Diesel pumpun säädöistä, w124/w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

tiivistepahvia hankittu varalle, jos vuoto ei lopu.......
mistäs muuten saa tyhjä käyntiä säädettyä? :oops:
alko käymään vähä korkeilla kiekoilla, kun avasin sen viimesen kierroksen siitä alppiventtiilistä :oops: saiko sitä säädettyä pumpun takareunassa olevasta "kellosta" (pysty asennossa) johon menee letku? kumpaan suuntaan pitää käännellä jos saa säädettyä siitä? :oops:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siitäpä juuri, auki päin, niin suurenee.
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

No niin......vuoto todellakin paikannettu tohon "alakanteen" tai pohjaan
http://koti.mbnet.fi/derbiweb/VUOTO%20HAVAITTAVISSA.jpg
öljytippahan se siinä kulmassa on.... :(
eli pitänee tuo kansi ottaa auki, vaihtaa/kattoo missä kunnossa tiiviste on ja tuskin siellä pieni lisätiivistekään pahasta on :?
ja noi toxit vaihtuu kuusiokola pultteihin....niissä on sentään 10 kertaa tukevammat kannat kun torxeissa :wink:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

enpä ole ehtiny tänne kirjottaankaan kuinka kävi ton tiivisteen vaihdon kanssa.....noh vuoto ei ollutkaan siinä.........vuoteli siitä kyljessä olevasta luukusta, vaihdoin siihenkin tiivisteen, mutta vuotaa edelleen siitä :cry:
olisiko kenelläkään hyvää vinkkiä kuinka saada vuoto loppuun?
tällä hetkellä kokeilussa tiiviste liima+ toi kuminen uus tiiviste :oops:
jos ei tolla konstilla lopu, niin alkaa olla keinot vähissä.....olisiko mahdollista että tuo pumpun kyljessä oleva kansi olisi kiero, että ei tiivistyisi tasaisesti? :oops:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Liima-tiiviste-liima rakenne kuulostaa hyvälle.

teeppäs semmonen juttu, että otat lasilevyn tjms. takuulla tasaisen pinnan, siihen kohtuu hieno (800..1200) vesihiomapaperi ja vettä tai crc öljyä, sitten pyöräyttelet sen tiivistepinnan sitä vasten. Kiilloittuneesta jäljestä näet mitkä kohdat painuvat hyvin vastinpinnalle ja mitkä kanittavat. Mikäli sen on joku kiristänyt aikoinaan kieroon niin voihan se oieata tuolla hiomisellakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin ja sitten, kun oot hionu sen kunnolla, niin laitat juurikin sillain, jotta sen tiivisteen molemmille puolille tulee tiivistesilikoonia tai liimaa tms. niin johan luulis loppuvan vuodon.
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

ei loppunu vuoto hionta+tiivisteliima+tiiviste+liima :cry:
mutta otin vanhasta pumpusta kannen+ vanhan kuivan käppyrä tiivisteen, ilman tiivisteliimoja-> ei vuoda enään :shock:
mutta ihmettelen että miksi ei tuo uusi tiiviste pidä "ollenkaan" vaikka kansi oli tasanen ym....ja uusi tiiviste otti hyvin kiinni kaikkiin pintoihin mihin oli tarvis...
(tosin uusi tiiviste oli hieman kapeampi kuin vanha, ja yhdestä kohdasta oli semmonen lovi siinä, mutta se kohta ei "vastaa" kannesta, mihinkään pumpun osaan :? noh vuoto loppu, hyvä niin :oops:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huomasin että tuollanen tiivistesilikoni ei ole hyvä juttu, se tulee sieltä tiivisteen ja vastinpinnan välistä ulos ja jää siihen tiivisteen reunaan "möykyiksi". Lopuksi ne möykyt tipahtavat sinne öljyn joukkoon ja sitten se onkin arpapeliä hajoaako jotain ja pahasti.

Se tiiviste joka tuossa minun pumpussa on sellaista hieman kumimaista ainetta, eli siihen ei tartu edes liima, mutta bilteman paksusta tiivistearkista leikkaamaan sopiva palanen ja se liimalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

juu kumia/kumimainen tuo oli minkä ostin siihen uudeksi :wink:
ja tiivistemassa/silikonia, koitin....putsasin hyvin, heti sen kun ensinnäkään ei pitäny, toisekseen muodostuis juurikin noita "möykkyjä"
mutta ihmettelen silti että uus kuminen/kumimainen ei pidä, mutta vanha kuiva koppura pitää :? noh sama tuo.....nyt ei vuoda toistaseks.....ja jos rupee vuotaan hommaan jostain vähä paksumpaa tiivistemateriaalia ja leikkaan siitä sopivan :wink:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä ne tiiviste silikoonit ihan hyviä on. jos on pelko, jotta pääsee pursuaan reunoilta ja tipahtaan johki "arkaan" paikkaan, niin kannattaa antaa kuivaa vähän aikaa, ennen ku läppää paikoilleen kyseisen osan. sillon ei pursuile jokapaikkaan. jos tallista löytyy eripaksusia tiivistepahveja, tiiviste silikonia, tiiviste kumimattoo, erikokosia O-renkaita ja kuparisia O-renkaita, niin niillähän tiivistää jo melkein mitä vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

epk kirjoitti:
juhnu82 kirjoitti:Aukasikko muuten sen pumpun taka kannen niin että öljyn putsarin jalka oli paikallaan? Itte oon tehny aina niin mutta on tosi ahdas väli
juuri näin. pirun ahdas väli tosiaan, kannattaa ne ruuvit vaihtaa 10mm kannalla oleviin ruuveihin niin helpottuu kummasti :wink:
mikä työkalu tuonne väliin mahtuu?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

teamhyypio kirjoitti:mikä työkalu tuonne väliin mahtuu?
On se ihmeellistä kun sitä ei voi uskoa, ei sinne mahdu mikään. :roll:

Ota se öljynsuodattimen jalka irti ihan niin kuin siinä pumpunruuvaus ohjeessa sanotaan. Kävin ottamassa vielä yhden kuvan tuosta henkilöauton vaparimoottorista:

Kuva
Kuvassa öljynsuodattimen jalka on irroitettu, huom ! moottoria ei tarvitse irroittaa korista :lol:

siinä on pumpussa ruuvit, joita ei mitenkään voi saada irti irroittamatta tuota jalkaa. Otat sen jalan irti, ymmärtääkseni se on henkilöautossakin niillä kuusiokolopulteilla kiinni ihankuten Vitossakin, ja jalan irroituksen jälkeen pääset ruuvaamaan sitä pumppua mukavasti. Ainakin lohkon aukot ja reiät ovat juuri samanlaiset.

Kun laitat takakannen kiinni laita siihen pultit, liimaa pultteihin pari prikkaa, niin ensikerralla takakannen voi saada irti räikkälenkillä irroittamatta suodattimen jalkaa. Itse kyllä otan aina jalan irti koska Vitossa on vielä ahtaampaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
teamhyypio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja teamhyypio »

missä sellainen pumpunruuvausohje mahtaa olla?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ah :P luulin että kaikki tietää jo tämän:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=38436

se on siis turbot palstan ilmoituksena, eli pysyy siellä ylälaidassa vaikka maailmantappiin, taikka ainakin siihen saakka kun forum menee nurin ja tekee syntax errorin mennessään.

sori, luulin tosiaan, jotta tuo on luettu mutta ei ymmäretty :oops: Luet sen Vitolle tehdyn osion, se pätee henkilöautoon aivan samalla tavalla...itse asiassa ruuvaus on lähtöisin henkilöautoista, joku hullu meni sitä vain soveltamaan Vitoon...kaikenlaisia :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mä en ymmärrä kanssa, mikä vimma porukalla on väkisin yrittää säätää pumppua tuosta älyttömän ahtaasta välistä. Siinä ajassa, joka menee ruuvien kanssa nujuamiseen, irrottaa tuon öljynputsarinjalan. Ja homma käy helpommin.

Muissa koneissa se on helppompaa, kuin nelipyttysessä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olisiko kenelläkään laittaa tähän kuvaa vaparin ja turbon jaloista, ne kun ovat erilaisia verrattuna tuohon Viton jalkaan. Käsittämättömästä syystä nuo turbon jalat on aina loppuunmyyty purkumoottoreista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

siksi loppuun myyty kun 220c luukakasen vaihdon jälkeen pitää vaihtaa vanhemman öljynputsai :lol:
Tiisseli on köyhille
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

osaako kukaan sanoa, mikä on tuo "mötti" tossa pumpun kyljessä? ei siis oo kaikissa malleissa, ilmeisesti vaan w201/w124:ssä ja niissäkin vaan uudemmissa malleissa, yli 90 lukusissa. siinä siirtopumpun oikealla puolella oleva mötti, mihin menee ainakin alipaineletkuja ja kait 1 sähköjohto.

mikä on tuo kyseinen mötti?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

pera8x kirjoitti:osaako kukaan sanoa, mikä on tuo "mötti" tossa pumpun kyljessä? ei siis oo kaikissa malleissa, ilmeisesti vaan w201/w124:ssä ja niissäkin vaan uudemmissa malleissa, yli 90 lukusissa. siinä siirtopumpun oikealla puolella oleva mötti, mihin menee ainakin alipaineletkuja ja kait 1 sähköjohto.

mikä on tuo kyseinen mötti?
Automaattivaihteisissa on pumpun kyljessä laatikon alipainesäädin, joka annostelee alipainetta kaasun asennon mukaan. Boksiin menee 3 alipaineletkua.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Samuli H kirjoitti:
pera8x kirjoitti:osaako kukaan sanoa, mikä on tuo "mötti" tossa pumpun kyljessä? ei siis oo kaikissa malleissa, ilmeisesti vaan w201/w124:ssä ja niissäkin vaan uudemmissa malleissa, yli 90 lukusissa. siinä siirtopumpun oikealla puolella oleva mötti, mihin menee ainakin alipaineletkuja ja kait 1 sähköjohto.

mikä on tuo kyseinen mötti?
Automaattivaihteisissa on pumpun kyljessä laatikon alipainesäädin, joka annostelee alipainetta kaasun asennon mukaan. Boksiin menee 3 alipaineletkua.
mitähän varten mun autossa on kyseinen boksi? auto on manuaali... oiskoos sitten joskus ollu tomaattilaatikolla, tai sitten pumppu on joskus vaihdettu?
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin