S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vikaa !?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vikaa !?

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vikaa !? Onko laturissa jotain tai jossain muualla jotain tasausmuunninta joka olis sökö?? Jos releessä vika niin eikö oireilisi, muttei polttaisi sulakkeita ??
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

No mittaa nyt ensin mitä se lataa...jos menee ylijännitteen puolelle niin kyllähän se leikkaa sen..en tedä että sulakkeen poltolla vai ihan katkomalla mutta jostain lähdettävä liikkeelle.
Toisaalta jos olisi kytkentä kaavio niin näkisi mitä toimilaitteita on sulakkeen takana.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Lataa 13,9 volttia, ja löysin kuin löysinkin jutun että olis lataussäätimes vikkaa, uusin huomenna.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Lataussäädin eli se hiilipaketti, prkl että pitää olla pöljä ... 8) :lol:
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Pöljää ei auttanu, uusi säädin vaihdettu mutta polttaa sulakkeen heti kun vääntää virrat päälle. Kokeiltun ehjällä releelläkin, sama homma, mikä neuvoksi ? Toisella akulla kokeilen huomenissa.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla yj-relekin viallinen mutta sen sulakkeen takainen tai -set laitteet pitää sun etsiä,joko kaaviosta tai kaikki sulakkeet pois ja virrat päälle ja sitten vain latomaan paikalleen kunnes poksahtaa....sitten katsot mitä sen takana on...luulisi kyllä perus sulakkeen ensin palavan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Nyt ollaa jännän äärellä.. Vanhassa releessä OLI 15A sulake eikä sekään siinä kestäny (kuuluu olla 10A). Uusi vanha rele kesti kerran käynnistää 10A ja 15A toimii.. Eli onkohan mahollista että rele vanhetessaan alkaa näin käyttäytyyn ??? Noh jokatapauksessa huomenna vien vanhan relee paikalliselle telvisioradiokorjaajalle jos vaikka viisastuttas.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutkin tossa alfameriä ja yj-releeltä menee joutokäynninsäätöventtiilille myös virtaa..oisko kela jotenkin oikosessa...nyppääpä johto irti.
Sitten menee myös sille joutokäynnin säätö yksikölle...siitä lähtevät toimilaitteet muut ei varmaan vaikuta koska yksikkö on eletroninen.
Hehkutuksen releelle menee myös pää virta..voihan sielläkin olla jotain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Jönsi kirjoitti:Nyt ollaa jännän äärellä.. Vanhassa releessä OLI 15A sulake eikä sekään siinä kestäny (kuuluu olla 10A). Uusi vanha rele kesti kerran käynnistää 10A ja 15A toimii.. Eli onkohan mahollista että rele vanhetessaan alkaa näin käyttäytyyn ??? Noh jokatapauksessa huomenna vien vanhan relee paikalliselle telvisioradiokorjaajalle jos vaikka viisastuttas.

Tosiaan vanhalle releelle ei alettu mitään tekemään ja tämä uusi vanha relekkin alkoi polttamaan 15A sulakkeita välittömästi kun käynnistää, tällä kertaa ei syttynyt ABS-valo :shock: niinkuin pitäisi :think: :problem: . Aika jännä on kun tuo relekkin nuin yksinkertainen eikä varmasti uudella ja vanhalla releellä mitään eroa, molemmat käytettyjä ja molemmat polttaa sen 15A sulakkeen kertalaakista. Täytyy kokeilla ihan pränikällä releellä jos sama jatkuu niin sitten jotain muuta keksittävä.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sulla nyt kyllä on johto jossakin oikosessa..jokos tässä on ne biojohdot...kai ne on dieselinkin ongelma?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

atlas kirjoitti:Sulla nyt kyllä on johto jossakin oikosessa..jokos tässä on ne biojohdot...kai ne on dieselinkin ongelma?

E300D 94:ssa ainakin on biohajoavia. Menee sitte imusarjan irrotushommiksi joka ei mikään kamala homma ole. Samalla saat jynssättyä sen sisältäpäin puhtaaksi ja myös kannessa olevat imuaukot. Tuo johtosetti on sen muovisen kourun sisässä joka menee imusarjan alla. Ennen kun alat johtokourua aukomaan ni ota akun miinuskenkä irti.

Imuaukkoja kun putsaat ni varmista että ko imuaukon venttiili on kiinni ja saapusoilla on paineilmaa. Tartet myös hyvälaatuista kutistesukkaa tinakolvin sekä sähköjohtoa useammalla eri paksuudella. Niin ja pitkää pinnaa :wink:

Jos et aio uusia johtoja ni en tiä kannattaako edes aukoa sitä kourua tai ainakaan paljon liikutella niitä johtoja siellä kourussa ei kannata. Lähtee vaan lisää johtojen suojakuorta rti ja sit ainakin on pakko uusata johdot.

Jos uusit murtuneet johdot imusarjan alta rintapeltiin saakka ja peset imusarjan + imuaukot koko hommaan saa varata aikaa parikin päivää ni ei tarte asua mersun pellinalla :)

Kuulostaa paljo isommalta hommalta kun itseasiassa edes on. Kenenkään ei mitään stalderintaittoja tarvi osata tehdä vaan on ihan perushommaa :D


Edit: Löysin samasta hommasta ittetekemäni jutun: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0D#p975655" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Peeerkele !! Kiitos neuvoista, täältä löytyy sitä pitkää pinnaa ja mielenkiintoa :twisted: Täytyy ottaa väliviikoilla käsittelyyn oikein viimisen piälle. Sit vielä tuo imuaukkojen putsaus.. näkee ihan selvästi että imuaukko on kiinni ? Kampiakselin päästä pyörittämällä kohdilleen ? Painoit sinne venttiiliä vasten paineilmaa :think: . Täytyy raportoida sitten kun otan käsittelyyn ..

Muuten pari kuvaa tuossa kun 2 viikoa pukilla ja 4 viikkoa teltassa ja melkeipä tuli asuttua peräkontissa :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä juttua imusarjanputsauksesta kun sen tein tuolle W124 250DT:lle. Kutossivun ekapostauksesta eteenpäin kun kattelet. On kuviakin.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... a#p1008806" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Jönsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Su 13.04.2014 10:12

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja Jönsi »

Konetilan johdotuksia tutkimassa ja ei ihme että sulakkeita polttaa kun johdot ihan syltyssä :x , täytyy uusia.

Mikäs mikäs pontti on nuilla imuputken ja imusarjan alipaineläpillä???

Ja uskaltaa käyttää kaynnissä ilman imusarjaa?? Säikähtääköhän sitä piettääkö meteliä :P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 E300TD -93 polttaa yj-releen sulakkeita, missä vika

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi käyttää ilman imusarjaa mutta katso ettei se imaise sinne rättejä ja avaimia...muutenkin lähistöllä on aina roskaa eli jos ei välttämätöntä niin ei käyttele.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin