w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Miksi turbo vaihdettiin ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Joniman kirjoitti:Joo!
Käyttivät ilman putkia ja kaikki toimi kuten pitäisi.
Totta kai toimii mutta olisi ajossa katsoa mitä arvot näyttää
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
jamppa6695
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 03.06.2015 09:29
Paikkakunta: Pori

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja jamppa6695 »

Onko tähän löydetty syytä jo?

oma W211 320cdi herjaa "2616-002 tarkasta rakenneosa B60 (pakokaasujen vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine liian suuri"

Voiko kyseinen vika kieliä tukkoisesta hiukkaspöntöstä?
Mersujen sielunelämän tutkintaa starilla Porin alueella
Yhteydenotot viesteillä P.0442448764

W211 320CDI
W202 2.2
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastapaineen tunnistin vaihdettu ja sen reikä puhdistettu ? :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja TLP »

Joniman kirjoitti:Joo!
Käyttivät ilman putkia ja kaikki toimi kuten pitäisi.
Ainakin oma kun säätimen kanssa kenkkuili, ei ollut paikallaan polkemisesta millään.
Eikä aina lyönyt vikatilaan pelkän auton kuormastakaan, mutta kun asuntovaunun raapas perään meni taajaan vikatilaan.
Eli se, että on käytetty ilman putkia ei mielestäni kerro välttämättä mitään.

Oman auton vikaa tutkittiin sitten niin, että seurattiin ajossa parameterjä *:lla.
Eihän se tietenkään vikatilaa silloin pelkän auton kuormalla tehnyt, mutta ahtoja jäi 80% päälle vaikka kaasu oli pois kovan vedätyksen jälkeen.
Eli vaihtoehtoja käytännössä 2, säädin tai siipien jumi ja säätimen vaihdolla tuo korjaantui.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Sasjob
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 12.01.2018 23:10

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Sasjob »

Minulla kiihdyttäessä nyki todella pahasti, varsinkin 60km/h kohdalla, nyki vaihtaessa, ihan tunsi nykimisen. Alkoi kylmänä olla todella outoa käytöstä. Kierrokset eivät nousseet kuten kuului. Merkkihuollot eivät tienneet mitään, mutta oman ajatuksen voimalla kävin laatikon huuhtelussa ja pesussa ja öljyjen vaihdossa, ihan siis perusteellisessa. Kaikki ongelmat hävisit sen jälkeen. Toivotaan että pysyvät poissa, sen jälkeen on edessä piirilevyn vaihto.
ohamalai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 02.01.2014 03:20

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja ohamalai »

Itsellä ollut nyt talvesta asti samanlainen vika, mutta ihan kuin DPF:n polttokin käynnistyisi samalla kun kiihdyttäessä nykäisee ja vikatila iskee päälle. Tänäänkin aamulla tuli taas ja ajelin töihin vajain tehoin, mutta töistä lähtiessä auto oli vieläkin vikatilassa ja kotiin päästessä ajelin ja lueskelin vikakoodeja kiinan bluetooth-lukijalla. Moottorinvikavalokin syttyi nyt alkuillasta ja sain vikakoodin P0244. Eli vika voisi olla siis turbon servossa? Imuläppien moottori pitäisi on poistettu ohjelmallisesti. (En tiedä pitäiskö se poistaa myös fyysisesti.) Turbo on vuotanut aika paljon öljyä sinne moottorille kyllä. Autona siis W209 320 CDI -06
CLK 320 CDI -06
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Ponton »

OBD2 koodi:
P0244 Turbocharger (TC) wastegate regulating valve A – range/performance problem.
Tinausta https://www.youtube.com/watch?v=a_ji7nyntLY

Star koodit:
2510-001 Tarkasta rakenneosa Y77/1 (ahtopaineen säädin). Tämä vastaa OBD2 koodia P0244.
2616-002 Tarkasta rakenneosa B60 (pakokaasujen vastapaineen tunnistin). Säätöpoikkeama - Pakokaasujen vastapaine on liian suuri.
we see this fault code (2616-002) a lot on the V6 CDi engines & although the fault code relates to the back pressure sensor it is actually caused by the turbo overboosting & the back pressure sensor sees too high a value which is what stores the code.
https://www.justanswer.com/mercedes/774 ... 0-cdi.html

When the electronic turbo actuator becomes faulty, you may experience loss of power, warning lights appearing on your dash, juddering on acceleration or a combination of faults depending on how the actuator has failed and whether the turbo vanes were open or closed when the actuator failed. Some of the most common symptoms we’ve seen from a failed turbo actuator on the Mercedes CLS include:
Loss of power under acceleration
Intermittent loss of power under acceleration
Smoking on acceleration
Fault codes pointing to turbo actuator
Fault Code: 2510 – Boost Pressure Control
Actuator arm not moving
Engine light on
Limp mode
Sometimes the turbo failure can be due to carbon build up inside the turbocharger unit and in such cases it is advised to have the turbocharger rebuilt at the same time to avoid damaging the newly rebuilt actuator unit. We can rebuild turbochargers with new seals, bearing and balancing at a fraction of the price of a new unit and all turbo rebuilds are covered by our 2 year warranty.
http://www.sinspeed.co.uk/mercedes-cls- ... r-repairs/
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tässäpä ehkä hyvä threadi jatkaa lisäkysymyksellä...

Eli vastaava potilas W211/OM642

auto nilkuttaa vikatilassa ja vikavalo palaa

Ainoa moottoripuolen vikakoodi turbo position sensor Y77/1. Turbon säätimen varsi ei liiku kaasutettaessa (on selvästi eri asennossa kuin verrokissa kunnossa olevassa koneessa) ja starilla ohjatessa säädintestiä ahtopaine ei muutu yhtään mihinkään. No ei siinä mitään, aika selvältä tapaukselta vaikuttaa että turbon aktuaattori rikki. Vikakoodi ei kuitenaan ollut päällä oleva vaan tallennettu.

Kysymys 1: miksi ahtopaine ei muutu myöskään vaikka kierroksia kaasua painamalla nostaa (tosin siinä kun testiä ajoi niin muutaman hPan verran johonkin suuntaan liikahti)? Luulisi jotain epäsuhtaa jumissa olevien tubon siipien kanssa olevan vaadituun ilmamäärään, ja paineen pitäisi (luultavasti) edes tippua? Jos anturikin rikki, miksi ei vikakoodia? Näytti kuitenkin hyvin lähelle samaa mitä ilmanpaineanturi.

Kysymys 2: miksi ei auto antanut mitään muuta vikakoodia ahtopaineen ylityksestä tai vajauksesta, ilmamäärän epäsuhdasta tms. mikä nyt varmasti pitäisi tapahtua?

Vai onko sisäinen diagnostiikka niin fiksu että kun havaitsee turbon ohjaimen vian, ei triggaa mitään muuta aiheeseen liittyvää...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sanoisin että servo vika triggaa ensin limp moden ja sittenhän ei muita tilanteita tarvitse enään huolehtia muistiin, ne on vain oireita.
Limp modessa et saa ahtoja kun ei tule syöttöä niin paljoa.
Siivet voi olla täysin levällään niin ei edes ala ahtamaan alhaalta.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu tuo varmaan on totta vikakoodien suhteen...

paineen suhteen luulisi vain että 'vaparina' toimiessaan ahtopaine tippuu alle ilmanpaineen kun kierrokset nousee... tai edes vähän enemmän lukuarvo elää, ei se muutaman hPan sisällä luulis pysyvän.

katsoin DPFnkin tuosta potilaasta, oli tehnyt polton n.250km sitten ja nyt oli load% vähän alle 50% joten ei se varmaan kauhean pahasti savuttele. Polttoahan se ei kyllä varmaankaan tee kun limp modessa on.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MiHe kirjoitti:Tässäpä ehkä hyvä threadi jatkaa lisäkysymyksellä...

Eli vastaava potilas W211/OM642

auto nilkuttaa vikatilassa ja vikavalo palaa

Ainoa moottoripuolen vikakoodi turbo position sensor Y77/1. Turbon säätimen varsi ei liiku kaasutettaessa (on selvästi eri asennossa kuin verrokissa kunnossa olevassa koneessa) ja starilla ohjatessa säädintestiä ahtopaine ei muutu yhtään mihinkään. No ei siinä mitään, aika selvältä tapaukselta vaikuttaa että turbon aktuaattori rikki. Vikakoodi ei kuitenaan ollut päällä oleva vaan tallennettu.

Kysymys 1: miksi ahtopaine ei muutu myöskään vaikka kierroksia kaasua painamalla nostaa (tosin siinä kun testiä ajoi niin muutaman hPan verran johonkin suuntaan liikahti)? Luulisi jotain epäsuhtaa jumissa olevien tubon siipien kanssa olevan vaadituun ilmamäärään, ja paineen pitäisi (luultavasti) edes tippua? Jos anturikin rikki, miksi ei vikakoodia? Näytti kuitenkin hyvin lähelle samaa mitä ilmanpaineanturi.

Kysymys 2: miksi ei auto antanut mitään muuta vikakoodia ahtopaineen ylityksestä tai vajauksesta, ilmamäärän epäsuhdasta tms. mikä nyt varmasti pitäisi tapahtua?

Vai onko sisäinen diagnostiikka niin fiksu että kun havaitsee turbon ohjaimen vian, ei triggaa mitään muuta aiheeseen liittyvää...
Tapahtuukos mitään jos koodit poistaa,
tuleeko ne takisin jo ennen käynnistystä,
entä yritääkö edes ahtaa jos koodin poiston jälkeen D päälle ja toinen jalka jarrule ja toinen
toisella kaasua ?

lähi aikoinan kuuluntu usemistaikkn testereistä missä paljastunut että ohjauttu tarkistus ei toimi oikeen
kokeillut testerillä sen ehjän samanlaisen verroiki auton testausta miten reagoi ja sitten vielä semmoinenkin nopea testi että vaihtaa osat ristiin
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 nykii "kylmänä" ,vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja MiHe »

FinlandMerceds kirjoitti:
Tapahtuukos mitään jos koodit poistaa,
tuleeko ne takisin jo ennen käynnistystä,
entä yritääkö edes ahtaa jos koodin poiston jälkeen D päälle ja toinen jalka jarrule ja toinen
toisella kaasua ?

lähi aikoinan kuuluntu usemistaikkn testereistä missä paljastunut että ohjauttu tarkistus ei toimi oikeen
kokeillut testerillä sen ehjän samanlaisen verroiki auton testausta miten reagoi ja sitten vielä semmoinenkin nopea testi että vaihtaa osat ristiin
Kiitoksia ehdotuksesta, en tajunnut testata heti ilman vikakoodeja, sen katsoin että viimeisin koodi oli triggautunut kun auto oli sammuksissa (rpm 0) ja koodi oli triggautunut 22 kertaa. Kokoaikaahan se ei kyllä vikatilassa ole kun oli nytkin vain vika tallentuneena. Enkä lukenut koodeja enää uudelleen että tuliko se takaisin jo virrat päällä / käynnistyksen jälkeen. WiFi vissiin kiukutteli sen verran että joutui siinä vielä laittamaan piuhaan koko matolaatikon ja yhdistelemään uudelleen kun DAS jäätyi pariin kertaan jne.

Kokeilin tänään 'toimivalla' autolla ja testi toimi niinkuin pitikin, tosin erona oli se että eri autosukupolvi, toimiva meni xentryn kautta kun potilas on DASsissa. Senkin DASsin testaaminen kyllä onnistuisi myöhemmin tuolla omalla CLS:llä. Potilas ei siis ole mikään omista vankkureista. Joskus muistan tosiaan tilanteen missä olikohan määränsäätimen testi, ei testi lähtenyt oikein käyntiin ennenkuin parin yrityksen jälkeen. Nyt tuossa alkuperäisessä ahtopainetestissä kierrokset ainakin nousivat niinkuin piti.

No Turbotohtori saanee tuosta asiakkaan... ei kai se turbon servon vika siellä turhaan pulpahtele pintaan...

Edittiä: Turbotohtori oli parantanut potilaan - säätimen vaihdolla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin