W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

noniin, elikkäs kun ohjaustehostinta piti käyttää irti, niin luonnollisesti hihnaakin piti löyhdyttää ja irroittaa.. nyt kun olisin sitä hihnaa takasin laittaassa ja kiristämässä , niin hihnan kiristinmekanismi ei taida enää toimia (vai onko toiminutkaan kunnolla), kun ei pysty kiristämään enempää. joten kuinka tuon saa irti / tai toimimaan? kerran oon sen löysänny kun hihnaa irroitin, enkä oo mitään väkivaltaa kohdistanu niin on tainnu olla ennestään tuollainen

kuinka kireälle hihna kuuluu laittaa? ihan sormituntumalla vain vai mikä on hyvä nyrkkisääntö hihnan kireydelle?

Kuva
Viimeksi muokannut ttuppu`, La 23.02.2019 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

eikö ole tuttu juttu kellekkään? :o
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja atlas »

kiristimen kokonaisuudessaan purkaminen ei ole pikku juttu mutta kyllähän se sieltä tulee..ahdasta kylläkin.
Sulla on joko jengat korjkanneet tai tanko korvakko rikki...tämäkin selviää vain purkamalla.
Eroava suuksia löytyy kuitenkin konetyyppeihin nähden kun on erilaisia kierteitä.
Itse hihnan kireyteen niin tervettä järkeä..itse en ole vetänyt asteikon mukaan..monesti vielä se kasatessa kiristintä astekohta vai oliko siinä jokin levy menee väärin eli se ei sitten näytä totta mutta näin taisi olla neloskoneisissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Löysäsitkö myös hihnankiristimen pultin joka on on siellä ohjaustehostajan ja vesipumpun siivapyörien välissä? Tais olla 17mm kannalla!
Ei auta käännellä tuosta kuvassa olevasta jos ei ole ensin löysätty sitä!
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

sain itse tangon irti ja kävin tilaamassa uuden, 32€ koko hässäkkä, johon tulee mukaan osa joka taitaa olla juurikin atlaksen mainitsemassa paikassa, eli ahtaassa välissä.. ajattelin tehdä niin että vaihdan vain pelkän tangon ja "mutterin" ja jätän vaihtamatta sen möllykän joka hässäkän mukana tulee.. tuon pelkän tangon saa kyllä vaihdettua melko helposti mutta jos pitäis koko laitos purkaa niin sitte olisi kyllä työmaata,, löysäsin kyllä 17mm pultin ensin ennen kuin löysäsin tai kiristin hihnaa..
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja atlas »

itse en ole saanut tankoa vaihdettua kuin kokonaan irti koko höskä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

aijaa :o ainakin pois sain pelkän tangon helposti.. tangossahan on päässä tappi jolla se tulee kiinni.. kyllä mielestäni sen uuden tangon sinne saa laitettua tappeineen, ettei tarvitse purkaa kaikkea..
mutta jos näin on että täytyy purkaa , niin mitä täytyy purkaa?
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joo saahan sen pois mutta kun siinä on se lukko systeemi ettei se heti tipahda pois niin sitä et saa ylhäältä käsin.
No jos jos on kirurgin sormet niin aina parempi jos voi jotain tehdä liikaa purkamatta mutta itse päädyin tuohon ainoaan keinoon.
Toisekseen pitää muuten muistaa ettei liikaa kiri kun korvakko katkeaa siitä tangon päästä helposti..sitten koko laitos uusiksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

tarkoitatko lukkosokkaa tms joka tulee tapin päähän, jottei pääse pois kolostaan? joo, no mitäkaikkea täytyi purkaa tieltä?
Viimeksi muokannut ttuppu`, La 23.02.2019 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainiin tässä olikin se lukko sokka..joissakin on sellainen pelti lukko...no jos saat sokan yläkautta niin aina parempi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

niin tai ainakin tangon päässä olevassa tapissa on seekerin ura, niin eikös siihen nyt joku sokka kuulu päähän töpeksimään, jottei tappi pääse pois kolostaan,,
Viimeksi muokannut ttuppu`, La 23.02.2019 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei siinä mitään erikoista..kaikki edestä mikä jarruttaa ulos tuloa..taisi pitää ottaa kiilapyöriä ympäriltä,tehostimen pitkiä pultteja ..kyllä se avautuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W124 260e -92 hihnankiristin mekanismi

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

noniin, nyt kiristinmekanismi vaihdettu.. kokonaisuudessaan melko helppo homma. uusi osa maksoi 32€.. piti irrottaa ohjaustehostimen 2 pitkää pulttia, kiristimen iso pultti, kiristimen kaasujousi, yks kiilapyörä ja sitten vaan uusi tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Vastaa Viestiin