W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuuleen"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuuleen"

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Luit otsikon oikein :-)

Auton alla ei ole öljyä, jäähdytysnesteessä ei ole öljyä eikä nesteen määrä ole lisääntynyt (kannen stefa siis kunnossa). Itse päättelin että öljyn on kadottava palamalla dieselin mukana, mutta luulisi että pakokaasu olisi sinistä. Ei ole tottunut että vasta sisäänajettu 270 tkm ajettu om651 kone söisi öljyä lainkaan, joten hiukka yllätys oli että alarajassa oli mittatikkun asteikolla. Pari kk sitten vaihdettu öljyt ja nyt siis ajettu niillä rapiat 13 000 km. Alkuviikosta tulee tuhannen kilometriä ajoa, joten pääsee tarkemmin ihmettelemään onko todella niin, että öljy haihtuu savuna ilmaan.

Jenkkien foorumilta löysin jutun samaisesta koneesta ja siinä öljy pääsi vuotavien tiivisteiden (o-renkaiden kautta) välijäähdytinpiiriin ja sitä kautta turbon kautta polttoon. En tiedä liekö mahdollista, mutta se selittäisi mystisen öljyn häviämisen. Onko muita hyviä veikkauksia ja vinkkejä asian tiimoilta?
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja -230k- »

litra /13 000km ei kuulosta mitenkään epänormaalilta. monessa om651 kulutus senverran.
turbo voi päästää vähän öljyä läpi ja ainakin v6 koneissa oli muutamista mennyt huohottimen kalvoja ja sitä kautta "kadonnut" öljyä,en tiedä onko tämä mahdollista om651.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Lähinnä ihmetyttää kun ennen on mennyt huoltoväli 25 tkm ilman mitään öljyn lisäystä ja nyt sitten alkanut tuo mystinen katoaminen. Omiani kirjoitin avaustekstissä, kaippa se on teknisesti mahdotonta päästä ) välijäähdytinpiiriin öljyä. :-) Jonkun verran mulla turbo tihkuu öljyä ulospäin, muttei niin paljoa että lammikkoa alle tulisi. Autolla ajettu 370 tkm, eikä 270 tkm... Jäi yksi satatuhatta poikkeen :-)
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Basso-73 kirjoitti:Lähinnä ihmetyttää kun ennen on mennyt huoltoväli 25 tkm ilman mitään öljyn lisäystä ja nyt sitten alkanut tuo mystinen katoaminen. Omiani kirjoitin avaustekstissä, kaippa se on teknisesti mahdotonta päästä ) välijäähdytinpiiriin öljyä. :-) Jonkun verran mulla turbo tihkuu öljyä ulospäin, muttei niin paljoa että lammikkoa alle tulisi. Autolla ajettu 370 tkm, eikä 270 tkm... Jäi yksi satatuhatta poikkeen :-)
Sisäänajettu vasta. Ja jotku haukkuu huonoks moottoriks. Ei sulla muuten oo ajoprofiili vaihtunu tossa? Eli vähemmän tyhjäkäyntii ja kaupunkii, enemmän maantietä?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

huohottimen kalvo on noilla kilometreilla 90% varmuudella rikki. Itsellä oli v6 sessa 200 t rikki se. ja niin varmaan on lähes jokaisessa.

jossain väitettiin että sen voisi kokeilla irrottamalla öljykorkin ja jos se pomppii niin ei toimi. tästä ei varmuutta.
W212 E350cdi
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Nurmituomas kirjoitti:huohottimen kalvo on noilla kilometreilla 90% varmuudella rikki. Itsellä oli v6 sessa 200 t rikki se. ja niin varmaan on lähes jokaisessa.

jossain väitettiin että sen voisi kokeilla irrottamalla öljykorkin ja jos se pomppii niin ei toimi. tästä ei varmuutta.
Korkki hyppii niin että hyvä että pysyy paikallaan. Onkohan se Kalvo kotikonstein helppo vaihtaa. Odottelis kevätauringon lämpöä ja tekisi sitten, tuskin tuo rikkoo mitään, öljyä vaan syö.

Harmi ku tänne ei pysty videoita lisäämään.
Kiitos vinkistä.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Kyselin kl-varaosilta ja koko venttiilikoppa pitää vaihtaa, näemmä se "Pressure regulating valve, crankcase ventilation system 59002 " on integroitu samaan läjään kannen kanssa. Taitaa olla hiukka isompi työ, mitä äkkiä vilkasin, niin minun mielestä suuttimet pitää irrottaa jos kannen venttilikopan meinaa vaihtaa eli se siitä "helposta kotihommasta". Kopan hinta noin 350 e ja siihen muut kilkkeet ja asennus päälle, niin luulis että joku olis nikkaroinut jonkun virityksen korvaaman tuon "kalvon", ei kai se NIIN kummallinen osa ole.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja -230k- »

juu näin itsekin muistelin että ei ole erikseen vaihdettavissa näissä moottorityypeissä.

kannattaa koittaa etsiä venttiilinkoppaa varaosanumerolla esim https://www.online-teile.com/mercedes-e ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;
voi säästää hieman ja ei tunnu niin pahalta :D työtä sen vaihdossa tosiaan on kuten itsekin sanoit.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei mikään ihme että jengi ostaa kiinalaisia varaosia kun kaikki mennään 'integroimaan' isoiksi osakokonaisuuksiksi... Vaikka aftersales on aina vain tärkeämpi tulonlähde auto-/konevalmistajille niin älyttömyyksiin veto taas ampuu itseään nilkkaan... tässäkin se vanha parinkympin kotelo missä suodatin oli, toki varmaan menetti paljon markkinoita kaukoidän tehtaalta tuleville osille, mutta jos osa maksaakin 350 js sen joutuu vaihtamaan jonkin kumilipareen takia, kiinnostuu kiinalainen kopioinsinööri osasta vaikka muuten ei kannattaisikaan rakentaa koko kantta halppiskopiona joskun niiden menekki on vähäinen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

MiHe kirjoitti:Ei mikään ihme että jengi ostaa kiinalaisia varaosia kun kaikki mennään 'integroimaan' isoiksi osakokonaisuuksiksi... Vaikka aftersales on aina vain tärkeämpi tulonlähde auto-/konevalmistajille niin älyttömyyksiin veto taas ampuu itseään nilkkaan... tässäkin se vanha parinkympin kotelo missä suodatin oli, toki varmaan menetti paljon markkinoita kaukoidän tehtaalta tuleville osille, mutta jos osa maksaakin 350 js sen joutuu vaihtamaan jonkin kumilipareen takia, kiinnostuu kiinalainen kopioinsinööri osasta vaikka muuten ei kannattaisikaan rakentaa koko kantta halppiskopiona joskun niiden menekki on vähäinen.
Niin ja sitten tuon osan hinnan lisäksi se työn määrä. Sen kannen saattaisi saada vaihdettua irrottamalla suuttimille tulevat kamppeet pois (johdot ja putket). Mun milestä kansi mahtuu sitten nousemaan ihan nätisti suoraan ylös, mutta luulisi että konetta pitäisi ilmata jos putket päästää irti ja ei taida kotikonstein onnistua, vai? Aivan älyttömältähän tuo kuulostaisi viedä liikeeseen vaihdettvaksi mutta minkäs teet. Oliskohan täällä kukaan kokeillu vaihtaa kantta (ja samoin tein uutta stefaa) kotikonstein? Eihän tuo nyt kummanen kikkare ole, enimmät "töryt" vaan pois tieltä. Olen luullut jotain tietäväni autoista, mutta tän probleeman myötä olen havainnut olevani väärässä ja aika nokkelasti vastaajat osasivat päätellä kun kerran öljyä ei tipu alle, niin silloin moottorin on "syötävä" se.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17264
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan älyttömältähän tuo kuulostaisi viedä liikeeseen vaihdettvaksi
Miksi, mitä älytöntä siinä on jos antaa korjauksen ammattilaisen tehtäväksi ?
Ei siis millään pahalla, kiinnostaa vaan (älkää kuitenkaan selitelkö vanhasta autosta tai auton arvosta, ne jutut ei "mene läpi" :D )
wiimax.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MiHe kirjoitti:Ei mikään ihme että jengi ostaa kiinalaisia varaosia kun kaikki mennään 'integroimaan' isoiksi osakokonaisuuksiksi... Vaikka aftersales on aina vain tärkeämpi tulonlähde auto-/konevalmistajille niin älyttömyyksiin veto taas ampuu itseään nilkkaan... tässäkin se vanha parinkympin kotelo missä suodatin oli, toki varmaan menetti paljon markkinoita kaukoidän tehtaalta tuleville osille, mutta jos osa maksaakin 350 js sen joutuu vaihtamaan jonkin kumilipareen takia, kiinnostuu kiinalainen kopioinsinööri osasta vaikka muuten ei kannattaisikaan rakentaa koko kantta halppiskopiona joskun niiden menekki on vähäinen.
Tuota, osa merkkivaraosista on nimenomaan kiinalaisia osia.

Ainakin täällä on ollut alkuperäisosia Bosch/Etelä-Afrikka, Espanja, Ranska, Unkari, Kiina, joitakin jopa Saksassa tehtyjä.

Kiinalaisia osia Mercedes-logolla, laatu voi olla parempi tai huonompi kuin Aliexpressissä. Hinta on ainakin kovempi mutta kaupankäyntiähän se on.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu kohta kaikki tehdään kiinasssa paitsi mitä nyt juuri joku korona laittaa kapuloita rattaisiin... tarkoitin niitä törkyhalpoja kopioita mistä ymmärtää heti että niiden on oltava naurettavia rimpuloita mutta yletön hintaero logolliseen osaan silti houkuttaa sellaisen ostamaan. Sitten tehdään se kallis vaihtotyö vielä kahteen kertaan kun laitetaan vasta toisella kertaa se kestävämpi varaosa :lol:

Yllättävän paljon tulee muuten teollisuuteen tavaraa (josku suoraan tai alihankkijaketjun kautta) pohjois-italiastakin :twisted:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MiHe kirjoitti:Juu kohta kaikki tehdään kiinasssa paitsi mitä nyt juuri joku korona laittaa kapuloita rattaisiin... tarkoitin niitä törkyhalpoja kopioita mistä ymmärtää heti että niiden on oltava naurettavia rimpuloita mutta yletön hintaero logolliseen osaan silti houkuttaa sellaisen ostamaan. Sitten tehdään se kallis vaihtotyö vielä kahteen kertaan kun laitetaan vasta toisella kertaa se kestävämpi varaosa :lol:

Yllättävän paljon tulee muuten teollisuuteen tavaraa (josku suoraan tai alihankkijaketjun kautta) pohjois-italiastakin :twisted:
Jep, en tiedä onko hyvä vaiko huono asia mutta arvostus italialaisia osia kohtaan on noussut viime vuosina paljon kun vertaa niitä Mo...netin tarvikkeisiin.


Edit, olikin Contitech

Ostin muuten viime kesänä Audiin Contitech jakopää-/kiristäjä-/rissa-/vesipumppusarjan ja sama "Inspect" irtotarra oli siinä vesipumpussa kuin Motonetin Opel-tarvikepumpussa. Se, että kumpaa se tarkoitti, huonoutta tai hyvyyttä ei varmaan koskaan selviä...
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 21.03.2014 11:32

Re: W212 (S212) E220 vm.2011 öljy "haihtuu kuin tuhka tuulee

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Uteliaisuuttani kokeilin ja otin venttiilikopalta lähtevän huohottimen letkun irti ja tyhjäkäynnillä kokeilemaan miten paljon räkii öljyä putkesta, ei oikeastaan lainkaan. Pitää viikonloppuna laittaa vaimo polkemaan kaasua ja sama temppu isommilla kierroksilla. 850 km ajettu ja lämpimänä tikkua vilkaisin ja olikohan jotain 1/3 ylärajasta hävinnyt savuna ilmaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Vastaa Viestiin