Diesel pumpun säädöistä, w124/w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

pera8x kirjoitti:joo ny on kansi kii ja pumppu kyljessä, kone huutaa tyhjäkäyntiä varmaa jotai 1500 rpm. onko tossa pumpussa jotain säätöö sillain "näkyvillä" et voi säätää tyhjäkäyntiä? ja kiakat laskee tosi hitaasti. siinä on kyllä se alppiventtiili heti pumpun päällä, se auttaa vähän, mut kaikki tehot menee samaa tahtia, ku turhat tyhjäkäynti kiarroksetki, jos sitä piänentää. pitääkö taas irrotta koko pumppu? help! pumppu oli siis pp:llä ja kaikki tehot otettu irti.
löysää kaasu vaijeri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(mut epäilen et oot itse menny hiplaan pumppuu) :evil:
www.thaiklupi.fi
Jarkka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 19.04.2005 14:21
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarkka »

Eihän ongelma voi olla niin yksinkertainen kuin mihin oon räpläämättömän pumpun kohdalla törmänny eli kaasuvivussa olevan kaasuiskarin kuluminen? joskus siihen on auttanu ihan CRC. Epäilen amatöörinä ja kokemattomana kyllä tätä vaihtoehtoa, mutta tulipa tämäki sanottua pikku pieruisa! :oops:
190D -88
+pieni ja pirteä pensajapsi
VNE-vaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 13.03.2006 12:16
Paikkakunta: kerava

Re: diesel pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja VNE-vaba »

makopa kirjoitti:Käytin 200d mersuni Riihimäellä säädössä, vaikutus huomattava , tuli herkemmäksi ja vastaa kaasuun nopeammin :lol: eikä vielä edes savuta :cry:
polttoaineneen kulutuksesta en vielä tiedä mutta pitäisi pysyä suhtkoht samoissa

Minkäs niminen paikka oli jossa omasi käytit? On meinaan turhan pitkä matka tonne PP:lle ja mynälle...
Avatar
avester
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 03.05.2005 08:45

Riihimäen Diesel Huolto /pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja avester »

Moi.

Oletteko käyneet kyseisessä paikassa säädättämässä mersuja ja onko ollut minkälainen vaikutus ajoon?

Olen harkitsemassa tuota paikkaa oman pumppuni säätämiseen.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Elikkäs hiukan apuja ja informaatio kaipailisin :oops:
Sain asennutettua PP:ltä tuleen pumpun.......ajotus ja kaasuvivusto on säädetty kuntoon.......mutta silti pumpussa/syötössä on tavallaan "tyhjä kohta" eli jos vedättää niin alkuun tuntuu ettei juuri mene....sitten kun on jonkun aikaa vedättäny niin alkaa kulkeen vähä paremmin........ :?
onko tuo normaalia? (vanha pumppu oli vanhempaa mallia, jossa vanha säädin, pumppu jonka säädätin oli uutta mallia, jossa kuulemma parempi säädin) kierroksia kyllä ottaa paikallaan ihan hyvin......savua ei tule juuri yhtään....
pumppu pitäisi kuitenkin olla säädetty melko "tappiin" :wink: eli savua pitäisi tulla? eli onko jotain olennaista mistä nyt kannattaisi katsoa?
ja pointtihan tässä jutussa on se että auto tuntuu alakierroksilla jopa laiskemmalta, kuin vanhalla pumpulla......(100% varmuudella vanhaa ei ole ruuvattu!) eli vinkkejä kehiin jam itä nopeammin sen parempi! :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Säädä kierros alasyöttöä suuremmalle ja kokeile alkaako savuttamaan.
Alasyöttöhän säädettiin siitä morkoolin kellosta, mikäli se ahtopaine tulee sinne alapuolelle kalvoa. Siis 10 mm mutteri auki ja ruuvia ylemmäs, yksi kierros.

Meneehän se kaasuvipu varmasti "pohjaan" saakka...
Lisää tietoa: www.skg.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

veskola kirjoitti:Säädä kierros alasyöttöä suuremmalle ja kokeile alkaako savuttamaan.
Alasyöttöhän säädettiin siitä morkoolin kellosta, mikäli se ahtopaine tulee sinne alapuolelle kalvoa. Siis 10 mm mutteri auki ja ruuvia ylemmäs, yksi kierros.

Meneehän se kaasuvipu varmasti "pohjaan" saakka...
ÖÖH mun moka en huomannu taas sanoo että mulla on vapari....eli siis ei oo turboa :( mutta kaasuvipu menee ihan 100% varmasti pohjaan :wink:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

kai täällä nyt joku tietää noista pumpuista enemmänkin? :oops:
olis mukava kun jaksais vetää vähä pienemmilläkin kierroksilla hyvin.......
Ja vapari autosta edelleen kyse :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Otappa yhteyttä pumpun säätäjään, kyllä pitäisi tehon nousta alkuperäisestä säädön jälkeen, tai sitten pumppu on ollut ylisäädöillä jo valmiiksi. Nyt se vain palautettiin lailliseksi.

Onko ennakko se mihin pumpun säätäjä sen kehoitti laittamaan, josko pieni ennakon säätely antaisi muutaman hevosen lisää.

Kannattaa toki muistaa, ettei siitä vaparista rakettia saa vaikka mitä sille pumpulle tekisi, kyllä ahdin on se must have juttu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

veskola kirjoitti:Otappa yhteyttä pumpun säätäjään, kyllä pitäisi tehon nousta alkuperäisestä säädön jälkeen, tai sitten pumppu on ollut ylisäädöillä jo valmiiksi. Nyt se vain palautettiin lailliseksi.

Onko ennakko se mihin pumpun säätäjä sen kehoitti laittamaan, josko pieni ennakon säätely antaisi muutaman hevosen lisää.

Kannattaa toki muistaa, ettei siitä vaparista rakettia saa vaikka mitä sille pumpulle tekisi, kyllä ahdin on se must have juttu.
Pumppua ei ole 100% varmasti ennen säädetty!! ja tuon pumpun mikä tuli tilalle....se on yli säädetty! ja ennakko on juuri se minkä säätäjä sanoi!
eikä siitä rakettia saa.......se on tiedossa.......pitääpi soitella tiistaina säätäjälle, ja kysellä :?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Otappa yhteyttä pumpun säätäjään, kyllä pitäisi tehon nousta alkuperäisestä säädön jälkeen, tai sitten pumppu on ollut ylisäädöillä jo valmiiksi. Nyt se vain palautettiin lailliseksi.

Onko ennakko se mihin pumpun säätäjä sen kehoitti laittamaan, josko pieni ennakon säätely antaisi muutaman hevosen lisää.

Kannattaa toki muistaa, ettei siitä vaparista rakettia saa vaikka mitä sille pumpulle tekisi, kyllä ahdin on se must have juttu.
onhan siinä nyt ehkä pieni ero siinä säädetyssä ja säätämättömässä vapari 200D:ssä, kun ennen mulla sai alamäkeen 160, nyt paremmalla pumpulla auto menee samaan alamäkeen niin että mittarit ei piisaa, 180+. tietenki mustan savun saattelemana.
W201 250DT 20V
w201 190E
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- jos siinä pumpussa on se alppiventtiili, niin ruuvaa se kara ylös siitä kellon keskeltä, vaikuttanee vähäsen.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

keef kirjoitti:- jos siinä pumpussa on se alppiventtiili, niin ruuvaa se kara ylös siitä kellon keskeltä, vaikuttanee vähäsen.
jos ruuvaa tuota "karaa" liikaa ulos niin eihän sieltä sisältä pääse irtoamaan mitään? :oops:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

teinitähti kirjoitti:
keef kirjoitti:- jos siinä pumpussa on se alppiventtiili, niin ruuvaa se kara ylös siitä kellon keskeltä, vaikuttanee vähäsen.
jos ruuvaa tuota "karaa" liikaa ulos niin eihän sieltä sisältä pääse irtoamaan mitään? :oops:
kellään tietoa? :oops: (ei kehtaa pumpun säätäjää häiritä tälläi pääsiäisenä)
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

-ei mulla ainakaan mitään irronnu, sormin pystyy pyörittään kun lukitus mutteri auki.

Jos ei paikallaan kaasuttaessa tule vähän mustaa niin syöttöä ei ole tarpeeksi.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toimiiko muuten ihan normaalisti, ettei nyi tai mitään vastaavaa? jos vaikka suadattimet ois tukossa, siis polttoaineen suadattimet onko niitä nyt sitten 2 kpl ja ilmansuadatinkin kannatta kattoo. sillon kyllä savuttais, jos ilmansuadatin ois tukossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Suodattiemt on kunnossa......keef: in ja pera8x: än "rohkasusta" (ettei osia irtoa) avasin sitten 2 kierrosta tuota alppiventtiilin ruuvia.....hymy oli leveähkö kun kävin koe ajolla, savua ei juuri vieläkään tule, mutta auto lähtee ja kulkee :wink: pumpun säätäjä ehkä unohtanut avata tuota ruuvia, mene ja tiedä.......pää asia että auto kulkee 8) ja kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sen ruuvin nimi muuten on katsastusruuvi :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Sen ruuvin nimi muuten on katsastusruuvi :D
heh heh, hyvin sanottu. nyt määkin tiän mikä sen tarkotus on. :lol:
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

No niin nyt se prkl pumppu vuotaa öljyä sieltä "alakannesta" eli pohjasta.....onko mitään mahkua kiristää niitä torxeja kun pumppu on paikallaan? jos pystyy kiristään paikallaan ne ruuvit, niin mitä joutuu purkaan? ainakin ilmansuodattimen kotelo....mitäs muuta? vai mahtuuko torx avain edes tuonne pumpun ja moottorin "jalan" väliin? :oops: :oops:
pikasta helppiä tarvis.....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

muistaakseni mahtuu kiristään, tosi ahdas se kyllä on. kannattaa varoo sit, ettei muljaa niitä torksin kantoja, muuten niitä ei enää irrota erkkikään.
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

pera8x kirjoitti:muistaakseni mahtuu kiristään, tosi ahdas se kyllä on. kannattaa varoo sit, ettei muljaa niitä torksin kantoja, muuten niitä ei enää irrota erkkikään.
Jooh huomasin, kun koitin vanhan pumpun kannen torxeja avata että noi torxit on "muljuja" eli muljuaa jotenkin erikoisesti........noh viikonloppuna täytyy kiristellä :wink:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- 10 mm räikkälenkki ja torx pala yhdistelmä toimii..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

keef kirjoitti:- 10 mm räikkälenkki ja torx pala yhdistelmä toimii..
niin tein itsekkin, paitsi vaan tavallisella lenkillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

teinitähti kirjoitti:Suodattiemt on kunnossa......keef: in ja pera8x: än "rohkasusta" (ettei osia irtoa) avasin sitten 2 kierrosta tuota alppiventtiilin ruuvia.....hymy oli leveähkö kun kävin koe ajolla, savua ei juuri vieläkään tule, mutta auto lähtee ja kulkee :wink: pumpun säätäjä ehkä unohtanut avata tuota ruuvia, mene ja tiedä.......pää asia että auto kulkee 8) ja kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille :wink:
On siinä alppiventtiilissä varaa aukassa vielä se kierros jos pp on laittanut sen säädettäessä normiasentoon
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

koyama kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:Suodattiemt on kunnossa......keef: in ja pera8x: än "rohkasusta" (ettei osia irtoa) avasin sitten 2 kierrosta tuota alppiventtiilin ruuvia.....hymy oli leveähkö kun kävin koe ajolla, savua ei juuri vieläkään tule, mutta auto lähtee ja kulkee :wink: pumpun säätäjä ehkä unohtanut avata tuota ruuvia, mene ja tiedä.......pää asia että auto kulkee 8) ja kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille :wink:
On siinä alppiventtiilissä varaa aukassa vielä se kierros jos pp on laittanut sen säädettäessä normiasentoon
Juuh ohan siinä se kierros vielä.....unohdin kirjoittaa tänne että soittelin vielä PP.lle tuosta "jälkeenpäin" ja tultiin siihen tulokseen että se oli unohtanu sen kiinni :wink:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Nyt tuli sitten kiristeltyä niitä pultteja, mutta eivät olleet löysällä :shock:
Onko kellään tietoa saako noidin pumppuihin tai pelkästään siihen alakanteen tiivisteitä? jos saa niin kellään visiota että mistä? :oops:
diesel korjaamoilla, varmaan vois olla, mutta mahtaako tavllisesta autotarvike liikkeestä löytyä? :oops: tai hyviä veikkauksia mistä muualta vois tulla öljyä ulos kun siitä ala "kannesta"?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Jos siinä kannessa oli ehjä tiiviste niin ei voi vuotaa jos torxit on kiinni, eikä tarvi olla edes tiukalla.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

keef kirjoitti:Jos siinä kannessa oli ehjä tiiviste niin ei voi vuotaa jos torxit on kiinni, eikä tarvi olla edes tiukalla.
Kyllä siinä pitäisi olla, ainakin luotan täysin pp dieselin työhön :wink:
pitää nyt vilkuilla vuoteleeko.......pumpusta tuo öljy kuitenkin tulee.....pitää seurata tilannetta :?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos siinä on pahvitiiviste, niin voit tehä sen itekkin. meet motonettiin ja ostat siältä tiivistepahvia ja leikkaat siitä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin