w906 vikakoodi P2197-004

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

w906 vikakoodi P2197-004

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

eli 315 sprintteri vm 2006 ihan loppuvuosi. ja moottorina 646 tuplaturbo. manuaali laatikko.
tuotu suomeen saksasta aikonaan ja ensiksi rekisteröity kuorma-autoksi van muutettu retkeily autoksi jossain vaiheessa.

aloitetaan vaikka moottorista kun se nyt eniten aiheuttaa päänvaivaa. motti pelitti ihan hyvin no problemoos, ihmetystä aiheutti oston jälkeen että egr piuha ei ollut kiinni moottorissaan kuten ei ollut myöskään pdf vastapaine anturin piuhakaan. joten arvaus oli että autoon oli tehty joku softa jossain vaiheessa. autoliike joka auton möi kertoi että autossa oli ollut vika joka johtui pdf:än tukkkeentumisesta ja se oli veholla mukamas putsattu.
no sikäli erikoista että kun asiaa tarkastelin lähemmin niin pdf oli tyhjätty kokonaan ja pelkkä hapetus katti on paikallaan ja se vaikutti ihan tukkeettomalta.
niin kaveri myy erään merkin viriohjelmia joten suomen 100vuotis itseänisyysvastaan oton aikoihin pistimmä tällasen viri ohjelman koneeseen kiinni ja poxissa ollut ohjelma meni jonnekin savimajaan inspektaan että mitä siihen on tehty.
ei muuta kun on the road testaamaan uusia "tehoja". noo helvetillisen sivutuulen ja lumisateen takia ei kehdannut oikein pitkään tiellä pörrätä varsinkin kun emäntä oli todella mielissään kun olin ollut tämän juhlapäivän taas auton kanssa enkä perheen kanssa, joten vasta seuraavana päivänä huomasin että kylällä ajellessa tehot hävisi aina välillä.
oikaisen suoraan lukuisten välivaiheiden kautta tilanteeseen jossa huomattiin että tehot lähtee aina kun ajaa tasakaasulla noin 10-20sekunttia pauttiarallaa. ihan sama ajaako kuormituksella vai lähes pintakaasulla. alamäki on yleisin missä sen huomaa parhaiten. van jos kaasua liikuttelee sopivasti että ahdot pomppii ees taas niin voi ajella kilometri tolkulla että vikaa ei tule.

no imusarjan tiiviste vuosi selvästi liaten imusarjan ja koneen kyljen. vaihdoin kaikki tiivisteet van ovaali tiiviste joka yhdistää alumiinisarjan ja muovisarjan oli se joka vuosi. sitä oli paikattu punaisella tiivistemönjällä. coolerin koeponnasin 2:lla baarilla eikä se vuoda. ahtopaine anturi vaihdettiin. varalta sekin.
pakoputki tosiaan tuli tarkastettua että siellä ei ole mitään tukkoa. egr avattiin ja tukittiin totaalisesti että ei päästä läpi. aiemmin oli vuotanut selvästi.
moottorin ohjainlaitteessa on käynyt nyt semmonen softa paikallaan missä ei ole maf:ia, pdf:ää, egr:ää ja teholukujen pitäs olla jotain 190hp/390nm.
maf:in poistoa kokeiltiin jotta varmistuttaisiin että siinä ei ole vikaa. alipaine puolen letkut kahtelin läpi ja mittarilla kahtelin niin ei niissäkään vuotoa ole.. van jotain pientä, eli tehostajan luona alipaine menee mittarilla 0,9 baar miinukselle van ylemmän hukkaportin eli joka säätelee isomman ja pienemmän ahtimen suhde toimintaa, niin siihen letkuun alipaine tippuu 0,8baariin. sikäli erikoista että aikaisemmin ennen kun romplasin niitä letkuja niin torque ohjelmalla ahdot oli 1,6bar van nyt ne tipahti 1,5baariin? pitäs vielä kahtella letkuja tarkemmin läpi.
staariin ei tule mitään vikakoodia.

soitin auton edelliselle omistajalle ja sieltä selvis että autoon oli laitettu egr poisto ja tehon nosto virityspiste.comissa joskus aikonaan. 177hp/370nm muistaakseni. van minne vtuun se pdf on hävinnyt matkalla niin autoliike lienee sen poiston tehny. mitään vikaa se ei ole siitä antanut. tai sitten viritys piste on poistanut pdf suodattimen sanomatta mitään. :crazy:
no ennen tätä nimeltämainitsematonta viritystä auto pelasi kuitenkin.
saksan savimajasta tuli sellainen tieto että edellisestä ohjelmasta oli muutettu vaikka ja mitä ja lähes kaikki varot oli poistettu joten ei se olisi mitään vikakoodia antanut vaikka moottorissa olisi ollut enemmälti vikaa. :shock: tätä tietoa minulla on hankala spekuloida koska en omaa tietoa ja taitoa bittien viilailuun.
ja mikä tässä nyt on hauskaa niin tätä ohjelmaa ei saa enää menemään takaisin!? se mukamas asentuu moottorin ohjaimeen van kun virta-avainta kääntää, niin ei edes hehkun valot syty tahi moottori starttaa. :roll:

autossa on nyt paikallaan vakia 315;sen kartta pdf ja egr poistettuna tosin ja ihan samanlailla käyttäytyy.
mistästä vois vielä vikaa ehtiä??

sit manuaali laatikkoa koskeva kyssäri.
2,3 vaihde menee huonosti päälle. varsinkin kolmonen tahtoo rusahtaa. vaihdoin öljytkin motonetin litkuihin 75w-80 235.1 luokituksen öljyyn muistaakseni. öljyä on 1,5l siellä nyt rvs käsittelyn kera. ei auttanut. huoltokirja kertoo että öljyt oli vaihdettu noin 50tkm sitten raskoneella ja öljyä oli niin reilusti että sitä lens pihalle kun kylkiruuvin avasi.
niin jännä että kylmänä toimii hyvin van lämmetessä huononee.
pitäskö vaihtaa jäykempään 80w-90 nesteen öljyyn jossa luokitus 235.8?

kytkin irrottaa aika alhaalta. vaihdoin pääsylinterinkin van ei auttanut. kytkimeen on vaihdettu 100tkm sitten kaikki, eli kaksoismassapyörä, kytkin paketti ja työsylinteri. samalla oli vaihdettu myös koko koneen alakerta tehdaskorjattuun versioon. ns puolimoottori. kai homma oli tehty vasemmalla kädellä koska kansi oli pitäny käyttää pois 50tkm sitten ku kone oli alakanu tehdä painetta paisariin. kansi oli oikastu ja tehty "kansityöt" taas raskoneella. sekin oli tehty kai vasemmalla kädellä koska suuttimet ei ollu enää niille koodatuilla paikoillaan. :clap:
tiedä sitten paljonko se vaikuttaa mihinkään, van on nekin nyt koodattu oikeille paikoilleen.

no mutta jos kesäksi sais auton kuntoon ni vois kiertää hieman suomeakin. pitää valikoida vaan ajoreitti niin että staarilaisia on reitin varrella. eihän näillä näköjään uskalla muuten ajella maitokauppaa kauemmas.

vastauksia odotellaan.
Viimeksi muokannut Hopeahuoli, Ke 27.06.2018 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hopeahuoli kirjoitti:eli 315 sprintteri vm 2006 ihan loppuvuosi. ja moottorina 646 tuplaturbo. manuaali laatikko.
tuotu suomeen saksasta aikonaan ja ensiksi rekisteröity kuorma-autoksi van muutettu retkeily autoksi jossain vaiheessa.

aloitetaan vaikka moottorista kun se nyt eniten aiheuttaa päänvaivaa. motti pelitti ihan hyvin no problemoos, ihmetystä aiheutti oston jälkeen että egr piuha ei ollut kiinni moottorissaan kuten ei ollut myöskään pdf vastapaine anturin piuhakaan. joten arvaus oli että autoon oli tehty joku softa jossain vaiheessa. autoliike joka auton möi kertoi että autossa oli ollut vika joka johtui pdf:än tukkkeentumisesta ja se oli veholla mukamas putsattu.
no sikäli erikoista että kun asiaa tarkastelin lähemmin niin pdf oli tyhjätty kokonaan ja pelkkä hapetus katti on paikallaan ja se vaikutti ihan tukkeettomalta.
niin kaveri myy erään merkin viriohjelmia joten suomen 100vuotis itseänisyysvastaan oton aikoihin pistimmä tällasen viri ohjelman koneeseen kiinni ja poxissa ollut ohjelma meni jonnekin savimajaan inspektaan että mitä siihen on tehty.
ei muuta kun on the road testaamaan uusia "tehoja". noo helvetillisen sivutuulen ja lumisateen takia ei kehdannut oikein pitkään tiellä pörrätä varsinkin kun emäntä oli todella mielissään kun olin ollut tämän juhlapäivän taas auton kanssa enkä perheen kanssa, joten vasta seuraavana päivänä huomasin että kylällä ajellessa tehot hävisi aina välillä.
oikaisen suoraan lukuisten välivaiheiden kautta tilanteeseen jossa huomattiin että tehot lähtee aina kun ajaa tasakaasulla noin 10-20sekunttia pauttiarallaa. ihan sama ajaako kuormituksella vai lähes pintakaasulla. alamäki on yleisin missä sen huomaa parhaiten. van jos kaasua liikuttelee sopivasti että ahdot pomppii ees taas niin voi ajella kilometri tolkulla että vikaa ei tule.

no imusarjan tiiviste vuosi selvästi liaten imusarjan ja koneen kyljen. vaihdoin kaikki tiivisteet van ovaali tiiviste joka yhdistää alumiinisarjan ja muovisarjan oli se joka vuosi. sitä oli paikattu punaisella tiivistemönjällä. coolerin koeponnasin 2:lla baarilla eikä se vuoda. ahtopaine anturi vaihdettiin. varalta sekin.
pakoputki tosiaan tuli tarkastettua että siellä ei ole mitään tukkoa. egr avattiin ja tukittiin totaalisesti että ei päästä läpi. aiemmin oli vuotanut selvästi.
moottorin ohjainlaitteessa on käynyt nyt semmonen softa paikallaan missä ei ole maf:ia, pdf:ää, egr:ää ja teholukujen pitäs olla jotain 190hp/390nm.
maf:in poistoa kokeiltiin jotta varmistuttaisiin että siinä ei ole vikaa. alipaine puolen letkut kahtelin läpi ja mittarilla kahtelin niin ei niissäkään vuotoa ole.. van jotain pientä, eli tehostajan luona alipaine menee mittarilla 0,9 baar miinukselle van ylemmän hukkaportin eli joka säätelee isomman ja pienemmän ahtimen suhde toimintaa, niin siihen letkuun alipaine tippuu 0,8baariin. sikäli erikoista että aikaisemmin ennen kun romplasin niitä letkuja niin torque ohjelmalla ahdot oli 1,6bar van nyt ne tipahti 1,5baariin? pitäs vielä kahtella letkuja tarkemmin läpi.
staariin ei tule mitään vikakoodia.

soitin auton edelliselle omistajalle ja sieltä selvis että autoon oli laitettu egr poisto ja tehon nosto virityspiste.comissa joskus aikonaan. 177hp/370nm muistaakseni. van minne vtuun se pdf on hävinnyt matkalla niin autoliike lienee sen poiston tehny. mitään vikaa se ei ole siitä antanut. tai sitten viritys piste on poistanut pdf suodattimen sanomatta mitään. :crazy:
no ennen tätä nimeltämainitsematonta viritystä auto pelasi kuitenkin.
saksan savimajasta tuli sellainen tieto että edellisestä ohjelmasta oli muutettu vaikka ja mitä ja lähes kaikki varot oli poistettu joten ei se olisi mitään vikakoodia antanut vaikka moottorissa olisi ollut enemmälti vikaa. :shock: tätä tietoa minulla on hankala spekuloida koska en omaa tietoa ja taitoa bittien viilailuun.
ja mikä tässä nyt on hauskaa niin tätä ohjelmaa ei saa enää menemään takaisin!? se mukamas asentuu moottorin ohjaimeen van kun virta-avainta kääntää, niin ei edes hehkun valot syty tahi moottori starttaa. :roll:

autossa on nyt paikallaan vakia 315;sen kartta pdf ja egr poistettuna tosin ja ihan samanlailla käyttäytyy.
mistästä vois vielä vikaa ehtiä??

sit manuaali laatikkoa koskeva kyssäri.
2,3 vaihde menee huonosti päälle. varsinkin kolmonen tahtoo rusahtaa. vaihdoin öljytkin motonetin litkuihin 75w-80 235.1 luokituksen öljyyn muistaakseni. öljyä on 1,5l siellä nyt rvs käsittelyn kera. ei auttanut. huoltokirja kertoo että öljyt oli vaihdettu noin 50tkm sitten raskoneella ja öljyä oli niin reilusti että sitä lens pihalle kun kylkiruuvin avasi.
niin jännä että kylmänä toimii hyvin van lämmetessä huononee.
pitäskö vaihtaa jäykempään 80w-90 nesteen öljyyn jossa luokitus 235.8?

kytkin irrottaa aika alhaalta. vaihdoin pääsylinterinkin van ei auttanut. kytkimeen on vaihdettu 100tkm sitten kaikki, eli kaksoismassapyörä, kytkin paketti ja työsylinteri. samalla oli vaihdettu myös koko koneen alakerta tehdaskorjattuun versioon. ns puolimoottori. kai homma oli tehty vasemmalla kädellä koska kansi oli pitäny käyttää pois 50tkm sitten ku kone oli alakanu tehdä painetta paisariin. kansi oli oikastu ja tehty "kansityöt" taas raskoneella. sekin oli tehty kai vasemmalla kädellä koska suuttimet ei ollu enää niille koodatuilla paikoillaan. :clap:
tiedä sitten paljonko se vaikuttaa mihinkään, van on nekin nyt koodattu oikeille paikoilleen.

no mutta jos kesäksi sais auton kuntoon ni vois kiertää hieman suomeakin. pitää valikoida vaan ajoreitti niin että staarilaisia on reitin varrella. eihän näillä näköjään uskalla muuten ajella maitokauppaa kauemmas.

vastauksia odotellaan.
Aika paljon tekstiä meinaa jaksaa lukea
mutta mootori puolen vaivat kullostta täysin normaleilta mitä ko toimenpiteiden jälkeen esiintyy
vika koodien näkyminen on myös usein estetään noiden toimien yhteydessä

315 ohjlelman laitossa joutuu pari kertaa avainta kääntämään
ja sen jälkeen jos ei lähde niin ohjelman laitossa on joku mennyt pielleen
myös tuossa palutus jutussa sama juttu

vaihdelaatikossa ei pitäis olla mitään tiettyä litramäärää vaan 1-1.5cm alle propun reunan
Mökkillä
'
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Päivitä veholla tms vakioksi, niin pystyy lukemaan vikakoodit.
Sen jälkeen kun paikat korjattu, niin kattelee jonku laatusoftan sinne.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

onko se 315:nen sitten jotenkin erikoinen tuon ohjelmoinnin suhteen? vai oliko avainmen kääntely vertaus kuvallinen juttu vai oikeasti virta avainta pitää käänneällä ohjelmoinnin edetessä? :crazy:

pitänee vielä tuo laatikon pinta tarkastaa. tästäkin tuntuu olevan useampaa versiota. toiset sanoo että 5mm alle aukon reunan.. ja öljymääriä löytyy 1,75 aina 1,25l.
mielestäni löysin jostain ihan luotettavan lähteen rapakon tuoltapuolen josta löytyi nimen omaan laatikon numeron perusteella tuo 1,5l öljyä. van pitänee sekin tarkastaa vielä. en kuitenkaan jaksa uskoa että pelkkä öljy ja sen määrä nyt on syynä tahmaseen vaihtoon. onko näissä joku nivel tai vastaava joka menee väljäksi joka vois selittää huonoa käytöstä? tuntuu että kepin sivuttais siirto ei ole ihan viimesen päälle.. tänä aamuna oli sitten "enempi" pakkasta ja nyt kyllä kylmät öljyt ei helpottaneet vaihtoa vaan 2,3 vaihteet oli todella tahmaset saada sisään. tossa nollan tietämillä laatikko tuntuu kylmänä ihan ok:lta. :lol:

ahtopaine palasi 1,6baariin kun tökin niitä alipaine letkuja syvemmälle Y-haaroihin. eli kai se oli sieltä kuitenkin vuotanu kun niitä räplasin irti. van vikatilaan menee kuitenkin.

mahtaakohan se olla kallista jos veholla palauttaa orkkis kuntoon tuon boxin? :eh:
pitäs vielä kokeilla semmoonen kortti että sitä toimivaan ohjelmaa koetettas palauttaa suoraan moottorin ohjaimeen. kysymys kuuluu onko se nyt sitten varma keino vai taas ajan hukkaa?
boxin joudun lähettää postissa paikkaan x ja sit ollaan ilman autoa..
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ei välttämättä tarvitse olla Vehokaan jossa onnistuu palautus vakiosoftaan. Kaikki pajat joilla on virallinen Star Diagnosis käytössä pitäisi olla kyvykkäitä tuohon.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hopeahuoli kirjoitti:onko se 315:nen sitten jotenkin erikoinen tuon ohjelmoinnin suhteen? vai oliko avainmen kääntely vertaus kuvallinen juttu vai oikeasti virta avainta pitää käänneällä ohjelmoinnin edetessä? :crazy:

pitänee vielä tuo laatikon pinta tarkastaa. tästäkin tuntuu olevan useampaa versiota. toiset sanoo että 5mm alle aukon reunan.. ja öljymääriä löytyy 1,75 aina 1,25l.
mielestäni löysin jostain ihan luotettavan lähteen rapakon tuoltapuolen josta löytyi nimen omaan laatikon numeron perusteella tuo 1,5l öljyä. van pitänee sekin tarkastaa vielä. en kuitenkaan jaksa uskoa että pelkkä öljy ja sen määrä nyt on syynä tahmaseen vaihtoon. onko näissä joku nivel tai vastaava joka menee väljäksi joka vois selittää huonoa käytöstä? tuntuu että kepin sivuttais siirto ei ole ihan viimesen päälle.. tänä aamuna oli sitten "enempi" pakkasta ja nyt kyllä kylmät öljyt ei helpottaneet vaihtoa vaan 2,3 vaihteet oli todella tahmaset saada sisään. tossa nollan tietämillä laatikko tuntuu kylmänä ihan ok:lta. :lol:

ahtopaine palasi 1,6baariin kun tökin niitä alipaine letkuja syvemmälle Y-haaroihin. eli kai se oli sieltä kuitenkin vuotanu kun niitä räplasin irti. van vikatilaan menee kuitenkin.

mahtaakohan se olla kallista jos veholla palauttaa orkkis kuntoon tuon boxin? :eh:
pitäs vielä kokeilla semmoonen kortti että sitä toimivaan ohjelmaa koetettas palauttaa suoraan moottorin ohjaimeen. kysymys kuuluu onko se nyt sitten varma keino vai taas ajan hukkaa?
boxin joudun lähettää postissa paikkaan x ja sit ollaan ilman autoa..
Ei ole sen avaimen kääntelyn suhteen mitää poikeavaa,
joskus mökki naapurin puolesta tuon tehnnyt
jotenkin näin se meni ensin virta päälle sitten ohjelman lataus sisään
(tietenkin ensin valita oikea auto mihin ja ohjelam mikä)
sen jälkeen ohjemointi kapistus kehottaa kääntämään avaimesta virran pois joksikin aikaa
(vaihtele hiukan usein 5s)
sen jälkeen kehotta taasa avaimesta päälle
minkä jälkeen valmis, virta pois johto irti portista ja jos homma meni ok niin auto käymään

6v laatikon vaihtamis onkelmista paljon juttu foorumilla
(henkilö autoissa mutta samat pätää öljyn osalta pakuihin)
ainkin se nivel mikä on kepin juuressa vaikuttaa
koita nostaa keppiä kevyesti samaan aikaan

päivitys veholla luokaa ~100€
(jos onnistuu aina ei... jos on mitä satuu ohjelmaa ladattu sisään
/joku mennyt totaali pieleen, siinä kohdin jää vaihto ehdoksi uusi ecu tai joku jolla on vastavast täysi bdm kopio minkä sitten muokaa siihen sopivaksi)

vastaust tuohon ajan hukkaan toden näköisyyten ei voi tietää kukaan muu etukäteen kuin se salaisen paikan x :roll:
tekijä mutta jos siellä ovat tehneet tuosta täyden varmuus kopin bdm liitänän kautta(eli ecuk avattu tai siihen tehty reikä)
niin ja tarkoitus sitä kautta palautus tehdä on onnistumisen toden näköisyys lähellä sataa prosentia

ahto paine on siinä rajalla että vakio osilla tulee vikatila helposti ja muuita ogelmia myös esim vakio kokoiselle ahtimelle rankaa

ja vakioksi päivtyksen jälkeen on jatkuva vikatila dpf kun oli poistettu
Mökkillä
'
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

kyllä sitä avainta käänneltiin läppärin ohjeiden mukaan kun niitä ohjelmia ropattiin ees taas ja varmaan kymmentä eri versioita kokeiltiin. osa ei tosiaan ees toiminu olleskaan.

nyt boxissa pitäs olla vakio 315 softa egr ja pdf poistolla. sehän tässä kans o outoa kun vakio softa pistettiin jotta ahtopaine ois alhaisempi ja mahdolliset ilmavuoto ongelmat ois mukamas sitäkautta pienemmät, niin ihan saman ahtaa mitä sillä ns teho ohjelmalla.
mulla on joku kiinan ELM palikka ja torque ohjelma androidin kaverina josta tietoja kahtelen. tiedä sitten onko noihin lukemiin luottaminen??

mutta samalla palikalla työauton joka on 2011vm 316 vastaava rintteri (joo eri moottori etc) niin se ahtaa tismalleen saman 1,6bar. ehkä tuo uudempi antaa tuon max paineen jo 1500 kierroksesta etiäpäin tasaseen van omassa tuo 1.6bar tulee varmuudella 1600-1700rpm välissä. eli ei paljon eroa siinä suhteessa. tasasella 90km tunnissa ajossa samoilla kierroksilla 2200rpm molemmissa on noin 1 bar ahtoa.
tuntuis että sen suhteen ahdossa ei ole ongelmaa. :wtf:

mitens se nyt sitten ahtopaine on rajoilla että menee vikatilaan? onks nää liian suuria vakio koneeseen vai? mitä se pitäs olla? :eh:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja etrade »

Hopeahuoli kirjoitti:en kuitenkaan jaksa uskoa että pelkkä öljy ja sen määrä nyt on syynä tahmaseen vaihtoon.
Äkkiä öljyt vaihtoon, ja alle sentin, kuten Mökkinaapuri ylempänä kertoi, ellei syncrot ole jo paskana. Motonetistä löytyy Commalta tuo kellertävän värinen alle 10€ litra.

Huomaa väristä, jos on mustaa valuttaessa vanhan pois, kun on ollut ylitäyttö.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hopeahuoli kirjoitti:kyllä sitä avainta käänneltiin läppärin ohjeiden mukaan kun niitä ohjelmia ropattiin ees taas ja varmaan kymmentä eri versioita kokeiltiin. osa ei tosiaan ees toiminu olleskaan.

nyt boxissa pitäs olla vakio 315 softa egr ja pdf poistolla. sehän tässä kans o outoa kun vakio softa pistettiin jotta ahtopaine ois alhaisempi ja mahdolliset ilmavuoto ongelmat ois mukamas sitäkautta pienemmät, niin ihan saman ahtaa mitä sillä ns teho ohjelmalla.
mulla on joku kiinan ELM palikka ja torque ohjelma androidin kaverina josta tietoja kahtelen. tiedä sitten onko noihin lukemiin luottaminen??

mutta samalla palikalla työauton joka on 2011vm 316 vastaava rintteri (joo eri moottori etc) niin se ahtaa tismalleen saman 1,6bar. ehkä tuo uudempi antaa tuon max paineen jo 1500 kierroksesta etiäpäin tasaseen van omassa tuo 1.6bar tulee varmuudella 1600-1700rpm välissä. eli ei paljon eroa siinä suhteessa. tasasella 90km tunnissa ajossa samoilla kierroksilla 2200rpm molemmissa on noin 1 bar ahtoa.
tuntuis että sen suhteen ahdossa ei ole ongelmaa. :wtf:

mitens se nyt sitten ahtopaine on rajoilla että menee vikatilaan? onks nää liian suuria vakio koneeseen vai? mitä se pitäs olla? :eh:
Tuo ohjelmien roplaamine niin että välillä ei lähde käyntiin ei kuulosta kovin hyvältä
muokatiinko niitä siinä paikaan päällä eri versioksi vai mistä niitä tuli, mihin perustuu tieto nyt boxsissa olevasta

ko koneseen vakio osilla likaa painetta,

ahtopaine anturi on 2.5barin mistä 1bar kuluu normali ilmanpaineesen
mistä tulee että 1+1.6 on anturi poissa toiminta alueelta
Mökkillä
'
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

ne motonetin comma ölpät siellä laatikossa nyt on. ja öljymäärä on nyt alle täyttöropun tason. en nyt millilleen ole mitannu missä mennään.
kepissäkään ei ole väljää ylös alas suunnassa joten jos vaihteiston päässä olevissa nivelissä ei ole välys ongelmaa ni sit se vika on varmaankin niissä synkroissa. jännä vaan ku sopivan kylmänä pelaa niin moitteetta, niin äkkiseltään vois kuvitella että pikkasen jäykempi öljy vois auttaa vaivaan. no mut tää ei ole suurin ongelma vaan tuo tehojen katoaminen.

pikkusen päivitystä asiaan.. yli ahtoja en usko syyksi koska se menee vikatilaan pitkässä alamäessäkin, eli jos buuttaan koneen virta-avainta kääntämällä ja ajan loivaan alamäkeä, niin jos vaikka ajan ihan pienellä ahdolla 0,3-0,8 niin se menee silloinkin vikatilaan. joskus jopa moottorijarrutuksen jälkeen valoihin tullessa. tyyliin tulen motarilta vikatilassa ulostulo rampille. moottorilla jarrutan valoihin ja samalla käytän lipsautan virtaavainta että vika nollautuu. tuun valoihin ja jos pidempään auto on siinä tyhjäkäynnillä niin liikkeele lähdössä ei ole taaskaan ahtoja pelissä. pari kertaa o näinkin käynyt.

nyt boxiin koetettiin laittaa taas orkkis ohjelmaa sisään jolla auto toimi. nyt sitä laitettiin irrallaan olevaan boxiin. van sama tulos. ei ees lähde käymään.
taas UUS koekeilu softa sisässä. nyt dpf, egr ja kaasuläppä ohjelmoitu pois.+ ilmeisesti joku teho lisä? kuulostaako tarpeeksi sekoilulta? :D :wtf:
nyt kone lähtee käyntiin ja toimii kai ihan ok kunnes menee vikatilaan taas tasakaasulla ajettaessa. aluksi tuntu että auto oli aika puutuneen tuntunen, van se kyllä liukastu kummasti mitä enempi ajeli. leikkö ohjelmassa jotain oppimis juttuja van hiton vikaa se ei opi kiertämään.

kävin yhes turbohuolto paikassa ja tuli juttua 315:sen turboista ja sieltä tuli vastaus ku apteekin hyllyltä, että vika on venttiilissä turbojen ahtoputkessa. sen jonka jo kerran avasinkin.
sen jousi kuulemma väsyy ja kun on mekaaninen vika niin ei osaa antaa mukas vikakoodia. :eh:
hymm jaa en tiiä uskoisko tuotakaan ihan nielemättä? tätähän itsekin epäilin että jos se ventiilli vuotaa niin pikkuahtojen paine pääsee kiertämään takas imupuolelle joten paineen nousu/heilahtelu on mahdollinen. jousi on kyllä aika hentonen ja venttiilin ohjuri holkki oli aika väljä joten venttiili ei varmaan istu ihan suoraan tiivistepinnoille.
tätä ventiiliä ei sitten saa kuulemma mistään erillisenä osana vaikka se on ihan erillinen osa turbojen ahtoputkistossa. marmorilta ei saa tää asia tuli jo tarkastettua. tuntuu erikoiselta... uudempaan 316 malliin taaas tuota ventiiliä saa erillisenä ja on tehty hieman eritavalla koko rakenne.
turbo pajan äijä sanos että hän kokeilisi ekana siihen jotain erilaista jousta vaan rohkeesti. kae sekin kortti on vielä käännettävä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hopeahuoli kirjoitti:ne motonetin comma ölpät siellä laatikossa nyt on. ja öljymäärä on nyt alle täyttöropun tason. en nyt millilleen ole mitannu missä mennään.
kepissäkään ei ole väljää ylös alas suunnassa joten jos vaihteiston päässä olevissa nivelissä ei ole välys ongelmaa ni sit se vika on varmaankin niissä synkroissa. jännä vaan ku sopivan kylmänä pelaa niin moitteetta, niin äkkiseltään vois kuvitella että pikkasen jäykempi öljy vois auttaa vaivaan. no mut tää ei ole suurin ongelma vaan tuo tehojen katoaminen.

pikkusen päivitystä asiaan.. yli ahtoja en usko syyksi koska se menee vikatilaan pitkässä alamäessäkin, eli jos buuttaan koneen virta-avainta kääntämällä ja ajan loivaan alamäkeä, niin jos vaikka ajan ihan pienellä ahdolla 0,3-0,8 niin se menee silloinkin vikatilaan. joskus jopa moottorijarrutuksen jälkeen valoihin tullessa. tyyliin tulen motarilta vikatilassa ulostulo rampille. moottorilla jarrutan valoihin ja samalla käytän lipsautan virtaavainta että vika nollautuu. tuun valoihin ja jos pidempään auto on siinä tyhjäkäynnillä niin liikkeele lähdössä ei ole taaskaan ahtoja pelissä. pari kertaa o näinkin käynyt.

nyt boxiin koetettiin laittaa taas orkkis ohjelmaa sisään jolla auto toimi. nyt sitä laitettiin irrallaan olevaan boxiin. van sama tulos. ei ees lähde käymään.
taas UUS koekeilu softa sisässä. nyt dpf, egr ja kaasuläppä ohjelmoitu pois.+ ilmeisesti joku teho lisä? kuulostaako tarpeeksi sekoilulta? :D :wtf:
nyt kone lähtee käyntiin ja toimii kai ihan ok kunnes menee vikatilaan taas tasakaasulla ajettaessa. aluksi tuntu että auto oli aika puutuneen tuntunen, van se kyllä liukastu kummasti mitä enempi ajeli. leikkö ohjelmassa jotain oppimis juttuja van hiton vikaa se ei opi kiertämään.

kävin yhes turbohuolto paikassa ja tuli juttua 315:sen turboista ja sieltä tuli vastaus ku apteekin hyllyltä, että vika on venttiilissä turbojen ahtoputkessa. sen jonka jo kerran avasinkin.
sen jousi kuulemma väsyy ja kun on mekaaninen vika niin ei osaa antaa mukas vikakoodia. :eh:
hymm jaa en tiiä uskoisko tuotakaan ihan nielemättä? tätähän itsekin epäilin että jos se ventiilli vuotaa niin pikkuahtojen paine pääsee kiertämään takas imupuolelle joten paineen nousu/heilahtelu on mahdollinen. jousi on kyllä aika hentonen ja venttiilin ohjuri holkki oli aika väljä joten venttiili ei varmaan istu ihan suoraan tiivistepinnoille.
tätä ventiiliä ei sitten saa kuulemma mistään erillisenä osana vaikka se on ihan erillinen osa turbojen ahtoputkistossa. marmorilta ei saa tää asia tuli jo tarkastettua. tuntuu erikoiselta... uudempaan 316 malliin taaas tuota ventiiliä saa erillisenä ja on tehty hieman eritavalla koko rakenne.
turbo pajan äijä sanos että hän kokeilisi ekana siihen jotain erilaista jousta vaan rohkeesti. kae sekin kortti on vielä käännettävä.
..
Huh kuulostaa tarpeeksi jopa liiankin sekoilulta ei siis lähde käymään auton org ohjelmalla ja boxsilla
tarkoitta vin sitä että jompi kumpi ei sitä ole
sikäli jos välissä ei ole vaikkapa virtalukkoa ohjelmoitu

nissä turbon ventileissä on ollut ainkin jumitamista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

niin korjataan vielä että se auton orkkis ohjelma josta puhun on se ohjelma jolla mie ostin auton ja se on mitä ilmeisemmin edellisen omistajan puheiden mukaan tehty virityspiste.comissa.
ja ihan orkkis 315 softa kai on jääny sinne virityspisteen koneelle. kai :problem:

nyt tosiaan tuon virityspisteen softan palautus ei onnista jostain syystä? sillähän auto pelasi ilman vikatilaan menoa.
voiko tuohon softaan tehdä jonkun hiton "lukon" tai varon että sitä ei voi pistää muilla ku sen virityspisteen piuhoilla takasi?
muutenhan tuota softaa vois levitellä osaavissa käsissä kuka vaan.

alakaa se pikkuhiljaa vituttamaan tämä sekoilu johon ei voi ite vaikuttaa muuten kun näköjään rahaa jakamalla niille jotka osaa tietokoneella jotai tehdä. :twisted:

mie olen koittanu noita staarin omistajiakin lähestyä viestein että joutaisko joku testaamaan että lähtyykö autosta vikaa sitäkautta, van ei tuu vastauksia.
kae se pittää ajaa tuo auto jäälle vielä kun niitä on ja auto liikkuu. :D
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Niin onko tähän autoon laitettu veholla yms paikassa vakiosofta vai ei ja onko staarilla tutkittu sen jälkeen?
Eli virallisella kaapelilla päivitetty vakioksi?
Se ELM palikka torque softalla ei näytä 1.6 baaria enempää.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hopeahuoli kirjoitti:niin korjataan vielä että se auton orkkis ohjelma josta puhun on se ohjelma jolla mie ostin auton ja se on mitä ilmeisemmin edellisen omistajan puheiden mukaan tehty virityspiste.comissa.
ja ihan orkkis 315 softa kai on jääny sinne virityspisteen koneelle. kai :problem:

nyt tosiaan tuon virityspisteen softan palautus ei onnista jostain syystä? sillähän auto pelasi ilman vikatilaan menoa.
voiko tuohon softaan tehdä jonkun hiton "lukon" tai varon että sitä ei voi pistää muilla ku sen virityspisteen piuhoilla takasi?
muutenhan tuota softaa vois levitellä osaavissa käsissä kuka vaan.

alakaa se pikkuhiljaa vituttamaan tämä sekoilu johon ei voi ite vaikuttaa muuten kun näköjään rahaa jakamalla niille jotka osaa tietokoneella jotai tehdä. :twisted:

mie olen koittanu noita staarin omistajiakin lähestyä viestein että joutaisko joku testaamaan että lähtyykö autosta vikaa sitäkautta, van ei tuu vastauksia.
kae se pittää ajaa tuo auto jäälle vielä kun niitä on ja auto liikkuu. :D
Voi tehdä "lukon"
mutta toisaalta kukaan ei semoissta halua levitää ainkaaan kukkan ne osavat kädet omaava

kanattaa niitä lähestyessä mainitta että hommia ei tarvitse tehdä ilmaiseksi se ehkä lisää
työ haluja

nim kumipään maintsema veholla päivitys vakioksi on yksi vaihtoehto
sitten vaan tulee se kun mekanisia muutoksi on tehty niin ei toimi kunnes jostain saa taas semmoisen ohjelman missä on muutokset
tehty niitä mekaanisia muutoksia vastaaman...
Mökkillä
'
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

ei ole vehon asentamaa orkkis ohjelmaa ollut sisässä.
ainoastaan tan tunepajan laittama orkkis 315:sen ohjelma joss oli dpf ja egr poisto tehty ohjelmallisesti. silloinkaan ei staarilla kahteltu mitä siellä tapahtuu van ei se moottorin vikavaloa sytyttäny. vikatilaan meni ihan samanlailla.

olen mie muistakkseni viestiin laittanu että ei tarvi ilmaseksi hommia tehdä. en tiedä missä hinnoissa ihmiset palveluaan pitävät van olettasi että 50€ tunti vois olla ihan ok hinta puhtaana käteen vian etsimisestä.
ammattilaiselta tuskin kahtatuntia enempää siihen menis aikaa.
ja voiskai sitä tonnin maksaa heleposti hanskaan jos se ehtijä vielä osaisi ohjelman siihen vääntää jolla kippo toimisi normaalisti.
olettaen että koneesta ei paljastu mitään mekaanista vikaa.

onkosta kellää kokemusta esim tuosta chiptuning firman hommasta joka oikeen sivullaan mainostaa korjaavansa muiden tekemiä ohjelmoiti kämmejä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hopeahuoli kirjoitti:ei ole vehon asentamaa orkkis ohjelmaa ollut sisässä.
ainoastaan tan tunepajan laittama orkkis 315:sen ohjelma joss oli dpf ja egr poisto tehty ohjelmallisesti. silloinkaan ei staarilla kahteltu mitä siellä tapahtuu van ei se moottorin vikavaloa sytyttäny. vikatilaan meni ihan samanlailla.

olen mie muistakkseni viestiin laittanu että ei tarvi ilmaseksi hommia tehdä. en tiedä missä hinnoissa ihmiset palveluaan pitävät van olettasi että 50€ tunti vois olla ihan ok hinta puhtaana käteen vian etsimisestä.
ammattilaiselta tuskin kahtatuntia enempää siihen menis aikaa.
ja voiskai sitä tonnin maksaa heleposti hanskaan jos se ehtijä vielä osaisi ohjelman siihen vääntää jolla kippo toimisi normaalisti.
olettaen että koneesta ei paljastu mitään mekaanista vikaa.

onkosta kellää kokemusta esim tuosta chiptuning firman hommasta joka oikeen sivullaan mainostaa korjaavansa muiden tekemiä ohjelmoiti kämmejä?
Kannatta lähteä likkelle siitä vakio ohjelmasta
sttaa hyvin olla että nykyinen on tahty niin että menee vika tilan mutta estä näkämestä miksi niin tekee
eli saa tutkia vikka kuinka mutta mittän ei löydy ja vaikka löytyisi niin korjauksen jälkeen ei eihkä kuitenkaan pysty kuittamaan korjatuksi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Jos tosiaan saastelaitteita on poistettu softasta, sieltä lähtee sitä vikakooditaulukkoakin pois ja staarikaan ei silloin osaa kertoa,
mikä autoa vaivaa. Eli siksi ehdotan sitä virallista päivitystä ja sen jälkeen staarilla tutkimista.
Sitten kun auto on kunnossa, niin sen jälkeen vasta niitä softailuja.

Toki tässähän voi olla joku ihan yksinkertainenkin vika, mikä heti staarilla näkyisikin.
Mutta tuolla edellämainitulla kaavalla se viimeistään löytyy, eikä tarvi summassa osia vaihtaa.

Tähän laitat missäpäin auto majailee, niin saa helpommin apuja.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kumipää kirjoitti:Jos tosiaan saastelaitteita on poistettu softasta, sieltä lähtee sitä vikakooditaulukkoakin pois ja staarikaan ei silloin osaa kertoa,
mikä autoa vaivaa. Eli siksi ehdotan sitä virallista päivitystä ja sen jälkeen staarilla tutkimista.
Sitten kun auto on kunnossa, niin sen jälkeen vasta niitä softailuja.

Toki tässähän voi olla joku ihan yksinkertainenkin vika, mikä heti staarilla näkyisikin.
Mutta tuolla edellämainitulla kaavalla se viimeistään löytyy, eikä tarvi summassa osia vaihtaa.

Tähän laitat missäpäin auto majailee, niin saa helpommin apuja.
Nyt jo 2 "ääntä" tälle ratkaisumallille

miks oli syy alkujaan poistaa se hiukkas suodatin
sen hajoaminenhan on yleensä oire jostainmuusta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

hiukkasen poiston on tehny joku jolta ei pääse tätä asiaa kysymään. :roll:

kiitoksia vastauksissa. kai se on mersun marmorille mentävä valittamaan. viel yks kyssäri (johon saan vastauksen tietty marmoriltakin) van pitääkö sinne veholle viedä koko kosla vai riittäneekö ecun toimittaminen?

enitenhän tässä tympii tuon softapajan tyyli hoitaa asiaa. nyt menny jo 4kk ja ei vaan saa hommaa toimimaan.
jos sen autossa olleen toimivan softan olisi saanu mainoksien mukaan takas autoon niin homma olis selvä.
ei kehtaa vielä haukkua nimeltä tekijöitä. tais niillekin tulla puun takaa tämmönen tapaus. :eh:
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Koko auto veholle tai vastaavaan firmaan, missä virallinen staari.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, tässä sopassa on kyllä jo tarpeeksi kokkeja ja neuvotkin on mielestäni ok.

Pari ajatusta kuitenkin.

Sprintterin softa on pirullisen vaikea, se näyttää yksinkertaistetulta henk. auton softalta - ja sitähän se varmaan onkin.
Mutta hankaluutena siinä on se, että paljon toimintoja, joille henk autossa on omat karttansa, on Sprintterissä hoideltu yhdellä kiinteällä bitillä, tai arvolla.
Sittenkun muutat softasta, sinällään aivan okeita ja "vaarattomiakin" karttoja, voi lopputuloksena olla vaiva, jolle ei löydykkään mitään järjellistä syytä, eikä se vahingossakaan viittaa siihen oikeaan vaivan aiheuttajaan.
Ja kaikki edc16 Sprintterit pitäisi lukea bdm:llä, jotta varmaan kaikki tieto tulisi näkyville.


Sitten, kun on kyseessä käytetty auto, joka käyttäytyy kummallisesti.
Niin ei ole aivan yksi, eikä kaksikaan kertaan, kun niissä ei enää olekkaan sen auton alkuperäinen softa, vaan se on kokonaan voitu vaihdtaa sellaisesta versiosta, jossa ei esim nyt tässä tapauksessa, saastelaitteita ole ollenkaan.
Silloin tilanne ei korjaannu mitenkään, jos vaikka ko softaa kuinka korjaillaan "vakioksi".
Siellä on kuitenkin koko ajan väärä softa.
Syy ei todellakaan ole silloin softaajassa, olipa hän nyt kuka tahansa.
Kaikki kuitenkin kaadetaan sen, niskaan joka siihen viimeiseksi koskee.

Minusta sellainen mainostaminen, jossa "korjaillaan" toisten töitä, on lähinnä lapsellista.
Kukaan ei näistä tiedä niin paljoa, että tuollaiselle olisi oikeasti katetta.
Ja jokaiselle tapahtuu virheitä - ja suoranaisia töppäyksiäkin, ihan jokaiselle, varmasti.
En oikein korkealle arvosta toimintaa, jossa omaa osaamista pönkitetään ilakoimalla jonkun toisen vahingolla.
Kaikille aiheen parissa oikeasti puuhasteleville olisi eduksi mielummin se, että hoidetaan asia kuntoon sen kummemmin pullistelematta - se tärkein tässä kuitenkin on se, että se ihminen saisi sen autonsa kuntoon ja ajuun.


No, tämä nyt oli tämmöinen purkaus vaan.
Se on oikeasti hyvä neuvo, että kirjoituttaa auton runkonumeron perusteella vakioksi ja vasta sitten niitä muita toimenpiteitä sen päälle
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

soitin toiselle virityspisteen ukkelille ja kyselin siltäkin tästä tapauksesta.
oli tienpäällä joten ei voinut tarkistaa rekkarin perusteella oliko tää auto käyny heillä. sikäli koomista että se kysyi että minkä värinen rintteri oli kyseessä? :shifty: what?? tuli mieleen että oliko tälle kaverille sattunu vain yksi kpl kaikkia erivärisiä rinttereitä mitä niitä on tehtykään ja muistais ne ulkoa. :D tuntuu että yleesä ne on kaikki valkosia.. tai suurin osa.


no mutta keskustelu avasi mäni hyvin lyhyesti näin: tän nykyisen softauksen tehny lafka ois pitäny tyyliin heti nähdä että kyseessä ei ole originaali softa ja sen päälle ei kannata mennä tekemään mitään uutta softaa. mistähän ihme luvuista se nyt epäili että ne ei nyt täsmää ja homma ei pelitä sen takia jne jne. ja vaikka heiltä nyt löytyisi se mun auton orkkis softa koneelta, niin nyt kun purkissa on jonkun muun tekele niin he ei olta sitä riskiä että rupeisivat enää sen kans pelleileilee, vaan siihen pitäs käydä veholla ottaa kans se orkkis softa, kuten olittekin jo ohjeissanne kehoittaneet.
sitten jos haluisin sen heidän softan takas purkkiin ni se maksaa ihan täyden hinnan lähes joten ilmasia palautuksia ei tehdä.
hänen mielestään virityksen tehny paja sais maksaa viulut.


no soitin tuonne virityksen tehneeseen pajaan ja kerroin tän saman sinne. noo sieltä alko taas sama laulu periaatteessa kun aiemminkin, että ei sitä uutta softaa ole kirjoitettu sen virityspisteen softan päälle, van se on muutettu täysin vakion 315:sen kartoista muuttamalla. jne jne
ja ihmetteli että miksi virityspiste ottaa rahaa jo kerran muokatusta softasta kun he tekevät sen ilmaseksi jos heidän softan on joku muu paja onnistunut tyyliin samanlailla hukkaamaan tai muokkaamaan pieleen.

pitää tästä VIELÄ vääntää kättä kun homman hoito jäi hieman ilmaan kellumaan. aikovat kysyä TAAS heidän ohjelman toimittajalta ohjeita. ei ole kuulunu mittää. viikot vaan vierii etiäpäin. koetan viedä auton veholle lähiaikoina kuitenkin.

semmonen kyssäri, että sekö ei ole ihan sama jos toisesta vastaavasta 315:sta otettu vakio softa pistetään toiseen vastaavaan autoon sisään, vaan ne on jotenni runkonumeron perusteella yksilöllisiä?
onhan heilläkin näitä vakioita 315:sen ohjelmia jemmassa useita..
oli kuulemma vasta käyny tismalleen samanlainen mersu samalta vuodeltakin oleva kampe joka oli DPF vikaisena tullut softaukseen ja oli heti toiminut kun kello.. eli samat viritykset oli tehty mitä mullekin dpf, egr ja tehon nosto.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hopeahuoli kirjoitti:soitin toiselle virityspisteen ukkelille ja kyselin siltäkin tästä tapauksesta.
oli tienpäällä joten ei voinut tarkistaa rekkarin perusteella oliko tää auto käyny heillä. sikäli koomista että se kysyi että minkä värinen rintteri oli kyseessä? :shifty: what?? tuli mieleen että oliko tälle kaverille sattunu vain yksi kpl kaikkia erivärisiä rinttereitä mitä niitä on tehtykään ja muistais ne ulkoa. :D tuntuu että yleesä ne on kaikki valkosia.. tai suurin osa.


no mutta keskustelu avasi mäni hyvin lyhyesti näin: tän nykyisen softauksen tehny lafka ois pitäny tyyliin heti nähdä että kyseessä ei ole originaali softa ja sen päälle ei kannata mennä tekemään mitään uutta softaa. mistähän ihme luvuista se nyt epäili että ne ei nyt täsmää ja homma ei pelitä sen takia jne jne. ja vaikka heiltä nyt löytyisi se mun auton orkkis softa koneelta, niin nyt kun purkissa on jonkun muun tekele niin he ei olta sitä riskiä että rupeisivat enää sen kans pelleileilee, vaan siihen pitäs käydä veholla ottaa kans se orkkis softa, kuten olittekin jo ohjeissanne kehoittaneet.
sitten jos haluisin sen heidän softan takas purkkiin ni se maksaa ihan täyden hinnan lähes joten ilmasia palautuksia ei tehdä.
hänen mielestään virityksen tehny paja sais maksaa viulut.


no soitin tuonne virityksen tehneeseen pajaan ja kerroin tän saman sinne. noo sieltä alko taas sama laulu periaatteessa kun aiemminkin, että ei sitä uutta softaa ole kirjoitettu sen virityspisteen softan päälle, van se on muutettu täysin vakion 315:sen kartoista muuttamalla. jne jne
ja ihmetteli että miksi virityspiste ottaa rahaa jo kerran muokatusta softasta kun he tekevät sen ilmaseksi jos heidän softan on joku muu paja onnistunut tyyliin samanlailla hukkaamaan tai muokkaamaan pieleen.

pitää tästä VIELÄ vääntää kättä kun homman hoito jäi hieman ilmaan kellumaan. aikovat kysyä TAAS heidän ohjelman toimittajalta ohjeita. ei ole kuulunu mittää. viikot vaan vierii etiäpäin. koetan viedä auton veholle lähiaikoina kuitenkin.

semmonen kyssäri, että sekö ei ole ihan sama jos toisesta vastaavasta 315:sta otettu vakio softa pistetään toiseen vastaavaan autoon sisään, vaan ne on jotenni runkonumeron perusteella yksilöllisiä?
onhan heilläkin näitä vakioita 315:sen ohjelmia jemmassa useita..
oli kuulemma vasta käyny tismalleen samanlainen mersu samalta vuodeltakin oleva kampe joka oli DPF vikaisena tullut softaukseen ja oli heti toiminut kun kello.. eli samat viritykset oli tehty mitä mullekin dpf, egr ja tehon nosto.

Ei voi ihna miten vaan laitella ristiin vaikka olisi samanlaiseta autosta ja vielä samalla numerollakin,
monelaista voi näissä tapahtua

juuri oli työn alla tapaus jossa oli rajoitin otettu ohjelmasta pois ja olisi pitänyt saada päälle kats varten
lisäsksi ahtoja oli liikaa mistä satunainen vika,
oli sitten se mikälie salaus laitettu
(minkähän takia noihin saluksiin törmää yleensä tapauksissa missä ahtoja tms on pyydelty mahdotmia :roll: jotain "suutinkartta huijauksia" tehty)
niin että ulos ei tulle ilman ECU:un avaamista/reiäntekoa(riskinsä siinäkin mitä omistaja ei omistajakaan halunnut)
kun muutama nörttiyksikkö mikä lie kilotavu, tilanetta sitten päätey korjat juuri samanlaisen auton auton saman numeroisella ohjelmalla
ja auto ei käynnisty eikä ota vastaan sitä sitäkään mikä sieltä oli ulos saatu


suositellan vielä onkohan jo 4 kerta tässä jutussa yhteensä :)
että auto vehoon tai jonnekin missä on *:ri tehtaan tuella
ja siellä vakio ohjelma sisään, ylensä se ei paljoa maksa
(ja toivoa että onnistuu sen vakioohjelman laittaminensiellä aina ei valitettavasti onnistu minkä jälkeen on vaihtoehtoja uusi ECU ohjelmineen,
joku värkää sinne jotenkin muuten toimivan ohjelman"missä voi olla työttä uuden ECU:enu hinnan verran)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

No ni, Herttoniemen vedolla käyty ja tulos oli perinteinen. Käytetyllä rahasummalla olisi saanut toimivan ooppelin vuoden ajoajalla.

Eli softan palautus ei onnista. Semmoista nappia ei ole kuulemma olemassa joka palauttaa orkkis softan.
Eli he voivat vaan päivittää softan uudempaan versioon tai siis uusimpaan. Koska ohjelma näyttää että autossa on jo uusin softa sisässä niin tietokone ei edes yritä tai siis voi päivittää mitään kun ei ole mitään päivitettävää. :eh:
Sitten piti vakkari aktivoida samalla reissulla.
Se on periaatteessa nyt aktivoitu eli kaikki ketun portit on auki mitä pitää, van vakkari ei toimi.
Syytä ei tiedetä?

Heidän ohjeistus oli viedä auto jonnekin joka osaa ohjelmoida tuota moottorin ohjausta. Nämä ovat kuulemma hankalia kun joku on menny näitä muuttamaan ni ei voi tehdä muuta.

Hyppäsin autoon ja hei olihan ne saanu jotain aikaan. Moottorin vikavalo tillottaa päällä :clap:
Siinäpä se stoori.

No mitäs seuraavaksi tehdään?
Uusi moottorin ohjain maksais rapiat 2200€ joten ei ihan haluttaisi siihen jumppaan vielä mennä
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

FinlandMerceds kirjoitti:
Hopeahuoli kirjoitti:kyllä sitä avainta käänneltiin läppärin ohjeiden mukaan kun niitä ohjelmia ropattiin ees taas ja varmaan kymmentä eri versioita kokeiltiin. osa ei tosiaan ees toiminu olleskaan.

nyt boxissa pitäs olla vakio 315 softa egr ja pdf poistolla. sehän tässä kans o outoa kun vakio softa pistettiin jotta ahtopaine ois alhaisempi ja mahdolliset ilmavuoto ongelmat ois mukamas sitäkautta pienemmät, niin ihan saman ahtaa mitä sillä ns teho ohjelmalla.
mulla on joku kiinan ELM palikka ja torque ohjelma androidin kaverina josta tietoja kahtelen. tiedä sitten onko noihin lukemiin luottaminen??

mutta samalla palikalla työauton joka on 2011vm 316 vastaava rintteri (joo eri moottori etc) niin se ahtaa tismalleen saman 1,6bar. ehkä tuo uudempi antaa tuon max paineen jo 1500 kierroksesta etiäpäin tasaseen van omassa tuo 1.6bar tulee varmuudella 1600-1700rpm välissä. eli ei paljon eroa siinä suhteessa. tasasella 90km tunnissa ajossa samoilla kierroksilla 2200rpm molemmissa on noin 1 bar ahtoa.
tuntuis että sen suhteen ahdossa ei ole ongelmaa. :wtf:

mitens se nyt sitten ahtopaine on rajoilla että menee vikatilaan? onks nää liian suuria vakio koneeseen vai? mitä se pitäs olla? :eh:
Tuo ohjelmien roplaamine niin että välillä ei lähde käyntiin ei kuulosta kovin hyvältä
muokatiinko niitä siinä paikaan päällä eri versioksi vai mistä niitä tuli, mihin perustuu tieto nyt boxsissa olevasta

ko koneseen vakio osilla likaa painetta,

ahtopaine anturi on 2.5barin mistä 1bar kuluu normali ilmanpaineesen
mistä tulee että 1+1.6 on anturi poissa toiminta alueelta
täsä on hieman vanhempaa juttua samanmoisesta rintteristä ja sen viritykstä. siinä tuikku kertoo vakionakin ahtavan kivasti 1.8bar :shifty:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=127153" onclick="window.open(this.href);return false;
eli liekköse vakionakin sitten pois alueelta? what :wtf:
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

pieni lisäys vielä mitä VEHO sai aikaan. nyt kun kiikutin autoa taas pidemmän ryykösen niin eipäs se kulje enää kun 93km/h joten kun niiden piti ohjelmoida vakionopeuden säädin toimintaan, niin ovat nyt onnistuneet saamaan nopeuden rajoittimen päälle!?
joten hymm onko ne sittenkin saaneet siihen originaali ongelmaan sisään mene ja tiedä :?: auto on suomeen tullessa rekisteröity kuorma-autoksi.. saksan historiaa en tiedä.

täytyypi sanoa että mersun huollosta ei kiillottunut kuva yhtään. :roll:
viimeksi kun käytin firman rintteriä veholla kun etupäästä kuului lotinaa/kolinaa kun rattia käänteli, niin annoin huoltoon viedessä suullisesti ohjeistuksen että niveliä ei pidä vaihtaa koska olin just käyttänyt auton katsastuksessa ja siellä kaikki oli ok. että vika on raidetangon suunnalla.
kun kuittasin tyä selostetta, niin raksi oli pistetty ohjaus nivelien kohtaan. joten sanoin sille virkailijalle, että jos mie saisin tämmösen lapun asentajan nokan eteen niin miehän varmaan rupeisin vaihtamaan niitä niveliä.. niitä ei pidä vaihtaa.
aha vastas virkailija ja sanoi että hänpä kirjoittaa tähän vielä semmosen saatelman...
2päivän päästä kun hain auton ja hyppäsin rattiin niin sama lotina oli ohjauksessa. marssin tiskille kysymään että mitähän tähän on tehty?
ootappas hän kahtoo.. joo sinne on vaihdettu raidetangon ja alapallonivel. :thumbup: :clap:

sittä marsittiin asentajan kans kuuntelemaan tuota ääntä. se ajo auton halliin niin nopsaan että en kerenny ees kahtomaan mitä se teki kun jo toi autoa vastaan. nyt se on kunnossa. kiristin hieman raidetankoa.. ohjaus jäykisty melekosesti.. ja 2kk päästä se alko taas kolisee.. nyt o menty jo 3vuotta van ku ei puhu katastuksessa mitään ni eivät nuo sitä huomioi..
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

On siinä 4 bar mappi anturi, eli 3 bar ahtoja ymmärtää.
Jos luet niitä paineita semmosellä kännykkämokkulalla, niin se ei näytä kuin 1,6bar max se kännysofta.

Tuohon rajoitinhommaan, se menee monesti päälle, kun käytetään vehon staarissa kii, sen kyllä saa nätisti poiskin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tämä nyt on vähän tällaista turhaa jälkiviisastelua, mutta itselle ei vain mahdu järkeen miksi noita softia pitää ronkkia. Näillä bittinikkareilla täytyy olla melko kova usko omaan osaamiseen, kun kuvittelevat hallitsevansa nämä paremmin kuin valmistajat, mutta sitten kun jotain menee pieleen, niin ei enään osatakkaan korjata omia sohlailuja, vaan vastuu siirtyy asiakkaalle... :problem:

Mitähän käytännön merkitystä on sillä, että tuollaiseen mersun cdi koneeseen saadaan muutama kymmenen hepoo lisää??? no ei varmasti yhtään mitään ja jos jotain teoreettista kulutussäästöä saadaan aikaan, niin hyöty katoaa moninkertaisesti tässäkin ketjussa kuvattuihin ongelmiin :thumbdown:

Väittäisin, että "optimoidulla" ohjelmalla et ole yhtään aikaisemmin perillä ja vakiolla et myöhästy yhtään useammin :roll: Vakio Sprintterikin kulkee paljon kovempaa, kuin mitä sillä on miellyttävä ja mukava ajaa. Lähemmäs miljoona noilla Sprinttereillä on tullut ajelttua eikä niilä jalkoihin ole jäänyt :roll:

Jos tehoa haluaa lisää, niin miksi ei sitten osta heti kättelyssä sillä isommalla koneella? V6:n perässä kulkee jo kärrykin, mutta 313cdi:n perässäkin se on perille saatu.

Että tämmöistä :think:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

joo halvemmaksi ois varmaan tullu ostaa se 316 saksasta mitä mietinkin aluksi van kun tuntui noissa 651 moottoreissa olleen lastentauteja eikä uudempiin malleihin ois ollu "varaa", niin aattelin tän 646 version kulettavan vähemmillä murheilla. no mutta muutama kuun kierto kerkes vierähtää taas ja selvittely työ tuotti uusia tietoja.
autoliike ei ollutkaan käyttänyt autoa veholla dpf huollossa, vaan VETELISSÄ sijaitsevassa ei merkkiliikkeessä, jossa autoon oli pitänyt tehdä pikainen huolto jotta vika saatais poistumaan.
dpf oli täällä tyhjätty ja ohjemasta poistettu. vetelin ukko kertoi että autoliike ois halunnu siihen jonkun miedon virityksenkin, van sen verran se oli softaa kahtonu ja todennu että siellä oli jo jotain tehty, joten oli vaan tehny dpf ohjelman.

no mitäs muuta: vein auton tuonne chip-tuningille koska linjojen läpi tuli semmoonne vakuus, että kyllä auto vakioksi 100% varmasti saadaan.
siellähän dilemma alkoi sitten selviämään. vikakoodiahan tuo poksi antoi alkujaan useita sivuja jos mistäkin viasta.. boxi oli siis tuhannen sekaisin ainakin kolmen eri softaajan käsittelyn jäliltä. ym semmosta pientä.. mm:80% vikadiagnoosista oli ns deletoitu :shock:
no kun vakio softa oli purkissa, niin vikakoodit tuli tietty egr, dpf vastapaine anturista ja PRESSURE REGULATOR 0 928 400 508 piirin katkoksesta. tälle venttiilille oli boxiin syötetty joku vakio säätöarvo 20%.. (toivottavasti en muista paljoa väärin, mutta jotenni noin se meni)

sähköjen selvittely paljasti että bosin päässä kyseisen säätimen pinnit ei ottaneet kontaktia. nämä korjattiin. säätimen päässä huomattiin että liittimen sisässä oli dieseliä, eli itse säädinkin voi vedellä viimeisiään. onko muilla käyny näin että tuo säädin rupee vuotamaan ulospäin?? :eh:

viaksi jäi siis dpf ja egr jotka sitten otettiin perinteisesti softalla pois pelistä. :thumbup:
auto toemi paremmin ku kertaakaan aiemmin.

nii joo vakkarikin rupesi toemimaan. van kun auto nyt siellä veholla muuttui taas kuorma-autoksi, niin se toimii vaan 93kilsaan asti. joka riitti siihen että heti piti tolpasta ottaa 140€ pikavoitto kun auton hain pois pajalta. voe per...
rajoitin on nyt ohitettu kuitenkii että pedaalilla pääsee niin lujaa kun uskaltaa.
pitäs vehon vielä palauttaa tuo kämminsä kunhan saavat jonkun todistuksen että auto ei ole enää kuorma-auto.

no van vielä kun saisin alumiini vannepultit niin vois vaihtaa suvigummit alle niin vois ajella taas. nehän ei tietenkään tulleet auton mukana vaikka aluvanteet oli myyntikuvissa alla. soitto myyjälle ja lupas laittaa tulemaan mahd pian, van koska liike sijaitsee näköjään VETELISSÄ, eikä seinäjoella josta auton hain, niin ne voi olla aika hitaasti tulossa. :roll:
Hopeahuoli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 06.12.2017 13:28

Re: w906 sprintterin pienet tekniikka murheet

Viesti Kirjoittaja Hopeahuoli »

sama vaiva jatkuu. :crazy:

vikakoodi viittais tuohon painesäätimen piirin viallisuuteen. säädin joka on pumpun kyljessä.

no nyt on seuraavanlainen dilemma, että uusi osa ja vanha osa on pinneistä mitettuna antaa 2,9 ohm. ja jostai netin syövereistä (https://obd2-bg.com/cms/user/files/crlr ... ual-en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) tietoa että cp3 pumpulla tuon säätimen ohjearvo pitäs olla 2-2,7ohm.
2.9 ohm olisi cp1h säätimelle sopiva arvo.
mielestäni ulkonäöllisesti pumppu on kyllä CP3 mallia eikä CP1 sarjaa. :eh:

joten voiko mulla vaan olla väärä osa vaikka se rekkarin tietojen mukaan on tilattu netistä. ei siis marmorilta.

autossa paikallaan ollut osa numero oli 0 928 400 604 (joka voi olla vaihdettu jossai vaiheessa :?: ) ja uusi osa joka tuli on muuten sama paitti 3 viimestä numeroa on 508.

johdot ja pinnit tuon piirin suhteen olen käynyt läpi joten niissä ei ole fiilua.
Vastaa Viestiin