyin pp dieseliltä, että kerkiäiskö ne enskuun alussa vähä räplää mun pumppua, kyllä kerkee. Tehoo lupas saman verran, ku 250 imu diisselistä. ainoo asia, mikä mun mersun etenemistä sinne pp diisseliin jarrutta on sen hinta. 350 e.+löpöt melkei 40 eskoo. :shock:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitä muita pumppupajoja niitä olikaan ku pp diiseli? ja voisko joku laittaa niitten kotisivuja mulle tohon tai jotai, ku pitäs kuitenki jollain expertillä toi mun pumppu käydä säätää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eikös se mynädiesel ole siinä lähellä. Luulisi niidenkin jo tuohon hintaan jotain tekevän.

Noissa pumppuhommissa säästää kummasti, jos vie irtopumpun. Nimittäin irrotus ja asennus vie aika paljon aikaa ja dieselpajan aika on kallista.

Pumpulle ei tehdä penkissä mitään kovin ihmeellistä. Tosiaan eri sylinterien polttoainemäärät säädetään yhtäsuuriksi. Sitten ruuvataan syöttöä lisää ja nostetaan maksimikierrokset ylärajaansa. Kun asennettaessa säädetään ennakko hieman aikaiselle, niin se on siinä. Käynti tasoittuu, veto paranee ja kulutus laskee.

Ihan yksinkertaisia homia ne on. Sitten jos aletaan ottamaan enemmän irti tarvitaan sitä ammattitaitoa. Silloin pitää osata säätää säätimen arvot kohdalleen. Niitä arvoja ei muuten löydy kirjoista. Tähän linjaan kuuluu myös elementtien vaihto isompiin. Isoille elementeille ei mitään säätöarvoja valmiina.

Jos mennään vielä astetta pidemmälle, niin tarvitaan mynadieseliä. Suunnitellaan omat elementit, joilla polttoaine liikkuu, ja pistetään ne pumppuun. Säädetään säädin niiden mukaan. Tuloksena onkin sitten sellainen pumppu, jolle ei löydy kilpailijaa. Omien elementtien suunnittelu on minusta aika hatunnoston arvoinen temppu.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

pera8x kirjoitti:mää kysyin pp dieseliltä, että kerkiäiskö ne enskuun alussa vähä räplää mun pumppua, kyllä kerkee. Tehoo lupas saman verran, ku 250 imu diisselistä. ainoo asia, mikä mun mersun etenemistä sinne pp diisseliin jarrutta on sen hinta. 350 e.+löpöt melkei 40 eskoo. :shock:
Kyllä kannattaa! Eilen käväisin "pikaseen" siellä. Vaikka tuota pumppua oli ruuvattu jo joskus aikaisemminkin, niin silti eron huomaa selvästi 8)
230 C 1978
Vastaa Viestiin