ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Millainen on W124:n irroitettavan ORIS-koukun rakenne, lähinnä lukitusmekanismi ja siihen liittyvä pyörivä nuppi/kahva??
Sain nimittäin auki koukun lukon (sahaamalla kahvan ja koukun väistä), ja lievällä voimankäytöllä pyöreä muovikahvakin lähti liikkeelle, mutta koukku ei vain irtoa. Runsasta voitelua ja voimankäyttöä mm. muovivasaran paukuttelun muodossa on kokeiltu.
Iski epäilys, että se pyöreä muovihantaaki "lipsuu" akselillansa eikä avaa lukitusmekanismia. Ainakaan mitään ei näytä tapahtuvan koukun "sisällä", alta päin katsopttuna, kun kahvaa kääntää. Kahva kääntyy myös reilusti yli manuskan kuvassa näytetyn "auki" asennon.
Uskaltaisiko muovikahvan vetää väkisin irti jolloin pääsisi akseliin kiinni? Vai auttaisiko koukussa kuskin puolella olevan muovilevyn avaminen - onko sieltä mahdollisuus kiertää lukitusmekanismia?
Ja koukku on siis tämä:
Sain nimittäin auki koukun lukon (sahaamalla kahvan ja koukun väistä), ja lievällä voimankäytöllä pyöreä muovikahvakin lähti liikkeelle, mutta koukku ei vain irtoa. Runsasta voitelua ja voimankäyttöä mm. muovivasaran paukuttelun muodossa on kokeiltu.
Iski epäilys, että se pyöreä muovihantaaki "lipsuu" akselillansa eikä avaa lukitusmekanismia. Ainakaan mitään ei näytä tapahtuvan koukun "sisällä", alta päin katsopttuna, kun kahvaa kääntää. Kahva kääntyy myös reilusti yli manuskan kuvassa näytetyn "auki" asennon.
Uskaltaisiko muovikahvan vetää väkisin irti jolloin pääsisi akseliin kiinni? Vai auttaisiko koukussa kuskin puolella olevan muovilevyn avaminen - onko sieltä mahdollisuus kiertää lukitusmekanismia?
Ja koukku on siis tämä:
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 793
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
On painettu
Nostaa? Siis vetää ulospäin?
Kyllä minä sitä nuppia painoin alaspäin (siis akselin suunnassa kohti koukkua) sen verran kun se suosiolla liikkui ennen kuin kääntelin sitä.
Käsivaralta siinä tuntui olevan jonkinlainen pykälä joka esti sen liikkumisen, jos ei painanut.
Näinhän toismies autoja korjaakin - jos ei peli liiku, niin vääntövarsi on liian lyhyt tai paineilmalaite liian heikko
Kyllä minä sitä nuppia painoin alaspäin (siis akselin suunnassa kohti koukkua) sen verran kun se suosiolla liikkui ennen kuin kääntelin sitä.
Käsivaralta siinä tuntui olevan jonkinlainen pykälä joka esti sen liikkumisen, jos ei painanut.
Näinhän toismies autoja korjaakin - jos ei peli liiku, niin vääntövarsi on liian lyhyt tai paineilmalaite liian heikko
Re: On painettu
Joo vetää sivulle eli vänkärinpuolelle.rainerb kirjoitti:Nostaa? Siis vetää ulospäin?
Käsivaralta siinä tuntui olevan jonkinlainen pykälä joka esti sen liikkumisen, jos ei painanut.
Eli väärin meni
No joo, väärinhän tuo meni. On koukku sen verran jumissa ilmeisesti monen vuoden (koko auton eliniän?) irroittamattomuudesta, että tuo nuppi ei ulospäin hievahtanut milliäkään.
Kiitos avusta, pitää tänään taas ihmetellä.
Siitähän ei ollut vielä tietoa mitä kannattaisi tehdä, jos nuppi pyörii akselillaan? Vedän kokonaan irti ja hitsaan siihen lenkkiavaimen?
Kiitos avusta, pitää tänään taas ihmetellä.
Siitähän ei ollut vielä tietoa mitä kannattaisi tehdä, jos nuppi pyörii akselillaan? Vedän kokonaan irti ja hitsaan siihen lenkkiavaimen?
Mitä ihmettä, eikös sitä nimenomaan pidä painaa tuota nuppia? Itselläni ainakin farkussa toimii niin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No niinhänse onkin, täytyi oikein käydä tarkistamassa.Timo L. kirjoitti:Mitä ihmettä, eikös sitä nimenomaan pidä painaa tuota nuppia? Itselläni ainakin farkussa toimii niin.
Tosiaan painaa ja kääntää ja pitää siellä AUF-asennossa sitä ja samalla nostaa koukusta ylöspäin, että pääsee koukun etupuolella olevat kynnet nousemaan ylös ja vapautumaan.
Mulla on kans tuossa 4-satkussa samanlainen koukku kiinni ja kyllä piti taistella että sen sai irti. Nuppi oli jotenkin hajalla (en muista tarkkaan)ja nupin sisus pyöri hutia. Sen sai kyllä korjattua.
Nupin saa irti kun lyö ohuella tuurnalla sokan pois sieltä nupin ja koukun rungon välistä. Koukun irroitusmekanismin saa näkyville kun irroittaa sen alapuolella olevan suojamuovin. On kiinni rungon läpi menevällä tapilla.
Näkyy tuossa kuvassasi alimmaisena. Älysin tämän vasta kun olin särkenyt sen muovin. Sieltä sivutulpan alta ei löydy kuin jousi.
Koukun lukitushan toimii niin että nuppia painettaessa ja pyöritäessa koukun rungon sisässä oleva terästappi liikkuu alas ja nuppi vapautettaessa jousi painaa tapin ylös jolloin koukku lukittuu.
Mulla ainakin oli se tapin koneisto/itse tappi niin jumissa että tarvitis pitkänaikaa herkitellä ennekuin irtosi.
Nupin saa irti kun lyö ohuella tuurnalla sokan pois sieltä nupin ja koukun rungon välistä. Koukun irroitusmekanismin saa näkyville kun irroittaa sen alapuolella olevan suojamuovin. On kiinni rungon läpi menevällä tapilla.
Näkyy tuossa kuvassasi alimmaisena. Älysin tämän vasta kun olin särkenyt sen muovin. Sieltä sivutulpan alta ei löydy kuin jousi.
Koukun lukitushan toimii niin että nuppia painettaessa ja pyöritäessa koukun rungon sisässä oleva terästappi liikkuu alas ja nuppi vapautettaessa jousi painaa tapin ylös jolloin koukku lukittuu.
Mulla ainakin oli se tapin koneisto/itse tappi niin jumissa että tarvitis pitkänaikaa herkitellä ennekuin irtosi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Nuppi irtosi, koukku ei...
No niin, kunnialla sain sen vetokoukun nupin irti lyömällä sokan pois. Oli helppo homma. Akseli pyörii herkästi pihdeillä pyörittäessä, ja alapuolelta katsottuna joku osa siellä silloin liikkuukin... Akseli on jousikuormitteinen ja pyörähtää takaisin lukitusasentoon heti kun akselista irroittaa pihtien otteen.
Mutta koukku ei liiku. Ei vaikka itkisi. Ei liiku. Vielä... Ohutta öljyä, kevyttä vasaran pauketta ja auton nostamista tunkilla vetokoukusta on jo tarjottu.
Mitähän vielä keksisi?
Mutta koukku ei liiku. Ei vaikka itkisi. Ei liiku. Vielä... Ohutta öljyä, kevyttä vasaran pauketta ja auton nostamista tunkilla vetokoukusta on jo tarjottu.
Mitähän vielä keksisi?
Ei ole ehtinyt
Enpä ole vielä ehtinyt tuon kimppuun, kun tuli juhannus väliin ja piti lähteä autolla reissuun. Yritän tällä viikoilla ehtiä kurkkimaan lisää sinne koukun alle...
Tuossa pari kuvaa koukusta. Kakkoskuvassa nuppi siinä asennossa että koukku irtoaa. Koukkua kun irroittaa niin tuos ylätapin liikutusmekanismin välitys on siinä lopussa hyvin nopea eli alkuun nuppia saa pyörittää mutta lopussa jäykkenee ja ihan pienellä liikkeellä se tappi painuu sisään.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Aiheeseen liittyen.
Minkä näkönen mahtaa olla farmarissa tai sedanissa tämä koukku paikallaan? Jääkö paljon näkyviin ku nuppi irti ja tartteeko koloa tehä puskuriin?
Minkä näkönen mahtaa olla farmarissa tai sedanissa tämä koukku paikallaan? Jääkö paljon näkyviin ku nuppi irti ja tartteeko koloa tehä puskuriin?
S124 & W124
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Se näkyy näin paljon:Dixon kirjoitti:Aiheeseen liittyen.
Minkä näkönen mahtaa olla farmarissa tai sedanissa tämä koukku paikallaan? Jääkö paljon näkyviin ku nuppi irti ja tartteeko koloa tehä puskuriin?
...siis tuo orkkiskoukku. Kun koukku on otettu irti, sen runko-osan päälle kuuluu muovinen suojus. Ei koloa puskuriin. Toteutus on siistein näkemäni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Kesällä laitoin farkkuun tuollaisen koukun ja ei siitä juuri muuta näy, kuin sähköpistoke, kun nuppi on irti. Puskuria ei tarvitse leikata yhtäänDixon kirjoitti:Aiheeseen liittyen.
Minkä näkönen mahtaa olla farmarissa tai sedanissa tämä koukku paikallaan? Jääkö paljon näkyviin ku nuppi irti ja tartteeko koloa tehä puskuriin?
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Mahan ostaa suosiolla tommosen vaikka saksasta jossei suomesta löydy.nykki kirjoitti:Kesällä laitoin farkkuun tuollaisen koukun ja ei siitä juuri muuta näy, kuin sähköpistoke, kun nuppi on irti. Puskuria ei tarvitse leikata yhtäänDixon kirjoitti:Aiheeseen liittyen.
Minkä näkönen mahtaa olla farmarissa tai sedanissa tämä koukku paikallaan? Jääkö paljon näkyviin ku nuppi irti ja tartteeko koloa tehä puskuriin?
S124 & W124
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
mulla on tuommoinen oris koukku joutilaana
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Piru täällä oli tämmönenki postaus. En jostaki syystä oo aiemmi nähny vaikka oon katellukki tätä topiikkia.Timo L. kirjoitti:Se näkyy näin paljon:Dixon kirjoitti:Aiheeseen liittyen.
Minkä näkönen mahtaa olla farmarissa tai sedanissa tämä koukku paikallaan? Jääkö paljon näkyviin ku nuppi irti ja tartteeko koloa tehä puskuriin?
...siis tuo orkkiskoukku. Kun koukku on otettu irti, sen runko-osan päälle kuuluu muovinen suojus. Ei koloa puskuriin. Toteutus on siistein näkemäni.
Vaa tommone mahtaa ny tulla mullekki.
S124 & W124
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Nostetaas tätä! Itsellä samaa ongelmaa s124 farkussa tuon oris vetokoukun kanssa, sivulla oleva nuppi pyörii 1-2 kierrosta tyhjää eikä "koneisto" liiku, mikä mättää ja miten saan koukun kuulapään irti? ja mikä sokka kyseessä jolla saa nupin irti?
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Osaako joku auttaa?
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Oletko kokeillut liuottaa eli ruiskuttaa useaan otteeseen sinne ruosteenirrotinta ja sitten moukaroida sitä pajavasaralla/lekalla? Voimaa pitää siis käyttää. Sedanissa koukku oli aikoinaan jumittunut paikalleen ja em. metodilla lähti irti. Jospa se auttaisi tuohon mekansimin jumimiseenkin.
Nimim. "jos se ei toimi, lyö sitä"
Nimim. "jos se ei toimi, lyö sitä"
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Joo rasvattu on vaikka minkä näkösellä crceellä eikä auta, tosiaan pyörii se sivussa ole nuppi vaan tyhjää eikä koneisto liiku... miten tuon nupin siis saa pois tuosta? mistä sokasta oli aikaisemmin tässä ketjussa puhetta?
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Olisikohan nuppi kiinnitetty ohuella putkisokalla akseliin? Tehokkaalla lampulla tiiraamaan rungon ja nupin välistä, siinähän on pieni rako.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Noniin kiitos pitääpä yrittää tuota!
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Re: ORIS vetokoukun lukitusrakenne?
Nostetaas tätä nyt vielä, elikkäs nyt mersun laajan ruostekorjauksen yhteydessä rupesin kattomaan tuota koukkua, sain lyötyä tuon sokan tuolta pois ja näin ollen nuppi irtosi. Nupin metallinen osa siis pyörii tyhjää, miten sen saa siis korjattua? Kun sellaista tässä ketjussa aikaisemmin puhuttiin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94