OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Osaisiko joku auttaa. Toimiiko OM651:ssä jossain välissä kiertovesipumpulla varustettu letkulämmitin? Mihin väliin se pitäisi iskeä? Kyseessä on facelift-204 ilman Webastoa. Calix ja Defa eivät ole pumpulla ja ne vaativat jonkun asennussarjan, jotka ovat kaikkialta loppu. Mitenkäs tällainen kierrättävä, joita Nettivaraosassa kaupitellaan esim. nimellä TT Thermo? Kuvakin olis kiva...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

TT-termo on itsellä käytössä ja lämppärin kennolta tulee neste ja menee vesipumpulle..lankussa.
Eli jokatapauksessa vain laitetaan lämppärin letkujen väliin.
Kuvia asennuksesta?..tokko löytyy ainakin jos omaan malliisi haluat..lämmittimen kuvahan siellä netissä onkin.
Ton asentokin missä se toimii parhaiten on suht tarkka...hinta on kyllä järkevä ja hyvin suunniteltu ja toteutettu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miten sisätilalämmitin ja mahdollinen akkulaturi kytketään TT Thermon kanssa ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Defan haaroitussarjalla puuhastelemalla kenties? :D Mutta ei tuo normaali pistotulppa tosiaan paras vaihtoehto ole.

Pitää katsoa pellin alta vähän paikkaa mihin normaali letkulämmitin tulisi.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

tuskaillut kanssa mihin tuon normaalin pistotulpan piilottaisi,niin ,et olis helposti käytettävissä,nyt täytyy aina avata nokkapelti. Mä asensin w211 koppaan sbc yksikön ja lokasuojan väliin etuvalon taakse. Mallina on TT little Q,eli onko nyt se pienin malli 1000w. tilasin suoraan tuolta http://www.tuontitekniikka.com/" onclick="window.open(this.href);return false; sähköpostilla ja palvelu oli loistavaa. Tuo maksoi 129€ lähimpään potiin toimitettuna.
Star
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tällasella sisätilanpistokkeellahan varmaan saisi Defan kaapeliin normitöpselin:

Kuva
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Juurikin tuollaisella ajattelin asian hoitaa. Minulla tuli vain pulma,kun pistokkeena kotosalla on calixia ja tolppajohtoina defaa :) tarvii ajella hakemaan esim. Defaa toi pistoke
Star
SySi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 30.09.2014 13:07
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja SySi »

Ohessa Defan asennusohje, jossa myös suomenkielinen osuus.

http://www.defa.com/file/3c00f0522647/460535.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen kuullut että Calix:n kanssa on ollut hieman ongelmia ja ainakin ovat nihkeitä takuukorjausten kanssa, tiedä sitten.
Ainakin Defan asennussarja on tosiaan erilainen riippuen siitä onko 7G-Tronic vai manuaali, tosin pienellä modauksella voi
ehkä korvata toisensa.
C220 CDI STW Avantgarde 2011 W204
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Toimisiko tällainen kiertovesilämmitin suoraan siis tuossa letkussa 7?

Kuva
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Miksei ,mut minkä tehoinen tuo mötikkä on. tt little Q kun on 1000w ja calixin lohkolämmitin olisi ollut 450w,niin on lämmitystehossa hiukan varmaan eroa.
Star
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jariay »

w204 kävi juurikin tuohon letku nr 7 , pystyyn.
kaapelin/töpselin jos vie sisälle kapiiniin ja siellä se defa sisätilarasia niin sitten täyttää kaikki vaatimuksetkin.

konehuoneeseenkin olen laittanut kunhan paikka on kuiva tai muovirasian sisään.

teho 1000w on hyvä, siinähän on termostaatti -ei paista nesteitä ja lämpiää tasaisesti kun pumppu kierrättää.
v8 olen laittanut myös 1500w.
Jos vaan sulekkeet talossa kestää niin parempihan se on mitä nopeammin saa auton lämmitettyä, ja sitä isompi lämmitin käyttööön, termari huolehtii että ei kuumenna liikaa.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kiitos!

Laitoitko siihen jonkun lisämutkan, kun tuo näyttäisi olevan ennemminkin vaakatasossa ja mihin suuntaan virtaus? En ole jaksanut vielä(kään) konepeltiä avata. Isompiwattisessa mallissa näyttäisi olevan lähdöt suoraan kulmittain jolloin sen saisi helpostikin pystyyn, mutta onko 1850 wattia jo liikaa? :)

Sulake on 16A eli sillä pitäisi kyllä tuo ja normaali lohkolämmitin pystyä hoitamaan samasta töpselistä.

Kuva
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tilasin 1000 wattisen. Ilmeisesti täytyy jokin lisäkieppi letkuun tehdä, jotta saa lämmittimen pystympään asentoon.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siinä on kyllä tehokas pumppu ja pumpun siivet imupuolelle ja tuloputken jos laitat alapuolelle itse neliö koppaa ja kuumaa yläpuolelle itse neliötä niin sekin auttaa...muistaakseni ei sen tartte olla ihan pystyssä eli riittikä jopa vähemmän kuin 45astetta...voithan kokeilla sitä asentoa..itse vaakatasossakin sen imupuolen kun laittaa alas ja kuuman ylös niin sillä jo saadaan pieni kulma...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kiertosuunnalla ei taida olla väliä, mutta yo. kuvan letku 7 nousee hieman ylöspäin tuohon kuvan pumppuun 8.
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jariay »

Voit kokeilla kiertosuuntaa kummin päin
Tahansa . W204 laitoin tuohon letkuun 7
Tuonne kuvassa oikeaan reunaan, heti sinne
Käyrään sai 45 asteen kulmaan sen.
Motonetista käy sellainen käyrä letku, siinä on
Pari käyrää perätysten saa leikata siitä pätkän.n 10eur.
Ja sovitella . Ilman lisäkäyrääa ei onnistu.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Joo katon paikan. Kiitos. Taitaa tuo Mersun letku vaan olla 19 mm ja tuossa lämppärissä 16 mm lähdöt eli vaatinee supistusholkitkin.
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Tukala »

tn62634 kirjoitti:Joo katon paikan. Kiitos. Taitaa tuo Mersun letku vaan olla 19 mm ja tuossa lämppärissä 16 mm lähdöt eli vaatinee supistusholkitkin.


Kyllä 3/4" eli/tai 19mm:n letku kiristyy 16mm holkkiin vielä, kunhan letku on tarkoitukseensa sopivaa. Esim.Parker, Alfagomma,jne. Kaulus muistaakseni millin/pari isompi.

Mikäli halua "istuvamman" vaihtoehdon iin myös välikokoa löytyy, ~5/8", tahtoo olla hieman tiukka taasen auton puoleen.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ostin perjantaina Motonetista letkua, käyriä, klemmareita, jäähdytysnestettä, letkunpuristuspihdit ym. eli enää olisi sitä vaille, että asennan. Raportoin asennuksen jälkeen kuinka onnistui, koska varmaan moni muukin haluaa lämmittimen tähän uudempaan moottorimalliin. Vähän turhan iso ja painava mötikkä se lämmitin on, mutta kaipa sen johonkin saa. Letkun varaan ei voi jättää roikkumaan vaan pitää pultata johonkin.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Meneekö tosta vesi hyvin läpi auton omalla kierrolla kun lähtee ajamaan, tarkoitan sitä että kiertääkö vesi hyvin lämppärinkennon kautta jotta kapiiniin riittää lämpöö?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tuotteen ominaisuuksien mukaan ei pitäisi häiritä normaalia kiertoa.

Katselin Defan asennusohjetta ja Defan lämmmitin asennetaan T-haaralla auton omaan letkuun (ensin mutkaletku supistuksella kiinni, johon T-haara, siihen letkunpätkä ja lämmitin). Ei oikein käy järkeen mikä idea tässä haaroituksessa on ja minne tuo mutkaletku itse lämmittimeltä jatkaa...

Kuva
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jariay »

Defassa ei ole pumppua, näitä asennuksia ei voi vertailla suoraan. TT-Thermoa olen laittanut myös noin t-haara asennuksella ja silloin takaisku
venttiili pitää olla myös, mutta helppo sen pitäisi olla leipoa siihen letkuun väliin ilman t- haaroja.
Ei rajoita virtausta mitenkään, pienin pinta-ala on siinä yhteessä 16mm, lämmitinrakenne on avara eikä tuota vastusta.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti:Toimiiko OM651:ssä jossain välissä kiertovesipumpulla varustettu letkulämmitin? Mihin väliin se pitäisi iskeä?
Eri moottori(OM607), mutta siihen tuuppasin viime talvena lämppärin paluuletkuun....

Kuva

... mötikän ja hyvin on pelannut.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
mar.com
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 15.09.2014 08:40

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja mar.com »

Minulla on Thermon asennus 203 koriseen 270:seen edessä. Lämppäri on hankittuna ja asennusletku katottuna. Se on mietityttänyt miten saan 16mm lämmittimen 19mm letkuun. Pitänee kokeilla vain kiristämällä. 270cdi:ssä lämppäri tulee samaan kuvan nro 7 letkuun. Kiertosuunta siten että neste virtaa kabiiniin päin. Minulla on saman letkun väissä webastokin joten laitan lämppärin virtaussuunnassa webaston jälkeen.
s203 C270cdi -02
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti:Ei oikein käy järkeen mikä idea tässä haaroituksessa on ja minne tuo mutkaletku itse lämmittimeltä jatkaa...
Todellakin mystistä, letkuliitoksia pariton määrä....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

mar.com kirjoitti:Se on mietityttänyt miten saan 16mm lämmittimen 19mm letkuun.
Motonetin letkuhyllyssä oli ihan asiallisen oloisia muovisia supistusliittimiä tähän tarkoitukseen.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Asensin laitteen tänään. Toimikin hetken, mutta sitten alkoi polttaa sulaketta kun kytki töpselin. Perkele. Pakko se oli pois ottaa.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti:Asensin laitteen tänään. Toimikin hetken, mutta sitten alkoi polttaa sulaketta kun kytki töpselin.

Mystistä, laite rikki alkuaan jo.
Eihän vastuksen ympärille jäänyt ilmaa = kuiva = poltti vastuksen?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jariay »

Tai sit vettä mennyt sisään, se on ip44 eli ei täysin vesitiivis, riippuu miten uinut asennettaessa.
Mut soita myyjälle siinähän on takuu, helpompi panna siihen uusi samalla vaihtaen kun ottaa vanhan pois.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei kai vastukset pala oikosulkuun vaan avoimeksi piiriksi (eri asia joillakin puolijohteilla). Mistä sitä vettä olisi voinut mennä sinne väärälle puolelle heti asennuksen jälkeen? Eiköhän tuo nyt ole helppo tuomita vialliseksi tuotteeksi. Toivottavasti saa uuden tilalle ilman että pitää vanha ensin palauttaa. Muussa tapauksessa ostaisin uuden jostain muualta ja peräisin vanhasta rahat takaisin.
Vastaa Viestiin