W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Tosiaan nelivaihteinen automaattilaatikko nostaa kierroksia noin sekunnin ajan ja ikäänkuin luistaa. Tämä tapahtuu vain kylmänä. Lämpimänä ei tee sitä eli on täysin normaali. Auton pumppua on vähän terävöitetty dieselkorjaamolla joten vääntöä on saattanut tulla lisää. Kyse on kuitenkin aika pienestä tehon lisäyksestä. Pitäisikö yrittää lisätä alipainetta ensin ruiskutuspumpun kyljestä ? Yritinkin jo irroittaa ilmanputsarin taustaa, mutta se on oikeasta alakulmasta jossain kiinni. Ilmeisesti saastelaitteiston putki kiinnittyy koteloon. Miten se lähtee aukeamaan?

Vielä laatikosta. Oliko tässä 2-3 vaihteessa jotain tyyppivikaa jossain kuula jousihässäkässä. Autolla on varmasti ajettu "vain" 260 th, joten loota ei vielä pitäisi olla tiensä päässä. Laatikkokorjaamo käski lisätä painetta laatikolta, mutta olen jättänyt sen vielä tekemättä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siihenhän saa sen korjaus jousen ja maksoi jopa alle kympin ,saa veholta ja jos ei tolla tokene niin pikkasen painetta lisää.
Varo kuitenkin luistattamasta sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Pitääkö laatikko viedä remonttiin johonkin lootakorjaamoon jousen vaihtoa varten. En tiedä tuon lootan sielunelämästä yhtään mitään. Mistä viasta tuossa jousen kohdalla on kysymys. Edellinen omistaja on ajellut autolla ainakin 3 vuotta tuolla luistolla..... vielä ei ole lopullisesti rikki ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18100
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihteiston öljynvaihdon yhteydessä korjaussarjan vaihtaminen vaatii vain neljän tosi helpossa paikassa olevan ruuvin avaamisen ja kiinnittämisen.
Korjaussarja maksaa alle 7 euroa.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tossa on kuvan kanssa ohje missä jousi sijaitsee:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Ok, simppeliä, kiitos tiedosta. Vielä tyhmä kysymys, mistä näen mitä tyyppiä laatikkoni on. Auto on -91 ja vaihteistossa on neljä vaihdetta....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Otat rekisteri otteen mukaan veholle niin pojat katsovat sen tietokoneelta.Taitaa löytyä hyllystä toi osa ettei tartte tilailla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

No niin, pojat veholla olivat ihan kahvilla....

Laatikosta sain tietooni sen sarjanumeron 72241403087655. Olisiko loota sitten 722.4 vai sittenkin kolme. Paikallinen (Rauma) mersun merkkihuolto ei ollut kuullutkaan moisesta jousesta. Sitten soittelin Porin autotaloon (Vehon huolto) kokeneelle korjaamopäällikölle joka oli yhtä ulalla aiheesta. Käski vaan selvitellä jousen varaosanumeron ja tilata heiltä korjausajan.

Voiskos joku auttaa tuon varaosan numeron kanssa ? Voiskos tuo löytyä KL-varaosista. Ja mikä kannattaa pitää vaihtovälinä automaattilaatikon suotimelle ja öljylle ?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

mesujusa kirjoitti:. Ja mikä kannattaa pitää vaihtovälinä automaattilaatikon suotimelle ja öljylle ?
60tkm on se vaihtoväli
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1152
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja multiviri »

KL-varaosista löytynee todennäköisesti. Netistä löyty varaosanumero A1262704477, EPC ei tuntenut tuommosta numeroa taikka sitten käyttäjässä oli vikaa... :D
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18100
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käski vaan selvitellä jousen varaosanumeron ja tilata heiltä korjausajan.
Kysy tarjous remontin hinnasta etukäteen jos viet Veholle, saattaa olla kallista merkkiliikkeessä.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Soitto vaan kl-varaosiin tai tee netti kysely ja aski on sulla se 722.4 ja se kyllä heille riittää mutta varaa kuitenkin rekisteri taas lähettyville.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Kiitos avusta. Ei tässä vehoon autoa ensimmäisenä viedä. Kokeilen ensin itse tuota jousen vaihtoa ja sitten säädetään tarvittaessa modulaattoria pumpun kyljessä ja sitten jos ei auta niin haetaan joku lootaguru.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Saat kyllä sen jousisarjan Raumaltakin ja Ihodesta myös. Hinnassa ei ole juurikaan eroa kummasta ottaa. Lyöt vaan sen varaosanumeron pöytään ja sanot, että tilatkaa tollanen.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

vimakuus kirjoitti:Saat kyllä sen jousisarjan Raumaltakin ja Ihodesta myös. Hinnassa ei ole juurikaan eroa kummasta ottaa. Lyöt vaan sen varaosanumeron pöytään ja sanot, että tilatkaa tollanen.
Juuri näin. EPC ei tosiaan sitä tunnista, mutta tilattua sellaisen saa numerolla. Itselle saapui paikalliseen merkkiliikkeeseen vissiin Saksasta asti parissa päivässä viime viikolla. En oo vielä asentanut; tarttis sekin jossain vaiheessa tehdä tässä.

Aika kivasti kuvia hommasta löytyy tän linkin takaa:
http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... 2-4-a.html
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Kiitos kaikille auttaneille, korjaussarja on paikallaan ja vika toden totta poistui. Laatikko toimii nyt normaalisti. Vaihteiston öljyn oikean tason löytäminen oli hieman ongelmallista. Tikku tuntuu näyttävän lisäyksen jälkeen oikein vasta kun autolla on ajettu lenkki. Mutta sitkeydellä sekin onnistui.
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Palataanpa vielä tähän asiaan, josko olisi 722.4 laatikon säädön tuntevia experttejä kuulolla. Loota tosiaan toimii ihan ok, mutta täydellisuuteen pyrkivänä huomio kiinnittyy siihen, että kylmänä 2-3 vaihto nykäisee joskus hieman. Tämä riippuu syötöstä, maastosta ja muista muuttujista, ei siis tee sitä aina. Muilla vaihteilla vaihtaa keskivertona kyllä nätimmin. Jos nyt haluaa "hifistellä" säädöillä, niin miten menetellään ?

Näin olen foorumilta tietoa omaksunut,,, korjatkaa jos olen väärässä.

1. ensiksi säädetään syöttöpumpun kyljestä "modulaattoria" periaatteella löysäys ja kohti ohjaamoa > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > onko siitä tässä apua ..... voi olla koska kovemmassa kiihdytyksessä vaihtaa 2-3 vaihteen kylmänä nätemmin...

jos ei em. auta, niin,,,

2. pumpulta säätöä auki ½ kierrosta ja sitten testaamaan > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > mahtaako auttaa terävään vaihtoon..

Autolla on ajettu 100% varmuudella 260 000 ja loota on tehdassäädöissä. Autolla ehdittiin ajaa vuosi pari 2-3 vaihteen luistovaihdolla > olisiko pakka kulunut.

Ei se ainakaan isolla vialla ole, koska vaihdot ei luista, ja kaikki toimii, siis vaan terävä vaihto joskus esiintyy,,,
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tuossa korjaussarjassa on vähän erilaiset jouset kuin alkuperäisasennuksessa, joten se vaikuttaa 2-3 vaihdon laatuun. Jos tuo 2-3 vaihto ei ole luistanut todella pahasti ja kaikissa olosuhteissa, niin voitaneen olettaa, että kytkinpakat ja pannat ovat suht hyvässä kunnossa. Itse sanoisin, että tuo hiukan nykäisevä vaihto on ostettu ominaisuus tuon jousisarjan kanssa ja sen kanssa on vain elettävä. Positiivista siinä on, että kitkapintojen elinikä on pidempi kuin luistavalla vaihdolla, joten jousisarjan vaihto ei ainakaan turha ole ollut. Välttämättä ei kannata alkaa laatikon paineita säätämään jos muut vaihteet vaihtuvat mukavasti.
S204
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

mesujusa kirjoitti:2. pumpulta säätöä auki ½ kierrosta ja sitten testaamaan > lisää painetta > vaihtaa terävämmin > mahtaako auttaa terävään vaihtoon..
Meinaatko nyt että laatikolta säätöä auki? Ja sillon just vaihot pehmenee kun sieltä aukipäin pyörittää. Sillä vois helpoimmin saaha vaihot jokseenkin mukavaksi. En kuitenkaan mene sanomaan että niistä enää täydellisiä tulee tuolla uudella jousipaketilla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kummastakin lankusta olen säätäny tomaatin silleen et vaihto tapahtuu eikä meinaa :roll: Siis nykäisee maltillisesti jokaisella vaihtokohdalla. Yx lootaguru neuvoi et lankun lootan saa vaihtamaan kyllä huomaamatta ja mukavasti mutta aski ei kestä sitä pitkänpäälle :roll:
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Artikuloin huonosti, pumpulta modulaattoria kääntämällä ja laatikolta säätöruuvista sitten painetta vähemmän tai enemmän.....
Yksi automaattilaatikkokorjaaja kyllä varmasti sanoi mulle, että aukipäin > paineet lisääntyy. Neuvoiko sitten väärin ? Tämäkin oli uusi tieto, että vaihtoihin terävyyttä ja laatikkoon kestoa painetta lisäämällä, voi kyllä pitää paikkansakin.

Nyt jos lisään painetta, ihan vaikka kokeilumielessä, teenkö sen syöttöpumpulta kääntämällä vai laatikolta ? Tämän auton säädöt ovat varmasti tällä hetkellä tehtaan jäljillä ja taulussa se 260, ajattelin että kun autolla on tehty pieni sisäänajo, voisi pieni paineen lisäys olla paikallaan, mutta siis kummasta säädöstä lähden tekemään ja mikä vaikutus näillä eri säädöillä on ?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Säädä vaan siitä pumpun kylestä alkuun. Se vähentää laatikolle menevää vaihtojen pehmennykseen käytettävää alipainetta ja vaihot kovenee. Ei ole kauaa kun viimeks lootan kylestä paineita säätelin ja kovemmaks ne vaihot meni kun kiinni päin pyöritti. Laatikko tosissaan kestää pitempään kun se ei pääse luistamaan. Se luistaminen sen tuhoaa. Mutta liian kovilla vaihoilla kärsii perä ja takakelkan ripustukset. Siihen vaan tarvitaan aika reilu paineen lisäys eikä yhtä kierrosta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
mesujusa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Ke 14.12.2005 18:58
Paikkakunta: Rauma

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja mesujusa »

Kiitos, nyt on homma selvä,,,,,
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Auttaako toi jousisarja siihen että laatikko vaihtaa 2->3 korkeemmilla kierroksilla mitä muut vaihteet, varsinki kylmänä? Luista ei yhtään.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W 124 250 D automaatti luistaa 2-3 vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se vaihto tapahtuu joka tapauksessa muita vaihtoja myöhemmin. 1-2 vaihtuu jo ennen 1500 kierrosta ja 3-4 riippuu vähän kaasun käytöstä. Voit säätää sitä 2-3 vaihtoa mutta muistaakseni alle n. 1800-1900 kierroksen sitä ei saanu vaihtamaan. Ei kait se jousi muuta tee kuin vaihdosta jämäkämmän ja sitäkin se tekee yleensä liikaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin