eberin asennus 124 300D:hen , vinkkejä kiitos... *asennettu*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

eberin asennus 124 300D:hen , vinkkejä kiitos... *asennettu*

Viesti Kirjoittaja epk »

pari kysymystä olis !

elikkä mihin väliin kytken meno/paluu-vesiletkut tuohon eberiin, tuossa olis vähän kuvan tynkää mahdollisista paikoista... :

http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/letkut.jpg

eikös riitä että eberi on paisarin alapuolella ?

entäpä polttoaine eberille, jotkut ottaa tankilta asti, jotkut konehuoneen puolelta t-haaralla ?

toimiiko asianmukaisesti jos ottaa paluu/tulo naftaputkesta t-haaralla?
Viimeksi muokannut epk, La 29.10.2005 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Soitas keravan autosähköön ja kysy Nurmea puhelimeen, kertoo kyllä vinkkejä.. :idea:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

osaisko joku vihjaista että onko tuo kuvassa näkyvä D-letku oikea paikka laittaa eberi väliin ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

itse aikani tuota pähkäilin ja päädyin tuohon d-letkuun.....


mutta kertookas tyhmälle , että olisko järkeä olla laittamatta eberin omaa kiertovesipumppua paikalle ja käyttää auton omaa kiertovesipumppua. Tuntuu tyhmältä asentaa eberi tuohon ja laittaa eberin oma pumppu kun vieressä on siihen valmiiksi asennettu ???

eli jos laittaiskin eberin johdon e-väliin ja käyttäis auton omaa kiertovesipumppua...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vehje asennettu ! , aikaa otti sellaiset 10-15 h kun rauhassa asenteli.

isoin homma oli tehdä asennusteline itse laitteelle, muu olikin lasten leikkiä.

hieno värkki, näkee kaukosäätimestä auton sisälämpötilan+ kaikki aikasäädöt kakessa 8)

kuvaa asennuksesta :

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

epk:n autolla on ajettu n. 250 tkm...? Pakosarjan väristä näin päättelin?!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mikä vempain sulla on pakosarjan päällä? :cry:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Koksa epk on selvästi muualla, niin sekaannunpas tähänkin topiciin.

Kuvassa näkyvä vempain on vakionopeussäätimen servo. Vapareissa se on tuossa ja turbossa pumpun takana.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiitän tiedosta. :lol: Miksei se minulla ole tuossa? Auto allekirjoituksessa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paha sanoa. Olisiko mersulla miettineet, että tulee vakionopeussäätimelle turhan kuumat oltavat bensakoneen pakosarjan päällä. :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vakkari tosiaan , ja autolla ajettu 370tkm (pitänee paikkansa ) :wink:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Palataanpa asiaan, alkaa syksy tulemaan.
Käytitkös vesietkuissa termostaattiohjattua t-haaraa?
Itse mietin myös eberin oman kiertovesipumpun tarpeellisuutta, mutta nyt olen pähkäillyt, että jos ottaisin vesiliitokset rinnan D ja E pisteen välistä.
Esilämmityksessä toimii eberin pumppu ja ajossa auton oma ja jos haluaa lisälämpöä ajossa, molemmat.

Sähköistä et paljon puhunut. Muistelen, että sinullakin on automaatti-ilmastointi :?: Mistä herätit sisäpuhaltimen?
autodidakti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Käytitkös vesietkuissa termostaattiohjattua t-haaraa?
nope
Itse mietin myös eberin oman kiertovesipumpun tarpeellisuutta, mutta nyt olen pähkäillyt, että jos ottaisin vesiliitokset rinnan D ja E pisteen välistä.
Esilämmityksessä toimii eberin pumppu ja ajossa auton oma ja jos haluaa lisälämpöä ajossa, molemmat.
no itse laitoin eberin tuohon d-letkun väliin, ja toimii juuri niinkuin pitääkin, eli ajossa toimii aina auton oma ja eberi lisäksi jos haluaa, tosin eihän eberiä tarvitse ajossa pitää kuin sen verran että kone lämpiää normaaliin lämpöönsä. ??
Sähköistä et paljon puhunut. Muistelen, että sinullakin on automaatti-ilmastointi :?: Mistä herätit sisäpuhaltimen?
manuaali on , eli automaatista en tiedä :(
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

epk kirjoitti:no itse laitoin eberin tuohon d-letkun väliin, ja toimii juuri niinkuin pitääkin, eli ajossa toimii aina auton oma ja eberi lisäksi jos haluaa, tosin eihän eberiä tarvitse ajossa pitää kuin sen verran että kone lämpiää normaaliin lämpöönsä. ??
Näin on, auton oma lämmityslaite piisaa pakkasillakin, silti esittäisin jatkokysymyksen: Huomasitko muutosta sisälämmöissä talvella?
Eberissä, kun on myös kiertovesipumppu ja veden pitää silloin kiertää pyörimättömän pumpun läpi. Eli kuinka suuren padon se tekee auton omalle virtaukselle, pohdin?

Asennuspaikka vaikutti hyvältä, tuohon ajattelin itsekkin sitä sijoittaa.
Asennusohjeet opastavat kyllä laittamaan lokasuojan sisään, mutta sielä rapa roiskuu ja sitten vaivaa ohjainkorttiongelmat, päättelin.
autodidakti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eipä paljoa taida "padottaa" kun kerran tulikuumaa lykkää ilmasuuttimista, ohjeessakin tuo kytkentä tapa kerrottu , joten ei kait siinä mitään.

tuo on hyvä paikka asentaa, asennuksen kannalta ja kestävyyden kannalta. Ja jos huollettavaa tulee niin sekin puoltaa tuota ;)
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

epk kirjoitti:eipä paljoa taida "padottaa" kun kerran tulikuumaa lykkää ilmasuuttimista, ohjeessakin tuo kytkentä tapa kerrottu , joten ei kait siinä mitään.

tuo on hyvä paikka asentaa, asennuksen kannalta ja kestävyyden kannalta. Ja jos huollettavaa tulee niin sekin puoltaa tuota ;)
Joo itsellä on webasto samassa paikassa ja mestana se on sille kuin luotu.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

naiset hankki mulle Eberspächer B4W SC laitteen,
joka on muuten myytävänä :arrow:.
Ei viitsi diesel autoon laitaa bensamallia.
Pitäis tiistaina uuden diesel-mallin tulla, pääsee helteet talettamaan moottoritilaan :lol:
pitkät alkusanat...
Kokeilin laskea siitä vettä läpi ja hyvin tuli, joten ei sitä tarvitse näemmä murehtia.
autodidakti
Tuunanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 08.05.2006 22:21

Viesti Kirjoittaja Tuunanen »

Ei muuten ole muuta eroa bensa ja kiisselimalleilla kuin ohjelma. Bensamalli syöttää enemmän lientä ja jos sitä käyttää diisselillä niin saattaa savuttaa hieman.. Olen kyllä nähnyt toisin päin käytössä ja ne toimii hyvin, ei vain välttämättä anna täyttä tehoa.

Mutta jos välttämättä haluat luopua niin mulle välttäsi jos hinta on sopuli...
Avatar
vetku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 29.06.2008 18:04

Re: eberin asennus 124 300D:hen , vinkkejä kiitos... *asenne

Viesti Kirjoittaja vetku »

Saiskohan noita kuvia aiheesta näkymään kun ei ainakaan mulla toimi :? Vaikuttaa siltä, ettei tuo nyt niin mahottoman vaikealta vaikuta tuo lämmittimen asennus edes tällaiselle savolaistohelollekaan... :lol:
W210 320 CDI Avantgarde '02
W115 200 Automatic '76
ex. W124 250D Automatic '92
ex. W124 300D '85
ex. W124 300E Automatic '86
ex. S123 300TDT '77/'83
Vastaa Viestiin